Uskomatonta mistä ihan perusasioista vanhemmille täytyy huomauttaa päiväkodissa
saappaat kun sataa
sormikkaat vasta kun osaa ne itse pukea
1v ei ole enää vauva ym. ym.
Olen opiskelijana päiväkodissa ja ihmetyttää.
Emme voi huomioida jokaista vanhempaa 1/2 h joka aamu ja "vastaanottaa" henk.koht. kun on kiire. Punainen mattoko pitäisi levittää??
Kommentit (196)
Tuota mä en käsitä, että "vanhemmat päättää vaipat". Mikä siinä on niin vaikeaa tuoda sellaisia vaippoja kuin hoitajat näkevät parhaaksi. En tiedä, miksi pitää tahalleen olla hankala, jos on mahdollista olla yhteistyökykyinen. Esimerkiksi esikoinen meillä käytti kotona housuvaippoja, mutta pph kysyttäessä sanoi, että teippivaipat olisi kätevämpiä. Siis ostin teippivaipat hoitopaikkaan ja kotiin housuvaippoja. Ei ongelmaa, hinta on sama. Aamulla meni sinne housuvaipassa ja tuli kotiin teippivaipassa. Ja jos nyt joskus oli teippivaipat loppu, vein muutaman housuvaipan mukana, kunnes muistin taas ostaa marketista paketin teippivaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oikea pukeutuminen? Miten minun oletetaan tietää päiväkodin ongelmat, jos niistä ei kerrota? Sormikkaat on käytössä, koska niillä on kivempi leikkiä. Mielestäni ne menee käteen yhtä helposti kuin rukkaset. Sama goretexkengät. Jos ei käy, niin kertokaa se selkeästi. En tunne päiväkotien arkea.
Ei mene kaikilla, jos lapsi osaa ojentaa sormensa oikein, niin sitten hanskat menee, mutta on niitäkin joiden käsi on sormikkaita puettaessa kuin kuollut mustekala, yritä siinä sitten lötköihin sormiin saada tungettua niitä hanskoja + jotku on vielä sellaisia että ne ottaa ulkona ne hanksat pois n. kymmenen kertaa ja joka kerta saa taas siihen lötkökäteen yrittää sitä tunkea. No eipä tarvitse lapsen leikkiä, kun on jatkuvasti pukemassa hanskoja käteen. Ja toisaalta, kyllä se palkka juoksee minulla siinäkin, että sikäli minulle aivan sama, lapselle ikävämpi juttu.
Mielestäni on surullista lukea tätä aloitusta. Näitä keskusteluja on nykyään paljon. Tämäkin kertoo siitä, missä tilassa meidän nykyinen päivähoito on. Työntekijät ovat todella tiukoilla. Ei ihme, että ammattitaitoiset kasvattajat vaihtavat alaa, kun ei ole aikaa ja resursseja toteuttaa sitä laadukasta hoitoa ja varhaiskasvatusta, mitä vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuota mä en käsitä, että "vanhemmat päättää vaipat". Mikä siinä on niin vaikeaa tuoda sellaisia vaippoja kuin hoitajat näkevät parhaaksi. En tiedä, miksi pitää tahalleen olla hankala, jos on mahdollista olla yhteistyökykyinen. Esimerkiksi esikoinen meillä käytti kotona housuvaippoja, mutta pph kysyttäessä sanoi, että teippivaipat olisi kätevämpiä. Siis ostin teippivaipat hoitopaikkaan ja kotiin housuvaippoja. Ei ongelmaa, hinta on sama. Aamulla meni sinne housuvaipassa ja tuli kotiin teippivaipassa. Ja jos nyt joskus oli teippivaipat loppu, vein muutaman housuvaipan mukana, kunnes muistin taas ostaa marketista paketin teippivaippoja.
Niissä teippivaipoissa on se vika että lapsi inhoaa niitä ja niiden vaihtamista päiväkodissa. Se on lapselle epämukavaa ja noloa kun lapsi retuutetaan selälleen hoitopöydälle.
Aikuisen hoitajan on paljon helpompi sietää epämukavuuttaan vaipan vaihdossa kuin yksivuotiaan lapsen. Kotona vaippojen vaihdossa ei lapsella ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo samat jankkaukset jatkuvasti, usien jopa samoille ihmisille kuten esim.
- Teippivaippoja kiitos, ei housuvaippoja, ei edelleenkään vaikka lapsesi on ollut meillä jo vuoden hoidossa, pakottaahan ei tietenkään voida, mutta jos viitsisit miettiä vähän pidemmälle esim. jos pitää jokaiselta lapselta joka vaipanvaihdossa riisua kaikki housut pois, niin vessassakäynti vie jopa 3 kertaa enemmän aikaa, kuin jos lapsilla olisi ne teippivaipat.
- Kuravaatteet kun on kurakelit, mielellään myös sellaiset jotka pitää vettä ja mahtuu päälle.- Lapsi otetaan tietenkin vastaan, mutta ei siinä voi jäädä puoleksi tunniksi vanhemman kanssa puhumaan ja odottamaan kun se vanhempi suukottelee ja halii lapsen kymmenen kertaa ennenkuin on valmis lähtemään töihin.
- Allergiat saavat minut joskus raivon partaalle. On sitä sun tätä allergiaa yhdellä sun toisella ja lapset möläyttelee että "syön minä kotona omenaa" vaikka meillä lukee että on allerginen, tai sitten allergiat ilmoitetaan epämääräisesti "ei ole tullut mitään oireita kotona porkkanasta, mutta on silti porkkana-allergia". Meillä ei vaadita lääkärintodistusta allergioista, joten on paljon tällaisia "varmuuden vuoksi" ilmoitettuja esim. äidillä on laktoosi-intoleranssi niin ilmoittaa varmuuden vuoksi lapsellaankin sellaisen olevan, että jos vaikka..
Onhan näitä tilanteita, mutta ap:lle tiedoksi, että ei nuo asiat tule muuttumaan, sinun pitää vain hyväksyä se, että toiminta on välillä täysin aivotonta saman jankkaamista vuodesta toiseen. Se on kuitenkin vain yksi osa hommaa, kannattaa keskittää huomio niihin positiiviisiin vähemmän ärsyttäviin asioihin.
Uskotko lasta allergiassa? Meillä tehdään maitoaltistus aina lomilla. Nimenomaan testataan maitoa. Eli lapsi syö hallitusti maitoa aina välillä.
Kananmunan proteiinin rakenne muuttuu pitkään VEHNÄN kanssa kypsytettynä. Tuo on tutkittu juttu. No otatko vastaan, että lapsi voi syödä vähän kananmunaa jos se käsitellään noin? Ristiallergiatkin on yksi asia ja oma lapsi kestää vähän hernekasveja, mutta ei esim kokonaista hernekeittoateriaa. Haluatko perehtyä asiaan vai otatko mieluummin yksinkertaiset ohjeet?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on surullista lukea tätä aloitusta. Näitä keskusteluja on nykyään paljon. Tämäkin kertoo siitä, missä tilassa meidän nykyinen päivähoito on. Työntekijät ovat todella tiukoilla. Ei ihme, että ammattitaitoiset kasvattajat vaihtavat alaa, kun ei ole aikaa ja resursseja toteuttaa sitä laadukasta hoitoa ja varhaiskasvatusta, mitä vaaditaan.
Onneksi tässä ketjussa aloittaja on vasta opiskelija, luultavasti ensimmäisessä harjoittelussaan ja opiskelee lähihoitajaksi, hän luultavasti ei ole suuntautumassa lasten ja nuorten pariin vaan ehkä haluaa jotain 'hohdokkaampaa' kuten ensihoito tai sairaanhoito. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ne teippivaipat on näppäriä hoitajille ei tarkoita että ne on mukavia vauvaiän ohittaneelle lapselle. Minun yksivuotias poikani halusi käyttää housuvaippoja ja housuvaippoja hänelle päiväkotiin vietiin.
Vanhempien tehtävä on pitää lastensa puolta ei hoitajien puolta.
Siltä ne vaatteet välillä näyttääkin, että LAPSI on ne halunnut päälle. Eipä enää ihmetytä päivittäinen keskustelu joidenkin lasten kanssa siitä, että pitääkö pípo laittaa ulos tai saako olla koko päivän avojaloin.
Ja kuten sanottu, voithan sinä ne housuvaipat lapselle laittaa jos haluat,ei sitä voida kieltää, voidaan vaan esittää toiveita ja ISO KIITOS niille vanhemmille jotka niitä toiveita myös kuuntelee <3
MInulla on muuten usein käynyt niin, että ole ehtinyt repiä sen housuvaipan pois ja vasta sitten tajunnut että hups, se olikin kuiva (tuntunut päälleppäin kuin siellä olisi pissa), no, vanhempihan se maksaa, mitäs tuosta. (housuvaipankin saa siis pois ottamatta housuja, kun repii sivussaumat auki).
Taas yksi MINÄ MINÄ hoitajana, tällä aikuisten itsekkyydellä ei tunnu olevan mitään rajaa. Ne päiväkodit on lapsia varten ei sinua varten. Jos sinä edes ensi viikolla yrittäisit miettiä miksi se kolmevuotias haluaa ne sormikkaat eikä rukkasia tai miksi sille lapselle on mukavampi käyttää housuvaippoja kuin teippivaippoja. Meillä on päiväkodeissa valitettavasti sellainen ilmapiiri että iso osa lapsista ei edes uskalla pyytää niitä sormikkaita vaikka ne olisi paljon mukavammat leikeissä. Älä nollaa sitä lasta ja sen itsetuntoa vaikka sinulle rukkasten pukeminen on nopeampaa.
Vanhemmat vauhdissa. Sun penska ei ole ainut siellä hoidossa. Samalla joku pissasi vaippaansa, toisen takin vetoketju pitäisi sulkea ja kurahousut pukea päälle. Sitten joku vähemmän kiitollinen on ostanut nauhakengät, hanskat on hukassa ja jonkun sormikkaatkin pitäisi avustaa vielä päälle. Kokeilkaa jotakin lestaelämää edes viikko, niin saatte näkemystä ajankäytöstä ja ruljanssista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14, niin totta.
Ap, älä ammu itseäsi jalkaan: työuupumus ei ole leikin paikka, saattaa pilata sun loppuelämäs.
Tunnen kaksi pkn työntekijää jotka kumpikin olleet alalla yli kymmenen vuotta. Nyt on tullut työuupumus kun työn kuva on muuttunut. Sen sijaan että voisi keskittyä siihen varhaiskasvatukseen pitää lapsille opettaa perusasioita kuten ruokapöydässä istumista ja vaatteiden pukemista.
Sääli de on että osaavat työntekijät lähtevät alalta jolla heistä on muutenkin pulaa.
Sen sijaan että voisi keskittyä itse työhön joutuvat tekemään älyttömän määrään paperihommia , arviointia, yms...........MIksi?
Vanhemmat viitsivät valittaa ilmaisesta palvelusta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ne teippivaipat on näppäriä hoitajille ei tarkoita että ne on mukavia vauvaiän ohittaneelle lapselle. Minun yksivuotias poikani halusi käyttää housuvaippoja ja housuvaippoja hänelle päiväkotiin vietiin.
Siltä ne vaatteet välillä näyttääkin, että LAPSI on ne halunnut päälle. Eipä enää ihmetytä päivittäinen keskustelu joidenkin lasten kanssa siitä, että pitääkö pípo laittaa ulos tai saako olla koko päivän avojaloin.
Ja kuten sanottu, voithan sinä ne housuvaipat lapselle laittaa jos haluat,ei sitä voida kieltää, voidaan vaan esittää toiveita ja ISO KIITOS niille vanhemmille jotka niitä toiveita myös kuuntelee <3
MInulla on muuten usein käynyt niin, että ole ehtinyt repiä sen housuvaipan pois ja vasta sitten tajunnut että hups, se olikin kuiva (tuntunut päälleppäin kuin siellä olisi pissa), no, vanhempihan se maksaa, mitäs tuosta. (housuvaipankin saa siis pois ottamatta housuja, kun repii sivussaumat auki).Taas yksi MINÄ MINÄ hoitajana, tällä aikuisten itsekkyydellä ei tunnu olevan mitään rajaa. Ne päiväkodit on lapsia varten ei sinua varten. Jos sinä edes ensi viikolla yrittäisit miettiä miksi se kolmevuotias haluaa ne sormikkaat eikä rukkasia tai miksi sille lapselle on mukavampi käyttää housuvaippoja kuin teippivaippoja. Meillä on päiväkodeissa valitettavasti sellainen ilmapiiri että iso osa lapsista ei edes uskalla pyytää niitä sormikkaita vaikka ne olisi paljon mukavammat leikeissä. Älä nollaa sitä lasta ja sen itsetuntoa vaikka sinulle rukkasten pukeminen on nopeampaa.
En ole ap, mutta taas yksi minäminä vanhempi. MINUN lapsi. Siellä on kuule paljon muitakin ja kiire kasvattaa teidän jälkikasvusta niitä tulevia ohjelmoijija, lääkäreitä ja ties mitä. Muutama integroitu joukossa, joka oikeasti kuuluisi vanhalla mentaliteetilla jonnekin apukoululaitokseen. Ylimääräiselle avustajalle ei ollut kunnalla rahaa. Revi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä teippivaipoissa on se vika että lapsi inhoaa niitä ja niiden vaihtamista päiväkodissa. Se on lapselle epämukavaa ja noloa kun lapsi retuutetaan selälleen hoitopöydälle.
Aikuisen hoitajan on paljon helpompi sietää epämukavuuttaan vaipan vaihdossa kuin yksivuotiaan lapsen. Kotona vaippojen vaihdossa ei lapsella ole mitään ongelmaa.
Anteeksi, että puutun keskusteluunne, mutta pakko kysyä oletko tosissasi, että lapsi nostetaan hoitopöydälle selälleen vaipanvaihtoon päiväkodissa, vaikka mielellään seisoisi lattialla paikoillaan vaipanvaihdon ajan?
Mulla ei ole tullu mieleenkään nostella lapsia turhaan, itse olen tehnyt sen samoin kun vanhainkodeissa. Lapsi potalle/pöntölle, siinä vaippa jalkojen väliin, ja kun lapsi nousee tarrat kiinni ja housut ylös. Turvallista lapselle kun ei turhaan nostella, ja nopeaa kun ei tasvitse housuja riisua jokakerta jokaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Mielstäni molemmat vaippatyypit on ihan ookoo.
Pääasia että niitä on .
Aikoinaan oli pelkkiä sideharsoja, aatelkaas.
T. yks hoitsu.
Juuri noiden vaativien vanhempien ja näsäviisaiksi kasvatettujen lapsien vuoksi olen nykyisin muissa hommissa. Osa kehtasi lampsia jopa henkilökunnan taukotilaan tuosta vaan sisälle. Tai soiteltiin joskus iltakymmeneltä parin tunnin puheluita.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat on niin uusavuttomia nykyään.
Lapsia pitäisi saada hankkia vasta kun on jo kolme lasta, pari ensimmäistä menee harjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla on muuten usein käynyt niin, että ole ehtinyt repiä sen housuvaipan pois ja vasta sitten tajunnut että hups, se olikin kuiva (tuntunut päälleppäin kuin siellä olisi pissa), no, vanhempihan se maksaa, mitäs tuosta. (housuvaipankin saa siis pois ottamatta housuja, kun repii sivussaumat auki).Taas yksi MINÄ MINÄ hoitajana, tällä aikuisten itsekkyydellä ei tunnu olevan mitään rajaa. Ne päiväkodit on lapsia varten ei sinua varten. Jos sinä edes ensi viikolla yrittäisit miettiä miksi se kolmevuotias haluaa ne sormikkaat eikä rukkasia tai miksi sille lapselle on mukavampi käyttää housuvaippoja kuin teippivaippoja. Meillä on päiväkodeissa valitettavasti sellainen ilmapiiri että iso osa lapsista ei edes uskalla pyytää niitä sormikkaita vaikka ne olisi paljon mukavammat leikeissä. Älä nollaa sitä lasta ja sen itsetuntoa vaikka sinulle rukkasten pukeminen on nopeampaa.
Juuri tämän takia vaihdoin alaa. Minä ymmärrän hyvin, että jollekin lapselle ne sormikkaat ja housuvaipat olisivat mukavammat. Olisi kiva pystyä vastaamaan vanhempien toiveisiin ja yksilölliseen huomioon. Mutta kun niitä lapsia on se 21kpl. Jos jokaisella lapsella onkin ne sormikkaat ja housuvaipat, tämä vie taas paljon enemmän aikaa. Se on sitten pois siitä leikkiajasta, kun säädetään pidempään niiden vaippojen ja sormikkaiden kanssa. Ja kyllä, näin tiukoilla oltiin ainakin niissä päiväkodeissa missä minä olin töissä. Perseestä suoraan sanottuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta taas yksi minäminä vanhempi. MINUN lapsi. Siellä on kuule paljon muitakin ja kiire kasvattaa teidän jälkikasvusta niitä tulevia ohjelmoijija, lääkäreitä ja ties mitä. Muutama integroitu joukossa, joka oikeasti kuuluisi vanhalla mentaliteetilla jonnekin apukoululaitokseen. Ylimääräiselle avustajalle ei ollut kunnalla rahaa. Revi siitä.
Vaikka niitä lapsia on kuinka monta tahansa niin he on ihmisiä ja heitä pitää kohdella ihmisinä. Meidän järjestelmän suurin ongelma ei ole päivähoidon resurssit vaan asenne. Valtaosa työntekijöistä kuvittelee että päiväkodit on heitä varten. Ei ole. Ne on lapsia varten, valitettavasti toiminnassa ei huomioida lasten tarpeita tai ihmisoikeuksia.
Koska kunnissa säästetään, on ollut jo pitkään käytäntö, että osassa päiväkodissa on lain vastaisesti osittain alimitoitettu henkilökunta.
Vierailija kirjoitti:
saappaat kun sataa
sormikkaat vasta kun osaa ne itse pukea
1v ei ole enää vauva ym. ym.
Olen opiskelijana päiväkodissa ja ihmetyttää.
Emme voi huomioida jokaista vanhempaa 1/2 h joka aamu ja "vastaanottaa" henk.koht. kun on kiire. Punainen mattoko pitäisi levittää??
Tee työsi, älä kitise.
Vanhemmanko sinne hoitoo pitäisi jäädä hoitamaan lasta ettei henkilökunta rasitu liikaa?
Eikun sitten tietenkin vaaditaan että juuri heidän mussun pitää päästä aikaisemmin sisälle/ei tarvisi lähteä ulos ollenkaan, kun mussua palelee ulkona. Ei se vanhemman vika ole, vaan päiväkodin.