Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (205)

Vierailija
141/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämän hallituksen aivopieruriihen jälkeen minä vaihdan kokopäivätyöltä osa-aikaiseksi, jotta jää enemmän aikaa pimeille töille. Loput haen toimeentulotukena sossusta. Näin vähintään tuplaan tuloni ja näen vähemmän vaivaa.

Kiitos Orpo+ kaverit!

Ole hyvä, siitä vaan. Minä taas vaihtaisin heti paikalla työttömyyteni kokopäiväiseen työhön, että saisin olla työssä ja elättää itseni omalla palkallani. Omalla alallani palkkataso on aika pieni, (n. 2100/ kk brutto). Joudun nyt olemaan työmarkkinatuen ja asumistuen varassa, mutta jos saisin töitä, en laskisi sitä, jääkö palkasta menojen jälkeen käteen kuinka paljon enemmän kuin tuista, koska se ei ole oleellisinta minulle huom. työnteossa, vaan nimenomaan se, että voisin sillä pienelläkin palkalla itse elättää itseni. Olen ehkä vanhanaikainen ja tyhmä, mutta pidän itselleni jopa kunnia-asiana, että voisin elättää itseni mutta en voi, koska en saa tehdä työtä. Olen väsynyt olemaan turhanpanttina ja väsynyt olemaan tukien varassa, olen väsynyt tuntrmaan itseni turhaksi riipaksi ja hyödyttömäksi tälle yhteiskunnalle, haluan töitä.

Totuus vaan on se, että niitä työpaikkoja ei vaan kerta kaikkiaan ole, ei. Ei niihin työpaikkoihin noin vain mennä.

Suurin osa työttömistä haluaisi ihan oikeasti töihin, ei suinkaan elää tuilla, niin kuin nykyisin paljon kuulee puhuttavan. Ainakin meitä vähän vanhempia työttömiä ihmetyttää tosin se, että hyvin usein nimenomaan nuoret laskevat näitä tukieuroja ja vertailevat palkkoihin ja puhuvat, ettei töihin kannata mennä, mutta missä sitten ovat ne työt, joihin heidän kannata mennä, koska työpaikkoja ei ainakaan meille keski-ikäisille edes ole.

En kyllä ymmärrä sitäkään, miten mm. asumistuen leikkaaminen lisää työpaikkojen määrää.

Siis, minä haluan työtä, en tukia.

Vierailija
142/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraskissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään merkitystä. Uutisessahan sanottiin heti sivulauseessa että toimeentulomenot kasvavat. Kuka takoisi järkeä hallitukselle? Tämä on vain hölmöläisten peitontekemistä.

Paitsi opiskelijoiden osalta, he kun eivät ole oikeutettuja toimeentulotukeen.

Kyllä opiskelijakin on oikeutettu toimeentulotukeen. Jos opintotuki ja -laina eivät riitä, opiskelijakin saa toimeentulotukea. Eli älä puhu paskaa.

Kaikki eivät halua 20 t lainaa tässä taloustilanteessa, joka on ilmeisesti katastrofaalinen hallituksenkin tunnustamana, sillä köyhiltä täytyy leikata yhä vain.

Kun köyhän lapsi opiskelee ja ottaa siihen lainaa, jota ei työpaikan puuttuessa voi maksaa takaisin, niin hän menettää luottotietonsa ja joutuu ulosottokierteeseen jo nuorena. Hallitus ja muut porvarit hurskastelevat köyhyyden periytymisestä. 

Ja tuohon komppaan vielä sen verran, että se köyhän perheen lapsi joutuu ottamaan sen lainan elääkseen, toisin kuin hyvin toimeentulevan perheen lapsi. Esimerkiksi sellaisen perheen lapsi, jonka vanhempi tai vanhemmat elävät toimeentulotuella, on mahdotonta maksattaa elämisensä peruskulut vanhemmilla, koska  se tukisumma mikä on tarkoitettu yhdelle ei mitenkään voi riittää kahdelle, tai se mikä on tarkoitettu neljälle ei riitä viidelle jne. 18-vuotiasta opiskelijaa ei nimittäin oteta mitenkää huomioon perheen toimeentulotukilaskelmissa eli hän tavallaan asuu, elää ja kuluttaa perheessä mutta häntä ei ole numerona tai henkilönä olemassa.

