Järjetön rasvaprosentti, miten on mahdollista?
Kävin kehonkoostumus- ja tasapainomittauksessa. Hivenen hämmentynyt olen rasvaprosenttituloksesta ja ihmettelenkin nyt, että voiko tässä olla joku virhe. Mittaus tehtiin sellaisella vaa'alla jossa on käsikahva.
Eli tulokset:
BMI 29,9
rasvaprosentti 45,4 (viiteväli 23-34)
Viskeraalinen rasva 9 (suositus 1-9, mittausalue 1-30)
Luustolihasprosentti 23,8% (keskiarvo naiset 28%)
Lepoaineenvaihdunta 1490 kcal
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)
Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.
Mikä tässä mättää? Voiko tulos olla virhe vai voiko minulla näistä elintavoista huolimatta olla tuollainen järjetön rasvaprosentti?
Kommentit (121)
No mä olen normaalipainoinen, BMI 24.3. Ja rasvaprosentti 30 tuollaisen mittarin mukaan. Vaikka on reisissä näkyvät lihakset, samoin hauiksissa kunnon patit..
Minusta tehtiin joskus aikoja sitten armeijassa vastaava mittaus. Mitat olivat 175/64 ja rasvaprosentti oli 15. Olin aika laihassa kunnossa. Raportin mukaan tarvisin puoli kiloa lisää rasvaa ja 3kg lisää lihasta.
En usko hetkeäkään, että sinulla ap erottuu lihakset vatsalla. Ei ole mahdollista noilla mitoilla, ei mitenkään. En sano tuota loukatakseni vaan siksi kun se on fakta. Ei ole mahdollista. Tolla BMI;llä sä painat varmasti jopa 90kg eiks niin?
Miksi väität olevasi ihaksikas kun sullahan on itse laittamien tulostenkin perusteella paljon alhaisempi lihasmassaprosentti kuin keskiverroilla. Se keskiverto muuten tarkoittaa keskivertoa eli ei ole ammattiurheilijat siinä luvussa nostamassa lukemaa vaan suurin osa on tavallisia urheilua harrastamatonta porukkaa. Viskeraalinen rasva 9 on huolestuttava vaikka kuinka olisi viitearvon sisällä. Luku 10 tarkoittaisi jo perussairauksia aiheuttavaa tilaa.
Viskeraalinen rasva kertoo elintavoista. Eli mätät varmaan hamppareita ja karkkia salaa ja sit muuten syöt terveellisesti ;) Mulla oli viskeraalinen rasvaprosentti niin pieni ettei mittauksen laite edes mennyt niin pieneen lukemaan mitä mulla se oli (näin sanoi se henkilö joka mittasi). Johtopäätös: Olet läski.
On se kumma kun ammattiurheilijat ja nää kaikki fitness-pimut treenaa kuin hullut ja paastoaa pitkään ennen kisoja saadakseen lihakset erottuviksi, mutta ap;n vatsalihaksetkin näkyvät BMI 30/rasvaprosentti 40 tilassa sekä vyötärönympärys miltei 90cm. =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samalla BMI:llä rasvaprosentti noin 40 ja olen lihaksikas (läskin lisäksi). Ap, olet kuitenkin reippaasti ylipainoinen, joten rasvan määrä ei kait yllätys?
Niin, kuten kirjoitin niin myös minä olen lihaksikas ja hyväkuntoinen. Roikkuvia läskimakkaroita ei ole ja lihakset erottuvat selvästi mm. vatsalla, reisissä, pohkeissa, pakaroissa ja hauikset.
Enkä kiistä ettenkö olisi ylipainoinen, mutta tuo % ihmetyttää, koska kaikilla aiemmilla laskureilla luku on huomattavasti pienempi.
ap
Ethän sinä tuon mittauksen perusteella ole lihaksikas, kun prosentti ei yllä edes keskiarvoon. Viskeraalisen rasvan määrä on korkea ja BMI yhden kymmenyksen päässä lihavuudesta. Nettilaskurit eivät kerro henkilökohtaisia prosenttejasi, vaan nekin perustuvat tietyn kokoisten ja ikäisten ihmisten keskiarvoihin, niillä tuloksilla et siis tee mitään. Erikoiselta tuntuu, että tuolla vyötärönympäryksellä ja viskeraalisen rasvan määrällä voisi vatsalihakset erottua selvästi, mistä tuleekin mieleeni, että näetköhän itse kroppasi eri tavoin kuin muut? Mittaaja olisi nimittäin varmasti sanonut, jos olisi epäillyt virhettä tuloksissa.
Minusta ap näyttää noissa kuvissa lihaksikkaalta, erityisesti reidet ja pakarat. Eikä vatsa ole pömppö eikä ole makkaroita, ympärysmittaa ehkä vähän liikaa. En ymmärrä miten tuossa kropassa voisi olla noin paljon enemmän rasvaa kuin saman pituisessa ja painoisessa kropassa keskimäärin (45 vs. 31). Ei vaan ole mahdollista!
Ei ole makkaroita? No eipä kyllä ole mikään pyykkilautakaan. Ja käsivarsista näkee, että rasvaa löytyy. Veikkaan, että ap:n vartalo näyttää löysemmältä ilman vaatteita, kuin urheiluvaatteissa, jotka on suunniteltu tukemaan vartaloa.
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että sinulla ap erottuu lihakset vatsalla. Ei ole mahdollista noilla mitoilla, ei mitenkään. En sano tuota loukatakseni vaan siksi kun se on fakta. Ei ole mahdollista. Tolla BMI;llä sä painat varmasti jopa 90kg eiks niin?
163 cm, 77 kg
ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin kehonkoostumus- ja tasapainomittauksessa. Hivenen hämmentynyt olen rasvaprosenttituloksesta ja ihmettelenkin nyt, että voiko tässä olla joku virhe. Mittaus tehtiin sellaisella vaa'alla jossa on käsikahva.
Eli tulokset:
BMI 29,9
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.
Mikä tässä mättää? Voiko tulos olla virhe vai voiko minulla näistä elintavoista huolimatta olla tuollainen järjetön rasvaprosentti?
No paljon menee cooperin testissä, 2500 m? Hölskyykö kun hypit hyppynarulla. Totuus sattuu monasti. Hyvä kun sinut herättettiin edes tuossa vaiheessa.
Toi nettilaskuri on ihan naurettava. Kehonkoostumusmittarilla saan 40 % rasvat (bmi30) ja tuolla laskurilla 30,5, mikä on ihan järjetöntä, koska se on terve rasvaprosentti ja ylipaino on kuitenkin lihavuuden rajalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi väität olevasi ihaksikas kun sullahan on itse laittamien tulostenkin perusteella paljon alhaisempi lihasmassaprosentti kuin keskiverroilla. Se keskiverto muuten tarkoittaa keskivertoa eli ei ole ammattiurheilijat siinä luvussa nostamassa lukemaa vaan suurin osa on tavallisia urheilua harrastamatonta porukkaa. Viskeraalinen rasva 9 on huolestuttava vaikka kuinka olisi viitearvon sisällä. Luku 10 tarkoittaisi jo perussairauksia aiheuttavaa tilaa.
Sitä lihasmassan määrää ja rasvaprosenttiahan mä tässä ihmettelen. En tajua kuinka mulla voisi olla noin paljon vähemmän lihasta ja vielä paljon enemmän rasvaa kuin KESKIVERROLLA saman pituisella ja painoisella kun kuitenkin urheilen PALJON enemmän kuin keskiverto ja syönkin keskivertoa terveellisemmin. Minkälainen urheilumäärä tekisi minusta keskiverron, kun nyt urheilen pari tuntia päivässä? Ja mitä nuo prosentit olisivat jos lopettaisin urheilun?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulokset:
BMI 29,9
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.
No paljon menee cooperin testissä, 2500 m? Hölskyykö kun hypit hyppynarulla. Totuus sattuu monasti. Hyvä kun sinut herättettiin edes tuossa vaiheessa.
En ole tehnyt juoksucooperia, mutta uinticooperia teen säännöllisesti ja siinä menee 380m, mikä on hyvä tulos.
ap
Oikeesti: laihduta. Sitten näet. Jos et urheile rankasti pariinkuukauteen, on helpompi laihtua, eikä lihasprosentti laske mihinkään. Been there.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä lihasmassan määrää ja rasvaprosenttiahan mä tässä ihmettelen. En tajua kuinka mulla voisi olla noin paljon vähemmän lihasta ja vielä paljon enemmän rasvaa kuin KESKIVERROLLA saman pituisella ja painoisella kun kuitenkin urheilen PALJON enemmän kuin keskiverto ja syönkin keskivertoa terveellisemmin. Minkälainen urheilumäärä tekisi minusta keskiverron, kun nyt urheilen pari tuntia päivässä? Ja mitä nuo prosentit olisivat jos lopettaisin urheilun?
ap
VF-arvosi ei kyllä tue tuota väittämää, että syöt keskivertoa terveellisemmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
VF-arvosi ei kyllä tue tuota väittämää, että syöt keskivertoa terveellisemmin...
Kyllä se itse asiassa tukee kun huomioi painoindeksin. VF nousee väistämättä kun painoindeksi nousee ja jos tuolla painoindeksillä söisi epäterveellisesti olisi VF 15.
Vierailija kirjoitti:
[url=http://aijaa.com/xwt76d][img]http://i8.aijaa.com/t/00817/14374142.t.jpg…]
Jos tämä on kuvasi, olet todella vyötärölihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tulokset:
BMI 29,9
En ole tehnyt juoksucooperia, mutta uinticooperia teen säännöllisesti ja siinä menee 380m, mikä on hyvä tulos.
ap
Niin, mitä sitten? Läskillä voi olla hyvä aerobinen kunto. Silti hän on läski.
Oma rasvaprosenttini on 35, painan 52, bmi 20.
T. Aktiivikuntoilija
Nyt on kyllä ap sokaistunut itselleen ja pahasti. Oletko aiemmin ollut vieläkin lihavampi?
Toki siihen verrattuna oma kroppa näyttääkin sporttiseltA nyt. Mun silmään kuvat ja testin tulos näyttää ihan ookoo.
Saisi laittaa kaikki suomalaiset tällaiseen testiin, niin saattaisi herättää heidät tajuamaan heidän todellisen tilan. Moni varmasti kuvittelee keikkuvansa jossain 20% rasvoissa, vaikka todellisuudessa ovat yli 30%.