Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valittajat jotka valittaa ettei Suomessa saa etuja jne, niin kertokaa maa missä paremmat sosiaalietuudet?
Oikeasti haluan tietää?Muut pohjoismaat. Niissä on paremmat etuudet kuin Suomessa. Myös rikollisuutta on vähemmän kuin Suomessa.
Norjassa elämä maksaa muuten enemmän kuin meillä.. Mutta mitäs Ruotsissa ja Tanskassa sitten saa opiskelijat?
Hei te opiskelijoita töihin patistavat! Olen 21-vuotias yliopisto-opiskelija ja haluaisin kovasti ilta- tai viikonlopputöihin, mutta täällä Tampereella on 20 prosentin työttömyys, joten ilman kokemusta en pääse edes siivoamaan. Kertokaa minulle, mistä saan töitä, jos se on kerran vain omasta asenteesta kiinni, kiitos :) Oikeastaan kaikki muu työ kelpaa, paitsi puhelinmyynti ja muu ihmisten häiriköinti.
-M21
Pillu on keksitty. Käytä sitä, jos et muuta keksi.
http://www.tylkkari.fi/uutiset/suomessa-lainan-osuus-opintotuesta-pieni
Kysyin äsken missä muualla tuet parempia ja etsinnän myötä löysin tämän.
Kannattaa lukea kokonaan eikä vain otsikkoa
On tunnettu tosiseikka, että köyhät ei uskalla ottaa lainaa. Siis köyhien perheiden lapset. En tunne ketään, joka pystyisi pelastamaan minut ikinä, jos en saisikaan lainaa maksettua. Varakkaasta perheestä tulevalle ystävälle matalakorkoinen laina on sijoitus. Hänellä on ihan erilainen mielenlaatu, koska hänellä on aina mennyt hyvin, on suhteita ja omaisuutta suvussa...
Itse olen hyvin köyhästä yh perheestä ja opiskelupaikkaa valittaessa oli 2 vaihtoehtoa : oma kylä tai paikka missä on ilmainen asuminen. Ja näitä on todella paljon.
Lukion kävin ilmaiskirjoilla ja opo teki työtä jotta otti selvyyttä missä kouluissa on ilmainen asuntola.
Niistä sitten valitsin mitä eniten kiinnosti. Soitin tämän kunnan matkailuneuvontaan ja kysyin voisiko neuvoa mistä voisi kysyä töitä. Sain pari vinkkiä ja päivää ennen kun koulu alkoi, menin työpaikkahaastatteluun ravintolaan, kunnon räkälään, paikalliseen grillille Jan majataloon.
Pääsin jokaiseen varalistalle, olin töissä n kerran kuussa, jos joku oli kipeänä.
Koulu oli 600 km päässä kodista, kävin kotona vain jouluna ja hiihtolomalla ja tietty kesän olin kotona.
Kun valmistuin, sain töitä mutta asuin silloinkin kimppakämpässä.
Hyvä ystäväni valitsi lähikoulun ja valmistumisen jälkeen muutimme samalle paikkakunnalle, asuimme yksiössä, joss oli alkovi, toinen nukkui alkovissa ja toinen isommassa huoneessa. Silloin sitten kävimme töissä ja opiskelimme mitä halusimme alunperin.
Tänä päivänä halutaan asua yksin kaksiossa, kierrätystavarat eivät kelpaa ja töitä ei voi tehdä kun se haittaa valmistumista. Ennen hoidettiin kaikki ja silti valmistuttiin ajoissa kun ei ollut vaihtoehtoja.
Opiskellaan alaa mikä ei välttämättä edes työllistä kun tämä on niin mielenkiintoinen.
En ymmärrä kuinka paljon valtion pitää vielä tukea. Ilmainen opiskelu ja tuet päälle ja lisää rahaa vaaditaan.
Mee huoraamaan. Sitä tää riistäjähallitus haluaa. Nuoret naiset kadulle myymään pillua. Saattaa Sipiläkin käydä testaamassa "työnsä hedelmiä". Pojat voi vaikka hirttää ittensä. Hiekka-aavikolta tulee sitten uusia orjatyöläisiä korvaamaan saastaiset suomalaiset köyhät.
Jos sinulla ei ole minkäänlaista työkokemusta 21 -vuotiaana, niin voit aloittaa esim. mainosten jaosta. Lisäksi voit suorittaa hygieniapassin, järjestyksenvalvojakurssin, työturvallisuuskortin, Ea-kurssin, vapaaehtoistyön kursseja ... maksavat muutaman kympin, ovat hyvä sijoitus. Jos sinulla on ajokortti tai edes polkupyörä se kannattaa mainita vuokrafirmojen hakemuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Hei te opiskelijoita töihin patistavat! Olen 21-vuotias yliopisto-opiskelija ja haluaisin kovasti ilta- tai viikonlopputöihin, mutta täällä Tampereella on 20 prosentin työttömyys, joten ilman kokemusta en pääse edes siivoamaan. Kertokaa minulle, mistä saan töitä, jos se on kerran vain omasta asenteesta kiinni, kiitos :) Oikeastaan kaikki muu työ kelpaa, paitsi puhelinmyynti ja muu ihmisten häiriköinti.
-M21
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on se, että kenen vanhemmilla ei ole varaa maksaa, eivät voi jatkossa opiskella.
Niin että äänestäkää jatkossakin sitä kokoomusta niin lopputulos on yllämainittu!
Mitä ap kuvittelit?
Joko menet töihin tai sitten sossuun. Sossu vaatii, että ilmoittaudut työnhakijaksi sen loman ajaksi ja se kannattaa tehdä jo 3kk ennen kun opinnot jää tauolle. Erona vaan se, että et nosta työkkäriä niin et voi saada karenssia jos et ota vastaan opiskelujen aikana töitä, mutvse alun pakollinen karenssi ehtii kulua ennen kun kesälomanalkaanja alkaa sitten rahakin juosta.
Ota nyt ihmeessä hei selvää asioista aikuinen ihminen!
Oon 19-vee, eikä tulisi mieleenkään kysellä vanhemmilta rahaa saatikka valittaa kuinka mulle ei anneta ilmaista rahaa. Ainakin meille amiksessa olijoille on mahdollista käydä keikkaduunissa opiskeluitten ohella. Ite opiskelen lh, teen viikonloput ja joskus illat töitä. Käy raskaaksi sosiaalielämälle kun kuukaudessa ehkä pari vapaapäivää mutta koulupäivät lyhyitä ja helppoja, että kyllä jaksaa. Jonkun about 600 e kuukausitulojen lisäksi nostelen satunnaisesti kans lainaa. Ihan mukavaa elämää kieltämättä, jää laskujen ja koiran kulujen jälkeen ostaa hyvää ruokaa ja shoppailla tms. Autoa ei ole. Ainiin ja opintotuki asumislisineen kattaa just ja just vuokran mulla.
Pystyykö lukiolaiset käymään missään töissä, esim siivoomassa?
En tajua näitä kermaperseitä jotka olettaa että valtio ja veronmaksajat kustantaa heille monen vuojen ajan hulppeeta elämää. Sitten kitistään ettei ole varaa käydä baarissa KUIN pari kertaa kuussa... Suomessa opiskelijan elämä on tehty naurettavan helpoksi kun vertaa vaikka Yhdysvaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
-M21
Pikaruokaravintolat, kaupat, r-kioskit jne. Jos mun 15-vuotiaat pojat ovat hankkineet itselleen ilta- ja viikonlopputyöt, niin johan on kumma juttu jos yliopisto-opiskelija ei siihen pysty. Ja ihan tampereelta ollaan siis myös :)
Vierailija kirjoitti:
-M21
Eikö 21-vuotiaalla ole oikeasti mitään työkokemusta?? Edes mitään lyhyitä kesätyöjuttuja..?
Et kyllä hirveän houkuttavalta näytä työnantajan silmissä tuon ikäisenä ja nollakokemuksella. Kertoo sun asenteesta.
Miten joku siivoaminen...? Sol, iss...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-90 -luvulla oli pakko ottaa opintolainaa ja valmistumisen jälkeen sen korko huiteli jossain 10% paikkeilla. Kummasti motivoi työntekoon kun oli 60 000 mk lainaa. Ei yhteiskunnan ole tarkoitus elättää sinua sataprosenttisesti, vaan joudut myös tekemään itse satsauksia tulevaisuutesi eteen.
Kerropa sitten, miksi tässä maassa maksetaan näin järjettömiä veroja jos mitään ei saisi vaatia vastineeksi?
Sairastuppa vaikka syöpään niin ymmärrät miksi veroja maksat. Tai pyydä varsin nähtäväksi opiskelujesi todellinen hinta ilman opintotukea. Etköhän sinäkin saa aika paljon vastinetta ilman jatkuvaa kitinää
Otattehan huomioon sen, että opintolainanhyvitys koskee vain heitä määräajassa valmistuvia, jotka ovat aloittaneet ensimmäiset korkeakouluopintonsa syksyllä 2014 tai sen jälkeen. Jos siis aloitit opintosi vaikka keväällä 2014 niin hyvityksestä ei ole tietoakaan.
