Järjetön rasvaprosentti, miten on mahdollista?
Kävin kehonkoostumus- ja tasapainomittauksessa. Hivenen hämmentynyt olen rasvaprosenttituloksesta ja ihmettelenkin nyt, että voiko tässä olla joku virhe. Mittaus tehtiin sellaisella vaa'alla jossa on käsikahva.
Eli tulokset:
BMI 29,9
rasvaprosentti 45,4 (viiteväli 23-34)
Viskeraalinen rasva 9 (suositus 1-9, mittausalue 1-30)
Luustolihasprosentti 23,8% (keskiarvo naiset 28%)
Lepoaineenvaihdunta 1490 kcal
Tasapainotestin terveyskuntoluokka paras mahdollinen (minuutissa ei yhtään maakosketusta)
Ja miksikö ihmettelen? Myönnän, että ylipainoa on, mutta... Käyn kuntosalilla 6 päivää viikossa harrastan rasittavaa aerobista liikuntaa yli 40 min joka päivä. Syön terveellisesti. Olen mielestäni paremmassa kunnossa kuin kokoiseni keskimäärin ja esim. urheillessa jaksan paremmin kuin (normaalipainoisetkin) ystäväni. Lihakseni erottuvat ihon alla ylipainosta huolimatta. Vyötärönympärykseni on 87 cm eli suosituksen mukainen. Netin rasvaprosenttilaskureiden mukaan rasvaprosenttini olisi noin 31.
Mikä tässä mättää? Voiko tulos olla virhe vai voiko minulla näistä elintavoista huolimatta olla tuollainen järjetön rasvaprosentti?
Kommentit (121)
Paljonko kyykky, penkki, prässi, pystypunnerrus? Voima korreloi jonkin verran lihasmassan kanssa...
Vierailija kirjoitti:
On nää hulluja, mulla on lihasmassaprosentti yli 60, rasvaprosentti yli 35. Käyn joka toinen päivä salilla ja teen rankan ohjelman. Maastavedot 50kilolla, kyykyt 30 kilon tangolla. Lihaksia yli ylärajan kehonkoostumusmittauksessa mutta silti olen vielä ylipainoinenkin 27,6 painoindeksillä. Eli älyttömän lihaksikas läski =) Salin lisäksi käyn lenkillä joka päivä sekä sulkapalloa, kunnon hikipelit kerran viikkoon. Herkkuja en ole syönyt paits nyt kun tuntuu ettei tästä hyötyä ole.
Nuo tulokset on aloittelijan painoja. Lisää rautaa tankoon.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa rasvaa. Siten.
😂🥵
Jopas jysäyttelet.
Varsinkin nuo laitteet joita pidetään vain käsissä on tosi epätarkkoja. Se mittaa ehkä jotain yläkropasta ja sitten oikoo vähän mutkia ja heittää jonkun arvion jostain. Joissain laitteissa se arvio perustuu mittauksen tekijän arvioon mitattavan kehosta. Onko se normaali vai atleettinen tms.
Itse oon käynyt koko kehon bioimpedanssissa muutamia kertoja. Pointti on siinäkin oikeastaan oman kehityksen seuraaminen, ei niinkään luvut itsessään. Kannattaa yrittää vakioida olosuhteet, joissa mittauksessa käy. Ajankohta, ruokailut/nesteet ennen sitä jne. Sitten ehkä pystyy jotain päättelemään siitä, mihin suuntaan tulokset on menossa. Tapahtuuko muutosta ja mihin suuntaan.
Mittausvurhritä tapahtuu.
Meme uudelleen ja toiseen mittariin ja toiselle mittaajalle.
Kyllä voit tuolle samalle mennä ja sanoa, että tässä on niin ihmeellinen tulis, että uusi taputtaisi kiitos.
Jollakin voi myös olla vialliset mittarit.
Ja kuten sinulle siellä alussa sanottiin...Peili on hyvä
Mittari.
Mielestäni ap:n mittaustulos pitää paikkansa. Kuvissa näyttää tosi tukevalta, bmi on kauhean korkea. Naisille oma rasvaprosentti tulee yleensä yllätyksenä :D
Ap ei varmaankaan ole niin hyvässä kunnossa kuin kuvittelee, omalle peilikuvalleen sokeutuu ajan myötä.
Minulla bmi 24, rasvaprosentti 25, paino 71 kg, josta lihasmassaa 30 kg ja rasvamassaa 18 kg. Nostelen raskaita painoja, maastavedossa menee yli 100 kg. Nainen 47 v
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ap:n mittaustulos pitää paikkansa. Kuvissa näyttää tosi tukevalta, bmi on kauhean korkea. Naisille oma rasvaprosentti tulee yleensä yllätyksenä :D
Ap ei varmaankaan ole niin hyvässä kunnossa kuin kuvittelee, omalle peilikuvalleen sokeutuu ajan myötä.
Minulla bmi 24, rasvaprosentti 25, paino 71 kg, josta lihasmassaa 30 kg ja rasvamassaa 18 kg. Nostelen raskaita painoja, maastavedossa menee yli 100 kg. Nainen 47 v
Sun kokoiselle naiselle surkea tulos. Painan 55 ja maastavedossa sarjapaino 110 tällä hetkellä. Rasvaprosentti 15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että sinulla ap erottuu lihakset vatsalla. Ei ole mahdollista noilla mitoilla, ei mitenkään. En sano tuota loukatakseni vaan siksi kun se on fakta. Ei ole mahdollista. Tolla BMI;llä sä painat varmasti jopa 90kg eiks niin?
163 cm, 77 kg
ap
Ap, teet ajattelussasi sen virheen, että kun vertaat 45 rasvaprosenttiasi keskimääräiseen 30 prosenttiin kokoisillasi ihmisillä niin et huomaa ottaa huomioon, että keskimäärin tuon pituinen ihminen painaa 60-65 kg. Sinä taas painat 77 kg. Totta kai sinun rasvaprosenttisi on huimasti korkeampi, koska painat niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
On nää hulluja, mulla on lihasmassaprosentti yli 60, rasvaprosentti yli 35. Käyn joka toinen päivä salilla ja teen rankan ohjelman. Maastavedot 50kilolla, kyykyt 30 kilon tangolla. Lihaksia yli ylärajan kehonkoostumusmittauksessa mutta silti olen vielä ylipainoinenkin 27,6 painoindeksillä. Eli älyttömän lihaksikas läski =) Salin lisäksi käyn lenkillä joka päivä sekä sulkapalloa, kunnon hikipelit kerran viikkoon. Herkkuja en ole syönyt paits nyt kun tuntuu ettei tästä hyötyä ole.
Oletko tosi pieni nainen? Ellet niin ohjelmaasi voisi sanoa rankaksi, jos tekisit maastavedot ja kyykyt kaksinkertaisilla painoilla. Oikeasti kyykyt 30 kilolla ei ole yhtään mitään. Sun kannattaa lisätä huomattavasti painoja ohjelmaasi ja yritää kasvattaa lihasta. Sen jälkeen painonhallintakin on helpompaa. Sitten kun maastavedot sujuu yli 100 kilolla voit sanoa treenaavasi.
Kävin itse nuorempana ahkeraan salilla ja laihdutin normaalipainoon. Muistan järkyttyneeni, kun olin tosi hoikka ja lihakset erottuivat, BMI oli jotain 23 ja rasvaprosenttini oli silti 34. Ja kaiken huipuksi viskeraalinen rasva oli aivan huippualhainen, joten en käsitä missä kaikkialla se kaikki rasva oli. Tai noh, olihan minulla silloinkin paksut reidet ja takamus, että ne taisivat sitten olla pelkkää rasvaa klassiseen päärynätyyliin.
Kyllä se tulos lannisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kokoiselle naiselle surkea tulos. Painan 55 ja maastavedossa sarjapaino 110 tällä hetkellä. Rasvaprosentti 15.
No mä olenkin tämmöinen tavis-tallukka enkä samanlainen urheilun jumalatar kuin sinä.
Väreileekö ihra kehollasi liikkuessasi? Käveletkö kuin pingviini puolelta toiselle vaappuen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosi pieni nainen? Ellet niin ohjelmaasi voisi sanoa rankaksi, jos tekisit maastavedot ja kyykyt kaksinkertaisilla painoilla. Oikeasti kyykyt 30 kilolla ei ole yhtään mitään. Sun kannattaa lisätä huomattavasti painoja ohjelmaasi ja yritää kasvattaa lihasta. Sen jälkeen painonhallintakin on helpompaa. Sitten kun maastavedot sujuu yli 100 kilolla voit sanoa treenaavasi.
Sinunlaistesi takia en uskalla käydä salilla. Mavessa mun ennätys on ehkä 30kg ja sekin vuoden treenin jälkeen. Nolottaa ähistä olemattomien painojen kanssa kun toiset naureskelee vieressä.
Mä oon 50v mies ja rasvaprosentti 13,3. En muista muita lukuja mittauksesta, viskeraalinen rasva oli ainakin todella matala mittaajan mukaan. Sekä rasvaa että lihasta voisi kuulemma olla enemmän. Minun siis pitäisi varmaan alkaa käymään kuntosalilla, kun nykyään harrastan ainoastaan juoksemista sen verran, että kerran kesään voi käydä vetää maratonin 3h 30min ympärillä pyörivillä vauhdeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olenkin tämmöinen tavis-tallukka enkä samanlainen urheilun jumalatar kuin sinä.
Koet kuitenkin, että sinä saat kommentoida aloittajalle tämän kuvittelevan olevansa paremmassa kunnossa kuin onkaan, mutta sinulle ei saa kommentoida samaa?
Mittaat netissä rasvaprosentin? 😂 Ja saat sillä paljon kivemman tuloksen kuin oikealla mittauksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi väität olevasi ihaksikas kun sullahan on itse laittamien tulostenkin perusteella paljon alhaisempi lihasmassaprosentti kuin keskiverroilla. Se keskiverto muuten tarkoittaa keskivertoa eli ei ole ammattiurheilijat siinä luvussa nostamassa lukemaa vaan suurin osa on tavallisia urheilua harrastamatonta porukkaa. Viskeraalinen rasva 9 on huolestuttava vaikka kuinka olisi viitearvon sisällä. Luku 10 tarkoittaisi jo perussairauksia aiheuttavaa tilaa.
Sitä lihasmassan määrää ja rasvaprosenttiahan mä tässä ihmettelen. En tajua kuinka mulla voisi olla noin paljon vähemmän lihasta ja vielä paljon enemmän rasvaa kuin KESKIVERROLLA saman pituisella ja painoisella kun kuitenkin urheilen PALJON enemmän kuin keskiverto ja syönkin keskivertoa terveellisemmin. Minkälainen urheilumäärä tekisi minusta keskiverron, kun nyt urheilen pari tuntia päivässä? Ja mitä nuo prosentit olisivat jos lopettaisin urheilun?
ap
Anteeksi ap mutta tuntuu että näet itsesi ja tekemisesi tosi epärealistisesti. Siinä se perimmäinen ongelma varmaan on. Sulla ei todellakaan voi näkyä lihakset noilla lihas ja rasvaprosenteilla, vyötärönympäryksellä yms. Todennäköisesti treenaat epäoptimaalisesti ja syöt epäterveellisesti.
Aloitus on vuodelta 2017, ap ei välttämättä ole täällä vastaamassa nyt esitettyihin kommentteihin ja kysymyksiin.
Kai sinä ymmärrät, että ne ovat vain laskureita, eikä se vehje todellakaan sinun henkilökohtaista prosenttia ole mitannut, vain laskenut muiden sille ilmoitettujen tietojen perusteella.
Sitähän ei usko kukaan, että tuolla vyötärönympäryksellä erottuisi päälle päin silminnähden yhtään vatsalihasta. Tai sitten sinulla on valtava peppu ja reidet, monien naisten tapaan.