Kohta pudotaan syntyvyydessä 1800-luvun nälkävuosienkin taakse
Sitten pitää seuraavaa vertailukohtaa etsiä jo 1800-luvun alkupuolelta ja sen jälkeen jopa 1700-luvulta asti.
Oikeasti, mikä ihme tätä kansaa vaivaa, että lapsia syntyy nykyään niin vähän? Elintaso ei ole koskaan ollut niin korkea kuin nyt, mutta silti lapsia syntyy melkein vähemmän kuin koskaan aikaisemmin tilastoinnin aikana.
Syntyvyys alkaa aivan kohta olla Suomessa jo matalimmalla tasolla noin 200 vuoteen.
Kommentit (137)
En näe mitään perustelua sille, miksi Suomen kaltaisessa maassa pitäisi väkisin lisääntyä. Tietysti, jos haluaa lapsia ja osaa hoitaa ne kunnolla, niin mikä ettei. Itse vain en ole sellainen ihminen, joka kykenisi huolehtimaan lapsista. Eikä mulla ole liiemmin rahaakaan. Syntyvyyden lasku on vain hyvä asia, jos tarkastelee maapallon mittakaavassa. Toki Suomen syntyvyys ei kokonaisuuteen juurikaan vaikuta, mutta en koe pakkolisääntymistä tarpeelliseksi. Kyllä lapsen tulee olla haluttu ja oma päätös, eikä mikään ulkopuolisen painostuksen alla tehty miellyttämisprojekti.
Ei kukaan järkevä vanhempi tee enää lapsia tänne memujen käsiin.
Ai elintaso korkea vai?
Kokeilkaapa 8e tunti hommia ja tulkaa sitten kehumaan että korkealla elintaso. Eihän tuolla maksa vuokraakaan. Mihinkään ei ole varaa. Olen miettinyt että kannattaako yhteiskunta ollenkaan vai pitääkö alkaa anarkistiksi.
Näitä hommia tyrkytetään jo korkeastikoulutetuille. Vielä vähemmän juhlii ne työttömyyspäivärahalla työharjottelua vääntävät. Saavat päivässä 9e kännirahat ettei niin vituta...
Milloinkaan yhteiskunta ei ole ollut näin kannattamaton kuin nyt on vaikka kaikkea käytännössä voisi ostaa ja hankkia mutta ei vaan ole varaa ostaa mitään milloinkaan.
Ensimmäisellä sivulla se tulikin. Naisen asema yhteiskunnassa huononee lastenhankinnassa ja nainen pakotetaan riippuvaiseksi miehen rahoista tai tuista. Jos mies häipyy ja kyllästyy, on se tietysti naisen vika kun valitsi jännämiehen. Minulla ei ole aikaa tai resursseja ennustamiseen joten en lähde tekemään lapsia miesten kanssa kun ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
Oma äitini on vanha ja luopunut omasta urastaan lasten takia. Erotessaan äitini joutui pahaan taloudelliseen ahdinkoon koska eihän hänellä mitään jalansijaa ollut työelämään neljän lapsen kotikaitsemisen jälkeen. Itse en halua samaa kokea.
Ei äitiyttä arvosteta. Jos on kunnianhimoa ja haluu tuntea itsensä tärkeäksi, on äitiys viimeinen vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen muualta tulleet pitävät huolen syntyvyydestä. Itse en ole koskaan uskaltanut tekemään lapsia huonolla palkallani. En ole löytänyt miestä, joka huolisi ruman ja pienipalkkaisen naisen vaimokseen. Yksinhuoltajaksi en ole uskaltautunut, koska en halua olla sossun elätti, jonka lapsella ei ole varaa mihinkään ja jonka lapsi joutuu koulukiusatuksi esim. huonojen vaatteidensa tms. johdosta. Parempi olla sinkkuna köyhä, kuin lapsensa kanssa köyhä. T. Köyhä lähihoitaja.
Toisaalta ei ole helppoa niilläkään naisilla, jotka haluavat edetä uralla ja lapset eivät sovi mihinkään väliin. Monet valitsevat mieluummin sen uraelämän, jos on riskinä, että jää lopulta vallan kotimammaksi valintojen takia.
Epäilen kyllä tuotakin kun taitaa menestyneistä naisista olla vaikeampi löytää niitä jotka eivät olisi äitejä kuin niitä jotka ovat.
Mutta anyways, tässä voisi naisilla tulla pieni asennemuutos kyseeseen:
Miehissä on paljon niitä, jotka olisivat mieluiten pois työelämästä. Etenkin nuoremmissa ikäluokissa - eli lisääntymisiässä olevissa. Uranainen voisi ihan hyvin ottaa koti-isäksi tällaisen miehen hoitamaan jälkikasvua.
Usein tällaiset miehet ovat vieläpä pehmeämpiä ja rennompia luonteita kuin aggressiiviset uratykit ja siten ehkä myös 'parempia' isiä.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei ole suotu lapsia. Mies ei pysty. Ei ole lähdetty hoitorumbaan. Panostan enemmän muuhun elämään, varsinkin leipätyö saa osansa ja mies omaan yritykseensä.
Niin, eipä ainakaan lapsiamme kiusata, jätetä yksin ja heidän ei tarvitse hävetä vanhempiaan. Jos meissä olisi hävettävää 🙊
Valtavan rakkaita omat lapset olisi joka tapauksessa. Miehen kainalosta hellyyttä saa tarpeeksi :)
Minua ei voisi lapsiperhe-elämä vähempää kiinnostaa. Siksi en tee lapsia.
En vaan halua lapsia, en mitään mitä ne tuovat mukanaan. Maailmassa on niin paljon kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lapsia jos olisi nainen millä tehdä. Suomalaista naista kiinnostaa vain oma ura ja nussiminen yökerhoissa eli oma nautinto vain. Tällä maalla on heikko tulevaisuus kaiken tämän perversion keskellä, ihmiset ovat kääntyneet toisiaan vastaan. Ei ole uskoa, ei moraalia, kansan yhtenäisyys puuttuu, kulttuuri puuttuu etc. Suomi et tarvitse valheellista ''demokratiaa'' mikä perustuu kansan jakamiseen ja vastakkain asetteluun. Suomi tarvitsee kristillistänationalismia ja vahvan johtohahmon joka yhdistää kansan.
Itse asiassa luettuani tekstisi tajusin miksi kukaan EI tee kanssasi lapsia... :D
Selitä.
Mikäs sä kuvittelet olevasi antamaan käskyjä :DDDDDDD
En ole tuon alkuperäisen lainauksen kirjoittaja, mutta voin arvata:
Olet katkeroitunut, syyllistävä ja toisia haukkuva ihminen, joka kuvittelee itsestään liikoja (=kuvittelet tietäväsi mitä maa ja maailma kaipaa). Kuvittelet tietäväsi mitä puuttuu eli kuvittelet oman mielikuvasi ja mielipiteesi olevan se todellinen totuus. Ja kiroilet. Kirjoitat myös ontuvasti. Kaiken kaikkiaan olet sellainen persoona, joka ei omaa syytään löydä seuraa, katkeroituu ja syyllistää muita lisää, etkä vaivaudu katsomaan peiliin. Kuvittelet asian johtuvan muista, mutta vika löytyy sinusta.
Osuinkohan lähelle alkuperäisen viestin kirjoittajan ajatusta?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisellä sivulla se tulikin. Naisen asema yhteiskunnassa huononee lastenhankinnassa ja nainen pakotetaan riippuvaiseksi miehen rahoista tai tuista. Jos mies häipyy ja kyllästyy, on se tietysti naisen vika kun valitsi jännämiehen. Minulla ei ole aikaa tai resursseja ennustamiseen joten en lähde tekemään lapsia miesten kanssa kun ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.
Oma äitini on vanha ja luopunut omasta urastaan lasten takia. Erotessaan äitini joutui pahaan taloudelliseen ahdinkoon koska eihän hänellä mitään jalansijaa ollut työelämään neljän lapsen kotikaitsemisen jälkeen. Itse en halua samaa kokea.
Ei äitiyttä arvosteta. Jos on kunnianhimoa ja haluu tuntea itsensä tärkeäksi, on äitiys viimeinen vaihtoehto.
Älä nyt jauha paskaa:D
Olisko ajat hiukan muuttuneet tältäkin osin sieltä 1800-luvulta!?!?
Äitiyslomalla olevaa naista et saa pois palkkalistoilta vaikka räjäyttäisit ydinpommilla koko firman.
Toisekseen, jos miehellä on rahaa, sitä on myös hänen vaimollaan. Nainen saa automaattina erotilanteessa puolet miehensä omaisuudesta ellei ole varta vasten toisin sovittu. Lisäksi isä maksaa elareita ylioppilasjuhliin saakka joka kuukausi.
On täysin naisesta itsestään kiinni kauanko haluaa olla pois työelämästä lapsensaannin jälkeen. Kunnat tukevat päivähoitoa rahallisesti ja sitä on hyvin saatavilla.
Jotain realismia näihin juttuihin nyt.
Itselläni on lapsia ja niin on melkein kaikilla muillakin tuntemillani about 30v naisilla. Julkkikset ovat raskaana yksi toisensa jälkeen.
Määrät ovat kyllä varmasti vähentyneet radikaalisti. Itsellänikin on "vain" kaksi lasta.
Kantasuomalaisten syntyvyys putoaa, koska valtio vihaa omaa kansaansa. Jokaisesta syntyneestä kantasuomalaisesta lapsesta voisi helposti maksaa vaikka kymppitonnin kipukorvauksen, niin se olisi mitätön raha verrattuna tuleviin verotuloihin. Mutta ei. Tyrkytetään vaan e-pillereitä ja abortoidaan loput pottunokat.
Heti aletaan hommiin kun tuotte kunnollisen miehen minulle.
Miehet ulisee ettei löydy naisia, mutta kyllä on miehissäkin vikaa. Tuskin oli tuollaisia vätyksiä yhtä paljon ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jauha paskaa:D
Olisko ajat hiukan muuttuneet tältäkin osin sieltä 1800-luvulta!?!?
Äitiyslomalla olevaa naista et saa pois palkkalistoilta vaikka räjäyttäisit ydinpommilla koko firman.Toisekseen, jos miehellä on rahaa, sitä on myös hänen vaimollaan. Nainen saa automaattina erotilanteessa puolet miehensä omaisuudesta ellei ole varta vasten toisin sovittu. Lisäksi isä maksaa elareita ylioppilasjuhliin saakka joka kuukausi.
On täysin naisesta itsestään kiinni kauanko haluaa olla pois työelämästä lapsensaannin jälkeen. Kunnat tukevat päivähoitoa rahallisesti ja sitä on hyvin saatavilla.Jotain realismia näihin juttuihin nyt.
Ei nainen Suomessa mitään saa erossa ja kaikki eivät edes ole avioliitossa. Naisella eläkettä ei kerry kotivuosilta. Monissa muissa maissa naisen turva on paljon parempi. Isä maksaa elareita lapsilleen. Ei se naisen taloudellista asemaa varsinaisesti paranna ja elarithan ovat ihan mitättömät.
Miksi kiellät ongelman? Lapset ovat naisen vastuulla lopulta, eivät miehen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on lapsia ja niin on melkein kaikilla muillakin tuntemillani about 30v naisilla. Julkkikset ovat raskaana yksi toisensa jälkeen.
Määrät ovat kyllä varmasti vähentyneet radikaalisti. Itsellänikin on "vain" kaksi lasta.
Itse olen kaupungista, ja en oikeastaan tunne ketään 30v jolla olisi lapsia. Ja on aika laaja kaveripiiri. Luulen, että tää keskittyy jotenkin kaupunkeihin enemmän, muualla on perinteisemmät arvot
Mutta miksi pitäisi hankkia lapsia, sanokaa te ketkä olette sitä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Sitten pitää seuraavaa vertailukohtaa etsiä jo 1800-luvun alkupuolelta ja sen jälkeen jopa 1700-luvulta asti.
Oikeasti, mikä ihme tätä kansaa vaivaa, että lapsia syntyy nykyään niin vähän? Elintaso ei ole koskaan ollut niin korkea kuin nyt, mutta silti lapsia syntyy melkein vähemmän kuin koskaan aikaisemmin tilastoinnin aikana.
Syntyvyys alkaa aivan kohta olla Suomessa jo matalimmalla tasolla noin 200 vuoteen.
Ei se mikään ihme ole että suomessa ei kukaan halua tehdä lapsia! 1800 luvulla lapset kuuluivat vanhemmilleen, ei valtiolle! Vanhemmat saivat päättää itse lasten asioista ja siitä, miten lapset kasvatetaan! Tulokset olivat pääosin hyviä, ja työtelijäitä sekä hyvän moraalin omaavia sukupolvia syntyi toisensa perään. Sitten tuli valtio ja löi paskai*et sormensa peliin. Lapset varastettiin vanhemmiltaan valtion kasvatettaviksi. Kauniisti sitä kutsutaan kasvatussuunnitelmaksi, varhaiskasvatukseksi ja vastaaviksi, vaikka sitä pitäisi kutsua sen mukaan mistä tosiasiassa on kysymys, varastamiseksi! Valtio kasvattaa lapset laitoksissaan, ja kodeissakin noudatetaan tämän karmean mallin kasvatusohjeita! Tulokset ovat hirvittävää katsottavaa, nuoriso on täysin pilattu, hais*a pas*a mentaliteetti on käsin kosketeltavissa, eikä mikään kiinnosta ketään. Kaiken tämän lisäksi 1800 luvulla valtio ei ryöstänyt jokaista rahaa, jonka onnistuit tienaamaan! Katovuosia kyllä tuli, mutta elämä nyt vain oli sellaista. Valtio pitää nykyisin huolen siitä, että jokainen vuosi ja työpäivä on katovuosi! Valtio ryöstää kaiken ihmisiltä aivan hulluuteen menevällä verotuksella. Ei kukaan halua tehdä lapsa, kun tietää että jokainen vuosi tulee joku uusi vero ja käteen jäävä rahamäärä senkuin pienenee. Kato ja nälkävuodet luonnon toimesta on helppo ymmärtää, mutta valtion ryöstäminen tekee ihmiset katkeriksi! Jolle rahat meinaa riittää edes itselle ruokaan, kuka on niin pösilö, että tekee vielä muitakin suita ruokittavaksi? Seuraavana vuotena on tilanne entistäkin pahempi, kaiken omaisuuden valuessa valtion pohjattomaan kitaan ja pankkiirien loputtoman ahneisiin taskuihin. Jos tämä jotakuta ihmetyttää, hän ei paljoa ympärilleen katsele.
Vierailija kirjoitti:
Kantasuomalaisten syntyvyys putoaa, koska valtio vihaa omaa kansaansa. Jokaisesta syntyneestä kantasuomalaisesta lapsesta voisi helposti maksaa vaikka kymppitonnin kipukorvauksen, niin se olisi mitätön raha verrattuna tuleviin verotuloihin. Mutta ei. Tyrkytetään vaan e-pillereitä ja abortoidaan loput pottunokat.
Ne ei-toivotut lapsethan tän maan pelastaiski.
Miten luuseri-velat perustelevat, että miltei kaikilla maailman menestyneillä naisilla on lapsia?
Serena Williams lämäytti juuri takaisin maailmanlistan ykköseksi ennen äitiyslomalle lähtöään.
Oivoi, mutta hänhän ei nyt luuseri-av-velojen mukaan näe ja koe muuta elämää :DD
Ihan siinä kuin sinäkin 3k kuukausipalkallasi ja kerran vuoteen pakettilomallasi.
MIKÄÄN ei ole itsekkäämpää, kuin oma lapsi. Adoptoi, niin voit puhua jotain altruismistasi :>