Toinen huomionarvoinen asia on se, että opiskelukaupungeissa se soluasuminenkin voi olla kallista! Esimerkiksi täällä Vaasassa keskiverto opiskelija-asuntosäätiö VOAS:n tarjoama soluasunto on noin 300e/kk. Hieman halvemmallakin voi asunnon saada kauempaa, mutta tällöin bussikortti (30e/kk) alkaa olla pakollinen.
Itseäni mietityttää tuo yleinen asumistuki. Millä perusteilla se siis myönnetään? Miten käy tilanteessa, jossa olen esimerkiksi nyt alkuvuoden ja kesän tienannut hyvin, mutta syksyllä rahantulo loppuu? Myönnetäänkö asumistuki silloisten syksyisten tulojeni mukaan vai katsotaanko sitten vuosittain saadut kokovuoden bruttotulot ja peritään mahdollisesti rahaa takaisin? Itselläni on siis tilanne, että tosiaan tänä keväänä olen tienannut hyvin (1000e/kk) ja kesällä tulen tienaamaan 2500e/kk. Syksyllä palkkatuloni ovat 0e/kk. Pitääkö minun nyt säästää rahoja syksyä varten? Yleisesti ottaen jos lasketaan kaikki tänä vuonna tienaamani rahat yhteen niin olen tienannut oikein kivasti.
Ilmeisesti asumistuki myönnetään lähtökohtaiseksi vuodeksi kerrallaan. Jos tienaan syksystä kevääseen sen 0e palkkatuloja per kk, ja asumistuki myönnetään vuodeksi (syyskuusta syyskuuhun), niin miten tuki muuttuu jos kesällä 2018 pääsenkin hyvätuloisiin töihin? Enhän vielä tiedä kesän 2018 töistä tai tuloista mitään. Niin hämärää...
Se on poliittinen päätös, jolla ohjataan, etteivät ihmiset opiskelisi liikaa. Perustulo kun tulee, niin valtio alkaa elättää aika isoa poppoota. Vaikka töitä ei ole työttömille, niin niitä on silti opiskelijoille aina. Ja rikkaat vanhemmat tietty plussaa.
missä asut että halvin asunto on 600e? helsinki?
Olen opiskelija ja käyn koulun ohella osa-aikatöissä. Täytyy sanoa, että työssä käymistä opiskelun ohessa ei ole tehty helpoksi! Ensinäkään en saa tehdä töitä yli 300 euron edestä kuussa tai se vaikuttaa tukeeni. Muutenkin joka kuukausi on hirveä paperisota päällä ja tukeni myöhästyvät aina vähintään kolmella viikolla, koska kela vaatii palkkalaskelmani ennen tukien maksua (vaikka minulla ei ole palkka kuukaudessa ikinä lähelläkään 300 euroa). Monet kerrat olen itkua vääntänyt, kun laskut on ollut myöhässä Kelan takia.
Välillä olen miettinyt, että olisi helpompaa vain opiskella. Mutta jos lopettaisin työt niin minulle jäisi vain 40 euroa kuussa elämiseen rahaa, joten sekään ei tule kysymykseen. Elin jonkin aikaa tuolla rahalla ja voin sanoa että siitä oli nauru kaukana. Välillä tuntuu että olen palamassa loppuun, sillä päiväni venyvät välistä todella pitkiksi, mutta kai se on vaan jaksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-M21
Eikö 21-vuotiaalla ole oikeasti mitään työkokemusta?? Edes mitään lyhyitä kesätyöjuttuja..?
Et kyllä hirveän houkuttavalta näytä työnantajan silmissä tuon ikäisenä ja nollakokemuksella. Kertoo sun asenteesta.
Miten joku siivoaminen...? Sol, iss...
Lyhyitä työkokemuksia kyllä on joitain, mutta ei pidempiä, koska olen kotoisin vielä pahemmalta työttömyysalueelta ilman suhteita, teiniä ei oikein kesätyöhaku tuottanut tulosta. Hakemuksia kyllä olen siivoamishommiin laittanut paljonkin. Olisi mulle oikein mieluista puuhaa.
Niin ja kesätöitä mulla kyllä on reilu kuukauden pätkä onneksi tälle kesälle kesäkurssin lisäksi (en kyllä säästöön saa juuri mitään), mutta pitäisi saada niitä ilta- ja viikonlopputöitä opiskelujen ohelle, ja niitä ei todellakaan täällä helposti saa :)
-M21
-M21
On tullut liian helpolla ihmisislle kaikki kun työtä vierastetaan näin paljon. Kannattaa aloiottaa vaikka ihan perus lapsenhoidosta vaikka työelämä jos ei muuta. Tarjota vaikka ulkoilutus apua vanhuksille ja koirille. Ei hyvänen aika se niin vaikeata ole.
Tuntuu ettei mitään pitäisi tehdä itse tai nähdä vaivaa. Oksettavaa porukkaa!