No, hänethän käsitellään erillisenä "yksikkönä" ja tarkoitus on, että elättää itse itsensä, vaikka asuisi vanhempien kanssa. Jollain sadan euron opintorahalla ei kukaan aikuinen ihminen kata elinkustannuksiaan. Pakko ottaa lainaa tai käydä töissä opintojen ohella, jotta saa ruokaa ja vaatteita. Tämä koskee tietenkin myös niitä köyhien perheiden lapsia, jotka asuvat omillaan. Se työssäkäyminenkään ei ole aina niin yksinkertaista opintojen ohella. Nykyää,n kun moniin opintoihin liittyy useiden kuukausien ilmaistyöskentelyt ilman palkkaa, niin on aika rankkaa siinä yhden palkattoman täysipäiväisen työn ohella on tehdä vielä niitä palkallisiakin töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti uudistuksen jälkeen saa enemmän hyvitystä siitä, että käy töissä. Nythän työtuloista vähennetään 300 e/kk asumistuen määrää laskettaessa. Hyvitys voisi hyvin olla vieläkin suurempi, jos tarkoitus on pyrkiä purkamaan kannustinloukkuja, vähennys kuitenkin tehdään bruttopalkasta eikä käteen jäävästä tulosta.

Vierailija
144/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että olemme koko ajan menossa siihen suuntaan, että jokainen vastaa asumisestaan itse. Tämä tapahtuu tekemällä töitä. Ihan niinkuin muuallakin maailmassa. Ei Suomen varat riitä maksella 1000 euroa asumistukea kuussa perheelle. Ihmisistä on tullut koko ajan röyhkeämpiä. Ei ymmärretä sitä, että jos ei käy töissä, ei voi vaatia sitä hienointa asuntoa.

Vierailija
145/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin kahden lapsen yksinhuoltajaksi pari vuotta sitten. Muutin heti suosiolla vanhaan asuntoon, jossa muovimatot, ei parveketta saunasta puhumattakaan. Maksan vuokraa alle 700. Ystäväni asuu yhden lapsensa kanssa uudessa kolmiossa, vuokra 1050. Olenkin miettinyt, miten hänellä on työttömänä varaa tuollaiseen vuokraan. Nyt vasta tajusin, että hänelle on luultavasti maksettu asumistukea lähes tuo 1000 euroa. Itse saan lähes 500 euroa tukea. Eli hän saa puolet enemmän. Onneksi valmistun kohta ammattiin ja pääsen töihin!

Kahdelle henkilölle on asumistuessa vuokrakatto jotain vajaa 700e, eli kaverisi saa 700 eurosta 80% asumistukea. Eli max. 560e.

Itse asun kahden lapsen kanssa ja saan asumistukea maximit 580e.

Toimeentulotuella tuki on huomattavasti suurempi.

Vierailija
146/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että olemme koko ajan menossa siihen suuntaan, että jokainen vastaa asumisestaan itse. Tämä tapahtuu tekemällä töitä. Ihan niinkuin muuallakin maailmassa. Ei Suomen varat riitä maksella 1000 euroa asumistukea kuussa perheelle. Ihmisistä on tullut koko ajan röyhkeämpiä. Ei ymmärretä sitä, että jos ei käy töissä, ei voi vaatia sitä hienointa asuntoa.

Kylläpä kuule riittää ja maksellaan jatkossakin. Tämä leikkaus koskee nimittäin opiskelijoita, työmarkkinatukea nostavia ja pienipalkkaisia. Ei toimeentulotukea nostavia, joille on tähänkin asti maksettu isoimmat tuet.

Vierailija
147/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin kahden lapsen yksinhuoltajaksi pari vuotta sitten. Muutin heti suosiolla vanhaan asuntoon, jossa muovimatot, ei parveketta saunasta puhumattakaan. Maksan vuokraa alle 700. Ystäväni asuu yhden lapsensa kanssa uudessa kolmiossa, vuokra 1050. Olenkin miettinyt, miten hänellä on työttömänä varaa tuollaiseen vuokraan. Nyt vasta tajusin, että hänelle on luultavasti maksettu asumistukea lähes tuo 1000 euroa. Itse saan lähes 500 euroa tukea. Eli hän saa puolet enemmän. Onneksi valmistun kohta ammattiin ja pääsen töihin!

Kahdelle henkilölle on asumistuessa vuokrakatto jotain vajaa 700e, eli kaverisi saa 700 eurosta 80% asumistukea. Eli max. 560e.

Älkää nyt sekoittako Kelan asumistuen maksimirajoja ja sossun hyväksymät maksimivuokrat toimeentulotukea laskettaessa. Jos on toimeentulotukeen oikeutettu niin sillä ei ole paljon väliä mitä Kelasta tulee asumistukea kun maksimivuokraan asti vuokra korvataan sossusta eli käytännössä maksetaan siis se puuttuva osa mitä Kela eii maksa. Tuossa  ylläolevassa esimerkissä kuitenkin tuo vuokra 1050€ kahdelle on yli myös sossun hyväksymän vuokran. Kahdelle hyväksytään n. 800€ vuokra. Mutta siis paljon enemmän kun tuo Kelan 580€ kuitenkin.

Ja vielä, on hyvinkin mahdollista että joku työtön tukien varassa elävälle maksetaan myös hulppeita yli sossun rajojenkin meneviä vuokria juurikin sen takia että esim. Helsingistä ei löydy helpolla kohtuullisen hintaisia vuokra-asuntoja. Voi olla hyvinkin että esim. yksinhuoltajalle ja yhdelle lapselle on maksettu tonnin vuokraa. Tosin tuollaisessakin tapauksessa sossun pitäisi velvoittaa hakemaan kaupungilta halvempaan asuntoon. Siitä ei voida rangaista jos ei pysty saamaan halvempaa asuntoa mutta jos ei sitä edes yritä hakea eikä edes halua muutta halvempaan tai vaatimattomampaan niin siitä voidaan kyllä rokottaa. Olen joskus kuullut että jos haluaa saada kalliiseen asuntoon tukea yli normien on todistettava että on hakemassa halvempaa kaupungilta. Tämäkin varmaan on aika tapauskohtausta. Kyllä näitä varmaan on katsottu paljon läpi sormienkin. Hankala juttu. Tavallaan tuollainen systeemi mahdollistaa juuri sen että mitä köyhempi olet, tai varsinkin jos olet sossun elätti niin voit elää paljon kalliimmassa, isommassa ja laadukkaammassa kun jos olisit työssä käyvä, vaikka saisit työssäkäyvänä asumistukeakin.

Vierailija
148/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hyvinvointiyhteiskunta on todellakin saavuttanut lakipisteensä, kun tukia nauttivat ihmiset eivät tunnu edes olevan avusta kiitollisia, vaan vaativat etuja ikään kuin heillä olisi automaattinen oikeus ilmaiseen asumiseen. Samaan aikaan seinänaapuri maksaa asumisensa itse.  

Vierailija
149/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Hyvinvointiyhteiskunta on todellakin saavuttanut lakipisteensä, kun tukia nauttivat ihmiset eivät tunnu edes olevan avusta kiitollisia, vaan vaativat etuja ikään kuin heillä olisi automaattinen oikeus ilmaiseen asumiseen. Samaan aikaan seinänaapuri maksaa asumisensa itse.  

Ymmärrättekö te palkansaajat, kuinka perseestä on olla köyhä työtön? Kannattaisi kokeilla. Ei tuollaisille paskakasoille kerta kaikkiaan voi olla kiitollinen (vaikka olenkin, mutta en sinulle).

Vierailija
150/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraskissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään merkitystä. Uutisessahan sanottiin heti sivulauseessa että toimeentulomenot kasvavat. Kuka takoisi järkeä hallitukselle? Tämä on vain hölmöläisten peitontekemistä.

Kyllä opiskelijakin on oikeutettu toimeentulotukeen. Jos opintotuki ja -laina eivät riitä, opiskelijakin saa toimeentulotukea. Eli älä puhu paskaa.

Kaikki eivät halua 20 t lainaa tässä taloustilanteessa, joka on ilmeisesti katastrofaalinen hallituksenkin tunnustamana, sillä köyhiltä täytyy leikata yhä vain.

Kun köyhän lapsi opiskelee ja ottaa siihen lainaa, jota ei työpaikan puuttuessa voi maksaa takaisin, niin hän menettää luottotietonsa ja joutuu ulosottokierteeseen jo nuorena. Hallitus ja muut porvarit hurskastelevat köyhyyden periytymisestä. 

Ja tuohon komppaan vielä sen verran, että se köyhän perheen lapsi joutuu ottamaan sen lainan elääkseen, toisin kuin hyvin toimeentulevan perheen lapsi. Esimerkiksi sellaisen perheen lapsi, jonka vanhempi tai vanhemmat elävät toimeentulotuella, on mahdotonta maksattaa elämisensä peruskulut vanhemmilla, koska  se tukisumma mikä on tarkoitettu yhdelle ei mitenkään voi riittää kahdelle, tai se mikä on tarkoitettu neljälle ei riitä viidelle jne. 18-vuotiasta opiskelijaa ei nimittäin oteta mitenkää huomioon perheen toimeentulotukilaskelmissa eli hän tavallaan asuu, elää ja kuluttaa perheessä mutta häntä ei ole numerona tai henkilönä olemassa.

No, hänethän käsitellään erillisenä "yksikkönä" ja tarkoitus on, että elättää itse itsensä, vaikka asuisi vanhempien kanssa. Jollain sadan euron opintorahalla ei kukaan aikuinen ihminen kata elinkustannuksiaan. Pakko ottaa lainaa tai käydä töissä opintojen ohella, jotta saa ruokaa ja vaatteita. Tämä koskee tietenkin myös niitä köyhien perheiden lapsia, jotka asuvat omillaan. Se työssäkäyminenkään ei ole aina niin yksinkertaista opintojen ohella. Nykyää,n kun moniin opintoihin liittyy useiden kuukausien ilmaistyöskentelyt ilman palkkaa, niin on aika rankkaa siinä yhden palkattoman täysipäiväisen työn ohella on tehdä vielä niitä palkallisiakin töitä.

Minä joudun tämän ratkaisemaan niin, että käsken viedä lapsen laitokseen sopivasti ennen täysi-ikäistymistä. Siinähän sitten maksavat laitoskulut sekä jälkihuollon itsenäistymisineen. Mä heittädyn siksi aikaa vaikka ryyppäämään, että varmasti vievät. Jos ei ryyppäys tehoa, niin käyn pössyttelemään vielä lisäksi. 

Vierailija
151/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kun ne vuokrat ovat kohtuullisia ja voitot pieniä. Ja palkat riittäviä. Varmaan jossain Saksassa, ei Suomessa. 

Vierailija
152/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipilä, Soini ja Orpo ovat juuri sitä ikäluokkaa, joka on saanut kaiken tarjottimella. Alla on velattomat asunnot, kesämökit, autot, sijoitukset. Lapset ovat muuttaneet omaan elämään. Eläkkeet juoksee maksimimäärin. Että hyvä siellä on käydä köyhien ja pientä palkkaa saavien nuorten, työttömien, sairaiden ja eläkeläisten kukkarolla. Erittäin väärin tämä on siksi, että nykyisille nuorille pätkätyöläisille jo tulot ovat jatkuva epävarmuuden kohde, hamassa tulevaisuudessa tuskin enää maksetaan edes eläkettä.

Että näin. oma persaus ja selusta on varmistettu - muilla ei ole niinkään väliä. Suomessa hyysäätään sosssun toimesta lähinnä alkoholisteja ja maahanmuuttajia.

Vierailija
153/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten todella ärsyttää nämä puheet "kannustinloukkujen purkamisesta" tai "säästyneiden rahojen työllistätävästä vaikutuksesta". Nämä jorinat ovat vain sanahelinää. Lisää työpaikkoja ei näillä "säästöillä" saada. Ei ole saatu edellisten hallitusten aikanakaan. Vaihtakaa jo v*ttu levyä!

Nämä asumistuesta tulevat säästöt ohjataan ulosotossa olevien ihmisten huojennuksiin, jos he onnistuvat saamaan itselleen työpaikan. Tiedäthän nämä ihmiset, "ei kannata mennä töihin kun vouti vie kaiken ja itselle ei jää yhtään enempää"? Tämä on ihan oikea ja todellinen kannustinloukku, joka estää monia tarttumasta töihin. Nyt tähän tulee joku helpotus, että töihin päästessään tällaiselta ihmiseltä ei mene enää niin paljon ulosottoon, eli ulosotossakin olevalle ihmiselle jää enemmän rahaa käytettäväksi, jos hän onnistuu pääsemään töihin. Minusta on hienoa, että näitä kannustinloukkuja puretaan!

Toki tiedostan, ettei se työn saanti niin helppoa ole, en ole itsekään siinä onnistunut. Mutta ihminen, jonka tilanne parantuu jos hän saa töitä, jaksaa edes yrittää sitä työnhakua. 

Ei siitä ole kauankaan kun asumistuessa oli tuo neliövuokraleikkuri. Jos jostain netistä löytyy niitä vanhoja neliövuokrarajoja, niin niiden avulla voi varmaan haarukoida mille tasolle ne asettuvat.

Itse en usko että tämä uudistus varsinaisesti laskee vuokria. Mutta uskon, että pitkällä tähtäimellä se loiventaa vuokrien nousua. Monille institutionaalisille asuntosijoittajille asumistuki on toiminut ikään kuin vuokrankorotusautomaattina. He nostavat vuokraa -> asumistuki nousee vuokraindeksin mukaan -> he voivat taas nostaa vuokraa, koska ihmiset saavat lisää asumistukea. Ilman tätä viheliäistä asumistukijärjestelmää vuokrat asettuisivat ennen pitkää alemmalle tasolle. Ja sitä myötä asuntojen hinnatkin, koska ne määräytyvät sen mukaan, miten paljon niistä on mahdollista saada vuokraa. Olisi sekä omistus- että vuokra-asujien etu, ettei asuminen olisi niin jumalattoman kallista kuin se nyt on. Toki asumistuki ei ole ainoa syyllinen asumisen kalliuteen, mutta se lienee yksi niistä merkittävimmistä osatekijöistä. Asuntolainan korkovähennys vaikuttaa myös osaltaan ja siihenhän hallitus on tehnyt jo viilauksia, jotka tulevat vaikuttamaan pitkällä aikavälillä asuntojen hintoja laskevasti - tai ainakin hintojen nousua hilliten.

Vierailija
154/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuella tuki on huomattavasti suurempi.

Toimeentulotuki ja asumistuki on kaksi eri asiaa. Toimeentulotuessakaan ei huomioida liian suuria asumismenoja, myös niihin on katto.

Vierailija
155/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraskissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä joudun tämän ratkaisemaan niin, että käsken viedä lapsen laitokseen sopivasti ennen täysi-ikäistymistä. Siinähän sitten maksavat laitoskulut sekä jälkihuollon itsenäistymisineen. Mä heittädyn siksi aikaa vaikka ryyppäämään, että varmasti vievät. Jos ei ryyppäys tehoa, niin käyn pössyttelemään vielä lisäksi. 

Tuo on yksi tapa ratkaista asia kyllä joo. Kieltämättä on käynyt mielessä kuinka paljon helmpaa on niillä vanhemmilla ja nuorilla jotka ovat ls asiakkaina. Lapsi pystyy aikuistumaan ilman lainaa. Asunnot järjestyy ja toimeentulotuki juoksee yli 18-vuotiaanakin. Me valitettavasti jouduttiin ratkaisemaan tilanne niin että lapselle otettiin lainaa josta minä otin osan käyttöön jotta minulla on varaa elättää häntä. Lupasin maksaa kyllä takaisin vaikka se hänen elättämiseen menee.

Vierailija
156/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrättekö te palkansaajat, kuinka perseestä on olla köyhä työtön? Kannattaisi kokeilla. Ei tuollaisille paskakasoille kerta kaikkiaan voi olla kiitollinen (vaikka olenkin, mutta en sinulle).

Olen itsekin työtön ja perseestähän tämä. Mutta en todellakaan pidä työntekijöitä paskakasoina! He puurtavat päivästä toiseen ja antavat vähästään vastoin tahtoaan, jotta minä en joutuisi katuojaan. Ymmärrettävästi heitä harmittaa että kovalla työstä ansaitusta rahasta jää niin vähän itselle. Ja minuakin harmittaa, kun en pääse töihin. Todellakin olen kiitollinen kaikille veronmaksajille siitä vähästä mitä saan!

Vierailija
157/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkyy hienosti, miksi köyhyys periytyy. Ei se materiaalinen köyhyys, vaan henkinen köyhyys ja laiskuus ja näköalattomuus! Voi kunpa tällaisten perheiden lapsilla olisi elämässään edes yksi aikuinen, joka kertoisi nuorelle, että omaan elämäänsä voi vaikuttaa kun ponnistelee ahkerasti! Minunkin äiti oli köyhä, mutta hän tolkutti minulle pienestä pitäen, että köyhän täytyy opiskella.

Vierailija
158/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kiva että me kaikkien köyhimmät maksamme tämän sekopäisen hallituksen hullut päätökset. Tulee varmasti lisää perhesurmia tätä menoa.

Ette te kaikkein köyhimmät maksa tätä. Sen maksavat työttömät, joilla on säästöjä. Te nostatte KELAsta toimeentulotukea.

Vierailija
159/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieraskissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luottotiedoton ei saa nykyään työpaikkaa. Umpikuja on aukoton. Eli toivottavasti opiskeleva nuoriso ymmärtää viimeiseen saakka välttää opintolainoja.

Vierailija
160/205 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko tuo myös eläkkeensaajan asumistukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi