Mistä tunnistaa suomalaisen ulkomailla?
Oli kyse sitten Phuketin yöelämästä tai Prahan kulttuurinähtävyyksistä, mistä tunnistat suomalaisen turistin kotimaan ulkopuolella?
Kommentit (229)
Minulta ja poikaystävältäni tultiin Dublinin Trinity Collegessa kysymään reittiä jonnekin ravintolaan. Nostelimme hartioita ja vastasimme, ettei meillä ole valitettavasti mitään käsitystä ko. ravintolasta. "So you're not locals?", kyselijäpariskunta ihmetteli ;)
Punertavan ruskea tukka minulla ja punertava parta miehellä hämää ilmeisesti yllättävän hyvin. Stereotypia punapääirkuista pitää paikkansa!
Pariisissa seurue suomalaisia työmatkalaisia kahvilla Rive Gauchella:
Miehillä tukka hiirenhäntäponnarilla, musta bändipaita tai farkkupaita pikkutakin kanssa, farkut tai reisitaskuhousut. Yhdellä mustat froteesukat ja sandaalit. Reppu tai kankainen läppärilaukku.
Naisilla lyhyt, kovaksi mustaksi tai punaiseksi värjätty tukka, suurikuviollisia tunikoita ja legginsejä tai parhaassarapauksessa bleiseri, isokukallinen huivi ja farkut. Jalassa järkevät läskipohjakengät. Marimekon laukku.
Graafisia silmälaseja, vaalea taikinamainen iho, pitkä selkä ja lyhyet tönkköjalat, ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punakasta (palaneesta) ihosta, hyppyrinenästä, ohuesta ylähuulesta, pulleista poskista, olemattomista ripsistä ja kulmista, huonosta ryhdistä, tatuoinneista, repuista, feikkicrocseista, urheilusandaaleista. Miehet lyhythihaisista ruutupaidoista, reisitaskuhousuista tai -sortseista. Naiset leggingseistä tai capreista, tunikoista tai narutopeista, päähuiveista. Lapset riemunkirjavista printtivaatteista.
Tämä on aika tyhjentävä!
Tyhjentävä siihen, miltä ihmiset näyttävät maalla, stadissa näitä ei näy.
Ja mitä tulee kananpersetukkiin ja tatuointeihin, niin heitä olen nähnyt lasteittain vain yhdessä paikassa: tallinnanlaivalla. Mistä he tulevat? Eivät taaskaan stadista.
heko heko... stadissa asuu vain maksimissaan 30 % väkeä, jotka on siellä olleet kauemmin kuin 1 sukupolven.... tai ovat edes keskiluokkaa, yläluokasta puhumattakaan. Muut on ihan tasan yhtä juntin näköisiä kuin "susirajan ulkopuolella" asuvat.
On se kumma, kun alkuperäisen kuvauksen näköisiä ei täällä kuitenkaan näy. vaikka vastaantulija olisi vasta vuosi sitten muualta muuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset naiset siitä että käyvät puskissa kusemassa.
Muutenkin ulkonäöstä. Oli välilasku jfkllä ja aloin ihmettelemään miksi mua seuraa lauma rumia naisia.
Se johtui siitä että olivat samalle lennolle menossa.
Missä muualla kuin Suomessa ja joillain vaelluksilla oot nähnyt ihmisiä puskapissalla? Oma kokemus on, että useimmin suomalaiset miehet kuseksivat julkisesti. Onko tosiaan niin että nykyään naisetkin lorottelevat kuin ei mitään? Mut omituiseksi on tää maailma mennyt jos suomalaisen naisen tunnistaa puskapissasta. Onko ne selvin päin ja ihan ok, vai onko tää havainto viininhuuruisista tapauksista?
Kohdalle on valitettavasti joskus maailmalla osunut ihmisten ilmoilla kuseksijoita, mutta ne ovat olleet paikallisia kelkasta pudonneita eikä tosiaan suomalaisia naisia (eikä edes suomalaisia miehiä). Muutamasta tapauksesta en ollut varma oliko itsensäpaljastaja/runkkari, enkä jäänyt selvittelemään asian oikeaa laitaa.
Vuosikymmenestä toiseen sama ilmiö: Lankkaamattomat kengät!
Varmaan siitä että on ihan täysin naamat 24/7.
Valkoinen iho, rumat tatskat ja ripsien pidennykset , en koskaan arvannut väärin
Jos jokainen tähän ketjuun kirjoittanut ylentää itsensä muiden suomalaisten, siis niiden tollompien, yläpuolelle, jääkö alapuolelle enää ketään?
Vierailija kirjoitti:
Punakoita, lihavia, mauttomia tatskoja, hieman suttuisia, eivät sulaudu massaan, tirsk.
Moukan taas tuntee siitä, että hän kirjoittaa kuten tuo lainaamani henkilö.
Lentokentän lähtöportilla tuijoittavat muita ihmisiä.
Rantalomalla suominaisen tunnistaa vähän punoittavasta ihosta, meikittömästä naamasta, mutta todella pitkistä ja mielestäni mauttoman näköisistä ripsenpidennyksistä. Mielestäni kummallisen näköistä että yleensä vaalealla suomalaisella ei muuten ole meikkiä, vaaleat kulmat yms, mutta kuitenkin massiiviset ja silmiinpistävät räpsyttimet.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnistan suomalaisen ulkomailla AINA. Valju ulkonäkö ja tyhjä katse silmissä (=näyttää siltä että päässä ei liiku mitään).
Eli olet siis katsellut peilikuvaasi ja tullut siihen tulokseen, että sinä olet prototyyppi suomalaisesta. Että kun näkee sinun näköisen ihmisen, voi AINA olla varma siitä, että kyseessä on suomalainen?
Ihana nähdä miten positiivista porukkaa täällä :) oikein mieli piristyy :)
Mistä muuten johtuu että naiset antavat värjätä hiuksensa kampaamoissa räikeän punaisella tai mustalla?
Ne ovat ihan hirveitä eivätkä sovi oikein kenellekään..
Vierailija kirjoitti:
Jos jokainen tähän ketjuun kirjoittanut ylentää itsensä muiden suomalaisten, siis niiden tollompien, yläpuolelle, jääkö alapuolelle enää ketään?
No mä ainakin myönsin, että minulla oli rinkka, kun muilla suomalaisilla oli reppu. Sama asiahan se on, vähän eri koko vain. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Punakasta (palaneesta) ihosta, hyppyrinenästä, ohuesta ylähuulesta, pulleista poskista, olemattomista ripsistä ja kulmista, huonosta ryhdistä, tatuoinneista, repuista, feikkicrocseista, urheilusandaaleista. Miehet lyhythihaisista ruutupaidoista, reisitaskuhousuista tai -sortseista. Naiset leggingseistä tai capreista, tunikoista tai narutopeista, päähuiveista. Lapset riemunkirjavista printtivaatteista.
Noi kuvaukset osuu aika hyvin mm Ummikot ulkomailla - formaatin suomalaisiin matkalaisiin. Tullut katsottua ja ei voi mitään myötähäpeän tunteille. Siksi suurin osa jäi katsomatta. Ehkäpä osa on saanut kimmoketta tehdä elämäntaparemontti, kun nähny ittensä pulleana telkussa. Sitä sopii toivoa.
Kulmakarvat. Yleensä tosi piirretyt ja paksut sekä tummat verrattuna vaaleaan tukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset tunnistaa (vielä toistaiseksi) homogeenisennäköisestä habituksestaan.
Toista on esim. ranskalaisilla. Heitä löytyy perus kelteistä ties mihin tunisialaisiin ja trinidadilaisiin.
Ei enää. Vielä 10 vuotta sitten tarjosin tummapintaisemmille englantia - nyt kaikille Suomessa suomea ensimmäisenä.
Olen nyt kesäkaudella suomalaistenkin suosimassa paikassa töissä. Yleensä tunnistan suomalaiset aksentista ja siitä, että keski-ikäiset vaihtavat suomen kieleen herkästi jos eivät jotain ymmärrä. Se on jännä miten suomalaisen aksentin tunnistaa jo sanasta "hello".
Olen itse perinteinen suomalaisen näköinen. En tosin blondi ja iho on oliivi, mutta kasvojenpiirteiltä. Ei kukaan suomalaiseksi koskaan tunnista.
Suomalaiset naiset siitä että käyvät puskissa kusemassa.
Muutenkin ulkonäöstä. Oli välilasku jfkllä ja aloin ihmettelemään miksi mua seuraa lauma rumia naisia.
Se johtui siitä että olivat samalle lennolle menossa.