Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Opiskellessa sekä otin lainaa, että olin töissä. Nyt olen korkeakoulutettu työtön, enkä kelpaa mihinkään. Opintolainaa ei ole paljon, mutta sitä vähäistäkin tässä saa maksella seuraavat kymmenen vuotta työmarkkinatuesta. Muutama euro jää päivittäiseen elämiseen. Jos olisin jättänyt valmistumatta, niin työmahdollisuudet olisivat edes hieman paremmat.
oma on vastuu kirjoitti:
Kuka teille loisille lupasi syntymähetkellä täyttä ylläpitoa maailmassa? Jonkun työllä tukieurot on revittävä kasaan.
Juuri tällaisten älypäiden takia työtä on jaettava. Nämä ihmiset kun ei ymmärrä, että digitalisaation ja robotisaation vuoksi täyspäivätyötä ei enää riitä kaikille. He luulevat olevansa jotenkin ahkerampia ja parempia kuin työttömät, vaikka ovat vain itsekkäitä ja typeriä. Työtä ja siten palkkaa on jaettava oikeudenmukaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saan elokuusta lähtien 200 euroa käteen... En saa asumistukea, koska miesystävä käy töissä mutta hänellä ei ole varaa auttaa minua rahallisesti ollenkaan.
Minun osaani asumisesta menee 350 e kuussa
eli -150€ joka kuukausi + siihen päälle laskut, sähkö ja syömiset...
Olen todella ahdistunut joka päivä, millä sitä pitäisi elää?? Yritän saada opiskelut mahdollisimman nopeasti suoritettua, että loppuisi tämä.
Lisäksi opiskelemani ala tuntuu väärältä mutta ei kai sitä enää voi vaihtaakkaan kun ei ole varaa opiskella enää yhtään.
Suututtaa, että kymmeniä vuosia työttömänä lorvineet sukulaiset, joita ei työnteko kiinnosta saavat melkein kymmenen kertaa enemmän rahaa. Matkustelevat Euroopassa ja eivät mitään tee yhteiskunnan eteen. Minä sentään yritän kantaa korteni kekoon.On tämä reilua.
Sun pitää hakea opintolainaa. Ja jos silti menee miinukselle, niin laskettakaa tulot ja menot kelalla, jos saisitte toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
No kuule jo 90-luvulla opintolaina muuttui markkinakorkoiseksi ja otettiin pankista niin että joutui pankille myös pavelumaksuja yms. maksamaan. Ja silloin opiskelleet ovat sitä sukupolvea, etteivät enää helposti vakinaisia töitä saaneet. Eli pätkätöistä on sitten sitä opintolainaa lyhennetty. Mulla on lainaa mahdollisimman vähän (koska ysärillä sai vielä osa-aikatöitä), mutta kyllä senkin takaisinmaksamiseen meni pätkätyöläisenä 10 vuotta.
Eli äläpä ihan vielä sovittele marttyyrinviittaa harteillesi :)
terveisin, fossiili
Minun rahoillani ei opiskelija valitettavasti voi elää. Ansaitsen noin 1200 kuussa. Varojen jälkeen tekee tiukkaa maksaa omaakaan vuokraa. Opiskeluaikana kävin töissä. Näin valt.maisterina en suosittele alan opintoja kellekään, joka haluaa tulevaisuudessa olla hyvin ansaitseva veronmaksaja, joka pystyy osallistumaan verotalkoisiin riittävällä panoksella. Köyhäilysuuntautuneille ala sopii.
KORJAUS:
Vierailija kirjoitti:
Minun rahoillani ei opiskelija valitettavasti voi elää. Ansaitsen noin 1200 kuussa. Varojen* jälkeen tekee tiukkaa maksaa omaakaan vuokraa.
*verojen
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa maailmaan vanhempien opiskeluja säästämillä rahoilla, joilla maksetaan myös lukukausimaksut. Tai sitten pärjäämällä niin hyvin, että saa yksityistä sponsorirahaa.
Miksi tätä on alapeukutettu? Näinhän tämä menee. Mm. hyvätuloinen amerikassa asuva suomalainen tuttu jännitti saako tytär stipendin, koska heillä ei ole varaa lukukausimaksuihin muuten. Sai sen stipendin. Urheilustipendillä voi päästä tyhmempikin, mutta lähinnä jenkeissä. En tiedä muista maista, mutta sen tiedän, ettei pohjoismaista valtion tukemaa järjestelmää ole juurikaan missään muualla.
Jännä tämä opiskelijoiden logiikka. Jos eivät saa tarpeeksi ilmaista rahaa alkaa itku "miten opiskelijan olisi tarkoitus elää?!?!?!?" Miksi se opiskelija olisi sen ihmeellisempi ihminen, kuin me muutkaan jotka joudumme tekemään jotain sen eteen saamme rahaa elämiseen? Ja ei opiskelu on panostusta vain sinuun itseesi eikä siitä tulisi kenenkään muun mitään maksaa sinulle.
oma on vastuu kirjoitti:
Kuka teille loisille lupasi syntymähetkellä täyttä ylläpitoa maailmassa? Jonkun työllä tukieurot on revittävä kasaan.
Ensin vanhemmat maksavat kaiken sitten valtio maksaa kaiken (tukia, tukia ja taas tukia yms. etuja) sitten itketään, kun palkka on liian pieni ja on ihan pakko muutta ulkomaille töihin.
Suurin osa maailman opiskelijoista olisivat kateellisia suomalaiselle opiskelijalle joka vain ja ainoastaan osaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
oma on vastuu kirjoitti:
Juuri tällaisten älypäiden takia työtä on jaettava. Nämä ihmiset kun ei ymmärrä, että digitalisaation ja robotisaation vuoksi täyspäivätyötä ei enää riitä kaikille. He luulevat olevansa jotenkin ahkerampia ja parempia kuin työttömät, vaikka ovat vain itsekkäitä ja typeriä. Työtä ja siten palkkaa on jaettava oikeudenmukaisemmin.
Sinäkö olet ihan vakavissasi sitä mieltä, että maailma on velkaa jokaiselle ylöspidon? No ei todellakaan ole! Maailma ei ole velkaa kenellekään mitään.
Työttömyyteen on olemassa sama ratkaisu kuin 1955-85, eli massasiirtolaisuus. Etelä-Amerikka kutsuu sinua, sinne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit opintolainen laskuistasi.
Kuka hullu nyt enää opintolainaa ottaa kun koko tulevaisuus on niin epävarmaa!
Entäs etukäteen säästäminen? Jos ei halua elämiseensä tarvittavaa rahaa maksaa myöhemmin takaisin.
Olisi onnellista, jos ihmiset opettelisivat pitemmän tähtäimen taloussuunnittelua, eivätkä oleta, että TOISET elättävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oma on vastuu kirjoitti:
Sinäkö olet ihan vakavissasi sitä mieltä, että maailma on velkaa jokaiselle ylöspidon? No ei todellakaan ole! Maailma ei ole velkaa kenellekään mitään.
Työttömyyteen on olemassa sama ratkaisu kuin 1955-85, eli massasiirtolaisuus. Etelä-Amerikka kutsuu sinua, sinne vaan.
Ihan tosissako sinä nyt esität, että haluat viedä Suomea siihen suuntaan mitä se oli 1800-luvulla? Kun ruustinnat painoivat köyhän naaman kengänkorolla mutaan ja antoivat kuolla nälkään pröystäillessään itse köyhiltä riistämällään omaisuudella?
oma on vastuu kirjoitti:
Lahtari haluaa loputtomassa haneudessaan varastaa itselleen kaikki muiden työllä ansaitut tulot ja väittää omakseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme lasta ja kaikki yliopistoissa (lääkis, lääkis, kauppis) ja ihan hyvin he pystyvät tekemään töitä opiskelujensa ohella. En ymmärrä, missä sä opiskelet jos on niin 24/7 tahti ettet voi edes töihin mennä. Kenenkään muun ei kuulu sun elämää maksaa vaikka kuinka opiskelija olisit.
Veikkaan että lapsillasi on ollut aika hyvä tuki kotoa. Et tietenkään myönnä, koska ihan itsehän ovat kaiken saaavuttaneet. Niinkuin sinäkin.
Niin ja joo, lääkärit tunnetusti kuppaavat verorahoja julkinen virka - yksityinen praktiikka systeemiin, ylikorkeisiin palkkoihinsa, ihan kaikkeen. Ihan vaan koska ovat niin erinomaisia. Lakimiehet muutoin vaan. Tehdään niin että kaikki halukkaat pääsevät lääketietellisiin ja lakiopintoihin, joiden opiskelijat saavat töitä niin sitten ei ole näitä ongelmia, koska on ihan omasta valinnasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Miten tämä liittyy mihinkään?
No siten, että laina on laina; se pitää maksaa takaisin. Jos on ennen vanhaan "maksanut" oman lainansa ja saanut heti työpaikan hautaan saakka, on täysin hukassa niistä realiteeteista, joissa lainanottopäätöksiä nykyään tehdään. Ei opiskelijat uskalla ottaa lainaa kun ei sitä saa vältämättä ikinä maksettua, ei maailma ole samanlainen enää!!
Eikö valtio enää takaa opintolainoja? Jos opinnoista huolimatta et saa töitä maksaaksesi lainaasi takaisin, joudut joka tapauksessa yhteiskunnan elätiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oma on vastuu kirjoitti:
Ihan tosissako sinä nyt esität, että haluat viedä Suomea siihen suuntaan mitä se oli 1800-luvulla? Kun ruustinnat painoivat köyhän naaman kengänkorolla mutaan ja antoivat kuolla nälkään pröystäillessään itse köyhiltä riistämällään omaisuudella?
Minulle riittäisi ihan 1970-luku, jolloin ihmiset vielä lähtivät siirtolaisiksi kun halusivat elintasoa eivätkä vinkuneet muiden elätettäviksi. Sinä saat ihan omassa rauhassasi pykätä noita olkiukkojasi. Meillä on niin paljon työttömyyttä, kuin olemme siitä sosiaaliturvan muodossa valmiita maksamaan. Ihmiset työllistävät itse itsensä, kun pakko on.
Vierailija kirjoitti:
oma on vastuu kirjoitti:
Lahtari haluaa loputtomassa haneudessaan varastaa itselleen kaikki muiden työllä ansaitut tulot ja väittää omakseen.
En ole töissä teurastamoalalla. Mitä se työtön on muuten työllään ansainnut?
Vierailija kirjoitti:
oma on vastuu kirjoitti:
Lahtarit ovat just haneja!! :-)
Mulla on yksi lapsi joka opiskelee yliopistossa niin saa asua kotona jos haluaa. Toistaiseksi asuu, asutaan Hgissä. Täysylläpito on. Kysymyksessä on poika, tytölle olisin antanut huutia.