Järjetön rasvaprosentti, miten on mahdollista?
Kävin kehonkoostumus- ja tasapainomittauksessa. Hivenen hämmentynyt olen rasvaprosenttituloksesta ja ihmettelenkin nyt, että voiko tässä olla joku virhe. Mittaus tehtiin sellaisella vaa'alla jossa on käsikahva.
Eli tulokset:
BMI 29,9
rasvaprosentti 45,4 (viiteväli 23-34)
Viskeraalinen rasva 9 (suositus 1-9, mittausalue 1-30)
Luustolihasprosentti 23,8% (keskiarvo naiset 28%)
Lepoaineenvaihdunta 1490 kcal
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)
Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.
Mikä tässä mättää? Voiko tulos olla virhe vai voiko minulla näistä elintavoista huolimatta olla tuollainen järjetön rasvaprosentti?
Olen mies ja ympärysmittari navan ja alimpien kylkiluiden väliltä on 77 cm, en tosin siinä pidä housujen vyötäröä. Hieman alempana, eli missä pidän housujen vyötäröä, ympärysmitta on 80 cm. Rasvaprosenttini on normaali eli ei ole sitä nykynormaalia monen sentin paksuista löllerökerrosta ympärilläni.