Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Poika opiskelee yliopistossa ja asua kotona. Sijoittakoot opintolainan. Asutaan Hgissä.
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä suomea ajetaan alas. Kamala maa, paska maa. Käy sääliksi opiskelijoita.
Sinun käy sääliksi huippuluokan, ihmiselle itselleen ilmaista ja jopa verovaroin tuettua, koulutusta? Säälittääkö sinua myös lottovoittajat jos alle 10 miljoonaa saavat?
Vierailija kirjoitti:
Muuta soluasuntoon. Kuten muutkin opiskelijat joutuvat tekemään. Tai kimppaan. Miksi pitää lapsena leikkiä kotia?
Et vissiin ole tietoinen tuosta uudistuksesta? Se vaikuttaa meidän taloudessa näin:
Minä käyn töissä. Minulla on kämppis, hän on opiskelija. Asuntoon meillä on yhteinen vuokrasopimus ja tähän mennessä kämppis on saanut omaan vuokraosuuteensa asumislisää. Vaan elokuusta lähtien Kela katsoo, että ruokaliinan tulot ovat sen verran suuret ettei heidän tarvitse maksaa opiskelijalle asumistukea. Heidän mielestään minun pitäisi maksaa koko vuokra, tai vaihtoehtoisesti elättää tämä kämppis laskujen ja ruuan suhteen.
Onneksi asian saa korjattua, kun sovimme vuokranantajan kanssa vuokrasopimuksen muutoksesta (pää- ja alivuokralainen). Huonompi tilanne niillä jotka asuvat avoparina yhdessä ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta soluasuntoon. Kuten muutkin opiskelijat joutuvat tekemään. Tai kimppaan. Miksi pitää lapsena leikkiä kotia?
Eikäs se ole kimppakämppä jos avopuolison kanssa asuu yhdessä opintojen ajan? Yhteisen asumistuenkin siihen saa kelalta.
Ei. Kimppakämppä on yhteinen asunto, jossa asuu ei perhe- tai parisuhteessa olevat ihmiset keskenään. Kuten kaverukset.
Kannattaa ainakin sitten opiskella alalle jolla varmastikin töitä riittää ja saa hyvää liksaa jolla eläminen ja se todnäk opintolaina maksaa pois.
Esim.lääketiede.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin ole tietoinen tuosta uudistuksesta? Se vaikuttaa meidän taloudessa näin:
Minä käyn töissä. Minulla on kämppis, hän on opiskelija. Asuntoon meillä on yhteinen vuokrasopimus ja tähän mennessä kämppis on saanut omaan vuokraosuuteensa asumislisää. Vaan elokuusta lähtien Kela katsoo, että ruokaliinan tulot ovat sen verran suuret ettei heidän tarvitse maksaa opiskelijalle asumistukea. Heidän mielestään minun pitäisi maksaa koko vuokra, tai vaihtoehtoisesti elättää tämä kämppis laskujen ja ruuan suhteen.
Onneksi asian saa korjattua, kun sovimme vuokranantajan kanssa vuokrasopimuksen muutoksesta (pää- ja alivuokralainen). Huonompi tilanne niillä jotka asuvat avoparina yhdessä ja silleen.
Tilanteesi ei siis muuttunut koska teitte oikeanlaisen vuokrasopimuksen. Miksi avo- tai avioparin suhteen ei pitäisi käyttää perheen tuloja laskennoissa?
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
No opintolainalla elin, mutta ihan itse mä lainan takaisin maksoin. Ikävä kyllä sitä ei inflaatio syönyt. Korot olivat 90-luvun laman aikaan yli 10 %, ja minimiäitiyspäivärahoista ja kotihoidontuesta maksoin opintolainaa pois. Ei ollut työpaikkaakaan odottamassa. Mutta silti olen kyllä sitä mieltä, että saisi jo todellakin riittää opiskelijoiden elämän kurjistaminen.
Joutaisivat nämä ketjussa huudelleet työttömät mennä itse töihin tai vaihtoehtoisesti ottamaan lainaa valtiolta elämiseen. Opiskelijat sentään tekevät jotain eivätkä istu perse homeessa kotona vinkumassa kateellisena muiden köyhien saamille etuuksille. Opiskelijat ovat Suomessa huonoiten toimeentuleva porukka. Jotkut ulisevat että ulkomailla opiskelu on kalliimpaa ja että pitäisi olla kiitollinen valtion suomasta opintotuesta, mutta eikö suomen rajojen sisäpuolella olevia ryhmiä tulisi ennemmin vertailla keskenään?
Se ei ole pelkkää biletystä. Ja vaikka olisikin, puistojen rapajuopot tai lapsitehtailijat saavat rahaa enemmän tuohon biletykseen( =elämiseen) ja vielä vuokrat maksetaan päälle.
Vaikka opintolaina on kuinka sijoitus tulevaisuuteen, sen ottaminen on riski tänä päivänä. Mutta ettehän te sitä ymmärrä, kun nostatte etuuksia ilmaiseksi työttömänä, hoitovapaalla, kuka mitenkin siten, ettei tarvitse maksaa takaisin.
Ihmiset valmistuisivat nopeammin, mikäli ei tarvitsisi opintojen lisäksi tehdä yötä myöten töitä välttääkseen maksuhäiriön.
P. S kun luin pääsykokeisiin (istuin perse homeessa kotona) "tienasin" neljä kertaa enemmän kuin nyt opiskelijana.
Monet vähemmän motivoituneet opiskelijat luultavasti lopettavat koulunsa kesken kun työttömänä ei tarvtse ottaa lainaa leipää ostaakseen. Osa menee töihin, opinnot pitkittyvät, pahoinvointi lisääntyy.. kuka tässä oikein voittaa?
Soluasuntoja ei todellakaan riitä kaikille, eikä mäkkärin kassalla ole jokaiselle tilaa sunnuntaisin.
Itse työtön, laskujen jälkeen jää käteen 120€. Opintolainaa jäi 6000€, opintojen ajan kävin illat töissä ja elin herroiksi, matkustelin ja ravasin baareissa, kävin lounailla jne.
Opiskelijana oli todella rikas kun sain 430€ tukia, siihen noin 500€ palkkaa ja lisäksi 300€ lainaa. Asumunen maksoi 300€/kk ja syödä ja matkustaa sai opiskelijahinnoin.
Nyt työkkäriä 800€, vuokra+sähkö+netti+puhelin+vesi vie 600€, opintolainan lyhennys 80€.
Kaksi tutkintoa alla (fm ja luokanope) enää ei uuteen opiskeluun saa tukia ja työtä ei nyt ole miltei vuoteen ollut. Päivän sijaisuuksia yms ollut mutta todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit opintolainen laskuistasi.
Kuka hullu nyt enää opintolainaa ottaa kun koko tulevaisuus on niin epävarmaa!
Miksi sitten edes opiskella jos noin paljon tulevaisuutta pelkää?
Koska on pakko.
Mikä rangaistus sinua uhkaa jos et opiskele?
Ainainen köyhyys ja työttömyys noin niiku satavarmasti?
Opintolainalla.
Eihän se takaisinmaksu kivaa ole. Nyt 2 lasta, tulot kht 340e- verot ja lapsilisät 200e. Opintolainan lyhennys 100e/kk, vielä 2 tonnia jäljellä. Ja senttiäkään en saanut anteeksi kun en ollut korkeakouluopiskelija...
Vierailija kirjoitti:
Joutaisivat nämä ketjussa huudelleet työttömät mennä itse töihin tai vaihtoehtoisesti ottamaan lainaa valtiolta elämiseen. Opiskelijat sentään tekevät jotain eivätkä istu perse homeessa kotona vinkumassa kateellisena muiden köyhien saamille etuuksille. Opiskelijat ovat Suomessa huonoiten toimeentuleva porukka. Jotkut ulisevat että ulkomailla opiskelu on kalliimpaa ja että pitäisi olla kiitollinen valtion suomasta opintotuesta, mutta eikö suomen rajojen sisäpuolella olevia ryhmiä tulisi ennemmin vertailla keskenään?
Se ei ole pelkkää biletystä. Ja vaikka olisikin, puistojen rapajuopot tai lapsitehtailijat saavat rahaa enemmän tuohon biletykseen( =elämiseen) ja vielä vuokrat maksetaan päälle.
Vaikka opintolaina on kuinka sijoitus tulevaisuuteen, sen ottaminen on riski tänä päivänä. Mutta ettehän te sitä ymmärrä, kun nostatte etuuksia ilmaiseksi työttömänä, hoitovapaalla, kuka mitenkin siten, ettei tarvitse maksaa takaisin.
Ihmiset valmistuisivat nopeammin, mikäli ei tarvitsisi opintojen lisäksi tehdä yötä myöten töitä välttääkseen maksuhäiriön.
P. S kun luin pääsykokeisiin (istuin perse homeessa kotona) "tienasin" neljä kertaa enemmän kuin nyt opiskelijana.
Ihme ulinaa taas kerran etuoikeutetulta kermaperseeltä. Joko otat lainan tai menet töihin tai sitten olet opiskelematta. Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa kenelle tahansa vaatijalle mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ainakin sitten opiskella alalle jolla varmastikin töitä riittää ja saa hyvää liksaa jolla eläminen ja se todnäk opintolaina maksaa pois.
Esim.lääketiede.
Jep, kaikki muut alathan voisi vaikka lopettaa turhana? Huoh.
Tällä sinun logiikallasi ei kannata esim. opiskella sh:ksi, vaan lääkäriksi, koska laina tulee maksettua nopeammin. Luetaan vaan kaikki itsemme lääkäreiksi! Nostetaan laina ja mennään töihin ja Suomi nousuun!
Lainalla ja osa-aikaisilla töillä, kuten ennenkin. Kun itse opiskelin päätoimisesti 2000-luvun alussa, kaikki opiskelijat (Helsingissä) kävivät töissä. Ei näillä vuokrilla muuta mahdollisuutta ollut. Opintoraha ja asumislisä yhteensä olivat noin 410€, oma vuokrani oli tuolloin 450€.
Teillähän on hyvin raha-asiat, kun vuokran jälkeen jäätte plussalle! Kumppanin kanssa asuessa asumiskulut voi saada inhimilliselle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Et vaikuta olevan kovin hyvin valmistautunut aikuiselämän mukanaan tuomiin haasteisiin ja vaatimuksiin. Viestisi on kärkäs, impulsiivinen ja loukaantunut. Kuin lapsen.
Lisäksi esität kirjoittajista väitteitä, joita et voi tietää todeksi.
Ehkä korkeakoulu ei ole sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
No tämä fossiili valmistui 90-luvulla pahimman laman keskelle. Ei ollut kuule työpaikka taattu senkään vertaa kuin nyt. 4 vuotta olin työttömänä ennenkuin menin uudestaan opiskelemaan. Jos niiden kahden opintolainan arvoa vähän inflaatio laski, niin ei se kuule paljon helpottanut kun niitä takaisin maksoi.
T. Fossiili
Minäkään en ymmärrä, miksi Suomi vihaa opiskelijoita niin paljon. Etenkin nykyaikana, kun useampi tutkinto voi tulla monelle tarpeeseen, koska sillä "vain" yhdellä ei enää työllisty. Itse olin onnekas, että opintojen aikana riitti töitä kaupassa (jossa olen vieläkin näin pari kk valmistumisen jälkeen), mutta onhan tässä silti vähän opintolainaakin. Tosin amk-koulutuksellani ei hirveästi töitä riitä tällä paikkakunnalla. Täällä on aika reilusti työttömyyttä, mutta avomiehellä on vakipaikka täällä, joten en voi oikein Lappiinkaan lähteä hommiin. Helsinki ehkä, mutta tuleehan se kalliiksi ja vie aikaa työmatkata niin paljon.
Voisiko valtio nyt alkuun ainakin vähentää byrokratiaa ja paperisotaa pienyrittäjien kohdalla? Monissa opiskelijoissa on paljon potentiaalia yrittäjiksi, mutta kukaan ei uskalla (vajaa työttömyysturva konkan kohdalla, kallista perustaa jne.) lähteä kokeilemaan nykyisillä spekseillä. Ja älkää viekö opiskelijoilta, eläkeläisiltä ja lapsiperheiltä sitä rahaa, vaan puuttukaa siihen hyväveliverkoston harmaaseen talouteen, jonka ansiosta meiltä häviää rahaa välistä.
Niin paljon asioita, joihin voitaisiin puuttua. Sipilöintiä vaan lisää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P. S kun luin pääsykokeisiin (istuin perse homeessa kotona) "tienasin" neljä kertaa enemmän kuin nyt opiskelijana.Ihme ulinaa taas kerran etuoikeutetulta kermaperseeltä. Joko otat lainan tai menet töihin tai sitten olet opiskelematta. Yhteiskunnan tehtävä ei ole maksaa kenelle tahansa vaatijalle mitä tahansa.
Millä perusteella olen etuoikeutettu? Lainaa välttelen viimeiseen asti. Käyn hanttihommissa koulun ohella. Pointtini oli se, että opiskelijat ovat heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleva yhteiskuntaluokka. Miksi valtion tulisi kustantaa kenenkään kotona lorviminen? Oletko kenties sitä mieltä että kaikki tuet tulisi poistaa, niin olisimme samalla viivalla?
Eikäs se ole kimppakämppä jos avopuolison kanssa asuu yhdessä opintojen ajan? Yhteisen asumistuenkin siihen saa kelalta.