Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetön rasvaprosentti, miten on mahdollista?

Vierailija
25.04.2017 |

Kävin kehonkoostumus- ja tasapainomittauksessa. Hivenen hämmentynyt olen rasvaprosenttituloksesta ja ihmettelenkin nyt, että voiko tässä olla joku virhe. Mittaus tehtiin sellaisella vaa'alla jossa on käsikahva.

Eli tulokset:
BMI 29,9
rasvaprosentti 45,4 (viiteväli 23-34)
Viskeraalinen rasva 9 (suositus 1-9, mittausalue 1-30)
Luustolihasprosentti 23,8% (keskiarvo naiset 28%)
Lepoaineenvaihdunta 1490 kcal
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)

Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.

Mikä tässä mättää? Voiko tulos olla virhe vai voiko minulla näistä elintavoista huolimatta olla tuollainen järjetön rasvaprosentti?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sillä rasvaprosentilla nyt jotain merkitystä? Jos voit hyvin ja olet hyvässä kunnossa, voit hyvin pitää itsesi tuossa nykyisessä lihassa. Jos taas ahdistaa, yritä saada rasvamassaa pienemmäksi. 

Olen sinua vähän nuorempi ja BMI sama, käsissä enemmän lihasta kuin sinulla ja rasva tosiaan sen 40 % (mitä yritän hiljalleen tiputtaa, jos onnistun). 

Sinun vyötärönympäryksesi ei ole senteissä yli 90, koska olet niin pieni. Jos olisit samalla BMI:llä ja 5-10 cm pidempi, olisi vyötärösikin isommalla ympäryksellä. Toki painosi on muodostunut ihonalaisesta rasvasta eikä niinkään viskeraalisesta, mikä on kannaltasi oikein hyvä asia. 

Oliko testissä jaottelua rasvan jakautumisesta jalat - keskivartalo - kädet? Jos oli, on helpompi miettiä sektori kerrallaan rasvatilannetta ja testin paikkansapitävyyttä. 

Itse uskon ehdottomasti mittariin enemmän kuin tuohon hulluun laskuriin. Kaksi erimerkkistä mittaria on antanut minulle yhtenevät tulokset. 

Näkeehän sen noista kuvista, että ei kyseessä ole mikään hyvinvoiva kroppa. Kädet ovat pelkkää taikinaa. AP taitaa olla kohtalaisen sirorakenteinen nainen jos vain saa painoa alas reilusti. 

Kuoleeko joku niihin allirasvoihin? Jos ne eivät ap:ta itseään häiritse niin antaa olla. 

Aika moni on sairastunut ylipainon takia. 

Ap liikkuu keskimääräistä enemmän eikä ole tuon lihavampi ja jos ravitsemus on jotakuinkin järkevä, niin en alkaisi panikoida. Se ei ole hyvä, jos laihduttaakin vahingossa lihakset pois. 

Jos ravitsemus olisi jotakuinkin järkevä, niin eihän ap olisi ylipainoinen ja hänen rasvaprosenttinsa noin korkea. Ei ylipaino ja ylimääräinen rasva mistään tyhjästä synny, vaan siitä, mitä suuhunsa pistää.

Tätä minäkin mietin. Miksi henkilö, joka harrastaa keskivertoa enemmän liikuntaa ja syö keskivertoa terveellisemmin, on ylipainoininen? Okei, jos selitys on se, että on aiemmin liikkunut vähän ja syönyt huonosti, niin se toki selittää ylipainon. Mutta eikös sen pitäisi sitten kaiken järjen mukaan selittää myös se korkea rasvaprosentti?

Vähän sama kun joku ihmettelisi, että kun ei polta ollenkaan tupakkaa, niin miten voi olla keuhkot huonossa kunnossa ja sit tarkemmin kysyttäessä kävisi ilmi, että on polttanu aikaisemmin kuin korsteeni, mutta viime viikolla lopetti... :)

Vierailija
82/121 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onko sillä rasvaprosentilla nyt jotain merkitystä? Jos voit hyvin ja olet hyvässä kunnossa, voit hyvin pitää itsesi tuossa nykyisessä lihassa. Jos taas ahdistaa, yritä saada rasvamassaa pienemmäksi. 

Olen sinua vähän nuorempi ja BMI sama, käsissä enemmän lihasta kuin sinulla ja rasva tosiaan sen 40 % (mitä yritän hiljalleen tiputtaa, jos onnistun). 

Sinun vyötärönympäryksesi ei ole senteissä yli 90, koska olet niin pieni. Jos olisit samalla BMI:llä ja 5-10 cm pidempi, olisi vyötärösikin isommalla ympäryksellä. Toki painosi on muodostunut ihonalaisesta rasvasta eikä niinkään viskeraalisesta, mikä on kannaltasi oikein hyvä asia. 

Oliko testissä jaottelua rasvan jakautumisesta jalat - keskivartalo - kädet? Jos oli, on helpompi miettiä sektori kerrallaan rasvatilannetta ja testin paikkansapitävyyttä. 

Itse uskon ehdottomasti mittariin enemmän kuin tuohon hulluun laskuriin. Kaksi erimerkkistä mittaria on antanut minulle yhtenevät tulokset. 

Näkeehän sen noista kuvista, että ei kyseessä ole mikään hyvinvoiva kroppa. Kädet ovat pelkkää taikinaa. AP taitaa olla kohtalaisen sirorakenteinen nainen jos vain saa painoa alas reilusti. 

Kuoleeko joku niihin allirasvoihin? Jos ne eivät ap:ta itseään häiritse niin antaa olla. 

Ap liikkuu keskimääräistä enemmän eikä ole tuon lihavampi ja jos ravitsemus on jotakuinkin järkevä, niin en alkaisi panikoida. Se ei ole hyvä, jos laihduttaakin vahingossa lihakset pois. 

Jos ravitsemus olisi jotakuinkin järkevä, niin eihän ap olisi ylipainoinen ja hänen rasvaprosenttinsa noin korkea. Ei ylipaino ja ylimääräinen rasva mistään tyhjästä synny, vaan siitä, mitä suuhunsa pistää.

Tätä minäkin mietin. Miksi henkilö, joka harrastaa keskivertoa enemmän liikuntaa ja syö keskivertoa terveellisemmin, on ylipainoininen? Okei, jos selitys on se, että on aiemmin liikkunut vähän ja syönyt huonosti, niin se toki selittää ylipainon. Mutta eikös sen pitäisi sitten kaiken järjen mukaan selittää myös se korkea rasvaprosentti?

Vähän sama kun joku ihmettelisi, että kun ei polta ollenkaan tupakkaa, niin miten voi olla keuhkot huonossa kunnossa ja sit tarkemmin kysyttäessä kävisi ilmi, että on polttanu aikaisemmin kuin korsteeni, mutta viime viikolla lopetti... :)

Sen takia, että ylipaino ei liity pelkkään syömiseen ja liikuntaan. Ylipaino itseasiassa ei edes ole ensisijaisesti kalorikysymys, vaikka niin monesti puhutaan. Ylipaino on ennemminkin hormonikysymys. Eikä nyt siis naishormoni tai mieshormoni, vaan kortisoli ja insuliini. Kortisoli ja insuliini on hormoneita, jotka säätelevät tietyn toimintaketjun kautta ihmisen painoa. Korkea kortisolitaso nostaa painoa, vaikka ei söisi paljon kaloreita. Korkea insuliinitaso kerää kaiken syödyn elimistöön läskiksi, vaikka ei edes söisi niin paljoa. Kortisolitasoa nostaa stressi, työstressi, univaje (eli liian vähä nukkuminen), tietyt sairaudet jne. Eli liian vähäiset yöunet tai stressaava elämä lihottaa tuon hormonitoiminnan kautta, vaikka söisi terveellisesti ja liikkuisi. Insuliini taas on sellainen hormoni, että moni ihminen on tietämättään insuliiniresistentti, eli tavallaan sen insuliinin toiminta ja eritys kehossa on "virheellistä" tai "epäkunnossa". Haima tuottaa tällöin liikaa insuliinia, mutta sen insuliinin teho on heikentynyt, esimerkiksi maksa vapauttaa tällöin liikaa glukoosia vereen ja näin veren glukoosipitoisuus nousee ja sen kautta paino nousee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia, että ylipaino ei liity pelkkään syömiseen ja liikuntaan. Ylipaino itseasiassa ei edes ole ensisijaisesti kalorikysymys, vaikka niin monesti puhutaan. Ylipaino on ennemminkin hormonikysymys. Eikä nyt siis naishormoni tai mieshormoni, vaan kortisoli ja insuliini. Kortisoli ja insuliini on hormoneita, jotka säätelevät tietyn toimintaketjun kautta ihmisen painoa. Korkea kortisolitaso nostaa painoa, vaikka ei söisi paljon kaloreita. Korkea insuliinitaso kerää kaiken syödyn elimistöön läskiksi, vaikka ei edes söisi niin paljoa. Kortisolitasoa nostaa stressi, työstressi, univaje (eli liian vähä nukkuminen), tietyt sairaudet jne. Eli liian vähäiset yöunet tai stressaava elämä lihottaa tuon hormonitoiminnan kautta, vaikka söisi terveellisesti ja liikkuisi. Insuliini taas on sellainen hormoni, että moni ihminen on tietämättään insuliiniresistentti, eli tavallaan sen insuliinin toiminta ja eritys kehossa on "virheellistä" tai "epäkunnossa". Haima tuottaa tällöin liikaa insuliinia, mutta sen insuliinin teho on heikentynyt, esimerkiksi maksa vapauttaa tällöin liikaa glukoosia vereen ja näin veren glukoosipitoisuus nousee ja sen kautta paino nousee. 

Näin se on, ylipaino on enemmän hormonikysymys kuin kalorikysymys. Tämä tiedetään ainakin lääketieteessä ihan yleisesti. Sen takia ihmettelen, miksi lehdet ym media on täynnä höpötystä siitä, että kyse olisi kaloreista. Ilmeisesti on helpompaa ajatella vain kaloreita? Vaikka sillä mennäänkin ihan metsään.

Esimerkiksi ap:n valokuvat näyttää siltä, että hänen ylipaino voisi johtua juurikin stressaavan elämän eli liiallisen kortisolintuotannon sekä insuliiniresistenssin aiheuttamasta, erityisesti keskivartoloon kertyneestä lihavuudesta. 

Vierailija
84/121 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nää hulluja, mulla on lihasmassaprosentti yli 60, rasvaprosentti yli 35. Käyn joka toinen päivä salilla ja teen rankan ohjelman. Maastavedot 50kilolla,  kyykyt 30 kilon tangolla. Lihaksia yli ylärajan kehonkoostumusmittauksessa mutta silti olen vielä ylipainoinenkin 27,6 painoindeksillä. Eli älyttömän lihaksikas läski  =)  Salin lisäksi käyn lenkillä joka päivä sekä sulkapalloa, kunnon hikipelit kerran viikkoon. Herkkuja en ole syönyt paits nyt kun tuntuu ettei tästä hyötyä ole.

Vierailija
85/121 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvaprosenttimittaus on suuntaa antava, mutta uskon, että rasvaprosenttisi voi olla korkea, liikuntamäärästä huolimatta, kuvan ja mittojen perusteella. Omat mitat 170cm/70kg, rasvaprosentti 30%. Käyn säännöllisesti kuntosalilla treenaamassa painoilla. Naisena saan treenata todella kovaa punttitreeniä, että saan lihasmassaa kerättyä, koska olen tyypillinen nainen, vain muutamalla prosentilla naisista on testosteronia ym. hormoneita nopeaan lihaskasvuun. Ite rakastan hyvää ruokaa, joten siinä syy korkeaan rasvaprosenttiin itselläni.

Aerobinen treeni ei juuri lihaksia kasvata. 4-5 treeniä =3 kovaa punttitreeniä ja pari aerobista treeniä viikkoon riittää, jos ne osaa tehdä oikealla intensiteetillä. Loppuaika palautumiseen.

Ruokavaliolla on iso merkitys, syöt varmaan liikaa hiilareita.

