Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän perheen vappu.

Vierailija
23.04.2017 |

Me vietämme vapun kokonaan taas kotona. Ehkä munkkeja ja simaa ostetaan. Mites muut köyhät vappuna?

Kommentit (310)

Vierailija
181/310 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole köyhiä, ihan mukavasti elellään, mutta emme me vappuun kummemmin rahaa kuluta. Meidän perheen vappuilo on jo vuosikaudet ollut pitkä pyöräretki vapunpäivänä paikalliseen lastenpuistoon, josta löytyy muutakin härpäkettä kuin perinteiset kiipeilytelineet ja keinut. Puistossa touhuilu ei maksa mitään. Lapsen onni on saada iso jäätelö tuolla reissulla sekä itsetehdyt, herkulliset eväsleivät ja pillimehu. Meillä aikuisilla on termarissa teetä ja kahvia. Marketista ostamme vappupallon tämän viikon pe:na, maksaa vajaa 10 e, sekä simaa pullo ja tippaleipiä, that´s it. Muutoin saatamme vapunaattona käydä vapputorilla kävelemässä, ei maksa mitään, paitsi lapsi ottaa varmasti jäätelön ja kyllä me aikuisetkin raskimme syödä jäätelöä. Tai jos emme halua mennä vapputorille, menemme lähimetsään katsomaan keväisen luonnon merkkejä ja saunomme sekä ehkäpä grillaamme makkaraa kotipihassa nuotiolla.

Mutta siis millaisia summia vappuun jonkun mielestä oikein pitäisi käyttää?

Vierailija
182/310 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse simaa, munkkeja ja lihapiirakoita. Maksaa noin 10 €, hiton hyvää!!

Niin  minäkin tein noita ennen, kun omat lapset olivat pieniä tai nuoria. Nyt taidankin  tehdä lastenlapsille sekä vielä pienille kullan nupuille!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/310 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sima on jo käymässä ja munkkeja tarkoitus paistaa. Helsinkiläisille lapsiperheille suosittelen biologianopiskelijoiden Vappushokkeloa, joka on Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa. Lapsille maksaa 4e, aikuisille 2e. Siellä on temppurataa ja eläimiä, ja jollei lunta sada on kiva vaan istuskella puutarhassa. Jos hinta tuntuu liian korkealta, niin voihan sitä mennä ihan vaan kevätretkelle! 

Ei kyllä yhtään kiinnosta kännääminen, krääsän osto ja pakkohauska.

Vierailija
184/310 |
24.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona mekin ollaan. Käydään dyykaamassa ruuat ja kerätään pulloja.

185/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen se rikkaan vappu sitten on?

Vappu on työväen juhla, ei rikkaiden sitä kuulu juhlia.

186/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä hittoo nyt taas tää keskustelu? Mun lapsuudessa ei erottunu muista päivistä kun just munkkien syönnillä ja siman juonnilla ja muutamalla ilmapallolla ja lupaan ettei oltu köyhiä. Omistusasunto kunnassa jossa asuminen on kallista, äiti esimiesduunari ja isä luottamusmies hyvin palkatulla alalla.

Terv. Nykyisin korkeakoulu opiskelija

Korkeakouluopiskelija, joka ei osaa edes yhdyssanoja? En usko.

Vierailija
187/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen todella pienituloinen yh ja olen menossa lasten kanssa kaverin luo grillaamaan. Ihan nyyttäriperiaatteella mennään.

Vaikka olisin voittanut lauantaina lotossa, menisin silti kaverille grillaamaan. Emme pidä simasta, joten emme tee sitä. Munkit saamme kaverini luona, itse viemme sinne salaatteja.

Mitä rikkaat sitten tekevät vappuna? Jäänkö jostain paitsi?

En usko että jäät, vaan luulen, että teillä on kivaa!

Ap:n lähtökohta oli ymmärtääkseni itsesäälissä. Hänellä ei ole ystäviä joiden kanssa viettää vappua, vaikka ilmeisesti niin haluaisi. Hän on siis ystävistä köyhä, ei välttämättä aineellisesti. 

