Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?

Vierailija
24.04.2017 |

Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€

Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!

Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€

Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.

Kommentit (336)

Vierailija
181/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit opintolainen laskuistasi.

Jokainen hullu, joka elää opintolainalla, pitäisi julistaa holhouksenalaiseksi.

Onko tämä ylimielisyyden huipentuma?

No ei todellakaan ole. Kuka hullu alkaa jo kaksikymppisenä elää velaksi?

Asunnon tai auton ostaminen tms. investointi on eri asia, mutta perustoimeentulon rahoittaminen lainalla on järjetöntä. Olipa kyseessä opintolaina, pikavippi tai korttiluotto. Sit ihmetellään, kun kolmikymppisenä luottotiedot on menneet eikä saa esim. asuntoa.

Vierailija
182/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä on aikaa paiskia töitä ja säästää rahaa. Itse pärjäsin niin helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa Suomi on harvoja maita, missä yhteiskunta tukee opiskelijoita runsaskätisesti. Muualla Euroopassa on itsestään selvää ottaa opintolainaa, kun on suuret lukukausimaksut, kalliit vuokrat jne. ilman yhteiskunnan tukea.

Ja mitä tukia onkin tai saa stipendin, se on sidottu opiskelumenestykseen. Ja jos kolmannella kerralla meni tentti läpi, lentää koulusta tai yliopistosta kuin leppäkeihäs.

En ymmärrä, suomalaisten opiskelijoiden ainaista valitusta, kun on lähes ilmainen opetus ja yhteiskunta jopa maksaa opiskelusta. Mutta sekään ei riitä ja ole tarpeeksi, vaan halutaan yhä enemmän lisää.

Vierailija
184/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa Suomi on harvoja maita, missä yhteiskunta tukee opiskelijoita runsaskätisesti. Muualla Euroopassa on itsestään selvää ottaa opintolainaa, kun on suuret lukukausimaksut, kalliit vuokrat jne. ilman yhteiskunnan tukea.

Ja mitä tukia onkin tai saa stipendin, se on sidottu opiskelumenestykseen. Ja jos kolmannella kerralla meni tentti läpi, lentää koulusta tai yliopistosta kuin leppäkeihäs.

En ymmärrä, suomalaisten opiskelijoiden ainaista valitusta, kun on lähes ilmainen opetus ja yhteiskunta jopa maksaa opiskelusta. Mutta sekään ei riitä ja ole tarpeeksi, vaan halutaan yhä enemmän lisää.

Samaa mieltä. Täällä olisi hyvä oppia ottamaan enemmän vastuuta itsestään eikä olettaa valtion kustantavan kaikkea.

Vierailija
185/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>

Sun vanhempasi ikäluokan klainoja ei syönyt 1980-90-luvulla inflaatio, päin vastoin ja moni valmistui 1990-luvun laman keskelle joka oli nuorille vastavalmistuneille paljon pahempi rasti. Mitään töitä ei ollut.

Lainat maksettiin, selvittiin. Hemmoteltiin lapsiamme näköjään liikaa.

Juuri näin!

Vierailija
186/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee vähän ohi, mutta ketjussa "mene töihin" -huutajille tiedoksi: mikäli maassa ei nyt olisi jumalatonta työttömyyttä joka alalla, voisi EHKÄ töihin vain mennä. Opiskelupaikkakunnilla työt ovat vielä enemmän kiven alla, kun niitä samoja duuneja hakee lisäksesi sadat opiskelijat plus työttömät. Ratkaisuna on siis tässä tapauksessa köyhäillä tai nostaa lainaa.

Terveisin onneksi töitä löytänyt, sitä ennen lainalla elänyt opiskelija.

Tai vain etsiä töitä ahkerammin ja ihan kaikenlaisia töitä, esim henkilöstovuokrausfirmat. Asun isossa yliopistokaupungissa ja kaikki opiskelevat tuttuni ovat töitä saaneet ilman kummoisia työkokemuksia, jos ovat jaksaneet hakea eivätkä ole nirsoilleet.

Vierailija
187/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Menkää lusmut töihin. Jos ei löydy, niin myykää vaikka persettänne.

2) Opintotukea muutettiin tarkoituksella lainopainotteisemmaksi. Hyödyntäkää sitä.

3) Onko pakko ostaa aina kalleinta vegaani-hipsteri-hippi-sapuskaa? Peruseineksillä tulee ihan hyvin toimeen.

4) Päihteitä ehtii käyttää opintojen jälkeenkin.

5) Hommatkaa halvempi murju.

6) Opetelkaa sijoittamaan.

Vierailija
188/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi aikaisempaa amis-tutkintoa. Kumpaakaan en ole nostanut tukia. Ensimmäisen kerran asuin vanhempien luona ja kävin töissä. Mun vanhemmat jo pakottivat mun maksaa vuokraa niille 200e/kk. Toisen tutkinnon kävin myös työn ohella.

Nyt olen hakenut amk-tutkintoon ja tasosta en tiedä, mutta jotkut kokevat sen haasteelliseksi töiden ohessa. Mietin myös tukien nostoa nyt ekaa kertaa elämässäni. Asun siis yksin ja vuokrani on 650e/kk.  Laskin äsken Kelan sivuilla paljon saan tukia ja tässäpä vastus:

Opintoraha

336,76 e/kk

opintorahan verotus

Asumislisä

201,60 e/kk

omien tulojen vaikutus

Opintolainan valtiontakaus

400,00 e/kk

lainan myöntäminen

Opintotuki yhteensä

938,36 e/kk

Ja jos ohessa käy töissä satunnaisesti tekemässä vuoroja, niin sama tulotaso taitaa olla kuin työssäkäyvänä!

Aika helpolla opiskelijat tuntuvat pääsevän.

Vierailija
189/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko kesätyöt mitään?

Oishan ne jos niitä sais. Viime kesänä opiskeleva poikani sai alan kesätöitä, isän suhteilla. Pojan kaveriporukasta poika oli ainut jolla oli töitä koko kesäksi, vieläpä oman alansa töitä. Osa kavereista oli täysin työttöminä kesän, osa oli 2-3 viikon pätkän töissä, osa teki keikkaa pari viikonloppua. Kaikille olisi maistunut 2kk kesätyö jos sellaisen vain olisi saanut.

Ä i d i n puhetta. Mistä tiedät hakivatko pojat töitä. En menisi sanomaan pojan kavereista 'kyllä heillekin olisi kesätyö maistunut' kun ei tiedä, mikä on todellisuus. Yksikin nuori poika poimi mustikoita! Urakalla.

Vierailija
190/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua suoraan sanottuna ärsyttää tällaiset ketjut, joissa itketään leikkauksista, vaikka todellisuudessa me opiskelijat saadaan elokuusta lähtien enemmän rahaa kuussa.

On jo aikakin, että meiltä opiskelijoilta odotetaan vastavuoroisuutta nostamalla lainaa, eikä vaan ilmaiseksi avokätisesti anneta tukia. Lainan voi nostaa jatkossa yhdessä erässä kerralla vuodeksi, se on kerralla sellainen tukko rahaa, että pitää kyllä pärjätä lukukauden verran??

Minusta on ihan hyvä, että meidän odotetaan maksavan koulutuksestamme enemmän itsekin, ja että opintolaina käytetään tulevaisuudessa asumiseen ja elämiseen, eikä Balin matkoihin niin kuin jotkut. Ihan liian moni on voinut jopa säästää opintotuesta sukan varteen, mikä ei todellakaan ole tuen tarkoitus.

Itse olen yliopistossa opiskeleva yh-äiti jolla ei ole elättäjää (eikä tule) enkä saa penniäkään vanhemmiltani. Se summa mitä muut kurssikaverit laittavat baariin, laitan lapseni harrastukseen ja hyvinvointiin. Ei mene röökiin rahaa eikä alkoon, eikä muuhunkaan turhaan. Teen töitä vuodessa sen maksimin verran mitä saa tehdä ilman takaisinperään, ja asumalla keskustassa koulun vieressä koen tienaavani ruhtinaallisesti.

Opintotuen lisäksi tienaan siis noin 11 000e vuodessa.

Tuleva muutos opiskelijoiden etuuksiin on oikeasti pieni, vastuuta siirretään vaan valtiolta pois opiskelijoille.

Jos olisin lapseton opiskelija, en oikeasti kehtaisi valittaa tästä, kun ei olisi huolehtia kuin omasta itsestä. Asuisin solussa (kahden kämppiksen kanssa, kuten lapsettomana asuin) tai kommuunissa, enkä ryyppäisi kaikkia rahoja tai matkustelisi junalla edestakaisin.

En todellakaan halua antaa esimerkkiä omalle lapselleni, että valittaisin maailman parhaasta koulujärjestelmästä.

Olisitte kiitollisia!?

Jokainen yliopistossa opiskeleva on nähnyt ison vaivan päästäkseen sisään kouluun, ja tekemään mitä, valittamaan? Vetäkää ne päät pois sieltä omasta ahterista ja käyttäkää tämäkin nyrkin puimiseen käytetty aika lukemalla vaikka tenttiin. Kyllä sen koulun käymisen voi lopettaa, jos niin ottaa päähän.

Vierailija
191/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole. Kuka hullu alkaa jo kaksikymppisenä elää velaksi?

Asunnon tai auton ostaminen tms. investointi on eri asia, mutta perustoimeentulon rahoittaminen lainalla on järjetöntä. Olipa kyseessä opintolaina, pikavippi tai korttiluotto. Sit ihmetellään, kun kolmikymppisenä luottotiedot on menneet eikä saa esim. asuntoa.

Opiskelu on investointi omaan osaamiseen ja mahdollistaa parempipalkkaisen työn. Jos ajatellaan, että ilman koulutusta on mahdollisuus johonkin 2000€/kk ansioihin ja koulutuksen avulla 3000-8000€/kk ansioihin, niin eikö se opintolaina aika pian maksa itsensä takaisin parempana palkkana? Puhumattakaan, että pääset tekemään mielekkäämpää ja palkitsevampaa työtä kuin ilman koulutusta. Jos työuran pituus on 40 vuotta, niin jo tuolla tonnin palkkaerolla kouluttamattomaan ehdit tahkota 480000€ enemmän kuin se kouluttamaton. Hyvässä lykyssä säästyt samalla raskaalta fyysiseltä työltä ja kaiken maailman krempoilta. Eikö tuosta hyvästä muka kannata ottaa muutama kymppitonni opintolainaa?

Vierailija
192/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi ruokkii idiootteja.

Vierailija
193/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme että täällä pätijät taas aukoo päätään "mene töihin". Ei välttämättä ole mikään helpoin homma koulun ohella? Eikö ole tullut mieleen esim. harjoitteluja vaikkapa kolmivuorotyössä, yritäpä siinä samalla tehdä töitä niin paljon että rahat riittää. Toisekseen, kun kesällä olisi aikaa töitä tehdä, kela rokottaa siitäkin jos liian paljon tienaat. Kun kesällä kuitenkin voisi yrittää sitä rahaa tienata säästöön, vaan eipäs voikaan.

Joten te päänaukojat, kokeilkaapa ensin itse. Yhtäjaksoisesti 3-5 vuotta. Täysin turhaa myöskään tulla räyhäämään että "kyllä minäkin olen opiskellut ja tehnyt töitä samalla!!!1". Nykypäivänä esimerkiksi ammattikorkeakouluissa on kova taso ja opintoihin ON PANOSTETTAVA ja annettava aikaa. Vaativuustasot ovat hieman erilaiset kuin vaikkapa amiksessa, josta varmaan moni näistä suunsoittajista on pelkästään valmistunut. :D

S i k s i j u u r i s e l a i n a. Onhan tuossa allakin kaksi palkkua: VASTAA LAINAA.

Laina on ensisijainen, työ opiskelun ohella toissijainen. Älä ala nillittämään. Opiskelu Amk:ssa on vaativaa, tiedän. Mutta elät elämäsi onnellisinta aikaa.

Vierailija
194/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks sulle jää 180 opintorahaa? Mulle jää ainakin enemmän. Mä saan syksystä lähtien 250 opintorahaa, josta 10% veroa pois eli 25 pois. Jää 225. Tohon päälle 650e/kk laina ja asumistuki. Hyvin pärjää.

Vierailija
195/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä keksit ton 180 / kk ??? Opintoraha on elokuun alusta 250. Eli teille jää 150 /kk/yksilö asumiskulujen jälkeen.  Niukkaa on sekin. Lainaa sitten vaan. Tai hae turvapaikkaa, niin tulee asunto, ruoka 5 kertaa/päivässä ja discorahaa.

Vierailija kirjoitti:

Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€

Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!

Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:

180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€

Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.

Vierailija
196/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>

Ei muuten syönyt 1990-luvun almassa lainaa inflaatio. Korkoprosenttikin oli parhaimmillaan 11,55 %, paljon suurempi kuin esim asuntolainojen samaan aikaan. Ja työttömyys oli huipussaaan. Eli kyllä siinä nälkövyötä kiristettiin, en edes ymmärrä kuinka selviydyin. 

Toinen 90-luvun lamaan valmistunut täällä, pimeät siivousfirmat tuli tutuksi, kuukauden palkkani jolla piti pärjätä oli 500 euroa. Asuin purkutalossa jossa vuoti katto, ja lämpöä oli 13 astetta aamuisin. Mulla oli asiat vielä hyvin, kun oli edes se siivoustyö öisin.

Vierailija
197/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

faffaw kirjoitti:

Mulla on kaksi aikaisempaa amis-tutkintoa. Kumpaakaan en ole nostanut tukia. Ensimmäisen kerran asuin vanhempien luona ja kävin töissä. Mun vanhemmat jo pakottivat mun maksaa vuokraa niille 200e/kk. Toisen tutkinnon kävin myös työn ohella.

Nyt olen hakenut amk-tutkintoon ja tasosta en tiedä, mutta jotkut kokevat sen haasteelliseksi töiden ohessa. Mietin myös tukien nostoa nyt ekaa kertaa elämässäni. Asun siis yksin ja vuokrani on 650e/kk.  Laskin äsken Kelan sivuilla paljon saan tukia ja tässäpä vastus:

Opintoraha

336,76 e/kk

opintorahan verotus

Asumislisä

201,60 e/kk

omien tulojen vaikutus

400,00 e/kk

lainan myöntäminen

Opintotuki yhteensä

938,36 e/kk

Ja jos ohessa käy töissä satunnaisesti tekemässä vuoroja, niin sama tulotaso taitaa olla kuin työssäkäyvänä!

Lähihoitajana mulla 2500 euron liksasta jää käteen n. 1700-1800e /kk. Opiskelijana tukien ja muutaman keikan ohella saan n. 1400ee/kk käteen kun veroprossa sen verran pienempi. Ei huono diili!

Vierailija
198/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vanhempasi ikäluokan klainoja ei syönyt 1980-90-luvulla inflaatio, päin vastoin ja moni valmistui 1990-luvun laman keskelle joka oli nuorille vastavalmistuneille paljon pahempi rasti. Mitään töitä ei ollut.

Lainat maksettiin, selvittiin. Hemmoteltiin lapsiamme näköjään liikaa.

Juuri näin!

Valmistuitte työttömiksi, elitte kireällä budjetilla 1-4v, maksoitte korkeita lainan kustannuksia, saitte kokea ehkä suomen historian suurimman inflaation ja nousukauden ajat.

Töitä sai, rahalla oli arvoa, suhteellinen palkkataso oli todella korkea aina ~2003-2005 asti ja laina oli ilmaista (kuten on nykyäänkin) 1996 -> eteenpäin.

Te 40-50 ja 60-70-lukujen kasvatit, olette pääosin saanut elää todella helppoa nuoren aikuisen elämää.

Töihin on päästy menemällä ja olemalla asiallinen. Työsuhteet on pääsääntöisesti ollut vakituisia aina 2000-luvulle asti ja palkkataso on ollut suhteessa todella paljon korkeampi.

Huh huh kuinka raskaalta kuulostaakin.

Ainiin mutta ne korot... ja ne korot...

Juu teidän ikäpolville oli vielä realistista, hankkia se kiva omakotitalo tuusulasta. Se 200 neliön asunto oli myös maksettu pois alle 15 vuodessa ja sen arvokin kivasti noussut sen 40-80%.

Kaikki tämä oli helposti saavutettavissa ja täysin realistista.

Nykyajan haaveena on 50 neliön kaksio ja kokopäiväinen työ.

Erona tosin se että sitä 50 neliön kaksioita lyhentelet 20-30v ja varmoista kokopäivätöistä voit lähinnä haaveilla.

Vierailija
199/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosta KELA:n laskuri näyttää tänään. 1.elokuuta jälkeen opintoraha 250, asumistuki esimerkiksi 400 + opintolainaa esim. 400 (jota ei tarvi maksaa 100 % takaisin. Yhteensä 1050 - vuokra 650 = 400, pärjäät hyvin.

Pikkasen kesä - ja keikkatöitä.

faffaw kirjoitti:

Opintoraha

336,76 e/kk

opintorahan verotus

Asumislisä

201,60 e/kk

omien tulojen vaikutus

400,00 e/kk

lainan myöntäminen

Opintotuki yhteensä

938,36 e/kk

Vierailija
200/336 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

faffaw kirjoitti:

Opintoraha

336,76 e/kk

opintorahan verotus

Asumislisä

201,60 e/kk

omien tulojen vaikutus

400,00 e/kk

lainan myöntäminen

Opintotuki yhteensä

938,36 e/kk

Hyvänen aika! Kunpa saisin tuollaisen summan kuukaudessa! Itse jouduin nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle.