Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Oli kyse sitten Phuketin yöelämästä tai Prahan kulttuurinähtävyyksistä, mistä tunnistat suomalaisen turistin kotimaan ulkopuolella?
Kommentit (229)
Siitä että kuulen hänen puhuvan suomea. Joskus saatan arvailla jos on paljon vaikka Marimekkoa päällä, mutta ei kyllä läheskään aina vaan ulkonäöstä tunnista.
Suomalaisten humalahakuisesta alkoholin käytöstä. Jos henkilö on kännissä kuin käki, hän on hyvällä todennäköisyydellä Suomesta.
Viimeksi Pariisissa (kesänä 2015) 15- vuotias tytär keksi, ettei kellään ole tatuointeja.
Nähtiin sitten kaksi tatuoitua tyttöä kuitenkin Champ Elyseellä ja pääsin huomauttamaan, että kyllä näköjään täältäkin löytyy.
Ohittaessamme näyteikkunaan keskittyneet tytöt, kuulimmekin rakkaan suomen kielen soinnikkaat sävelet. Nauratti pirusti!
Mutta yleisesti sanoisin, ettei yksittäisestä ihmisestä mitään välttämättä huomaa. Ryhmänä tunnistaa aina esim. huonoista kengistä ja onhan meillä tietyt kasvonpiirteetkin aika vahvoina.
Jostain kumman syystä aina poskipäistä ja siitä että puhuvat suomea.
Punakasta (palaneesta) ihosta, hyppyrinenästä, ohuesta ylähuulesta, pulleista poskista, olemattomista ripsistä ja kulmista, huonosta ryhdistä, tatuoinneista, repuista, feikkicrocseista, urheilusandaaleista. Miehet lyhythihaisista ruutupaidoista, reisitaskuhousuista tai -sortseista. Naiset leggingseistä tai capreista, tunikoista tai narutopeista, päähuiveista. Lapset riemunkirjavista printtivaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten humalahakuisesta alkoholin käytöstä. Jos henkilö on kännissä kuin käki, hän on hyvällä todennäköisyydellä Suomesta.
Ihan myytti, kyllä britit, saksalaiset ja ruotsalaiset ovat usein ihan samanlaisia. Jopa pahempia, kun ovat kännissä jotenkin röyhkeämpiä pl. ruotsalaiset.
-matkaopas
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet muutkin osaa, esim. britit.
Vierailija kirjoitti:
Punakasta (palaneesta) ihosta, hyppyrinenästä, ohuesta ylähuulesta, pulleista poskista, olemattomista ripsistä ja kulmista, huonosta ryhdistä, tatuoinneista, repuista, feikkicrocseista, urheilusandaaleista. Miehet lyhythihaisista ruutupaidoista, reisitaskuhousuista tai -sortseista. Naiset leggingseistä tai capreista, tunikoista tai narutopeista, päähuiveista. Lapset riemunkirjavista printtivaatteista.
So true, etenkin kun käy pyörimässä niissä suomalaisten suosimissa wt-rantakohteissa. Kaupunkilomilla ei tuollaista näe.
Punakoita, lihavia, mauttomia tatskoja, hieman suttuisia, eivät sulaudu massaan, tirsk.
Jos ryhmässä on lapsia, niin suomalainen pukeutumiskulttuuri näkyy räikeimmillään juuri lapsissa.
Virttyneitä verkkariasuja, linttaan astuttuja lenkkareita pikkulapsilla, niin asia selvä jo kaukaa.
Minä tunnistan suomalaisen ulkomailla AINA. Valju ulkonäkö ja tyhjä katse silmissä (=näyttää siltä että päässä ei liiku mitään).
Siitä, että (jalankulkijana) liikennevaloissa odotetaan aina kiltisti vihreää valoa, vaikkei autoja näy missään.
Huonoista käytöstavoista. Aikuiset miehet tungeksivat ohi pikkulasten lastenpaikoissa näkemään ensimmäisenä, ryysätään, tönitään, ja kohdellaan kaikkia kanssaolijoita potentiaalisina taskuvarkaina vaikka koko olemuksesta näkee, ettei siinä herra/rouva turistin massissa mitään omaisuuksia ole.
Siitä, että suomalaiset häpeävät itseään ja varsinkin toisiaan.
Mä tunnistan suomalaiset yleensä siitä, että ovat kuten minäkin: perusväritykseltään ja kasvojen malliltaan ukin lautasellinen grahanjauhoa. Se on geeneissä ja sitä loputonta vaaleutta monet jaksavat aimistellä ulkomailla.
Itse en ole havainnut huonoja kenkiä tai vaatteita, mutta tietynlaisen mahdollisesti jonkun mielestä ylikorostuneen järkevyyden kyllä. Eli me tosiaan lähdemme matkalle matalissa kävelykengissä tai jopa lenkkareissa, kun tiedämme kävelevämme turisteina pitkiä matkoja. Takki on yleensä joku tuulta ja vettä pitävä reiteen ulottuva malli, väriltään musta tai harmaa. Meillä on myös järkevä reppu tai yliolanlaukku, jossa kulkee huulipunan ja nenäliinan lisäksi vesipullo, sateenvarjo, villatakki, aurinkolasit ja -rasva, eväät ja sattumalta mahdollisesti ostettavat tuliaiset, sekä kirja siltä varalta, että jossain joutuu odottelemaan pitkään. Rahapussi ja kännykkä ovat farkkujen etutaskussa tai vetoketjullisessa takin taskussa.
Vietän paljon aikaa ulkomailla työni takia, välillä olen asunutkin siellä kuukausia ja vuosia. Eikä hävetä nähdä muita suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
kohdellaan kaikkia kanssaolijoita potentiaalisina taskuvarkaina vaikka koko olemuksesta näkee, ettei siinä herra/rouva turistin massissa mitään omaisuuksia ole.
Päinvastoin ollaan hyväuskoisia hölmöjä ja tarjotaan taskuvarkaille helppoja tilaisuuksia napata lompakko, kamera ja/tai laukku, kun ei ole totuttu pitämään omasta huolta.
Noh, viimeksi me näytettiin vissiin ei-turisteilta kun Teneriffalla oman hotellin hississä tämmönen tatskattu-crocs-huivipää-naamapalanaut-virkattuponcho-nainen alkoi miehelleen valittaa kuinka vatsaan sattuu, hirveesti pierettää koko ajan, että mitähän on syönyt. Häkellyin, enkä osannu sanoo mitään, että ilmaisisin ymmärtäväni kaiken, ennenkuin mun taapero alkoi suomeksi puhua jotain. Oli noloa kyllä, molemmin puolin. Mä oon aika isokokoinen, mutta ilmeisesti pukeudun jotenkin eri tavalla, en tiedä. Hotellissa oli tosi paljon suomalaisia kun oltiin pakettimatkalla.
Hän väijyy nurkassa muita suomalaisia ja jupisee itsekseen, kuinka häntä hävettää heidän olemuksensa ja käyttäytymisensä.