Mitä ketjussa olleisiin ruokalistoihin tulee, niin pari kommenttia: 

Jos oikeasti pitää simasta tekee sen itse. Kaupan simalla ei ole mitään tekemistä siman kanssa, joten sen voi korvata millä tahansa paremmalta maistuvalla sokerilimulla. Myös perunasalaatti itsetehtynä on herkkua ja reseptejä on monenlaisia. Tulee halvemmaksikin. Tietysti muistot kultaa, mutta olen maistellut monia kaupan valkoisia, tönkköjä perunasalaatteja, eikä mikään niistä maistu niin hyvältä kuin einesperunasalaatti lapsena. Oliko silloin reilummin majoneesia, enemmän mausteita, kastiketta vähemmän? Jotta näistä nykyversioista tulisi minkään makuisia niitä saa tuunata sen verran, että samalla vaivalla tekee jo oman. 

Ai niin, meillä aatto menee kotosalla. Esikoinen viettää aattoa kavereiden kanssa ja me varmaan miehen kanssa valvotaan, ettei noi nuoremmat teinit (kavereineen) ihan riehaannu. Vapunpäivä on meillä aina ollut se varsinainen juhlapäivä. 

Se nyyttäribrunssia odottava

Vierailija
188/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2513 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen se rikkaan vappu sitten on?

Vappu on työväen juhla, ei rikkaiden sitä kuulu juhlia.

En ole rikas mutten köyhäkän ja ainoa toive vapun suhteen olisi se että saisi olla kotona su ja ma, ehkä vähän siivota talven pihaa yms.

Mutta rouva haluaa kylpylähotellit ja piknikit koko perheen voimin. Saapi lähteä yksin, teiniä ei huvita mikään, esiteiniä huvittaa vaan kaverit ja oman kantani hän tietää jo - olis parempaakin tekemistä.

Vierailija
189/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Berliinimunkki x4= 6e

Simapullo= 1,50e

Foliopallo x2= 8,90e

Kävely jokirannassa lakit päässä= 0e

Vapulle hintaa 16,40e ja tilillä viis numeroinen summa rahaa on ku roskaa, mut pitäiskö mun siis laittaa jotenki viel lisää rahaa vappuun?

Kyllä. Champangjeerit pitäs kilistä, aito sellaanen.

Nyt rikkahat rakkahat juhlia järjestelömään! Pitääkää kutsut. Ostakaa kaikikille vierahille hyvät juotavat ja syötävät ja tarjoilkaa kristallejen kera, kultaisen serpentiinien ympäröimänä. Munkkeja (ei mitään Berliinin höttöä vaan aitoa munkkia) ja simaa yllinkyllin.

Kunhan ateria on nielaistuna niin mänette sitten vappumarssille, mutta sitä ennen tarjoilkaahan kaikille pillit, aidot vappupillit.

Siellä sitten pidättyö meteliä kaiken työväen puolesta.

Noilla kekkereillä ja vieraiden viihtymisellä voi sitten kukin kilpailla kyllikseen ja vaihtoehtoisesti vetäistä juhlat aivan yli.

Vierailija
190/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole köyhiä, ihan mukavasti elellään, mutta emme me vappuun kummemmin rahaa kuluta. Meidän perheen vappuilo on jo vuosikaudet ollut pitkä pyöräretki vapunpäivänä paikalliseen lastenpuistoon, josta löytyy muutakin härpäkettä kuin perinteiset kiipeilytelineet ja keinut. Puistossa touhuilu ei maksa mitään. Lapsen onni on saada iso jäätelö tuolla reissulla sekä itsetehdyt, herkulliset eväsleivät ja pillimehu. Meillä aikuisilla on termarissa teetä ja kahvia. Marketista ostamme vappupallon tämän viikon pe:na, maksaa vajaa 10 e, sekä simaa pullo ja tippaleipiä, that´s it. Muutoin saatamme vapunaattona käydä vapputorilla kävelemässä, ei maksa mitään, paitsi lapsi ottaa varmasti jäätelön ja kyllä me aikuisetkin raskimme syödä jäätelöä. Tai jos emme halua mennä vapputorille, menemme lähimetsään katsomaan keväisen luonnon merkkejä ja saunomme sekä ehkäpä grillaamme makkaraa kotipihassa nuotiolla.

