Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Olisin maistanut silti. Ei ne niitä laske, monta pullaa jäi jäljelle tai monta karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siivoojat jaksaa kerta toisensa jälkeen tästä pahoittaa mielensä? Te nyt vain ette kuulu firman työntekijöihin vaan jos olette toisesta firmasta me ollaan asiakkaita.
Kaksi joulua sitten meillä veti yksi siivooja herneen nenään kun firma antoi jokaiselle joululahjan mutta ei tälle siivoojalle. Pomo kutsui kaikki kokoon ja alkoi jakaa näitä lahjoja ja siivooja tuli sinne sivuun norkoamaan myös ja sillä venähti naama kun hänelle ei annettu. Lähti pois niskoja nakellen.
Toisessa työpaikassa taas siivoojat ulkopuolelta ja firma tarjosi kakkukahvit. Tämä siivooja tuli ilman kutsua sinne ottamaan kahvia ja kakkua. Ihmiset katsoi vähän kummissaan kun siivooja sielä söi kyllikseen. Koskaan aikasemmin ei siivoojat olleet tulleet ilman kutsua pöytään.
Juuri näin.
Ja monessa toimistossa / virastossa on muutakin ulkoistettuna toisesta firmasta ostettua palvelua kuin siivous. Esim. vartiointi, pakettien toimittaminen, it-järjestelmien ylläpito. Ei ne it-järjestelmien korjaajat tai pakettilähetitkään kuvittele olevansa siellä henkilökuntaa. Ne ymmärtää, että ne on oman työnantajansa leivissä, ja tuo paikka on asiakas, johon suhtaudutaan kuin asiakkaaseen kuuluu.
Minusta siivous on kuitenkin vähän eri asia, koska olen siivonnut kyseistä toimistoa jo pitkään ja monesti rupatellutkin niiden työntekijöiden kanssa, jotka ovat siellä silloin tällöin iltaisinkin töissä. Luulen, että kyseisen lapun on tehnyt eräs nainen, joka joskus tuli minulle huutamaan, etten saa säilyttää eväitäni työntekijöiden jääkaapissa. Nykyään minun täytyy kantaa kaikki eväät mukanani kohteesta toiseen ja on tosi tylsää syödä aina sellaista ruokaa mitä ei tarvitse laittaa jääkaappiin :/ -ap
Meidän töissä moni leipoo kahvihuoneeseen kaikkea pullaa ja muuta. Ja ostelee sinne suklaata ja herkkuja. Ja monesti on ollut tuollainen lappu, että vain firman omille työntekijöille. Ei siinä ole kuitenkaan siivoojaa älytty ajatella, vaikka ulkoistettu se siivous meilläkin on. Sillä lapulla tarkoitetaan sitä, että ne on oman väen syötäväksi, eikä nyysittäväksi asiakastilaisuuksien tarjottavaksi. Koska meidän pihi työnantaja ei anna hankkia asiakaskokouksiin pullaa, joten voimme tarjota asiakkaille vain kahvia. Sitten jotkut työntekijät alkoivat viemään kahvihuoneesta noita työntekijöiden toisilleen ostamia suklaita sinne asiakaskokouksiin niille asiakkaille kahvin kanssa tarjottavaksi. Se oli taas suklaata tuoneiden mielestä törkeää. Siksi se lappu on siinä.
Joten mitä opimme tästä: kaikki ei koske sinua, vaikka se äkkiseltään saattaisi siltä tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se lappu olla vaan vihje omille työntekijöille, että niitä pullia ei kanneta kotiin perheelle.
Olisi ihan kiva jos joku sitten huikkaisi minulle joskus, että hei sinäkin voit ottaa jos maistuu :/ -ap
Siivooja on hoikka ja firman työntekijät pulleroita, joiden elämä on pullasta onnellista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ennen oli siivooja oman talon väkenä. Silloin se oli osa työporukkaa. Sitten siivous ulkoistettiin. Nyt se ulkoistettu siivooja on joku vieras, ei se ole talon väkeä eikä kuulu samaan yhteisöön. Se sitä paitsi vaihtuu välillä, kun se siivoisfirma kierrättää niitä siivoojia. Emme edes tiedä sen nimeä, kun ei sillä ole nimilappua rinnassa eikä se ole esittäytynyt. Olen aina moikannut, mutta ei se edes moikkaa takas.[/quote
Kokeile seuraavalla kerralla jompaa kumpaa seuraavista: tse-tse tai kis-kis, ehkäpä se juoksee vierelle sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siivoojat jaksaa kerta toisensa jälkeen tästä pahoittaa mielensä? Te nyt vain ette kuulu firman työntekijöihin vaan jos olette toisesta firmasta me ollaan asiakkaita.
Kaksi joulua sitten meillä veti yksi siivooja herneen nenään kun firma antoi jokaiselle joululahjan mutta ei tälle siivoojalle. Pomo kutsui kaikki kokoon ja alkoi jakaa näitä lahjoja ja siivooja tuli sinne sivuun norkoamaan myös ja sillä venähti naama kun hänelle ei annettu. Lähti pois niskoja nakellen.
Toisessa työpaikassa taas siivoojat ulkopuolelta ja firma tarjosi kakkukahvit. Tämä siivooja tuli ilman kutsua sinne ottamaan kahvia ja kakkua. Ihmiset katsoi vähän kummissaan kun siivooja sielä söi kyllikseen. Koskaan aikasemmin ei siivoojat olleet tulleet ilman kutsua pöytään.
Juuri näin.
Ja monessa toimistossa / virastossa on muutakin ulkoistettuna toisesta firmasta ostettua palvelua kuin siivous. Esim. vartiointi, pakettien toimittaminen, it-järjestelmien ylläpito. Ei ne it-järjestelmien korjaajat tai pakettilähetitkään kuvittele olevansa siellä henkilökuntaa. Ne ymmärtää, että ne on oman työnantajansa leivissä, ja tuo paikka on asiakas, johon suhtaudutaan kuin asiakkaaseen kuuluu.
Minusta siivous on kuitenkin vähän eri asia, koska olen siivonnut kyseistä toimistoa jo pitkään ja monesti rupatellutkin niiden työntekijöiden kanssa, jotka ovat siellä silloin tällöin iltaisinkin töissä. Luulen, että kyseisen lapun on tehnyt eräs nainen, joka joskus tuli minulle huutamaan, etten saa säilyttää eväitäni työntekijöiden jääkaapissa. Nykyään minun täytyy kantaa kaikki eväät mukanani kohteesta toiseen ja on tosi tylsää syödä aina sellaista ruokaa mitä ei tarvitse laittaa jääkaappiin :/ -ap
Kysyt paikan pomolta onko ok että säilytät eväät sielä jääkaapissa ja jos on niin ei ole kenelläkään mitään sanomista. Jos ei käy niin ostat isomman eväsrasian. Sinne pohjalle kylmäkalle pakastepussissa ja pysyy kylmänä eväät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Kyllä ne vartijatkin usein on samassa työkohteessa pitkään, vuosiakin. Meillä esimerkiksi on ala-aulassa vartija, joka on ollut siinä pari vuotta. Moni meistä välillä rupattelee sen kanssa muutaman sanan. Mutta silti siinä on sellainen selkeä henkinen etäisyys, että hän on ostettu palvelu ja me hänen asiakkaita.
kirjoitti:
Olisin maistanut silti. Ei ne niitä laske, monta pullaa jäi jäljelle tai monta karkkia.
Tilaisuus tekee varkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti siinä on sellainen selkeä henkinen etäisyys, että hän on ostettu palvelu ja me hänen asiakkaita.
Aika mälsää. Miksi ihmisillä on niin suuri tarve erotella kaikki eri porukoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Ei, kyseessä ei ole eri asia. On se atk-tukihenkilökin voinut olla tekemässä firmalle töitä vaikka 15 vuotta ja rupatellut kaikkien kanssa. Sinä et ole missään erityisasemassa. Ja jos kerran sulla niitä kohteita on muitakin, niin etpä sinä tässä yhdessä pisteessä koko aikaa vietä. Vai odotatko oikeasti jokaiselta kohteeltasi erityiskohtelua muiden ulkoistettujen palveluiden työntekijöiden ohi? Kaikilla siivouspisteillä pullakahvia ja pilkujoululahjoja? Herää nyt ja ota se pää pois omasta hanurista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se tarkoittaa että murtovarkaat eivät saa ottaa.
Leivo 3-kerroksinen herkkutäytekakku, vie sinne ja kirjoita: "Tämä on vain illalla tulevalle siivoojalle".
😂😂😂
Firman osalta pikkumaista, ikäänkuin sipsit ja karkit olisi jotain niin arvokasta jota pitää tarkkaan varjella ettei pääse "ulkopuoliset" jaolle. Eihän niitä pakko ole jakaa, mutta ystävällistä se olisi. Hyvän mielen jakaminen harvoin tuottaa huonoja asioita. Älä välitä, ei ne henkilökohtaisesti sua vastaan sitä ole tehneet, eivät vain ymmärrä miten pikkujutuilla tuotetaan hyvää mieltä muillekin kuin parhaille kavereille.
Taidat kaivata työyhteisöä jossa olisi työkavereita tai jossa saisit tunteen siitä että kuulut johonkin yhteisöön, se on ihan luonnollista. Ala katsella sellaisia töitä/työpaikkaa seuraavaksi jos vain mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Suhtautumisenne kertoo kyllä enemmän (negatiivista) teistä kuin niistä siivoojista.
Vierailija kirjoitti:
Taidat kaivata työyhteisöä jossa olisi työkavereita tai jossa saisit tunteen siitä että kuulut johonkin yhteisöön, se on ihan luonnollista. Ala katsella sellaisia töitä/työpaikkaa seuraavaksi jos vain mahdollista!
Taitaa olla useimmissa paikoissa nykyään vain yksi siivooja enää, joten enpä usko sellaista kohdetta löytäväni missä olisin samaa porukkaa muiden kanssa :/ Kaverini on kylläkin laikkarina muistisairaiden osastolla ja hän on kertonut olevansa samalla viivalla muiden työntekijöiden kanssa. Olivat käyneet yhdessä risteilylläkin. Pitäisi käydä vaan se laitoshuoltajan tutkinto enkä tiedä pystynkö tässä elämänvaiheessa opiskelemaan :/ -ap
Sellaistahan se on. Siivoojan arki.
Minä olin kerroshoitajana vuosikausia eräässä hotellissa. Siivoustyö oli luonnollisesti ulkoistettu, joten ei oltu talon henkilökuntaa.
Ja sen kyllä huomasi. Koskaan ei oltu tervetulleita hotellin kesteihin. Kuivettuneet pullat ja kakkupalat nakattiin mielummin roskiin kuin annettiin siivoojille. Edes kahvia ei saatu ilmaiseksi ottaa, vaikka talon muu väki ryysti sitä pannutolkulla.
Kyllä se on niin, että siivoojia pidetään toisen luokan kansalaisina ja roskasakkina. Suosittelen vaihtamaan alaa. Huoltomiehillekin sentään tarjotaan kahvit, siivoojille ei.
Meillä ei siivooja ole koskaan tarjonnut meille muille pullaa eikä jakeluautokuskitkaan ole tuoneet mokkapaloja, joten miksi ihmeessä heille pitää tarjota pullaa? vain siksi, että ovat näissä samoissa tiloissa muiden työajan ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhtautumisenne kertoo kyllä enemmän (negatiivista) teistä kuin niistä siivoojista.
Ai siivoojan pitäisi saada joululahja jokaisesta firmasta missä siivoaa? Toisekseen firma laskenut lahjat työntekijöiden mukaan ja siihen ei ole laskettu siivoojaa. Olisiko siivoojalle pitänyt antaa yksi lahja ja jättää yksi oma työntekijä ilman? Minusta turha reaktio tuolta siivoojalta loukkaantua tuossa tilanteessa.
Ja kakkukahveissa taas sama kuten yksi aikaisempi sanoi. Me ollaan asiakkaita ja siivooja palveluntarjoaja. Jos tämä siivoaja olisi mennyt yksityiskotiin siivoamaan niin olisiko käynyt sielä asiakkaan kaapeilla syömässä ja meikannut talon emännän meikeillä jne ilman kutsua moiseen?
Vierailija kirjoitti:
Sellaistahan se on. Siivoojan arki.
Minä olin kerroshoitajana vuosikausia eräässä hotellissa. Siivoustyö oli luonnollisesti ulkoistettu, joten ei oltu talon henkilökuntaa.
Ja sen kyllä huomasi. Koskaan ei oltu tervetulleita hotellin kesteihin. Kuivettuneet pullat ja kakkupalat nakattiin mielummin roskiin kuin annettiin siivoojille. Edes kahvia ei saatu ilmaiseksi ottaa, vaikka talon muu väki ryysti sitä pannutolkulla.
Kyllä se on niin, että siivoojia pidetään toisen luokan kansalaisina ja roskasakkina. Suosittelen vaihtamaan alaa. Huoltomiehillekin sentään tarjotaan kahvit, siivoojille ei.
Miksi sinulle pitäisi ilmaiset kahvit antaa jotka firma maksaa kun et ole firman leivissä?
No se on kyllä kurjaa. Mutta ei se ole sen teidän asiakkaan vika, siis sen toimiston, jota käyt siivoamassa. Ei niiden tehtävä ole hyvitellä sinulle sitä, että sinun on pomo on tylsä tyyppi.
Vaihda hyvä ihminen työpaikkaa johonkin kivempaan.