Köyhän perheen vappu.
Me vietämme vapun kokonaan taas kotona. Ehkä munkkeja ja simaa ostetaan. Mites muut köyhät vappuna?
Kommentit (310)
Olen varakas, mutta ei meillä ole ikinä mitään erikoista vappuna ollut. Syödään hyvää ruokaa, mitä arkenakin pyritään syömään. Nuoret tapaavat kavereitaan ja aikuiset lepää sekä tekee, mitä haluaa. Mitä erityistä pitäisi vappuna olla? Meillä ei ikinä ole ollut tämän kummempaa.
Lapsilla on isännän käytetyt kortongit ilmapalloina jotka emäntä on puhaltanut ja juomma ite tehtyä kiljua valkoiset tennis sukat päässä.
t. vuoden oliyppiläs
Miksi vappua pitäisi juhlistaa? Me emme juhli mitään juhlapäivää erityisesti juuri siksi kun se on juhlaksi muuttunut päivä, paitsi lasten synttärit. Simaa voi ostaa heti kun tulee kauppoihin, serpentiiniä vaikka lähellä vappua, ehkä vappunaamari taiteillaan,saatetaan käydä torilla markkinoilla tai sitten ei tehdä mitään.
Itse ajattelin kohta alkaa laittamaan itse simaa. Yli 4e pullo simasta on kyllä ihan ryöstöä varsinkin, jos tahtoo muutaman pullon juoda. Siinä saa ostettua jo tarvikkeet.
Ajattelin sitten käydä ostamassa lidlissä munkit, itse en lähde paistamaan. Lidlissä on sen verran edullisia olleet aina ja ihan ok, ettei tarvitse erikseen ostaa. Sitten käyn kaupassa, kavereilla ja takas kotiin.
Mulla on sima käynyt jo kuukauden.
Meillä alkaa vapun vietto jo tänään. Vuoden paras juhla.
Minä kasvoin varakkaasta perheessä, vappuna äiti leipoi munkkeja ja oli tehnyt simaa. Rullaserpentiiniä ja tavallisia itse puhallettuja ilmapalloja oli. Kävimme sään salliessa kaupungilla kävelyllä, yleensä saatiin siskoni kanssa yksi pätkä metrilakua puoleksi.
Nyt aikuisena kahdestaan asuvana käymme simalla ja munkilla torilla jos sää sallii ja kuuntelemme ilmaista musiikkiohjelmaa kaupungilla. Jos sataa niin sitten pysymme omalla parvekkeella.
Mitä muka pitäisi vappuna tehdä? Eihän se mikään kulutusjuhla ole. Kai niitä kulkueita voi köyhäkin käydä katsomassa?
Mun lapsuus 70-luvulla oli köyhä. Silti on ihania vappumuistoja. Ei niinkään vappupalloista tai ruoasta, vaan ihan esim. keväästä. Etelä-Suomessa sai vappuna usein laittaa kesäkoltun päälle ja tennarit jalkaan. Välillä oli koleaa ja satoi räntää, mutta kevättä oli ilmassa ja lupaus tulevasta kesästä... toisinaan oli niin kuumaa ja kuivaa, ettei vesilintupilleihin meinannut löytää vettä mistään (pillit olivat siis mukana vapun seikkailuissa, joissa samoiltiin sisarusten ja ystävien kanssa lähimaastossa etsien kevään merkkejä).
Esim. simaan mulla ei liity mitään hyviä muistoja, sillä köyhässä perheessä simat sun muut tehtiin itse, ja välillä ne pullot räjähti. Stadissa asuvalla isoäidillä oli aina kahvipöydässä Fasun tippaleivät kaikille. Ryytipoikana useimmiten vielä Pommacia. Mitä luksusta. :-)
Teen itse siman ja munkkeja saamme naapureilta (he tekevät aina super ison satsin ja tuovat mellekin). Jos on kaunis päivä niin mennään koko perhe eväsretkelle jollekin laavulle ja grillataan siellä makkaraa ja juodaan simaa ja jälkkäriksi munkkeja. Lapselle ostetaan joka vuosi tikkupallo tai pieni vappupallo, sen verran pistetään muusta syrjään. Serpentiinejä yms emme osta.
Onkohan aloittaja saanut kerättyä seitsemässä vuodessa rahaa tälle vapulle, että ei tarvi köyhäillä?
Mihin ihmeeseen vappuna rahaa menee? Sima, munkit, vappulaulujen kuuntelu ei paljon maksa. Älkää aina köyhäilkö.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sima käynyt jo kuukauden.
Siman käyminen on puolivälissä. Pitäisi olla vappuna prossat kohdillaan🥂
Vierailija kirjoitti:
Miksi vappua pitäisi juhlistaa? Me emme juhli mitään juhlapäivää erityisesti juuri siksi kun se on juhlaksi muuttunut päivä, paitsi lasten synttärit. Simaa voi ostaa heti kun tulee kauppoihin, serpentiiniä vaikka lähellä vappua, ehkä vappunaamari taiteillaan,saatetaan käydä torilla markkinoilla tai sitten ei tehdä mitään.
Et sitten halua siirtää mitään perinteitä lapsillesi? Säälittää lapset, jotka eivät tunne historiaa ja yleisiä tapoja.
Jep, ei ole köyhällä varaa juoda Kaivopuistossa shamppanjaa muovilaseista ja nauttia kulinäärisistä elämyksistä kusenkeltainen yo-lakki päässä. Get over it.
Mekin olemme ihan normaalituloinen perhe, ei rikkaita, ei köyhiä. Vappuhan on ihanan helppo juhla. Me grillaamme kaveriperheen kanssa makkaroita. Niiden kanssa on pastasalaattia, tavallista salaattia, kurkkupikkelssiä ja aamulla leivottua valkosipulipatonkia. Ruokajuomana on simaa ja jälkiruoaksi itse tehtyjä donitseja ja kahvia tai kaakaota. Lasten mielestä on tosi kivaa tehdä donitsit itse ja sitten kuorruttaa niitä.
Mitä sillä on väliä, että vanha ketju? Yhtenään täällä nostellaan vanhoja ketjuja historiasta ylös, koska ne edelleen puhututtaa ja on ajankohtaisia jollekin. Pitäisikö aloittaa samasta aiheesta uusi ketju? Musta on ihan kiva, kun näitä nostellaan - huomaa, että topikit on vuodesta toiseen samat ja aina on ollut niitä, joille asia on ongelma ja niitä, joille ei ole... Näin se maailma pyörii. Vuodesta ja juhlasta toiseen, ja ihan riippumatta kustakin vallassa olevassa hallituksesta ja poliitikkojen kotkotuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten halua siirtää mitään perinteitä lapsillesi? Säälittää lapset, jotka eivät tunne historiaa ja yleisiä tapoja.
Te sitten käytte vappuna katsomassa kulkuetta lasten kanssa ja kuuntelemassa kuorolauluesityksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vappuna pitäus tehdä? Meillä se on aina ollut samanlainen päivä kun muutkin. Yleensä on niin kylmäkin ettei tarkene edes grillata.
Kyllä minusta vappuna munkit ja sima hyvät. Itsellä myös ilmapallot. Eipä sitä muuta tarvi.
Siman hinta on sen verta kova, että joutuu melkeen tekemään itse tänä vuonna.