Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailmaan vanhempien opiskeluja säästämillä rahoilla, joilla maksetaan myös lukukausimaksut. Tai sitten pärjäämällä niin hyvin, että saa yksityistä sponsorirahaa.
Niissä maissa ei veroteta tähän malliin.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Ihan fossiili olen, mutta 60-luvulla opiskelleelle ei edes laina ollut mikään itsestäänselvyys. Lainaa sai, jos löytyi vakavarainen takaaja.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Täällä yksi fossiili 50 v ihmettelee, ettei mun lainaa ainakaan inflaatio maksanut, ja ekan vakityön sain kun täytin 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se tilanne, et mieheni on töissä ja tienaa niin hyvin, että en saa asumistukea lainkaan. Elän siis ensi syksystä lähtien pelkällä opintorahalla, lainaa on pakko ottaa, toivottavasti saan valmistumisen jälkeen töitä.
Osa-aikatöitä ei täältä saa millään, lisäksi mulla on koulupäivät pääsääntöisesti 8-16 ja opetuksesta miltei 90% on läsnäolopakollista. Koulupäivän jälkeen pitää vielä hoitaa ryhmätyöt, muut koulutyöt ja tentteihinkin pitää ehtiä lukea, eli arkisin en edes töitä ehtisi tekemään. Viikonloput menee koulujuttuja tehdessä ja ihan vaan levätessä. Toivon, että opiskelutahdin hidastuessa ehtisin tekemään sijaisuuksia.
t. luokanopettajaopiskelija
Juridisesti katsotaan, että miehesi on velvoitettu elättämään sinut.
Se on avomies, eli eihän avoliitossa ole mitään elatusvelvollisuutta? Enkä kyllä halua, että mieheni mua elättää, en myöskään itse haluaisi elättää miestäni.
Saman verran kuin ennen? Itse kun sain opintotuke opiskelija asuntoon niin vuokra oli 332€ ja aina kuun 4.jäi kuukaudeksi 90€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit opintolainen laskuistasi.
Kuka hullu nyt enää opintolainaa ottaa kun koko tulevaisuus on niin epävarmaa!
Jos et luota opintoihisi edes sen vertaa että investoisit niihin matalakorkoista valtion takaamaa lainaa, niin miksi yhteiskunnan pitäisi?
Lisäksi opintolainan saa anteeksi kokonaan tai osittain jos elämässä ei mene kaikki niinkuin suunnitteli.
Itse olen saanut opintolainani korkoineen anteeksi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se tilanne, et mieheni on töissä ja tienaa niin hyvin, että en saa asumistukea lainkaan. Elän siis ensi syksystä lähtien pelkällä opintorahalla, lainaa on pakko ottaa, toivottavasti saan valmistumisen jälkeen töitä.
Osa-aikatöitä ei täältä saa millään, lisäksi mulla on koulupäivät pääsääntöisesti 8-16 ja opetuksesta miltei 90% on läsnäolopakollista. Koulupäivän jälkeen pitää vielä hoitaa ryhmätyöt, muut koulutyöt ja tentteihinkin pitää ehtiä lukea, eli arkisin en edes töitä ehtisi tekemään. Viikonloput menee koulujuttuja tehdessä ja ihan vaan levätessä. Toivon, että opiskelutahdin hidastuessa ehtisin tekemään sijaisuuksia.
Se on avomies, eli eihän avoliitossa ole mitään elatusvelvollisuutta? Enkä kyllä halua, että mieheni mua elättää, en myöskään itse haluaisi elättää miestäni.
Ah, ok. Niin, tietty asumiskuluista hän on ehkä moraalisesti velvollinen vastaamaan, jos kerran hänen ansionsa estävät sinulta asumistuen saamisen. Mutta toki kaikki sopivat itse sisäisesti nuo asiansa.
Turha vinkua yhteiskunnan apua ongelmiinsa tai nirppanokkailla! Verkkosukkaa vaan jalkaan, pikkuprinsessat, ja kadulle pimpsaa myymään! Ja paljon on kuulkaa, pikkuprinssit, tuhmia sponsorisetiä, jotka korkkaisivat neitsytpyllynne! Niin ennen vanhaankin opinnot rahoitettiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutaisivat nämä ketjussa huudelleet työttömät mennä itse töihin tai vaihtoehtoisesti ottamaan lainaa valtiolta elämiseen. Opiskelijat sentään tekevät jotain eivätkä istu perse homeessa kotona vinkumassa kateellisena muiden köyhien saamille etuuksille. Opiskelijat ovat Suomessa huonoiten toimeentuleva porukka. Jotkut ulisevat että ulkomailla opiskelu on kalliimpaa ja että pitäisi olla kiitollinen valtion suomasta opintotuesta, mutta eikö suomen rajojen sisäpuolella olevia ryhmiä tulisi ennemmin vertailla keskenään?
Se ei ole pelkkää biletystä. Ja vaikka olisikin, puistojen rapajuopot tai lapsitehtailijat saavat rahaa enemmän tuohon biletykseen( =elämiseen) ja vielä vuokrat maksetaan päälle.
Vaikka opintolaina on kuinka sijoitus tulevaisuuteen, sen ottaminen on riski tänä päivänä. Mutta ettehän te sitä ymmärrä, kun nostatte etuuksia ilmaiseksi työttömänä, hoitovapaalla, kuka mitenkin siten, ettei tarvitse maksaa takaisin.
Ihmiset valmistuisivat nopeammin, mikäli ei tarvitsisi opintojen lisäksi tehdä yötä myöten töitä välttääkseen maksuhäiriön.
P. S kun luin pääsykokeisiin (istuin perse homeessa kotona) "tienasin" neljä kertaa enemmän kuin nyt opiskelijana.Ihme ulinaa taas kerran etuoikeutetulta kermaperseeltä. Joko otat lainan tai menet töihin tai sitten olet opiskelematta. Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa kenelle tahansa vaatijalle mitä tahansa.
Millä perusteella olen etuoikeutettu? Lainaa välttelen viimeiseen asti. Käyn hanttihommissa koulun ohella. Pointtini oli se, että opiskelijat ovat heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleva yhteiskuntaluokka. Miksi valtion tulisi kustantaa kenenkään kotona lorviminen? Oletko kenties sitä mieltä että kaikki tuet tulisi poistaa, niin olisimme samalla viivalla?
Se on sinun ihan oma valintasi jos välttelet tarjolla olevaa opintolainaa. Minkä hiton takia yhteiskunnan pitäisi elättää sinut vain siksi että sinulle ei kelpaa tarjotut vaihtoehdot. Olet kermaperse siksi että istut valmiiksi katetussa pöydässä ja kitiset että tarjonta ei kelpaa.
Elättäähän yhteiskunta muutkin tuilla elävät. Opiskelijoita rokotetaan eniten suhteessa muihin elätettäviin väestöryhmiin. Tämä ei liene sinullekaan epäselvää? Kirjoitin kärkkäällä tavalla, pahoittelut siitä jos se pilasi päiväsi. Toivottavasti itse olet kelpo veronmaksaja :)
Melkoinen rokotus tosiaan kun aiemmin olisin saanut opintotukea + lainaa + asumislisää noin 900 tähän asuntoon ja ensi syksynä saisin jotain 1300.
Ilmeiseti ne opiskelijat jotka ei osaa laskea ollenkaan valittaa, tai sitten ne valittajat on näitä urpoja jotka yrittää väkisin pärjätä ilman lainaa. Jos et itse usko opintoihisi sen vertaa että uskallat ottaa lainaa opiskeluaikana niin älä opiskele.
Voisivathan työttömätkin sijoittaa tt-tuen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, ok. Niin, tietty asumiskuluista hän on ehkä moraalisesti velvollinen vastaamaan, jos kerran hänen ansionsa estävät sinulta asumistuen saamisen. Mutta toki kaikki sopivat itse sisäisesti nuo asiansa.
Jep :) Ja siis hän on itse vastavalmistunut, määräaikaisessa työsuhteessa. Eikä hänenkään palkkansa ole mikään kovin iso. Mutta näillä mennään, ei mua se lainan nostaminen mitenkään ärsytä tms. Toivon vaan, että valmistumisen jälkeen saisin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulee sekin, jos opiskelijat jäävät työttömiksi suurempien tukien toivossa. Se on ihan varteenotettava vaihtoehto, koska sitten voi päästä opiskelemaan päivärahan turvin. :)
Huom. voi päästä. Pitää olla yli 25vuotias, yli 6kk työtön, alan pitäisi olla työllistävä ja naaman miellyttää työkkärin työntekijää. Tämän lisäksi opintojen pitää edetä 60op/vuosi, jos ei omat pakolliset opinnot riitä, niin sitten valinnaisilla. Omaehtoisen opiskelun tukea saa maksimissaan 24kk, vaikka opiskelut kestäisivät 4v.
Vierailija kirjoitti:
Tämän uudistuksen tarkoituksena on se, etteivät opiskelijat varaa itselleen liikaneliöitä asumalla opiskeluaikana kaksioissa tai jopa kolmioissa. On kannattavampaa siirtää nuoret asumaan yksiöihin ja perheelliset usean makuuhuoneen asuntoihin. Suomessa on vähän pulaa vuorka-asunnoista, joten siksi tälläisiä toimia tarvitaan.
Pulaa asunnoista on lähinnä Helsingissä ja sielläkin vain yksiöistä ja pienistä kaksioista. Isomman asunnon saa minkä tahansa kaupungin vuokrayhtiöltä vaikka heti ja saa vielä valita mieleisensä asunnon.
No se on helppo arvata kenen rahoilla hallitusta kannattavien oikeistomulkkujen isimaksaa-kakarat elää, ja hallituksen paskojen ja niitten äänestäjien mielestä muitten elämisellä ei ole väliä.
Asuin vanhenpien luona Helsingissä kun opiskelin. Opiskelupaikkakin oli aivan lähellä kotia. Maksoin sähköt ja kotivakuutukset ja netit ja vesilaskut ym. pienet kulut asumisestani. Lisäksi autoin kotona arkiaskareissa kuten pyykinpesu, tiskaaminen, autonkorjaus, huolto, pesu ymym.
Kävin myös osa-aikatöissä opiskelujen lomassa sekä kesätöissä kesälomilla. Jouduin maksamaan opitorahat joka vuosi takaisin, koska tulorajat ylittyivät reilusti.
Kun vertaan tilannettani ystäviini, jotka asuivat kimppakämpässä muiden opiskelijoiden kanssa tai yksin opiskelija-asunnossaan, olen huomannut huomattavia eroja elämäntyyleissä ja työllistymisessä valmistumisen jälkeen.
Minä löysin koulutusta vastaavan työpaikan 5 kk valmistumiseni jälkeen. Työllistymistäni edisti luultavasti suuresti se, että olin tehnyt töitä jatkuvasti opiskelujen lomassa. Ystäväni taas eivät tehneet töitä opiskelujen lomassa vaan elivät täysin tuilla ja lainalla, mikä on ihan ymmärrettävää jos ei voi asua vanhempien nurkissa. Heille työllistyminen valmistumisen jälkeen oli paljon hankalampaa.
Ystävieni elämä tuntui minun mielestäni melko kevyeltä, koska heillä ei ollut muita velvollisuuksia kuin opiskelu. Heidän ei tarvinnut miettiä koulun lisäksi mitään muuta vaan he pystyivät käyttämään vapaa-aikansa esim. juhlimiseen ja ulkoiluun ja erinäisiin tapahtumiin.
Minä käytin ison osan vapaa-ajastani töissä ja kotiaskareita tehden. Juhliminen ja harrastukset jäivät vähemmälle. Toki tein tämän aivan omasta tahdostani. Silti minua jäi mietityttämään, kuinka helppoa elämä voikaan olla kun ei stressaa turhaan työnteosta vaan heittäytyy yhteiskunnan tukien varaan.
Ei saa töitä, koska ei ole tutkintoa (tai kahta), tutkintoa ei saa, ellei ole kylkeen töitä, joilla rahoittaa se.
10 tonnin lainasta tarvitsee maksaa takaisin 7. Opintorahaa 250 /kk. Yleinen asumistuki. tukiruoka 7euron ruoka 2,60, opiskelija-alennukset, opiskelija terveydenhuolto, ai niin ja lukukausi maksun12 tonnia saa veronmaksajien piikkiin.
Amisopiskelijat eivät tuota laina-alea saa, ruoka 0,00 koulupäivinä, tuetut koulumatkat vaikka omalla "kulkutavalla"
Jos kesällä painaa nisroilematta töitä vuokrafirmoissa, siivoamassa, mansikkatilalla... pienellä vero %:lla voi jäädä joku satanen talveksi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei syönyt eikä kaikille todellakaan ollut työpaikka taattu.
Kannatan opintolainaa.
Lainaa vaan. Turha siitä kitistä.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi yhdessä asumisesta tehdään rahallisesti vähemmän kannattavaa. Luulisi että asuntopulaan juuri auttaisi se, että opiskelevatkin pariskunnat asuisivat yhteisessä kodissa.
Toki, jos toisella huomattavat tulot, on elatusvastuu mielestäni kohtuullista.
Itse rahoitin elämiseni opintojen aikaan kesätöillä ja lainaa nostamalla. Ei ole kaduttanut. Lainaa olisin voinut nostaa enemmänkin, se on ainoa mitä tekisin toisin jos nyt voisin.
Se on aivan sama, mitä mieltä kukin on asiasta. Yksilö on aina jonkun mielestä väärässä ja väärin. On hän sitten opiskelija, työtön, liikaa töitä tekevä, lapsia kotona hoitava, liian rikas, liian köyhä, liikaa yhteiskunnan palveluja käyttävä, liikaa opiskeleva, liian passivoitunut, liian syrjäytynyt, liikaa lapsia hankkinut, liian vähän lapsia hankkinut jne. Tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin. Aina, aina on jotenkin väärin joidenkin mielestä. Aina olet itsekäs ja tunnet väärin. Siksi ei kannata miettiä tuossa mielessä toisia ihmisiä ja näiden ajatuksiaan, eihän siitä seuraa kuin umpisolmu. Tee sitä, mitä itse koet hyväksi. Juuri niin.