Anteeksi, mutta millä ihmeellä opiskelijoiden on tarkoitus elää elokuusta lähtien?
Ihan hullua, vuokra n. 600€ halvin murju mitä on löydetty. Opintoraha n. 247€ josta rokotetaan elokuusta lähtien 80€/kk pois. Jäljelle jää sitten n. 180€/kk, tuohon asumistuki, mikä on kahdelle opiskelijalle rapiat 400€
Tuokin maksetaan vain toisen tilille. Eikös tämän muutoksen pitänyt olla kannattavaa opiskelijoille? :o EI ainakaan minun laskujeni mukaan!
Kahden opiskelijan taloudessa tulot ovat siis:
180€ + 180€ = 360€ + 400€ = 760€ - 600€
Eli vuokran jälkeen elämiseen jää n. 160€/kk. Yhteensä 80€/henkilö. Pitää varmaan alkaa dieetille.
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
kuka väittää ettei siivoamiseen pääse ilman kokemusta? Milloin tuollainen? kyllä mitä itse olen lukenut niin ainoa vaatimus on ettei peruskunto ole persiillä.
Töihin hakijoita on enemmän kuin töitä, tietysti työnantaja valitsee ne, joilla on kokemusta jo valmiiksi. Kysynnän ja tarjonnan laki, ei niin, ettei noita töitä VOISI tehdä ilman kokemusta.
-M21
Minkä ihmeen takia valtion pitäisi ilmaisen opiskelun lisäksi vielä elättää joka ikinen opiskelija? Eikö se riitä että meillä ei ole lukukausimaksua. Ja vielä opintolainankin saa kaikki niin en ymmärrä miten kehdataan vielä valittaa :D olen itse opiskelija myös ja käyn töissä SEKÄ minulla on lainaa. Mulle on aivan sama maksanko tulevaisuudessa hyvillä tuloilla lainaa pois 70€ kuussa kunhan nyt ei tarvitse kituutella nälässä. Huoh.
Mä kirjoitti:
Minkä ihmeen takia valtion pitäisi ilmaisen opiskelun lisäksi vielä elättää joka ikinen opiskelija? Eikö se riitä että meillä ei ole lukukausimaksua. Ja vielä opintolainankin saa kaikki niin en ymmärrä miten kehdataan vielä valittaa :D olen itse opiskelija myös ja käyn töissä SEKÄ minulla on lainaa. Mulle on aivan sama maksanko tulevaisuudessa hyvillä tuloilla lainaa pois 70€ kuussa kunhan nyt ei tarvitse kituutella nälässä. Huoh.
Koska veronmaksajat maksavat siitä. Kannatan opiskelijoiden ja työttömien tukien laskemista, jos samalla lasketaan veroja niin, että uusia töitä syntyy. Nyt meille syntyy tilanne, jossa maksamme maailman korkeimpia veroja ilman, että saamme yhtään parempia palveluita kuin matalamman veroasteen maiden kansalaiset.
t. opiskelija M21
No voi itku, eikö yökerhoihin, baareihin ja bilettämiseen enää saakaan valtiolta tukea..
Paljonko maksaa yhteiskunnalle yksi opiskelija?
a) peruskoulu
b) lukio / ammattikoulu
c) ammattikorkeakoulu / yliopisto ?
Mitkä ovat ne rahat mitä esim. yhden vuoden aikana laitetaan yhtä ihmistä kohden?
On ollut selvityksiä siitä miten esim. varusmies maksaa vähemmän vuorokaudessa kuin vanki. Määrät olivat n. vanki 800 euroa per vuorokausi ja varusmies n. 300 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te opiskelijoita töihin patistavat! Olen 21-vuotias yliopisto-opiskelija ja haluaisin kovasti ilta- tai viikonlopputöihin, mutta täällä Tampereella on 20 prosentin työttömyys, joten ilman kokemusta en pääse edes siivoamaan. Kertokaa minulle, mistä saan töitä, jos se on kerran vain omasta asenteesta kiinni, kiitos :) Oikeastaan kaikki muu työ kelpaa, paitsi puhelinmyynti ja muu ihmisten häiriköinti.
-M21
Pikaruokaravintolat, kaupat, r-kioskit jne. Jos mun 15-vuotiaat pojat ovat hankkineet itselleen ilta- ja viikonlopputyöt, niin johan on kumma juttu jos yliopisto-opiskelija ei siihen pysty. Ja ihan tampereelta ollaan siis myös :)
15-vuotias saa noita ilta- ja viikonloppuhommia helpommmin kuin yli kaksikymppinen. Ensin voidaan maksaa koululaispalkkaa (70 % ko. palkkaryhmän minimipalkasta) ja 18-vuotiaalle 80 % palkkaa ko. palkkaryhmän minimipalkasta. Näin esim. Marassa. Muissa tesseissä vastaavia virityksiä. Niinpä koululainen saa tiettyjä hommia helpommin kuin täysi-ikäinen.
Suhteilla on toki oma osuutensa. Kun mamma itse asuu Tampereella, niin mamma voi käyttää suhteita poikiensa hyväksi. Opiskelija saattaa olla aivan yksin, ilman tuttuja naapureita, kavereita, vanhempia, aiempia työnantajia.
Mutta kerro ihmeessä tuolle opiskelijalle tarkempia vinkkejä, jos tiedät. Mistä kannattaa kysellä, mille alalle omat poikasi ovat työllistyneet jne.
Ap, sulla on nyt virheellistä tietoa, opintoraha tulee ensi elokuusta lähtien olemaan 250 euroa, ei 180 euroa. Minulle tuo on ainakin iso ero. Ja tuohan on ollut toisen asteen opiskelijoiden opintoraha tähänkin asti, nyt se vain yhtenäistetään koskemaan myös korkeakouluopiskelijoita, joka on ihan oikein. Miksi korkeakoulussa pitäisi saada enemmän tukea?
Minä kävin kyllä opiskelujen ohella TÖISSÄ josta maksettiin palkkaa... Ihan kaupan kassalla istuin illat ja mukavasti tienasin eikä tarvinut työasioita huolehtia duunin ulkopuolella. Asennetta kannattaa korjata ja tehdä paljon töitä sen eteen että saa opiskelut hoidettua ja työt tehtyä!! Ihan oikeasti.
Vituttaa kun meidänkin perheessä sisko kitisee kun ei ole rahaa ja tukia pitäis saada. Siis ihan oikeasti missä pumpulissa jengi asuu kun on tottunut siihen että kaikki pitää kustantaa jonkun toisen toimesta. Menkää duuniin. Aina löytyy jotain hanttihommia ja jostain on aloitettava joten ei myöskään kannata elätellä toiveita että pitää saada jotain 20€/tuntipalkkaa olemattomasta kokemuksesta.
Itse olen ainakin oppinut ahkeraksi ja olen aina ollut ylpeä siitä että olen omat rahani tienannut. :)
Vierailija kirjoitti:
kuka väittää ettei siivoamiseen pääse ilman kokemusta? Milloin tuollainen? kyllä mitä itse olen lukenut niin ainoa vaatimus on ettei peruskunto ole persiillä.
En tiedä mitä ilmoituksia olet lukenut, mutta minä olen etsinyt mitä tahansa töitä hyvin aktiivisesti, ja valitettavasti siivoushommiinkin useimmiten vaatimuksena on ajokortti (kohteiden välillä siirtymiseen), joskus jopa oma auto. Lisäksi kaikissa kunnon siivouspaikoissa (joissa tarpeeksi tunteja tarjolla säännöllisesti) edellytetään siivouskokemusta edellisen kolmen vuoden ajalta. Itselläni on siivouskokemusta, mutta se on yli kymmenen vuoden takaa. En päässyt siivoamaan, edes 10 t/vk paikkaan.
Onneksi pääsin jo oman alan hyväpalkkaisempiin ja kevyempiin hommiin, joten minulla on kaikki hyvin. En silti kehtaisi kulkea pitkin ketjuja mollaamassa niitä, jotka eivät yrityksestään huolimatta ole työpaikkaa saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoitti:
Koska veronmaksajat maksavat siitä. Kannatan opiskelijoiden ja työttömien tukien laskemista, jos samalla lasketaan veroja niin, että uusia töitä syntyy. Nyt meille syntyy tilanne, jossa maksamme maailman korkeimpia veroja ilman, että saamme yhtään parempia palveluita kuin matalamman veroasteen maiden kansalaiset.
t. opiskelija M21
Jos kuitenkin kasvat hieman ja en tarkoita fyysisiä mittoja vaan tuota korvanväliä.
Me saamme esim. terveydenhuollon kautta hemmetin hyvää palvelua. Iso vaativa avosydänleikkaus ja siitä teholla olo ja osastolle. Siihen sitten kuntoututus ja kaikki vastaavaa. Itse operaatio ja sairaalassa oloaika n. 700 euroa ( oikea hinta minkä potilaan kotikunta maksaa n. 40000 euroa ). Kuntoutus ja voimistelu ym. sen jälkeen n. 11 euroa per kerta ( oikea hinta n. 50 euroa per kerta. )
Joten miten me emme saa palveluita? JA eikö tiemme ole aurattu? Nytkin hiekat rupeaa olemaan kaduilta poistettu...
Toisen asteen opiskelijat kuuluvat vielä vanhempien elätettäviksi ja kouluruoka on ilmaista. Siksi opintoraha on ollut pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Odotan, kuinka fossiilit tulee kertomaan heidänkin opiskelleen opintolainalla, mutta unohtavan että heidän lainansä söi inflaatio ja työpaikka oli taattu :>
Niinkö söi, kyllä se ihan itse maksettiin. Valmistuimme 90 -luvun lamaan osa sai töitä osa ei... ei ollut autoa, uusinta hifiä, pyykkituvasa käytiin pyykillä 🙄 ai niin ei ollut puhelintakaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Itse työtön, laskujen jälkeen jää käteen 120€. Opintolainaa jäi 6000€, opintojen ajan kävin illat töissä ja elin herroiksi, matkustelin ja ravasin baareissa, kävin lounailla jne.
Opiskelijana oli todella rikas kun sain 430€ tukia, siihen noin 500€ palkkaa ja lisäksi 300€ lainaa. Asumunen maksoi 300€/kk ja syödä ja matkustaa sai opiskelijahinnoin.
Nyt työkkäriä 800€, vuokra+sähkö+netti+puhelin+vesi vie 600€, opintolainan lyhennys 80€.
Kaksi tutkintoa alla (fm ja luokanope) enää ei uuteen opiskeluun saa tukia ja työtä ei nyt ole miltei vuoteen ollut. Päivän sijaisuuksia yms ollut mutta todella huonosti.
Muuta hyvä ihminen ulkomaille,opettajia tarvitaan siellä.Esim.Ruotsiin ja Havaijille, turhaan jäädä tänne odottelemaan ihmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei te opiskelijoita töihin patistavat! Olen 21-vuotias yliopisto-opiskelija ja haluaisin kovasti ilta- tai viikonlopputöihin, mutta täällä Tampereella on 20 prosentin työttömyys, joten ilman kokemusta en pääse edes siivoamaan. Kertokaa minulle, mistä saan töitä, jos se on kerran vain omasta asenteesta kiinni, kiitos :) Oikeastaan kaikki muu työ kelpaa, paitsi puhelinmyynti ja muu ihmisten häiriköinti.
-M21
Pikaruokaravintolat, kaupat, r-kioskit jne. Jos mun 15-vuotiaat pojat ovat hankkineet itselleen ilta- ja viikonlopputyöt, niin johan on kumma juttu jos yliopisto-opiskelija ei siihen pysty. Ja ihan tampereelta ollaan siis myös :)
15-vuotias saa noita ilta- ja viikonloppuhommia helpommmin kuin yli kaksikymppinen. Ensin voidaan maksaa koululaispalkkaa (70 % ko. palkkaryhmän minimipalkasta) ja 18-vuotiaalle 80 % palkkaa ko. palkkaryhmän minimipalkasta. Näin esim. Marassa. Muissa tesseissä vastaavia virityksiä. Niinpä koululainen saa tiettyjä hommia helpommin kuin täysi-ikäinen.
Suhteilla on toki oma osuutensa. Kun mamma itse asuu Tampereella, niin mamma voi käyttää suhteita poikiensa hyväksi. Opiskelija saattaa olla aivan yksin, ilman tuttuja naapureita, kavereita, vanhempia, aiempia työnantajia.
Mutta kerro ihmeessä tuolle opiskelijalle tarkempia vinkkejä, jos tiedät. Mistä kannattaa kysellä, mille alalle omat poikasi ovat työllistyneet jne.
Kirjoita lyhyt ytimekäs työhakemus, kuvan kera. Printtaa niitä läjä ja varmista että yhteystiedot on kunnossa ja kirjoitusasu selkeä ja siisti, ei kirjoitusvirheitä! Netistä saat hyviä malleja googlaamalla! Käy paikan päällä juuri edellämainituissa kioskeissa ja pikaruokaravintoloissa ja ruokakaupoissa, pyydä että voit jollekin esimiehelle jättää se! Laita siistit vaatteet päälle ja katso muutenkin että on siisti olemus (pese hiukset, harjaa ne, harjaa hampaasi, ei liikaa meikkiä, kevyttä tuoksua ettet haise hielle jne). Esittäydy kohteliaasti ja iloisesti. Sano että etsit töitä opiskelujen ohelle ja palkasta voitte neuvotella mikäli heiltä löytyisi sinulle jotain. Kerro että olet ahkera! Älkää lannistuko työttömyydestä vaan olkaa aktiivisia, ehkä sinä olet juuri se joka sopii parhaiten tiettyyn paikkaan! Terveisin ravintola-alan työnantaja! :)
Tampereella on myös paljon baareja jonne voit hakea blokkaamaan, blokkareista on aina pulaa! :)
Kuka teille loisille lupasi syntymähetkellä täyttä ylläpitoa maailmassa? Jonkun työllä tukieurot on revittävä kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen opiskelijat kuuluvat vielä vanhempien elätettäviksi ja kouluruoka on ilmaista. Siksi opintoraha on ollut pienempi.
Toisella asteella voi opiskella kyllä aikuinenkin. Ei tuota täyttä toisen asteen opintorahaa ole vanhempien luona asuneet saaneet, jos vanhemmilla nyt on yhtään ollut tuloja enemmän kuin työttömyyspäiväraha. Eikä omassa asunnossakaan alle 20-vuotiaat. Eli sinänsä kyllä ihan reilua, että nyt tuki on kaikille samassa tilanteessa oleville sama koulutuksen tasosta riippumatta. Toisella asteella toki on kouluruoka ilmainen, en tiedä kyllä onko esimerkiksi aikuiskoulutuksessa?
Mä kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tuota töissä käymistä vielä siihen päälle. Ensin ottaa lainaa, että saa opiskeltua ja sitten kuluttaa sitä kallista opiskeluaikaa töiden tekemiseen. Itsellä on keskiarvo 4,5, eli parannettavaakin olisi paljon ja voisin hallita asiat paremminkin, ja ei todellakaan olisi silti aikaa käydä vielä töissäkin ilman, että opiskelu kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin hakijoita on enemmän kuin töitä, tietysti työnantaja valitsee ne, joilla on kokemusta jo valmiiksi. Kysynnän ja tarjonnan laki, ei niin, ettei noita töitä VOISI tehdä ilman kokemusta.
-M21
mistä kaupungista on kyse? siivoojista kun on aina pulaa. minä pääsin ilman kokemusta heti siivoojaksi. palkkasivat haastattelun jälkeen kahden päivän päästä.
Suomessa ei edes 60-luvulla ollut 100% työllisyyttä. Näin ollen koskaan ei kaikille riitä työtä koulun oheen. Vielä vähemmän, kun palvelualoilta katoaa työpaikkoja.