Mutta siis millaisia summia vappuun jonkun mielestä oikein pitäisi käyttää?

Eli et ole ajatellut asiaa lainkaan ennen tätä, mutta luettelit kaiken mahdollisen mitä olette aiemmin joskus tehneet.

Vierailija
191/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, just tätä köyhyyttä. Me "hyväosaiset" maksoimme siitä pallosta ehkä sen 4 euroa. Serpentiiniä (sekin monta vuotta vanhaa jostain synttäreiltä jäänyttä) riitti yksi rinkula kieputettuna lamppuun Tarjoustalon itsepuhalettujen ilmapallojen kanssa (0,9e/pss).

Ajatelkaas, että vaikka mies tienaa 120 000e/ meidän kakarat eivät ole koskaan saaneet Macbookia tai IPhoneja. Niille on riitänyt ihan halvat Samsumgit ja tarjouksesta ostetut perusläppärit (jotka saivat muuten vasta lukioon mennessä kun oli pakko hankkia). IHAN TAVALLISTA ELÄMÄÄ, ei tivolia vappuna tai ylimääräistä krääsää.

Täällä pääkaupunkiseudulla eläminen on kallista ja rahat menee lainojen ja liikuntaharrastusten maksuun normaalin elämän  lisäksi. Ja sillä normaalilla tarkoitan jatkuvaa rahojen kyttäystä.

Ai niin ja meidän porvariperheen esikoinen tekee opiskelujen ohessa kahta duunia, että saa rahat riittämään, ostaa kaikki vaatteet kirpparilta koska haluaa tehdä niin. Itse myyn kaiken käyttökelpoisen meille tarpeettoman nettikirppareilla eteenpäin. En omista yhtään merkkilaukkua-tai kenkiä. Ajatella...

Niin, sama tilanne meillä. Asutaan Suomen kalliimmissa neliöissä ihanan valoisassa kodissa, jota en halua täyttää krääsällä. Ympäristösyistä ja koska osaan, tykkään hankkia kaiken vähän mitä ostan käytettynä. Vapaa-ajat veneillään ja mökkeillään kaukana ostoskeskusten hälystä. Mutta ymmärtääkseni köyhyys onkin tunne siitä, että valinnanvapaus puuttuu: silloin kun on pakko hankkia vain vähäisin, se ei ole samanlainen hauska leikki kuin meille, joille köyhäily on elämäntapavalinta eikä todellinen kohtalo. Eli yritä sinäkin ymmärtää, miksi köyhä tuntee olevansa näköalaton ja ulkopuolella, esim juuri vappuna.

Vierailija
192/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mihin vappuna pitäisi rahaa törsätä. Muistan 3-vuotiaana vapppuna 1973 istuneeni isäni olkapäillä vappumarssilla ilmapallo kädessä, isä oli demareissa ja osallistui marssille. Kuunneltiin torilla puhetta. Kotiin tultua äiti oli paistanut tuoreita munkkeja ja simaa ja makaronilaatikkoa. Isä puhalsi lisää ilmapalloja ja opetti mua heittämään tikkaa, sitten mentiin isovanhemmilla käymään ja sain lisää simaa ja munkkeja. Ihmisiä oli kävelyllä ylioppilaslakit päässä. Ei menty piknikille eikä ryypätty kuohuvaa. (Taitaa olla sellainen enemmän Eiran ja Ullanlinnan tapoja...) Eikä isä ottanut kossua.

Ei ne ole nykyisinkään sen kummempia ne meidän vaput, ja minun ylioppilaslakkikin saa ihan rauhassa olla kaapissa koko vapun, mitä tuolla lakilla tekee.... Marssitkin on kadonneet. Jos ei taas tule lunta, niin kävelyllä käydään. Afrikan tähteä pelataan lasten kanssa (nuorin 5 v).

nim. työläisperheen kakara

Vierailija
193/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen todella pienituloinen yh ja olen menossa lasten kanssa kaverin luo grillaamaan. Ihan nyyttäriperiaatteella mennään.

Vaikka olisin voittanut lauantaina lotossa, menisin silti kaverille grillaamaan. Emme pidä simasta, joten emme tee sitä. Munkit saamme kaverini luona, itse viemme sinne salaatteja.

Mitä rikkaat sitten tekevät vappuna? Jäänkö jostain paitsi?

En usko että jäät, vaan luulen, että teillä on kivaa!

Ap:n lähtökohta oli ymmärtääkseni itsesäälissä. Hänellä ei ole ystäviä joiden kanssa viettää vappua, vaikka ilmeisesti niin haluaisi. Hän on siis ystävistä köyhä, ei välttämättä aineellisesti. 

Mitä ketjussa olleisiin ruokalistoihin tulee, niin pari kommenttia: 

Jos oikeasti pitää simasta tekee sen itse. Kaupan simalla ei ole mitään tekemistä siman kanssa, joten sen voi korvata millä tahansa paremmalta maistuvalla sokerilimulla. Myös perunasalaatti itsetehtynä on herkkua ja reseptejä on monenlaisia. Tulee halvemmaksikin. Tietysti muistot kultaa, mutta olen maistellut monia kaupan valkoisia, tönkköjä perunasalaatteja, eikä mikään niistä maistu niin hyvältä kuin einesperunasalaatti lapsena. Oliko silloin reilummin majoneesia, enemmän mausteita, kastiketta vähemmän? Jotta näistä nykyversioista tulisi minkään makuisia niitä saa tuunata sen verran, että samalla vaivalla tekee jo oman. 

Ai niin, meillä aatto menee kotosalla. Esikoinen viettää aattoa kavereiden kanssa ja me varmaan miehen kanssa valvotaan, ettei noi nuoremmat teinit (kavereineen) ihan riehaannu. Vapunpäivä on meillä aina ollut se varsinainen juhlapäivä. 

Se nyyttäribrunssia odottava

Mistä tiedät ettei ap:lla ole ystäviä?

Vierailija
194/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä köyhä ei vietä ollenkaan vappua

Vierailija
195/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simat jäi tekemättä. Harmi. Itse tehden tulee parempaa mutta nyt jotenkin jäi.Pari pulloa ostetaan kaupasta. Donitseja paistan ulkona. Vappupalloja ei osteta. Muutama ilmapallo kaivetaan kaapista. Kokataan itse.

Niin. Emme mitään köyhiä ole, ei kyllä rikkaitakaan. Mutta tällä normisetillä vedetään muutkin juhlat. Ravintoloissa emme käy. Varsinkaan juhlapyhinä ei kyllä ravintoloista saa rahoilleen vastinetta. Kumma kyllä näyttävät silti porukkaa vetävän ... Tykkäämme kokkailla itse. Yhdessä kokkaaminen on juhlaa sekin :) .

Vaikka rahaa olisi enemmänkin en usko että vapun vietto tuosta muuttuisi.

196/310 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakas köyhä tuo ap. Ostaa kaiken kaupasta valmiina.

Vierailija
197/310 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama päivä enää h-hetkeen

Vierailija
198/310 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna teet ainakin siman itse

Vierailija
199/310 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkipaketti tarjouksesta vähän vajaa 2€ on ainoa Vapun "erikoisrevittely". Sinappituubi jäi joululta.

Muuten elelen kuin olisi normaali arki.

N42

Vierailija
200/310 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on sima&munkit haettu kaupasta ap? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi