Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on se, että kenen vanhemmilla ei ole varaa maksaa, eivät voi jatkossa opiskella.
Tämähän se on. Porvareita ärsyttää, että muutkin kuin yläluokkaiset voivat hankkia koulutuksen. Selvästi halutaan viedä tilannetta siihen suuntaan, että ne pääsee yliopistoihin ja korkeakouluihin, kenellä on rikkaat vanhemmat eivätkä ne, ketkä on kaikista taitavimpia ja ahkerimpia lukemaan.
Todennäköisesti muutaman vuosikymmenen sisällä porvareilla on omat yksityiset yliopistot jenkkityyliin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Pitää mennä töihin rakas ystävä.
Hyvinhän opiskelijoilla menee jatkuvasti varaa baareissa ryypätä keskellä viikkokin. älkää vinkuko.
Jos joka vkloppu, eli 8 vkloppua/kk tekee 8 tuntia töitä = 64 tuntia
esim. 10e tunti = 640 euroa/kk. Sitähän elää sillä jo leveämmin kuin sossurotta.
No älä hitossa! Poikaystävän ja mun vuokra 450e per nenä, plus seutuliput (50e/kk). Ennen pärjäsin tukien avulla loistavasti. En ole todellakaan halunnut ottaa opintolainaa, mutta nyt on pakko.
Poikaystävä toki käy päivätöissä, ja on luvannut maksaa menojamme vähän enemmän ensi syksystä lähtien. Mutta tulee inhottava tunne, että jään silloin hänellekin velaksi.
Kuulepas nro 13! Lainalla todellakin opiskelimme emmekä edes haaveilleet valtiolta saatavasta ilmaisesta rahasta. Opiskelun ajan ja pari vuotta valmistumisen jälkeen valtio maksoi puolet koroista, mutta sitten piti alkaa lyhentää lainaa ja maksaa täyttä korkoa. Nykykorot tuntevalle ei kai tule mieleenkään, että joskus on maksettu aika paljon korkeampia korkoja. Eikä se inflaatio todellakaan syönyt opintolainaa, vaan kyllä korkoja ja lyhennyksiä sai maksaa toistakymmentä vuotta. Työpaikkakaan ei ollut varma. Valmistuttuani hain yli 20 paikkaa eikä tärpännyt, vaikka minulla on ihan hyvät paperit. Oli pakko lähteä muutamaksi vuodeksi toiseen maahan töihin, ensin ihan hanttohommiin, jota olin tehnyt opiskeluaikanakin, ja sitten lopulta oman alan töihin. Ei ollut köyhä äpärätyttö syntynyt kultalusikka suussa eikä ollut yhteiskunnan lellikki, kuten nykynuoret kuvittelevat.
Tuohon yllä olevaan lisään vielä, että osa-aikatöihin menisin mielelläni, vaan kun ei tahdo löytyä mitään opintoihini sopivaa - niihin päästäkseen pitäisi valmistua. Ja kassa- tai keittiöhommiin en pysty enää menemään; kaikki eivät ole luotuja niihin hommiin. Olen jo muutaman niitä kerran kokeillut ja kitunut.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Ei muuten syönyt 1990-luvun almassa lainaa inflaatio. Korkoprosenttikin oli parhaimmillaan 11,55 %, paljon suurempi kuin esim asuntolainojen samaan aikaan. Ja työttömyys oli huipussaaan. Eli kyllä siinä nälkövyötä kiristettiin, en edes ymmärrä kuinka selviydyin.
Opiskelijan kannattaa asua kotona(vanhempien luona)
Vierailija kirjoitti:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Jos yhdelle ihmiselle ei riitä 160€ kuukaudessa elämiseen (ruokaan, hygieniatarvikkeisiin jne.), niin jotakin aivoissa täytyy olla aivan paskana.
Jaatte elinkustannuksia asumalla kimppakämpässä tai soluasunnossa. Opiskella voi kirjastossa tai opiskelupaikan lukusalissa. Muutatte kauemmas keskustasta halvempaan asuntoon. Priorisoitte rahankäytön: vain ruokaa ja lääkkeitä, bussilippu ja kännykkä. Menette kesätöihin ja joululomittajiksi ja niillä rahoilla ostatte välttämättömät vaatteet ja kengät.
Opiskeluaika nyt vain on sellaista, että silloin eletään nuukemmin. Suurin meno tulee asunnosta, se pitää pystyä vaihtamaan halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on jäänyt nykyään 40e opintotuesta.
Siis hetkinen. Asumislisä tulee vain toisen tilille? Vähän fiilis että tosta tulee ongelmia meille. On ollut helppo maksaa vuokra puoliks, toinen siirtää oman osuutensa toiselle. Miten toi pitäis ees laskea nyt?? Riitaa tulee varmaan rahasta ton jälkeen.
Töillä niin kuin muidenkin.
Ja paljon ei tarvi tehdä. Pari sataa kuussa riittää varmaan.
Tuskin tuo halvin murju on ja kimppakämpätkin on keksitty.
Itse en kehdannut kyllä valittaa, kun muut kustansivat opiskeluni avokätisesti eikä tarvinnut käydä töissä kuin pari iltaa viikossa.
Sekin on kummallista, kun yllättävän monella opiskelijalla on oma auto, kun työssäkäyvällä ihmisrlläkään ei ole varaa pitää autoa. Yleensä kaupungeissa Joissa on korkeakouluja on myös julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit opintolainen laskuistasi.
Jokainen hullu, joka elää opintolainalla, pitäisi julistaa holhouksenalaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Ei muuten syönyt 1990-luvun almassa lainaa inflaatio. Korkoprosenttikin oli parhaimmillaan 11,55 %, paljon suurempi kuin esim asuntolainojen samaan aikaan. Ja työttömyys oli huipussaaan. Eli kyllä siinä nälkövyötä kiristettiin, en edes ymmärrä kuinka selviydyin.
Opintolainan ottaminen oli aiemmin välttämätöntä, ellei ollut varakkaita vanhempia, jotka olisivat kustantaneet kaiken. Opintoraha oli täysin marginaalinen jopa asumislisineen, ei riittänyt läheskään vuokraan. Pätkätyöstä ei tarvinnut haaveillakaan opintojen aikana, eikä edes kesätyöstä. Töitä ei vaan ollut.
Enpä muuten muistanut tuota korkoprosenttia, mutta tuota luokkaa kaiketi oli? Ja kaikki piti kyllä maksaa takaisin, ei ollut inflaatiota niinkuin joskus 70-80-luvulla.
Että ei ne vanhat hyvät ajat aina olleet kovin hyviä, vaikka nykynuoret niin haluavat uskoa. T. fossiili, joka opiskeli vuosina 86-91.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla, pölvästi.
Opintolaina, pikavippi, perseen, munuaisten tai huumeiden myyminen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit opintolainen laskuistasi.
Jokainen hullu, joka elää opintolainalla, pitäisi julistaa holhouksenalaiseksi.
Onko tämä ylimielisyyden huipentuma?
Mene töihin tai ota laina ja mene sitten töihin. Jos opiskelee jotain alaa siksi että se on kivaa (esim kaikki taidehistoria yms) niin oma vika jos ei ole töitä, ei hauskanpitoa ole valtion tarkoitus kustantaa.
Ei omakaan ala ollut mikään supermielenkiintoinen mutta valitsin sen perusteella mikä työllistää, olen siis di. Tämänkin kuullut joltain opiskelijalta että ei mielenkiintoisilta aloilta työllisty kuulemma. Onkohan silloin yliopisto väärä paikka? Taisinpa nostaa lainasta 2/3 aikanaan ja sijoitin ne mitä en tarvinnut, olisi voinut tosin silloin käyttää elämiseen koska jollain muutamalla kympillä ei ole oikeasti väliä työssäkäyvälle yliopistosta valmistuneelle.