Miksi siivooja aina jätetään lomapullan ym. tarjoiluiden ulkopuolelle?
Kävin siivoamassa eilen illalla erästä toimistoa sen jälkeen kun kaikki toimiston työntekijät olivat jo lähteneet kotiinsa. Kahvihuoneen pöydällä oli erilaisia karkkeja, sipsejä ym. ja laitettu lappunen "NÄMÄ OVAT AINOASTAAN FIRMAN TYÖNTEKIJÖILLE :)" Jotenkin tuntuu, että tuo viesti oli suunnattu minulle, koska kyseinen kahvihuone on suljettu tila eikä firma ole luonteeltaan muutenkaan sellainen, että siellä kävisi paljon ulkopuolisia. Siivous on juu ulkoistettu eri firmalle, mutta tuntuu pahalta, ettei minua pidetä siellä toimistolla yhtä tärkeänä työntekijänä kuin ketä tahansa muutakin :/
Kommentit (367)
Firman työntekijöille.. firmasta ei ollut mainintaa. Olisin mussuttanut, olethan sinä jossain firmassa töissä.
Jätä itsellesi sinne kahvipöydälle jotain lapulla: Vain siivoojalle, ole hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Meillä noita pullia ja karkkeja eivät saa ottaa mm. opiskelijat, jotka ovat meillä harjoittelussa. Sijaistenkin kanssa on vähän niin ja näin. Ainakaan lyhytaikaisten/keikkalaisten ei ole soveliasta ottaa mitään.
Typerää, mutta tällaista se vaan on naisvaltaisilla työpaikoilla.
Uskomatonta. Onko teilläkin joku lappu vai sanotteko suoraan, ettei saa ottaa?
Ei ole lappua. En siis itse osallistu tuohon sorsimiseen - olen itsekin ollut ko. paikassa opiskelijana ja sijaisena, joten tiedän miten kurjalta se tuntuu. Tuo on vain kirjoittamaton sääntö. Esimerkiksi jos kahvitauolla on jotain pullalautasia pöydässä ja niitä ojennellaan toisille niin ne ojennetaan aina opiskelijan ohitse/ylitse.
Ihanko totta? En kertakaikkiaan voi uskoa, että noin tyhmiä ihmisiä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa. Meillä noita pullia ja karkkeja eivät saa ottaa mm. opiskelijat, jotka ovat meillä harjoittelussa. Sijaistenkin kanssa on vähän niin ja näin. Ainakaan lyhytaikaisten/keikkalaisten ei ole soveliasta ottaa mitään.
Typerää, mutta tällaista se vaan on naisvaltaisilla työpaikoilla.
Uskomatonta. Onko teilläkin joku lappu vai sanotteko suoraan, ettei saa ottaa?
Ei ole lappua. En siis itse osallistu tuohon sorsimiseen - olen itsekin ollut ko. paikassa opiskelijana ja sijaisena, joten tiedän miten kurjalta se tuntuu. Tuo on vain kirjoittamaton sääntö. Esimerkiksi jos kahvitauolla on jotain pullalautasia pöydässä ja niitä ojennellaan toisille niin ne ojennetaan aina opiskelijan ohitse/ylitse.
Ihanko totta? En kertakaikkiaan voi uskoa, että noin tyhmiä ihmisiä on olemassa.
Joku hoitajavihaaja taas vauhdissa. Kohta varmasti selviää, että nämä sorsijat ovat nimenomaan lähihoitajia ja sairaanhoitajat taas jakelevat lomapiirakkaa kaikille.
Tuskin kyse on aloittajalla siitä pullasta.
Näitä kommentteja, kun lukee. Voi luoja, mitä porukkaa.
Itse vein valmistujaiseni kunniaksi kakkua töihin ja kaikki halukkaat sai ottaa, en sorsi ketään mutta minua on sorsittu, kun en ole samaa maata kun muut.
Meillä käy siivooja pari kertaa viikossa illalla, ei ole ulkoistettu vaan toimiston palkkalistoilla. Opiskelija tekee siis iltatöinä.
En ajattele että hän on työkaverini, koska näen häntä ehkä 2-3 krt vuodessa. Hän ei varmaan edes tiedä kaikkien työntekijöiden nimiä. Joululahjan pomo aina ostaa hänelle ja jos sattuu tulemaan kun joku on vielä tekemässä illalla töitä, niin toki vaihdetaan kuulumiset. Tai jos on käynyt jostain syystä päivällä, niin kahvit on tarjottu.
Mun mielestä jotenkin noloa, jos joku ei saisi ottaa vaikka olisi samassa kahvipöydässä. Itse tarjoan aina kaikille ja jos kotona käy vieraita, niin aina on jotain tarjottavaa, jos ei muuta niin kahvia.
Tuskin se yksi opiskelija tai siivooja tms. syö niin paljon sitä pullaa tai karkkia, että ei voisi hänellekin tarjota. En oikein ymmärrä, että mitä sillä ajetaan takaa? Että jonkun talous kaatuu jos siivooja ottaa pari karkkia?
Olen nuorena ollut myös siivoustyössä ja muistan kyllä nuo nokkimisjärjestykset, kuka saa ottaa ja mitä. On ollut jopa paikkoja, joissa on ollut monta pientä kahviporukkaa, ei ole voitu keittää pannullista koko porukalle, vaan tiristelty muutama kuppi kerrallaan jokainen vuorollaan kun on ollut niin tulehtuneet välit. Eri asia sitten, jos kaikki ei voi pitää taukoa samaan aikaan.
Olen ollut myös sellaisessa paikassa, jossa siivooja (minä) ei saanut syödä muun henkilökunnan taukotilassa, vaan istuin käytävällä olevalla tuolilla ilman pöytää, ilman lautasta tai ruokailuvälineitä, kylmää ruokaa syöden. Yleensä eväs oli siis joku leipä tms. Olo oli ihan kuin jollain spitaalisella tai jollain orjalla. Taukotilassa sain siis käydä vain siivoamassa. Tämä oli n. vuonna 2004. En tiedä voiko vielä nykyään olla tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä jotenkin noloa, jos joku ei saisi ottaa vaikka olisi samassa kahvipöydässä. Itse tarjoan aina kaikille ja jos kotona käy vieraita, niin aina on jotain tarjottavaa, jos ei muuta niin kahvia.
Tuskin se yksi opiskelija tai siivooja tms. syö niin paljon sitä pullaa tai karkkia, että ei voisi hänellekin tarjota. En oikein ymmärrä, että mitä sillä ajetaan takaa? Että jonkun talous kaatuu jos siivooja ottaa pari karkkia?
Olen nuorena ollut myös siivoustyössä ja muistan kyllä nuo nokkimisjärjestykset, kuka saa ottaa ja mitä. On ollut jopa paikkoja, joissa on ollut monta pientä kahviporukkaa, ei ole voitu keittää pannullista koko porukalle, vaan tiristelty muutama kuppi kerrallaan jokainen vuorollaan kun on ollut niin tulehtuneet välit. Eri asia sitten, jos kaikki ei voi pitää taukoa samaan aikaan.
Olen ollut myös sellaisessa paikassa, jossa siivooja (minä) ei saanut syödä muun henkilökunnan taukotilassa, vaan istuin käytävällä olevalla tuolilla ilman pöytää, ilman lautasta tai ruokailuvälineitä, kylmää ruokaa syöden. Yleensä eväs oli siis joku leipä tms. Olo oli ihan kuin jollain spitaalisella tai jollain orjalla. Taukotilassa sain siis käydä vain siivoamassa. Tämä oli n. vuonna 2004. En tiedä voiko vielä nykyään olla tuollaista.
Näköjään voi, kun lukee noita aiempia kommentteja :( Voi luoja mitä porukkaa löytyy vielä nykypäivänäkin työpaikoilla joissa luulisi olevan aikuisia ihmisiä...
Ihan sama minkä firman palveluksessa se siivooja on, kai sille nyt voi tarjota pullaa tai karkkia ihan vaan hyvän tahdon eleenä. Ei ihme jos suomalaiset voivat pahoin, kun toistensa kanssa samassa paikassa työskentelevätkin nokkivat toinen toisiaan.
Minua ahdistaa ihan valtavasti lukea tätä ketjua. Luulin, että sairaala olisi jotenkin hierarkkinen laitos, mutta itse moikkailen hymyillen kaikki tutut laitoshuoltajat ja pidän heitä välttämättömänä ja vitaalina osana työyhteisöä. Jos yhteisellä kahvipöydällä jotakin on, ottavat toki hekin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa ihan valtavasti lukea tätä ketjua. Luulin, että sairaala olisi jotenkin hierarkkinen laitos, mutta itse moikkailen hymyillen kaikki tutut laitoshuoltajat ja pidän heitä välttämättömänä ja vitaalina osana työyhteisöä. Jos yhteisellä kahvipöydällä jotakin on, ottavat toki hekin siitä.
Sosiaali- ja terveysalalla nykyään hoitajatkin siivoavat eikä kaikissa paikoissa ole erikseen siivoojaa/laitoshuoltajaa ollenkaan, joten ehkä siellä ei erotella samalla tavalla kuin joissain toimistoissa.
Minä varmaan veisin jonkun pullapussin ja laittaisin lapun "nämä ovat vain siivoojille :) "
Kamalaa, jonkun tädin nassuun menisi pari karkkia tai sipsiä vähemmän O_o Kyllä me ollaan siivoja pyydetty meidän kanssa kahville ja tarjottu pullaa, mikäli samaan aikaan talossa ollaan.
Teen itse toimistosiivousta ja aina olen napsinut kaikkea mitä kahvipöydälle on yön yli jätetty. En tiedä mitä mieltä toimistolaiset olisivat tästä, mutta mitään lappuja en ole ainakaan koskaan nähnyt, enkä usko heidän sitä edes huomaavan. En ole edes ajatellut, etteivät ne kuuluisi yhtä lailla minulle kuin muillekin "ohikulkijoille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää laitoshuoltajan koulutuksesta, onnistuisiko ilta-opintoina tai oppisopimuksella, opiskeluun on monia joustavia reittejä eri elämäntilanteessa opiskelua varten. Laitoshuollon piirissä yleensä enemmän niitä työkavereita ja yhteisöllisyyttä jo siksikin että työpaikat voivat olla suuria laitoksia esim. sairaala ja hoitohenkilökunta tekee sen tyylistä yhteistyötä laitoshuollon kanssa että arvostus tulee luonnostaan (hygienia tason pitäminen korkealla on kaikkien yhteinen päämäärä ja laitos ei kertakaikkisesti toimisi päivääkään ilman laitoshuoltajia).
Tuo ei kyllä ole totta. Meillä ei ainakaan edes ole laitoshuoltajaa vaan hoitoapulainen, jonka päävastuualue on siivous. Hän siis tekee paljon muutakin. Jos hän on esimerkiksi lomalla, sairaana ym. hänellä ei ole minkäänlaista sijaista. En tiedä miten muualla on, mutta siis tällä tavalla ihan kunnallisessa paikassa.
terveisin, hoitaja
Täälläpäin sairaalassa on laitoshuoltajat, joiden toimenkuvaan kuuluu - ammattitutkinnon perusteella -vuodeosastoilla siivouksen lisäksi ateriapalvelut ja vuodehuolto. Itse olen laitoshuoltajana toimenpideyksikössä, ja työnkuvaani kuuluu siivouksen lisäksi mm. potilaiden avustaminen (riisuminen, pukeminen, vessatus...), potilaskuljetus, näytteiden kuljetus, tavara- ja pyykkitilaukset ja niiden purku, pienimuotoinen välinehuolto, aiemmin myös siirtokuljetusten tilaaminen jne. Ja ihan siis kunnallisessa paikassa.
Ammattitutkinnon osioiden lisäksi työyksikön toiminta määrittelee laitoshuoltajan työnkuvan, jonka ei siis tarvitse olla pelkkää siivousta. Sijaistamisen pakollisuus taas riippuu puhtaasti yksikön toiminnasta. Hoitajana voit varmaan kuvitella, kauanko esimerkiksi leikkaussalit ovat auki ilman siivousta?
Tuoko toimustosiivoojat lomapullaa joka yritykseen missä käyvät siivoomassa? Tasa-arvoa työntekijöille myös näin päin jos vaativat lomapullaa joka firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää laitoshuoltajan koulutuksesta, onnistuisiko ilta-opintoina tai oppisopimuksella, opiskeluun on monia joustavia reittejä eri elämäntilanteessa opiskelua varten. Laitoshuollon piirissä yleensä enemmän niitä työkavereita ja yhteisöllisyyttä jo siksikin että työpaikat voivat olla suuria laitoksia esim. sairaala ja hoitohenkilökunta tekee sen tyylistä yhteistyötä laitoshuollon kanssa että arvostus tulee luonnostaan (hygienia tason pitäminen korkealla on kaikkien yhteinen päämäärä ja laitos ei kertakaikkisesti toimisi päivääkään ilman laitoshuoltajia).
Tuo ei kyllä ole totta. Meillä ei ainakaan edes ole laitoshuoltajaa vaan hoitoapulainen, jonka päävastuualue on siivous. Hän siis tekee paljon muutakin. Jos hän on esimerkiksi lomalla, sairaana ym. hänellä ei ole minkäänlaista sijaista. En tiedä miten muualla on, mutta siis tällä tavalla ihan kunnallisessa paikassa.
terveisin, hoitaja
Täälläpäin sairaalassa on laitoshuoltajat, joiden toimenkuvaan kuuluu - ammattitutkinnon perusteella -vuodeosastoilla siivouksen lisäksi ateriapalvelut ja vuodehuolto. Itse olen laitoshuoltajana toimenpideyksikössä, ja työnkuvaani kuuluu siivouksen lisäksi mm. potilaiden avustaminen (riisuminen, pukeminen, vessatus...), potilaskuljetus, näytteiden kuljetus, tavara- ja pyykkitilaukset ja niiden purku, pienimuotoinen välinehuolto, aiemmin myös siirtokuljetusten tilaaminen jne. Ja ihan siis kunnallisessa paikassa.
Ammattitutkinnon osioiden lisäksi työyksikön toiminta määrittelee laitoshuoltajan työnkuvan, jonka ei siis tarvitse olla pelkkää siivousta. Sijaistamisen pakollisuus taas riippuu puhtaasti yksikön toiminnasta. Hoitajana voit varmaan kuvitella, kauanko esimerkiksi leikkaussalit ovat auki ilman siivousta?
Sairaalassa ehkä, mutta vanhustenhoidossa ei.
Lappu oli kyllä outo ja tarpeeton, mutta ei mun mielestä silti siivojalle (joka on talon ulkopuolelta) kuulu "lomapullat". Meilläkin käy töissä päivittäin/ viikoittain postinjakajat, lähettifirmat, pesulanväki vaihtamassa kuramatot ja hakemassa likapyykit ja tuomassa puhdasta tilalle, rekkakuskit tuomassa tavaraa, kiinteistöhuollon väkeä, vartijoita ja ne siivoojat. Eipä noista kukaan pysähdy kahville ja vähän outoa olisi, että siivoojat olisi jotenkin eri asemassa. Ja kyllä, kaikki tekevät yhtä arvokasta työtä siinä missä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Teen itse toimistosiivousta ja aina olen napsinut kaikkea mitä kahvipöydälle on yön yli jätetty. En tiedä mitä mieltä toimistolaiset olisivat tästä, mutta mitään lappuja en ole ainakaan koskaan nähnyt, enkä usko heidän sitä edes huomaavan. En ole edes ajatellut, etteivät ne kuuluisi yhtä lailla minulle kuin muillekin "ohikulkijoille".
Täääh?!?!? Varmaan muuten sitten heität sinne kyseisen firman kahvikassaan rahaakin, kuten se toimiston väkikin tekee? Ainakin meillä firman väki itse kustantaa kahviherkut, ainoastaan kahvi tulee talon puolesta.
Me saatiin kerran liput erääseen tapahtumaan palkinnoksi eräästä tekemästämme työstä ja yksi työpaikan ihmisoikeusaktivisti alkoi mesota, että siivoojat ovat yhtä arvokkaita ihmisiä kuin me muutkin, ja heille kuuluu liput myös. Eipä mulla mitään sitä vastaan ollut, että saivat liput, mutta kun ne tosiaan oli palkinto työstä, johon siivoojat eivät olleet osallistuneet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoojana voin kertoa, että se kertoo firman työilmapiiristä. Jos heillä on hyvä ilmapiiri keskenään, ei siivoojakaan ole eri arvoinen, vaikka olisi eri firmasta. Yhteiseen hyvinvointiin se siivouskin kuuluu.
On ollut kohteita, joissa on huoltomiehet, siivoojat yms. Istuneet samassa kahvihuoneessa iloisesti jutellen.
Myös sekin, etteivät siivoojat saa näkyä ja kuulua on vanhanaikaista. Toki joskus pakko, mutta asenteiden muuttamisessa on vielä nykyäänkin parantamista.
Siivousfirmat myyvät usein niin halvalla palveluita, etteivät pysty pitämään lupauksiaan. Tämähän ei ole itse siivoojan vika. Ylimääristä ei saa tehdä, jolloin asiakas ei välttämättä ole siivoukseen tyytyväinen ja voi aiheuttaa siivoojan toisarvoistamista.
No meillä on näin. Halvin on otettu, ja ne ovat luvanneet ihan liikaa. Näin ollen siivoustaso on aivan onneton koko ajan. Tietysti tiedämme, että se syynä on se, että siivoojaparalla on max minuutti aikaa siivota yksi työhuone. Ei siinä ajassa kukaan ehtisi mitään. Mutta koska luvattoman kehno siivoustaso on jatkunut niin pitkään, että se ketuttaa kaikkia ja pölyallergiset aivastelee koko ajan kun miltään pinnoilta ei pyyhitä pölyjä kuin kerran vuodessa, eikä silloinkaan hyllyjen päältä, niin.. Vaikea siihen siivoojaan on suhtautua todella positiivisesti. Vaikka ei meistä kukaan häntä siitä syytä.
Ja kukahan on "syyllinen" siihen, että otetaan se halvin vaihtoehto ja siivous kärsii ajanpuutteen takia. Minunkin on yksityisyrittäjänä hyvin vaikea kilpailla isojen siivousfirmojen kanssa hinnoilla, jotka polkee hintoja ja riistää työntekijöitä.
Kusaise päälle!