Vierailija
86/121 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On nää hulluja, mulla on lihasmassaprosentti yli 60, rasvaprosentti yli 35. Käyn joka toinen päivä salilla ja teen rankan ohjelman. Maastavedot 50kilolla,  kyykyt 30 kilon tangolla. Lihaksia yli ylärajan kehonkoostumusmittauksessa mutta silti olen vielä ylipainoinenkin 27,6 painoindeksillä. Eli älyttömän lihaksikas läski  =)  Salin lisäksi käyn lenkillä joka päivä sekä sulkapalloa, kunnon hikipelit kerran viikkoon. Herkkuja en ole syönyt paits nyt kun tuntuu ettei tästä hyötyä ole.

Kyykky 30 kilolla? Sehän on aloittelijan paino. Lisää vaan painoja tankoon, joka kerta pitäisi saada lisää toistoja/painoja tankoon, kun noon pienet painot. Ite kyykkään 50kilolla ja sekin on vähän, koska omapainoni on 70kg.

Vierailija
87/121 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi en jaksanut koko ketjua lukea mutta oliko tuo kehonkoostumusmittari minkä merkkinen, oliko esim inbody? En myöskään huomannut että olitko maininnut että mittarissa oli sekä jaloista että käsistä mittaus? Eli seisoitko levyn päällä jossa oli kanssa ne anturit? Sillä jos vaan oli käsikahvat niin se ei mittaa kuin ylävartaloa. Sitten toisekseen mittaustulos vaihtelee päivän aikanakin tosi paljon syömisten, aktiivisuuden ja juomisen mukaisesti, naisilla myös kk-kierto vaikuttaa.

Olen tehnyt useita mittauksia asiakkaille ja mun silmään näytät hieman alle 40% ja jaloista hieman timmimmältäkin. Käy ihmeessä vaikka inbody tai pihtimittauksessa jos haluat tarkemman tuloksen (tai uudelleen tuolla samalla).

Vierailija
88/121 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:ta hitusen lyhyempi (160cm), hitusen vanhempi (54v.), jonkin verran kevyempi (62 kg; sain painon laskemaan 3 kg tammikuussa ruokavaliolla), ja luulen, että oma rasvaprosenttini on suurempi kuin hänellä (vyötärö nippanappa 79cm). Itselläni rasva on kerääntynyt varsinkin vatsaan ja kylkiin, omat olkavarret ovat kapeammat, mutta todella löysät verrattuna ap:hen, jota kadehdin siitä, että rasvaa on todennäköisesti tasaisesti lihassyiden lomassa.  Olen, jos en nyt "laiha" läski, niin "normaali" läski. Tässä koetan laskea omaa rasvaprosenttiani - mikä ei ole helppoa tässä iässä - ja nyt näyttäisi kaiken lukemani perusteella, että liika aerobinen saattaa stressata kehoa ja nostaa adrenaliinia sekä kortisolitasoja, jotka keräävät rasvaa elimistöön. Ehkä pitää koettaa todellakin tehdä lihaskuntoa se 4 kertaa viikossa ja vain kaksi aerobista treeniä (toinen rauhallinen pitkäkestoinen ja toinen lyhytkestoinen hiit-juoksutreeni) ja katsoa mitä se tuo.  Ilmeisesti keskisykkeiset ovat nou nou silloin kun rasvoista tahdotaan eroon vaihdevuosi-iässä. 

89/121 |
20.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes 90cm vyötärö ei ole suositusten mukainen. BMI:n mukaan olet lievän ja merkittävän lihavuuden rajalla, eli painoa saisit löysätä aika paljon pois... Tuo rasvaprosentti on kyllä aika helkkarin suuri. En osaa sanoa, voiko olla totta vai ei.

Vierailija
90/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
91/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisko sua sumopaini?

Vierailija
92/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kehonkoostumusmittaukset ovat osuvuudeltaan aika noppapeliä. Älä usko mittaustulosta, usko peiliä ja mittanauhaa. 

Jep! Minullakin on Withersin mukaan vesiprosentti 34% ja huippuna luusto 2,8kg... Olen kuitenkin 35-vuotias nainen, en mikään 90v heiveröinen mummero.

Vierailija
93/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahkis kirjoitti:

Lähes 90cm vyötärö ei ole suositusten mukainen. BMI:n mukaan olet lievän ja merkittävän lihavuuden rajalla, eli painoa saisit löysätä aika paljon pois... Tuo rasvaprosentti on kyllä aika helkkarin suuri. En osaa sanoa, voiko olla totta vai ei.

