Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Oli kyse sitten Phuketin yöelämästä tai Prahan kulttuurinähtävyyksistä, mistä tunnistat suomalaisen turistin kotimaan ulkopuolella?
Kommentit (229)
Meitä miehen kanssa lähestyi Irlannissa kaksi suomalaista, jotka alkoivat englanniksi kysellä tietä. Tunnistin heti aksentista ja vastasin kotimaisella. Nämä maanmiehet olivat yllättyneitä :-D
Tosi harvoin tulee mietittyä mistä kukin on kotoisin. Nykyään ei enää ole korrektia kysyä, kun kuka tahansa voi olla mistä tahansa.
Suomen puhujat tunnistan aika hyvin osaamiani kieliä puhumassa vaikken ehkä ulkoisesta olemuksesta heitä tunnistaisikaan suomalaisiksi. Kielen nuotti ja aksentti paljastavat useimman.
Vierailija kirjoitti:
Hotellin aamupalalla suomalaisen tunnistaa siitä, että otetaan kahvia, appelsiinimehua, pari sämpylää, kinkkua, juustoa, kurkku. Vaikka tarjolla olisi mitä herkkuja. Sitten kahvista valitetaan että kun ei ole Juhla Mokkaa.
Höpö höpö nyt.
Miksi kukaan ei mainitse mitään positiivista?
Minulle tulee aina ulkomailla kiva tunne nähdessäni toisia suomalaisia. Säänmukainen pukeutuminen, pikku sateella ei mennä paniikkiin, reilu ja rehti tunnelma seurueissa.
Ei ole korkeita korkoja ja pitkiä sääriä, mutta on se tärkeää maailmankulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punakasta (palaneesta) ihosta, hyppyrinenästä, ohuesta ylähuulesta, pulleista poskista, olemattomista ripsistä ja kulmista, huonosta ryhdistä, tatuoinneista, repuista, feikkicrocseista, urheilusandaaleista. Miehet lyhythihaisista ruutupaidoista, reisitaskuhousuista tai -sortseista. Naiset leggingseistä tai capreista, tunikoista tai narutopeista, päähuiveista. Lapset riemunkirjavista printtivaatteista.
Tämä on aika tyhjentävä!
Tyhjentävä siihen, miltä ihmiset näyttävät maalla, stadissa näitä ei näy.
Ja mitä tulee kananpersetukkiin ja tatuointeihin, niin heitä olen nähnyt lasteittain vain yhdessä paikassa: tallinnanlaivalla. Mistä he tulevat? Eivät taaskaan stadista.
heko heko... stadissa asuu vain maksimissaan 30 % väkeä, jotka on siellä olleet kauemmin kuin 1 sukupolven.... tai ovat edes keskiluokkaa, yläluokasta puhumattakaan. Muut on ihan tasan yhtä juntin näköisiä kuin "susirajan ulkopuolella" asuvat.
Ei varmasti ole. En ainakaan tunne tällaisia. Itse olen ihan ensimmäisen polven stadilainen, tavallisesta duunariperheestä lähtöisin. En ole koskaan pukeutunut tolla tavalla. Ei ole punaista tai mustaa kananpersettä, ei tatskoja eikä legginsejä crockseista puhumattakaan.
Suomi Love kirjoitti:
Possunnokka
Vaaleahko, ohut tukka / mustaksi tai punaiseksi värjätty lirulettiSilti diggaan suomalaisia. Minusta suomalaiset ovat hyväkäytöksisiä, nöyriä, kielitaitoisia ja fiksuja. Ero korostuu, mitä etelämmäksi mennään. On ihanaa palata kotiin, kun Finskin koneessa on näitä tuttuja ja turvallisia kanssaihmisiä.
Ei pelkoa terrori-iskusta, huijaamisesta tai kovaäänisestä älämölöstä. Ylipäätään voi luottaa siihen, mitä sovitaan. Asiat toimii. Liian lähelle ei tungeta.
Sama täällä. En halua muuttaa Suomea joksikin pikku-Afganistaniksi. Suomessa kaikki toimii ja valehtelu ei kuulu viranomaistoimintaan.
Meitä yritettiin huijata jopa pankissa rahanvaihtotiskillä Bulgariassa. Vtti koko maa ja ne köyhät huijarit. Joka paikassa sai miettiä, ettei kuseteta.
Myös norjalaiset osaavat käytännöllisen ja säänmukaisen pukeutumisen.
Asuin vuosia ulkomailla ja tunnistin suomalaisen heti jo kaukaa. Niissä on se jokin "värittömyys" ja pehmeys, joka pistää silmään. Parilla värittömällä vanhuksella oli myös tuulipuvut päällänsä ja joillakin teinitytöillä värittömään naamaan yhdistetty värjätty tukka.
Tunnistin myös ruotsalaisen melko helposti pelkän ulkonäön perusteella. Heillä taas oli usein rusketusta ja vaalea tukka ja leveämpi hymy (tosiaan he hymyilivät!).
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ei mainitse mitään positiivista?
Minulle tulee aina ulkomailla kiva tunne nähdessäni toisia suomalaisia. Säänmukainen pukeutuminen, pikku sateella ei mennä paniikkiin, reilu ja rehti tunnelma seurueissa.
Ei ole korkeita korkoja ja pitkiä sääriä, mutta on se tärkeää maailmankulussa?
Siksi koska monia suomalaisia yhdistävä ominaisuus on lopulta negatiivisuus.
Monen täytyy kritisoida ja hävetä omaa kansalaisuuttaan, vaikka samalla kuvittelee itse olevansa muiden maanmiestensä yläpuolella.
En sanois, että suomalaiset on mitenkään erityisen juntteja verrattuna saksalaisiin/venäläisiin/britteihin/ruotsalaisiin. Riippuu lähinnä maasta ja lomakohteesta - tottakai pakettimatkat vetää enemmän tietynlaisia, usein perheellisiä ihmisiä. Ei siis sillä että niissä olis mitään pahaa :)
Itse olen ollut monessa "turistirysässä" esim. Mallorcalla, Turkissa ja Kyproksella. Väitän, että venäläiset ehkä eniten loistaa joukosta röyhkeydellään (etuilu esim hotellin aamupalalla), kielitaidottomuudellaan ja tyylittömyydellään.
Suomalaiset ei mielestäni erotu niin paljoa muista. Suomalaiset on vaaleita, kohteliaita ja nöyriä, ja mielestäni hyvä kielitaito on useimmilla. Nuoret varsinkin usein keskenään aika samannäköisiä.
Ruotsalaiset tunnistaa tekorusketuksesta ja merkkivaatteista, jotka ovat värikkäitä. Tavisruotsalaisilla on silmät lähellä toisiaan, uusioruotsalaiset ovat ähläminnäköisiä.
Olen kuullut sanottavan, että suomalaisen ulkomailla tunnistaa siitä, että se kävelee ikään kuin sillä olisi sukset jalassa. Eli hiihtää semi-vetelästi ja laahaa jalkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Meitä miehen kanssa lähestyi Irlannissa kaksi suomalaista, jotka alkoivat englanniksi kysellä tietä. Tunnistin heti aksentista ja vastasin kotimaisella. Nämä maanmiehet olivat yllättyneitä :-D
Samaisella Singaporen kentällä oli mielettömän upea yllätys, kun olin infotiskillä: nuori mies vastasi minulle myös suomeksi! Suositteli lisäksi 4 h kaupunkiretkeä, joka oli ilmainen Singaporen tuottama palvelu turisteille, jotka odotteli kentällä. Kun odotusaikani tosiaan oli 10 h, ehdin retkelle.
Kysymys: Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Vastaus: Siitä, että se jatkuvasti valittaa, kuinka paikalla on liikaa suomalaisia ja pitäisi päästä johonkin missä ei suomalaisia tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset tunnistaa tekorusketuksesta ja merkkivaatteista, jotka ovat värikkäitä. Tavisruotsalaisilla on silmät lähellä toisiaan, uusioruotsalaiset ovat ähläminnäköisiä.
Norjalaisilla on aina Norjan lippu jossain näkyvillä. Blondeja pääosin, kookkaita, hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys: Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Vastaus: Siitä, että se jatkuvasti valittaa, kuinka paikalla on liikaa suomalaisia ja pitäisi päästä johonkin missä ei suomalaisia tapaa.
höh... sinun kannattaa käydä muuallakin kuin siellä Tallinnassa tai Aurinkorannikolla. ;-)
Miehilla musta t-paita jossa hevibandin logo. Naisilla graafiset mustat tai varilliset silmalasit.
Suomalaiset tunnistaa (vielä toistaiseksi) homogeenisennäköisestä habituksestaan.
Toista on esim. ranskalaisilla. Heitä löytyy perus kelteistä ties mihin tunisialaisiin ja trinidadilaisiin.
Hotellin aamupalalla suomalaisen tunnistaa siitä, että otetaan kahvia, appelsiinimehua, pari sämpylää, kinkkua, juustoa, kurkku. Vaikka tarjolla olisi mitä herkkuja. Sitten kahvista valitetaan että kun ei ole Juhla Mokkaa.