Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Olen 5 vuotta jo elänyt opiskelijana sinkkutaloudessa ja tuesta jää 6 euroa asumiseen liittyvien maksujen jälkeen. Lainaa en ole ottanut, mutta olen pärjännyt hyvin. Kahdelle ihmiselle on vielä helpompaa, kun on todennäköisempää, että edes toinen saa kesätöitä ja molemmat voivat välillä käydä töissä. Toivottavasti työllistyn opintojen jälkeen. Tämän budjetin jälkeen elämä olisi pelkkää luksusta jo pienelläkin palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Uudistuksen tarkoituksena on vähentää yliopistoihin tai ammattikorkeakouluihin hakevien määriä ja ohjata ammatilliseen koulutukseen ne, joilla vähemmän rahaa käytettävissä. Paluu nk. vanhoihin hyviin aikoihin siis.
Tuskin, koska opiskelupaikkoja vain lisätään. Halutaan ylikouluttaa, jotta palkat saadaan alas.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti olisi tarkoitus valmistua ja rahapula voisi olla ok kannustin.
Ehkä aloilta, joilta voi valmistua nopeasti, voisikin leikata enemmän opintotukea? Kaikilla aloilla ei ole mahdollista suorittaa opintoja omassa tahdissa, koska kursseilla on tietty suoritusjärjestys, on läsnäolopakko yms.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiksi tulee sekin, jos opiskelijat jäävät työttömiksi suurempien tukien toivossa. Se on ihan varteenotettava vaihtoehto, koska sitten voi päästä opiskelemaan päivärahan turvin. :)
Eikä tule. Vähävaraiset ohjataan ammatilliseen koulutukseen. Ei niille tulla antamaan mitään työttömyysetuuksia enne koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina pitäisi olla lakisääteinen pakko, että loppuisi turha kitinä. Otat lainan ja maksat takaisin kun menet töihin, äläkä opiskele jotain pellesofioita, että pääset joskus töihinkin. Opiskelijat on hyväosaisia, kun saavat ilmaiseksi opiskella.
Eikö tämä ole suoraan valtion syy, jos opiskelleet jäävät työttömiksi? Miksi yliopistoissa on tarjolla "pellesofiaa", jos siitä ei ole tarkoituskaan työllistyä? Eivätkö nämä opinnot kuuluisi kansalaisopintojen tarjonnan piiriin maksullisina harrasteopintoina?
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
minun opintolainan aikana korot oli huipussaan ja inflaatio sama kuin nykyäänkin. Töitä sai Etelä-Suomessa, mutta pohjoisessa oli eri tilanne.
Pitäkää vähemmän niitä opiskelijabileitä ja opiskelkaa, niin ei mee rahaa niin paljon. Aina tuhannessa tuubassa, ihme, et opiskelu kiinnostaa muuten kuin tukien toivossa.
http://www.kela.fi opintoraha on 250,28 /kk, alkaen 1.8.2017. Miten perustelet 180 /kk ??
1.8. 2017. Nousee sekä opintotukeni, että siirryn yleisen asumistuen piiriin.
Ap:n laskelmat ovat väärin. Opintoraha laskee kyllä 80:lla joillain opiskelijoilla, mutta vain niillä keillä se oli ennestään n. 330. Eli tulevaisuudessa se on kaikilla se 250.
Ne jotka asuvat yksin hyötyvät asumistuelle siirtymisestä. Ne jotka kärsivät ovat pariskunnat kuten te.
Oli miten oli, opintolaina on olemassa ja nykyisellään siitä saa mojovan hyvityksen jos valmistuu ajallaan. Lainassa on myös pieni korko ja hyvät ehdot. Muut kuin opiskelijat eivät lainaa niin hyvillä ehdoilla tässä maassa saa.
Meillä on kuitenkin maksuton koulutus ja valtio tukee siihen päälle vielä rahallisesti, niin on kyllä surullista tämä jatkuva itku opiskelijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
No jaa, olen viime vuonna valmistunut maisteri. Työtön olen ja opintolainaa on. Pakko oli ottaa jotta elää. Olen kai sitten fossiili.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on pystynyt opiskelijat elämään aika leveästikin ja monelta mennyt kurkusta alas iso osa tuesta ja minusta on oikein kiristystä laittaa vaikka ymmärrän ettei se ole mukavaa asianosaisille.
Oma tyttö asuu omistusasunnossa, johon ei ole saanut asumistukia ja aika hyvin pärjää parin sadan tuloilla ja lisää hankkii satunnaisia töitä tehden.
Mitä luulet, kuinka moni opiskelija saa asua ilmaiseksi vanhempiensa omistamassa asunnossa? Siinä varmaan elelee leveästi aika helpostikin.
Itse en ymmärrä sitä, että yhdessä asuvia rokotetaan, kun opintotuen asusmistuki muuttuu yleiseksi asumistueksi. Itse olen opiskelija ja mieheni työssäkäyvä ihminen. Syksystä lähtien saan vain 180e opintotukea. Miehen tulot ylittävät asumistuen rajan. Toisaalta lainan määrä nousee ja lainaa olenkin ihan mielelläni nostanut. Mutta kyllä se silti vähän ärsyttää, kun saan tällä hetkellä sen 200e opintotuen asumistukea ja syksyllä en enää saa. Minulle oli siis edullisempaa muuttaa omilleni takaisin..? Silloin saisin yli 300e asumistukea + opintotuki + laina. No, ihan sama, rahaa se vain on ja lainalla voi ihan hyvin elää :) Pari vuotta vielä niin sitten työelämään.
Vähän ihmettelen itsekin. Ilman opintolainaa ei pienituloisten vanhempien lapsi pystynyt 15 vuotta sittenkään opiskelemaan. Kesätyörahat oli myös tarpeen. Etsin myös opintojen lisäksi sivutyötä, mutta jostain syystä ei onnistanut. Ei niitä sivutöitäkään puussa kasva jokaiselle, vaikka niin annetaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet niinkin muutkin, opintolaina ja osa-aikatyöt. Lisäksi solukämppä tai jaettu asunto. Pariskunta yhteen huoneeseen, joskus talo niin toimii hyvin. Asuin kerran vuoden seitsemän ihmisen kanssa isossa talossa, joista kaksi pariskuntia. Hyvin toimi - sen vuoden verran
Sen jälkeen jaettiin toisen pariskunnan kanssa yksi talo. (Huone / pari + oh & k)
Ei onnistu kimppakämpät ja soluasuminen enää tämän uudistuksen jälkeen.
Jos on soluasunnossa oma vuokrasopimus, niin kyllä muuten onnistuu. Tarkista faktat jooko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on pystynyt opiskelijat elämään aika leveästikin ja monelta mennyt kurkusta alas iso osa tuesta ja minusta on oikein kiristystä laittaa vaikka ymmärrän ettei se ole mukavaa asianosaisille.
Oma tyttö asuu omistusasunnossa, johon ei ole saanut asumistukia ja aika hyvin pärjää parin sadan tuloilla ja lisää hankkii satunnaisia töitä tehden.Mitä luulet, kuinka moni opiskelija saa asua ilmaiseksi vanhempiensa omistamassa asunnossa? Siinä varmaan elelee leveästi aika helpostikin.
Sanoin, että asuu meidän asunnossa?
Voi olla omistusasunto ilman vanhempien apua eli puoliso omistaa ja sen takia menettää tuen.
Eikä puolison kuulu elättää vaan itse on tytön pärjättävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö asuu omistusasunnossa, johon ei ole saanut asumistukia ja aika hyvin pärjää parin sadan tuloilla ja lisää hankkii satunnaisia töitä tehden.Mitä luulet, kuinka moni opiskelija saa asua ilmaiseksi vanhempiensa omistamassa asunnossa? Siinä varmaan elelee leveästi aika helpostikin.
Maailmassa ei kaikki mene tasan. Mitä nuorempana sen oppii, sen parempi. Jos ei ole varaa opiskella esim. maisterin tutkintoa, sitten opiskelee vaikka keittäjäksi.
Itse asuin opiskeluaikoinani vanhempieni omistamassa yksiössä Helsingissä ja sain siihen vielä asumistukeakin. Olemme erilaisia ja se on jokaisen hyväksyttävä.
siis kuka nyt on niin hullu ettei ota opintolainaa?
jos on pienikin käsitys sijoittamisesta, tai oikeastaan vaikkei olisikaan niin tuon melkein ilmaisen lainan kulut vs. keskimääräiset sijoitustuotot ovat niin paljon plussalla, että sama kuin heittäisi seteleitä pönttöön jos ei tuota käytä hyödykseen..
Vai onko tähän tullut viimisen 10v aikana jokin muutos että rahat on korvamerkitty jonnekin, eikä niitä voi enää käyttää sijoittamiseen?
Tietty se vaatii hiukan asioiden seuraamista, mikä ehkä sitten on liian suuri vaiva monelle..
Tai sitten opiskelijat ovat viimevuosina vain tyhmentyneet ja tippuneet pyörästä..
Miksi opiskelijat halutaan ajaa niin ahtaalle Suomessa? Eikö Suomi halua kansalaistensa sivistyvän? Miksi Suomi haluaa kansalaisilleen pahaa? Pitää nuoria ihmisiä löysässä hirressä pienillä rahasummilla ja stressin täyteisellä elämällä? Tällä halutaan saada hallittua tavan kansalaisia. Esim. pankit haluaa opiskelijoiden ottavan lainaa, jotta ovat lainan maksu koukussa heille mahd. pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutaisivat nämä ketjussa huudelleet työttömät mennä itse töihin tai vaihtoehtoisesti ottamaan lainaa valtiolta elämiseen. Opiskelijat sentään tekevät jotain eivätkä istu perse homeessa kotona vinkumassa kateellisena muiden köyhien saamille etuuksille. Opiskelijat ovat Suomessa huonoiten toimeentuleva porukka. Jotkut ulisevat että ulkomailla opiskelu on kalliimpaa ja että pitäisi olla kiitollinen valtion suomasta opintotuesta, mutta eikö suomen rajojen sisäpuolella olevia ryhmiä tulisi ennemmin vertailla keskenään?
Se ei ole pelkkää biletystä. Ja vaikka olisikin, puistojen rapajuopot tai lapsitehtailijat saavat rahaa enemmän tuohon biletykseen( =elämiseen) ja vielä vuokrat maksetaan päälle.
Vaikka opintolaina on kuinka sijoitus tulevaisuuteen, sen ottaminen on riski tänä päivänä. Mutta ettehän te sitä ymmärrä, kun nostatte etuuksia ilmaiseksi työttömänä, hoitovapaalla, kuka mitenkin siten, ettei tarvitse maksaa takaisin.
Ihmiset valmistuisivat nopeammin, mikäli ei tarvitsisi opintojen lisäksi tehdä yötä myöten töitä välttääkseen maksuhäiriön.
P. S kun luin pääsykokeisiin (istuin perse homeessa kotona) "tienasin" neljä kertaa enemmän kuin nyt opiskelijana.Ihme ulinaa taas kerran etuoikeutetulta kermaperseeltä. Joko otat lainan tai menet töihin tai sitten olet opiskelematta. Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa kenelle tahansa vaatijalle mitä tahansa.
Millä perusteella olen etuoikeutettu? Lainaa välttelen viimeiseen asti. Käyn hanttihommissa koulun ohella. Pointtini oli se, että opiskelijat ovat heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleva yhteiskuntaluokka. Miksi valtion tulisi kustantaa kenenkään kotona lorviminen? Oletko kenties sitä mieltä että kaikki tuet tulisi poistaa, niin olisimme samalla viivalla?
Se on sinun ihan oma valintasi jos välttelet tarjolla olevaa opintolainaa. Minkä hiton takia yhteiskunnan pitäisi elättää sinut vain siksi että sinulle ei kelpaa tarjotut vaihtoehdot. Olet kermaperse siksi että istut valmiiksi katetussa pöydässä ja kitiset että tarjonta ei kelpaa.
Elättäähän yhteiskunta muutkin tuilla elävät. Opiskelijoita rokotetaan eniten suhteessa muihin elätettäviin väestöryhmiin. Tämä ei liene sinullekaan epäselvää? Kirjoitin kärkkäällä tavalla, pahoittelut siitä jos se pilasi päiväsi. Toivottavasti itse olet kelpo veronmaksaja :)
Melkoinen rokotus tosiaan kun aiemmin olisin saanut opintotukea + lainaa + asumislisää noin 900 tähän asuntoon ja ensi syksynä saisin jotain 1300.
Ilmeiseti ne opiskelijat jotka ei osaa laskea ollenkaan valittaa, tai sitten ne valittajat on näitä urpoja jotka yrittää väkisin pärjätä ilman lainaa. Jos et itse usko opintoihisi sen vertaa että uskallat ottaa lainaa opiskeluaikana niin älä opiskele.
Opintolaina pitäisi olla lakisääteinen pakko, että loppuisi turha kitinä. Otat lainan ja maksat takaisin kun menet töihin, äläkä opiskele jotain pellesofioita, että pääset joskus töihinkin. Opiskelijat on hyväosaisia, kun saavat ilmaiseksi opiskella.