Alle 90cm on suositus naisille, että kyllä se on TÄYSIN suositusten mukainen, jokseenkin ei ehkä se ihanne.

Vierailija
94/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi AP, mutta minusta tuo mittaus kertoo mitä kuvakin kertoo. Sinulla tosin se rasva on jakaantunut tasaisesti mutta pullukka olet, toki urheilullinen pullukka. Silmämääräisesti sanoisin että sulla on -20 kg ylimääräistä rasvaa.

Minä olen 45-v nainen ja todella siro, urheilen myös paljon. Rasvaprosenttini on 23% .

Väitän että silmäsi on vain tottunut sun kehoon.

Vierailija
95/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko juot voita ja sianihraa päivässä?

Vierailija
96/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta kommentoin silti. Olen samanikäinen kuin ap eli 50. Rasva% 27,5, viskeraalinen 5, painoindeksi 22,4. Painan saman kuin ap mutta olen tasan 20 cm pidempi. Perusaineenvaidunta 1600.

Ihmisillä on erikoisia käsityksiä vartalostaan. Ap on lihavahko ja allit on hurjat.

Vierailija
97/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arpomista nuo ovat. Meillä kävi töissä joku firma tämmöiset teetämässä tykyn tiimoilta. Olen 178cm pitkä, harrastan joogaa/luontoliikkumista/pumppia/juoksua/kuntosalia, ja kaikkia näitä viikottain. Olen lihaksikkaampi kuin naiset keskimäärin. Toussa sain tulokseksi että olen ylipainoinen ja minun pitäisi laihtua n. 5kg, ja lisäksi rasvaprosenttini on liian iso. Nämä tulokset kertoi henkilöä minulle siinä ihan päin naamaa, vaikka näki minut. Huvittavaa nollahomma moinen. Plus lisäksi että ihminen ei usko omia silmiääön kun katsoo minua siinä metrin päässä, vaan väittää silmät kirkkaina minua lihavaksi rasvapalloksi.

Onneksi itsetuntoni on hyvä. Moni tuli huoneesta ulos itku silmässä.

Vierailija
98/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arpomista nuo ovat. Meillä kävi töissä joku firma tämmöiset teetämässä tykyn tiimoilta. Olen 178cm pitkä, harrastan joogaa/luontoliikkumista/pumppia/juoksua/kuntosalia, ja kaikkia näitä viikottain. Olen lihaksikkaampi kuin naiset keskimäärin. Toussa sain tulokseksi että olen ylipainoinen ja minun pitäisi laihtua n. 5kg, ja lisäksi rasvaprosenttini on liian iso. Nämä tulokset kertoi henkilöä minulle siinä ihan päin naamaa, vaikka näki minut. Huvittavaa nollahomma moinen. Plus lisäksi että ihminen ei usko omia silmiääön kun katsoo minua siinä metrin päässä, vaan väittää silmät kirkkaina minua lihavaksi rasvapalloksi.

Onneksi itsetuntoni on hyvä. Moni tuli huoneesta ulos itku silmässä.

Eli painat lähemmäs 90 kg ?!!!

Vierailija
99/121 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka vielä pitää BMI:tä luotettavana? Sohvaperunalla se antaa suuntaa joo, mutta jos on lihaksikas, voi hyvinkin olla erittäin timmissä kunnossa, vaikka BMI näyttäisi esim. lievää ylipainoa (28-30). Vyötärönympärykseen taas vaikuttaa ihmisen pituus ja sitä myöten ruumiinrakenne. 150 cm pitkä nainen saa vyötärönympärystä tuijotettaessa olla selvästi lihavampi kuin 180 cm nainen, koska tuossa pituuserossa myös ruumiinrakenne ja luusto ovat erikokoisia.

Vierailija
100/121 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta voi selittää sen, että runsaasta liikunnasta ja terveellisestä ruokavaliosta huolimatta rasvaa kertyy. Se on todella yleinen sairaus erityisesti naisilla.

Kaksi tuntia liikuntaa joka päivä on 50-vuotiaalle liikaa, ainakin jos se painottuu iltoihin. Keho ei ehdi palautua eikä aineenvaihdunta toimi hyvin vaan stressi aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän