Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Elättäähän yhteiskunta muutkin tuilla elävät. Opiskelijoita rokotetaan eniten suhteessa muihin elätettäviin väestöryhmiin. Tämä ei liene sinullekaan epäselvää? Kirjoitin kärkkäällä tavalla, pahoittelut siitä jos se pilasi päiväsi. Toivottavasti itse olet kelpo veronmaksaja :)
Etkö ollenkaan osaa laskelmissasi ottaa huomioon, että se ilmainen opiskelu on arvoltaan 1000€/kk tai enemmänkin, koulutusohjelmasta riippuen? Kyllä toivoisin, että kaikille opiskelijapaikan saaneille kerrottaisiin mitä kyseinen koulutus maksaa yhteiskunnalle. Ihmiset eivät vieläkään tunnu käsittävän ja arvostavan sitä, että yhteiskunta tekee heihin merkittävän investoinnin kustantamalla ilmaisen koulutuksen.
Ateriatuki on myös ihan merkittävä etu. Opiskelija saa aterian hintaan 2,60€. Lounaalla kun mättää vatsansa täyteen niin siinä tulee ruokalaskuun jo iso säästö! Sitten on alennukset bussilipuista ja YTHS palvelee paremmin kuin tavan terveyskeskus. Kyllä opiskelijoita tässä yhteiskunnassa tuetaan ja osa heistä sen ymmärtääkin. Mutta joka sukupolvessa on nämä omat kitisijänsä, joille mikään ei riitä. Näin on aina ollut ja näin on aina oleva.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 60
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Ei dieetille, vaikkakin Vegaanivalio on kaikinpuolin paras :-)! Toimeentulotukea hakekaa Heti Kelasta-saatte varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet niinkin muutkin, opintolaina ja osa-aikatyöt. Lisäksi solukämppä tai jaettu asunto. Pariskunta yhteen huoneeseen, joskus talo niin toimii hyvin. Asuin kerran vuoden seitsemän ihmisen kanssa isossa talossa, joista kaksi pariskuntia. Hyvin toimi - sen vuoden verran
Sen jälkeen jaettiin toisen pariskunnan kanssa yksi talo. (Huone / pari + oh & k)
Ei onnistu kimppakämpät ja soluasuminen enää tämän uudistuksen jälkeen.
Jos on soluasunnossa oma vuokrasopimus, niin kyllä muuten onnistuu. Tarkista faktat jooko.
Kuinkakohan innokkaasti vuokranantajat alkavat kimppakämppien sopimuksia silppuamaan? Veikkaanpa että mielummin vuokraavat työssäkäyvälle niin vuokrat eivät tipu tilille osissa. Ongelma etenkin heille, jotka etsivät kämppiksensä kanssa ensimmäistä asuntoa nyt syksyllä. Jos ovat vieläpä eri sukupuolta, niin kelan kanssa saavat varmasti vääntää siitä ovatko suhteessa vai eivät jos tukia haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan ruhtinaalinen summa naamaa kohden! Mulle jää elämiseen 20€ laskujen jälkeen. :) Vähän elämänhallintaa jos tuo ei muka riitä.
Sähän luulet olevas todella välkky. 20e k'äteen kuussa ei kyllä pärjää kukaan, ja työttömilläkin "käteen jäävä osuus" on suojeltu, sen pitää siis olla tietty määrä laskujen jälk. Entä jos töitä ei saa opintojen ohelle? Laina on aina laina, rahaa joka ei ole omaa.
Muistakaa hakea kesän kuukausilta toimeentulotukea - ainakin ennen sitä sai, kun opinnot olivat kesän aikana tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla ainakin itse ajattelin. Opintoaikaa en töillä pidennä, mahdollisimman äkkiä paperit ulos. Näillä näkymin musta tulee kandi vain 2,5 vuodessa ja maisterinkin yritän raapia kasaan tavoiteaikaa nopeammin. Tämänkin kesän elän lainalla ja tentin/hoidan kotiesseellä 8 kurssia. :)
Joo, mut toi ei ole läheskään kaikilla aloilla mahdollista. Mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.Ei dieetille, vaikkakin Vegaanivalio on kaikinpuolin paras :-)! Toimeentulotukea hakekaa Heti Kelasta-saatte varmasti!
Korjaan hieman; eli Vegaanin ei tod. tarvi olla millää dieetillä, kunhan vaan syö mahd. riittävästi, monipuolisesti ja terveellisesti (eli ei vetele päivittäin mitään esim.'roskaruokaa') :-)!
Mulla on se tilanne, et mieheni on töissä ja tienaa niin hyvin, että en saa asumistukea lainkaan. Elän siis ensi syksystä lähtien pelkällä opintorahalla, lainaa on pakko ottaa, toivottavasti saan valmistumisen jälkeen töitä.
Osa-aikatöitä ei täältä saa millään, lisäksi mulla on koulupäivät pääsääntöisesti 8-16 ja opetuksesta miltei 90% on läsnäolopakollista. Koulupäivän jälkeen pitää vielä hoitaa ryhmätyöt, muut koulutyöt ja tentteihinkin pitää ehtiä lukea, eli arkisin en edes töitä ehtisi tekemään. Viikonloput menee koulujuttuja tehdessä ja ihan vaan levätessä. Toivon, että opiskelutahdin hidastuessa ehtisin tekemään sijaisuuksia.
t. luokanopettajaopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit opintolainen laskuistasi.
Kuka hullu nyt enää opintolainaa ottaa kun koko tulevaisuus on niin epävarmaa!
M e fossiilit emme ottaneet sitä opintolainaa sen takia, että tulevaisuus kimalteli kuin kultainen meri edessämme. Ei, me emme edes ajatelleet tulevaisuutta! Inflaatio ei sitä lainaa syönyt. Mutta valmistumisen jälkeen elettiin suu säkkiä myöten. Ei autoja, no, ehkä käytetty Fiat 600, 300 markkaa.
Mikä ihmeen n e g a t i i v i s u u s teissä nykyopiskelijoissa oikein on? Opintolaina ei varmaan ole enää valtion takaamaa? Kuten juuri katsomassani mustavalkoisessa Suomi-filmissä. Neiti-Tuittupää kiersi talosta taloon, jotta saisi takaajan opinnoilleen. Ei saanut nimiä, vaan viimein äiti lähti synnyinkotiin kysymään veljestään takaajaa.
Hmm " Valtio antaa takuun kaikille opiskelijoille, muita vakuuksia et tarvitse" luki Osuuspankin sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o
Kannattavaa se onkin, YKSIN asuville opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.Ei dieetille, vaikkakin Vegaanivalio on kaikinpuolin paras :-)! Toimeentulotukea hakekaa Heti Kelasta-saatte varmasti!
Toimeentulotukea ei saa mikäli ei ole nostettu opintolainaa.
Ap puolisoineen jos nostaa molemmat opintolaina, nii ihan ok raha jää käteen.
Joo. No, minähän en tule saamaan lainkaan asumistukea, koska olen naimisissa ja mies töissä. En vaikka olisi erillinen opiskelijakämppä opiskelijapaikkakunnalla. Vanhempani ja puolisoni maksavat, mikä on kyllä todella hienoa.
Te, jotka sanotte Suomessa olevan opiskelijoiden asioiden huonosti, lukekaapa tämä:
Emeritusprofessori: Suomi on yliopisto-opiskelijan paratiisi
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/emeritusprofessori-suomi-on-yliopi…
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Opintolainalle on valtion takaus ja laina on todella halpaa, sitä voi maksaa takaisin vaikka 20€ kuussa etkä joudu mihinkään suuriin vaikeuksiin vaikka rahaa ei olisi maksaa sitä. Lainaa pitää alkaa maksaa takaisin vasta 2 vuotta valmistumisesta joten aikaa on säästääkin jos saa mitään töitä. Uskomatonta kermaperseilyä ettei lainaa voi ottaa ellei fuksivuonna ole varma työpaikka tiedossa. Mulla on opintolainaa 17 000€ eikä ahdista yhtään. Mutta toki kaikille kuuluu ilmainen raha, joka maksetaan tosin toisten veroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Opintolainalle on valtion takaus ja laina on todella halpaa, sitä voi maksaa takaisin vaikka 20€ kuussa etkä joudu mihinkään suuriin vaikeuksiin vaikka rahaa ei olisi maksaa sitä. Lainaa pitää alkaa maksaa takaisin vasta 2 vuotta valmistumisesta joten aikaa on säästääkin jos saa mitään töitä. Uskomatonta kermaperseilyä ettei lainaa voi ottaa ellei fuksivuonna ole varma työpaikka tiedossa. Mulla on opintolainaa 17 000€ eikä ahdista yhtään. Mutta toki kaikille kuuluu ilmainen raha, joka maksetaan tosin toisten veroista.
Niin ja unohtui sanoa että valmistuin 2015 eikä ole vakituista työtä vaan teen sijaisuuksia ja pätkähommi. Ei ahdista siltikään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se tilanne, et mieheni on töissä ja tienaa niin hyvin, että en saa asumistukea lainkaan. Elän siis ensi syksystä lähtien pelkällä opintorahalla, lainaa on pakko ottaa, toivottavasti saan valmistumisen jälkeen töitä.
Osa-aikatöitä ei täältä saa millään, lisäksi mulla on koulupäivät pääsääntöisesti 8-16 ja opetuksesta miltei 90% on läsnäolopakollista. Koulupäivän jälkeen pitää vielä hoitaa ryhmätyöt, muut koulutyöt ja tentteihinkin pitää ehtiä lukea, eli arkisin en edes töitä ehtisi tekemään. Viikonloput menee koulujuttuja tehdessä ja ihan vaan levätessä. Toivon, että opiskelutahdin hidastuessa ehtisin tekemään sijaisuuksia.
t. luokanopettajaopiskelija
Juridisesti katsotaan, että miehesi on velvoitettu elättämään sinut.
Vierailija kirjoitti:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Sinun pitää ihan itse keksiä asiaan ratkaisu. Eikö ole yllättävää, joudut ottamaan vastuuta ihan itse. Kyllä, kyllä, ratkaisu löytyy peilistä.
Minkä takia opiskelijat ovat teistä niin itsekkäitä kun vastustavat tukien vähentämistä ja lainanottopakkoa, mutta esim. Kotihoidon tukea täällä puolustetaan henkeen ja vereen? Opiskelija on vihattu valtion kuppaaja ja kotiäitiä ihannoidaan vaikka tuleekin kalliimmaksi yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala. Tämä fossiili valmistui 2 vuotta sitten. Työpaikkaa ei tosiaan ollut odottamassa ja inflaatio, no sitä odotellessa.
Eli opintolaina ja/tai osa-aikatyö.
Opintolainalla ainakin itse ajattelin. Opintoaikaa en töillä pidennä, mahdollisimman äkkiä paperit ulos. Näillä näkymin musta tulee kandi vain 2,5 vuodessa ja maisterinkin yritän raapia kasaan tavoiteaikaa nopeammin. Tämänkin kesän elän lainalla ja tentin/hoidan kotiesseellä 8 kurssia. :)