Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?

Vierailija
27.04.2017 |

Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/

Kommentit (367)

Vierailija
101/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää laitoshuoltajan koulutuksesta, onnistuisiko ilta-opintoina tai oppisopimuksella, opiskeluun on monia joustavia reittejä eri elämäntilanteessa opiskelua varten. Laitoshuollon piirissä yleensä enemmän niitä työkavereita ja yhteisöllisyyttä jo siksikin että työpaikat voivat olla suuria laitoksia esim. sairaala ja hoitohenkilökunta tekee sen tyylistä yhteistyötä laitoshuollon kanssa että arvostus tulee luonnostaan (hygienia tason pitäminen korkealla on kaikkien yhteinen päämäärä ja laitos ei kertakaikkisesti toimisi päivääkään ilman laitoshuoltajia).

Tuo ei kyllä ole totta. Meillä ei ainakaan edes ole laitoshuoltajaa vaan hoitoapulainen, jonka päävastuualue on siivous. Hän siis tekee paljon muutakin. Jos hän on esimerkiksi lomalla, sairaana ym. hänellä ei ole minkäänlaista sijaista. En tiedä miten muualla on, mutta siis tällä tavalla ihan kunnallisessa paikassa.

terveisin, hoitaja

Täälläpäin sairaalassa on laitoshuoltajat, joiden toimenkuvaan kuuluu - ammattitutkinnon perusteella -vuodeosastoilla siivouksen lisäksi ateriapalvelut ja vuodehuolto. Itse olen laitoshuoltajana toimenpideyksikössä, ja työnkuvaani kuuluu siivouksen lisäksi mm. potilaiden avustaminen (riisuminen, pukeminen, vessatus...), potilaskuljetus, näytteiden kuljetus, tavara- ja pyykkitilaukset ja niiden purku, pienimuotoinen välinehuolto, aiemmin myös siirtokuljetusten tilaaminen jne. Ja ihan siis kunnallisessa paikassa.

Ammattitutkinnon osioiden lisäksi työyksikön toiminta määrittelee laitoshuoltajan työnkuvan, jonka ei siis tarvitse olla pelkkää siivousta. Sijaistamisen pakollisuus taas riippuu puhtaasti yksikön toiminnasta. Hoitajana voit varmaan kuvitella, kauanko esimerkiksi leikkaussalit ovat auki ilman siivousta?

Sairaalassa ehkä, mutta vanhustenhoidossa ei.

Jep, pyörää keksitään nykyään uudelleen. Vielä 2000-luvun alkupuolella, ennen nykyisiä hoiva-avustajia, tässä kaupungissa oli myös vanhusten hoidon osastoilla (muistaakseni 35 kpl) laitoshuoltajat tällä vanhalla, laajalla toimenkuvalla. Aamu alkoi rapsalta, sitten syötöt, pesut, keittiöhommat ja siivous. Perushoitotyöt tehtiin hoitajan työparina. Nykyään ilmeisesti (täällä) vanhainkodin laitoshuoltajat vain siivoavat, joten tarvitaan hoitoapulaisia tekemään niitä avustavia töitä, joita laikkarit tekivät ennen.

Vierailija
102/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse siivoojana voin kertoa, että se kertoo firman työilmapiiristä. Jos heillä on hyvä ilmapiiri keskenään, ei siivoojakaan ole eri arvoinen, vaikka olisi eri firmasta. Yhteiseen hyvinvointiin se siivouskin kuuluu.

On ollut kohteita, joissa on huoltomiehet, siivoojat yms. Istuneet samassa kahvihuoneessa iloisesti jutellen.

Myös sekin, etteivät siivoojat saa näkyä ja kuulua on vanhanaikaista. Toki joskus pakko, mutta asenteiden muuttamisessa on vielä nykyäänkin parantamista.

Siivousfirmat myyvät usein niin halvalla palveluita, etteivät pysty pitämään lupauksiaan. Tämähän ei ole itse siivoojan vika. Ylimääristä ei saa tehdä, jolloin asiakas ei välttämättä ole siivoukseen tyytyväinen ja voi aiheuttaa siivoojan toisarvoistamista.

No meillä on näin. Halvin on otettu, ja ne ovat luvanneet ihan liikaa. Näin ollen siivoustaso on aivan onneton koko ajan. Tietysti tiedämme, että se syynä on se, että siivoojaparalla on max minuutti aikaa siivota yksi työhuone. Ei siinä ajassa kukaan ehtisi mitään. Mutta koska luvattoman kehno siivoustaso on jatkunut niin pitkään, että se ketuttaa kaikkia ja pölyallergiset aivastelee koko ajan kun miltään pinnoilta ei pyyhitä pölyjä kuin kerran vuodessa, eikä silloinkaan hyllyjen päältä, niin.. Vaikea siihen siivoojaan on suhtautua todella positiivisesti. Vaikka ei meistä kukaan häntä siitä syytä. 

Ja kukahan on "syyllinen" siihen, että otetaan se halvin vaihtoehto ja siivous kärsii ajanpuutteen takia. Minunkin on yksityisyrittäjänä hyvin vaikea kilpailla isojen siivousfirmojen kanssa hinnoilla, jotka polkee hintoja ja riistää työntekijöitä.

Mutta en myöskään ole vailla lomapullia tai muuta tarjoilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää laitoshuoltajan koulutuksesta, onnistuisiko ilta-opintoina tai oppisopimuksella, opiskeluun on monia joustavia reittejä eri elämäntilanteessa opiskelua varten. Laitoshuollon piirissä yleensä enemmän niitä työkavereita ja yhteisöllisyyttä jo siksikin että työpaikat voivat olla suuria laitoksia esim. sairaala ja hoitohenkilökunta tekee sen tyylistä yhteistyötä laitoshuollon kanssa että arvostus tulee luonnostaan (hygienia tason pitäminen korkealla on kaikkien yhteinen päämäärä ja laitos ei kertakaikkisesti toimisi päivääkään ilman laitoshuoltajia).

Tuo ei kyllä ole totta. Meillä ei ainakaan edes ole laitoshuoltajaa vaan hoitoapulainen, jonka päävastuualue on siivous. Hän siis tekee paljon muutakin. Jos hän on esimerkiksi lomalla, sairaana ym. hänellä ei ole minkäänlaista sijaista. En tiedä miten muualla on, mutta siis tällä tavalla ihan kunnallisessa paikassa.

terveisin, hoitaja

Täälläpäin sairaalassa on laitoshuoltajat, joiden toimenkuvaan kuuluu - ammattitutkinnon perusteella -vuodeosastoilla siivouksen lisäksi ateriapalvelut ja vuodehuolto. Itse olen laitoshuoltajana toimenpideyksikössä, ja työnkuvaani kuuluu siivouksen lisäksi mm. potilaiden avustaminen (riisuminen, pukeminen, vessatus...), potilaskuljetus, näytteiden kuljetus, tavara- ja pyykkitilaukset ja niiden purku, pienimuotoinen välinehuolto, aiemmin myös siirtokuljetusten tilaaminen jne. Ja ihan siis kunnallisessa paikassa.

Ammattitutkinnon osioiden lisäksi työyksikön toiminta määrittelee laitoshuoltajan työnkuvan, jonka ei siis tarvitse olla pelkkää siivousta. Sijaistamisen pakollisuus taas riippuu puhtaasti yksikön toiminnasta. Hoitajana voit varmaan kuvitella, kauanko esimerkiksi leikkaussalit ovat auki ilman siivousta?

Jep, pyörää keksitään nykyään uudelleen. Vielä 2000-luvun alkupuolella, ennen nykyisiä hoiva-avustajia, tässä kaupungissa oli myös vanhusten hoidon osastoilla (muistaakseni 35 kpl) laitoshuoltajat tällä vanhalla, laajalla toimenkuvalla. Aamu alkoi rapsalta, sitten syötöt, pesut, keittiöhommat ja siivous. Perushoitotyöt tehtiin hoitajan työparina. Nykyään ilmeisesti (täällä) vanhainkodin laitoshuoltajat vain siivoavat, joten tarvitaan hoitoapulaisia tekemään niitä avustavia töitä, joita laikkarit tekivät ennen.

Niin siis jos sellaisia laikkareita enää monessa paikassa on. Nykyään siivoaminen on hoitajien ja hoitoapulaisten vastuulla. Hoitoapulaisiahan ei ole joka vuorossa töissä, joten suurimmaksi osaksi hoitajat siivoavat. Meillä on vakiintunut sellainen käytäntö, että yökkö siivoaa perusteellisemmin, jotta aamu voi alkaa puhtaalta pöydältä.

Vierailija
104/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan naisvaltainen työpaikka tämäkin? Repeäisin nauruun jos omalla työpaikalla joku taituroisi tuollaisen lapun kahvihuoneen pöydälle. 

Sinänsä ymmärrettävää, että teillä niitä tarjoiluja on vain silloin, kun joku nainen on tuonut niitä...

Ap, mielestäni sinä kuulut porukkaan ja tietenkin saat ottaa tarjoiuja. Ehkä yrityksessä ravaa myös huoltomiehiä tms., jotka ovat rohmunneet syömisiä?

Vierailija
105/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse toimistosiivousta ja aina olen napsinut kaikkea mitä kahvipöydälle on yön yli jätetty. En tiedä mitä mieltä toimistolaiset olisivat tästä, mutta mitään lappuja en ole ainakaan koskaan nähnyt, enkä usko heidän sitä edes huomaavan. En ole edes ajatellut, etteivät ne kuuluisi yhtä lailla minulle kuin muillekin "ohikulkijoille". 

Täääh?!?!? Varmaan muuten sitten heität sinne kyseisen firman kahvikassaan rahaakin, kuten se toimiston väkikin tekee? Ainakin meillä firman väki itse kustantaa kahviherkut, ainoastaan kahvi tulee talon puolesta.

Meillä kuka milloinkin vei tarjottavaa töihin. Osa leipoi mielellään, osa osti keksejä tai pullaa merkkipäivänä tms. Olisin hämmästynyt, jos siivooja tuntisi, ettei hän saa ottaa niitä.

Vierailija
106/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä logiikalla kodissa käyvät siivoojat pitäis saada syödä mitä sieltä löytyy kun muuten tuntee että ei ole yhtä arvokas ihmisenä kun siinä kodissa asuvat ihmiset jotka niitä saa syödä.

Siivoojat pitäisi saada syödä? WTF?

Vierailija
107/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan naisvaltainen työpaikka tämäkin? Repeäisin nauruun jos omalla työpaikalla joku taituroisi tuollaisen lapun kahvihuoneen pöydälle. 

Sinänsä ymmärrettävää, että teillä niitä tarjoiluja on vain silloin, kun joku nainen on tuonut niitä...

Ap, mielestäni sinä kuulut porukkaan ja tietenkin saat ottaa tarjoiuja. Ehkä yrityksessä ravaa myös huoltomiehiä tms., jotka ovat rohmunneet syömisiä?

miksi oletetaan että miehet rohmuaisivat syömisiä? itse olen naissiivooja ja kyllä minä otan tarjoiluja siivouksen lomassa. mukavampaa on siivota kun suu on täynnä varastettua karkkia :)

Vierailija
108/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terveisin, hoitaja

Niin siis jos sellaisia laikkareita enää monessa paikassa on. Nykyään siivoaminen on hoitajien ja hoitoapulaisten vastuulla. Hoitoapulaisiahan ei ole joka vuorossa töissä, joten suurimmaksi osaksi hoitajat siivoavat. Meillä on vakiintunut sellainen käytäntö, että yökkö siivoaa perusteellisemmin, jotta aamu voi alkaa puhtaalta pöydältä.

Tämä on kieltämättä ankea muutos, johon oikein kukaan ei tunnu olevan tyytyväinen - eivät hoitajat, joiden potilastyöhön käytettävästä ajasta täytyy nipistää vielä siivoukseenkin, eivätkä laitoshuoltajat, jotka ovat aikanaan viihtyneet työssään nimenomaan työnkuvan monipuolisuuden vuoksi. Nyt he ovat tarpeettomia tai korvataan ulkoistetulla siivouksella ja/tai hoiva-avustajilla (+hoitajilla). Viime kädessä asiakas (asukas, potilas) maksaa. Ilmeisesti tämäkin säästää jotakin...?

Vierailija
109/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut. Siksi me siivojat menemme heti tarjoilua kärkkymään ja mölötetään syödessämme kaikki härskemmät jutut mitä mieleen tulee. Miksi olla kohtelias jos ei muutkaan?

Vierailija
110/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tätä tapahtua muualla kuin Suomessa?Viivasuiset mielensäpahoittajat vahtimassa pulliaan ettei vaan ulkopuolinen tule apajille, mitä tonkin lapun kirjoittajan päässä oikeesti kiertää, oikee nolouden huippu s..tana.

Vierailija
111/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monessa toimistossa tänä iltana laitetaan pullat ja karkit lukolliseen kaappiin ennen nälkäisen siivoojan tuloa?

Vierailija
112/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin pari vuotta siivoojana ja asiakkaiden suhtautuminen vaihteli kyllä tosi paljon. Joissain paikoissa ihmiset eivät edes tervehtineet, kun menin paikalle ja tervehdin heitä iloisesti. Yhdessä kampaamossa, jota siivosin kuutena päivänä viikossa, oltiin minulle aina tosi mukavia. He tervehtivät ja juttelivay muutenkin. Sain heiltä myös joululahjaksi kallista shampoota, vaikka en työyhteisöön kuulunutkaan. Yhtenä vuonna en ollut joulun alla töissä, joten tammikuussa töihin palattuani kampaamon omistaja heti päivitteli että sinähän et ole saanut joululahjaa, odotapas niin käyn hakemassa sulle jotain kivaa.

Vierailija
113/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä firmassa kesäjuhliin lähtiessä meillä oli tapana jättää pari siideriä siivoojalle + namut yms.

Muulloinkin "jämät" jätettiin, mutta sitten kerran eräs takakireä HR-dirikkatar näki meidän heippalapun kera varustetun "herkkupinon". Hän otti asiakseen tolkuttaa kuinka firman rahoilla ostettuja siidereitä tai muutakaan ei saa jättää siivoojille tms.

Joten ostimme ne sitten itse, heippalappu siivoojalle jossa myös selkeästi ilmoitettiin että luovutettavat oli ns omakustanteisia. Lahjoimme myös ulkoistettua mikrotukea samalla tavalla ja kumma juttu kuinka juuri meidän osaaton tiketit saivat aina kärkisuoritukset...

Vierailija
114/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle siivoojana on myös kohteliaisuus se, ettei ole mitään lappuja. Luottavat, etten koske mihinkään ilman eri käskyjä.

Vierailija
115/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisessä firmassa kesäjuhliin lähtiessä meillä oli tapana jättää pari siideriä siivoojalle + namut yms.

Muulloinkin "jämät" jätettiin, mutta sitten kerran eräs takakireä HR-dirikkatar näki meidän heippalapun kera varustetun "herkkupinon". Hän otti asiakseen tolkuttaa kuinka firman rahoilla ostettuja siidereitä tai muutakaan ei saa jättää siivoojille tms.

Joten ostimme ne sitten itse, heippalappu siivoojalle jossa myös selkeästi ilmoitettiin että luovutettavat oli ns omakustanteisia. Lahjoimme myös ulkoistettua mikrotukea samalla tavalla ja kumma juttu kuinka juuri meidän osaaton tiketit saivat aina kärkisuoritukset...

Kuulostaa tosi kivalta! :)

Faktahan on se, että yleensä ne, jotka yrittävät siivoojilta kieltää firman pullat ym. ovat niitä, jotka ovat juuri ja juuri päässet opiskelemaan tradenomiksi ja sitten sitä ollaan olevinaan niin kovaa business-ihmistä kun siivooja tulee paikalle. Yleensä nämä ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että siivooja on todennäköisesti yliopisto-opiskelija tms. jota lähinnä huvittaa heidän suhtautumisensa.

Vierailija
116/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jonkin aikaa siivoojana ja kuljin monessa paikassa. Olen itsekin ollut aikoinaan 7 vuotta yrittäjänä alalla. Sen jälkeen ajanut maarakennuskoneita ja kulkenu kaivoksilla. Nooh sitten juniorin jälkeen halusin olla kotona ja tehdä vähemmän duunia ja siivoushommissa tämä onnistui. Kävin Kempeleessä yhdessä yrityksessä jossa tehdään kattopeltejä. Olihan nokkava toimitusjohtaja talossa. Jos kaikki muut iloisesti mua tervehti, niin tämä lady ei. Meikäl oli fiilis, et olin vain pahojani tekemässä. Vitutti joka kerta kympillä mennä kyseiseen paikkaan. Kerran siel oli jotain kakkua tarjolla ja meikäläinen siivoamassa, niin Lady huuteli kaikille: Tulkaa nyt heti kakulle ja kahville. Täällä nyt hyvää tarjolla. Minä siinä  ees taas kuljin, mutta en ollut tervetullut kakkua maistelemaan.

Kyseisen henkilön takia jäi todella huono kuva koko yrityksestä. Olen isoillakin työmailla konekuskina ja en todellakaan kehoita ketään ostamaan kattopeltejä tältä yritykseltä. Toimitusjohtaja katsoo siivoojaa alaviistoon. Eli kannattaa miettiä miten käyttäytyy. Se talon siivoojakin saattaa ihan oikeasti olla Ihminen ja hän saattaa kuljettaa tietoa eteenpäin. Ja jopa tehdä muutakin työtä kuin "vain siivota". :D

Vierailija
117/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä. Meillä on toimistossa vain naisia, ei yhtään miestä. Pullia ja herkkuja saa kuka tahansa ottaa, myös ulkoistettu siivooja tai satunnainen keikkatyöläinen joka saattaa piipahtaa toimistolla vain minuutin verran kerran puolessa vuodessa. Herkkuja saa myös viedä kotiinsa jos niitä näyttää olevan riittävästi, eikä kukaan kysele perään. Joskus joku syö paljon, joku ei ollenkaan, ja joskus tarjottavia viedään ohimennen vaikka myös turvamiehelle tai tarjotaan postinjakajalle. Jos nyt joku jostain syystä jäi ilman, niin ei sitä sen enempää harmitella. Ensi kerralla sitten.

Vierailija
118/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muuttuis näiden siivoojien syömistä puolustelevien ääni kellossa, jos tilaisivat kotisiivouksen ja kotiiin tultuaan ois illaksi tarkoitetut pullat kadonneet pöydästä parempaan suuhun.

Tosin fiksumpaa ois noilta työntekijöilta kerätä herkkunsa kaappiin, eikä jättää lappuja. En kyllä silti ole siivoojana enkä toimistotyöntekijänä kokenut asiakkaita työkavereiksi? Kummallinen ajatus.

Vierailija
119/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä. Meillä on toimistossa vain naisia, ei yhtään miestä. Pullia ja herkkuja saa kuka tahansa ottaa, myös ulkoistettu siivooja tai satunnainen keikkatyöläinen joka saattaa piipahtaa toimistolla vain minuutin verran kerran puolessa vuodessa. Herkkuja saa myös viedä kotiinsa jos niitä näyttää olevan riittävästi, eikä kukaan kysele perään. Joskus joku syö paljon, joku ei ollenkaan, ja joskus tarjottavia viedään ohimennen vaikka myös turvamiehelle tai tarjotaan postinjakajalle. Jos nyt joku jostain syystä jäi ilman, niin ei sitä sen enempää harmitella. Ensi kerralla sitten.

Enkä asu siis Suomessa. Tämä unohtui.

Vierailija
120/367 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuttuis näiden siivoojien syömistä puolustelevien ääni kellossa, jos tilaisivat kotisiivouksen ja kotiiin tultuaan ois illaksi tarkoitetut pullat kadonneet pöydästä parempaan suuhun.

Tosin fiksumpaa ois noilta työntekijöilta kerätä herkkunsa kaappiin, eikä jättää lappuja. En kyllä silti ole siivoojana enkä toimistotyöntekijänä kokenut asiakkaita työkavereiksi? Kummallinen ajatus.

No on ehkä hieman eri asia jos jossain on pulla-astia tarjolla työntekijöille kuin omalle perheelle. Tiedät tämän aivan hyvin itsekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan