Uskomatonta mistä ihan perusasioista vanhemmille täytyy huomauttaa päiväkodissa
saappaat kun sataa
sormikkaat vasta kun osaa ne itse pukea
1v ei ole enää vauva ym. ym.
Olen opiskelijana päiväkodissa ja ihmetyttää.
Emme voi huomioida jokaista vanhempaa 1/2 h joka aamu ja "vastaanottaa" henk.koht. kun on kiire. Punainen mattoko pitäisi levittää??
Kommentit (196)
huh huh kirjoitti:
AIVAN JÄRKYTTÄVÄÄ PORUKKAA.. Siis töissä päiväkodissa. Lapsen pitää vaihtaa omat vaipat? Siis anteeksi, te olette hoitoalalla. Teille maksetaan lasten vahtimisesta palkkaa, vanhemmat maksaa teidän palkkaanne - päivähoitomaksujen muodossa vaikka kuinka olisitte esimerkiksi kunnallisella. Lasten vanhemmat eivät ole työsuhteessa päiväkotiin. Eli siis vanhemmat tekevät omien töittensä lisäksi myös teidän työnne sieltä omalta työpaikaltaan käsin? Tai lapset vahtivat itse itseään ja avustavat itse itselleen kaiken päivän aikana? Eikö tällä mentaliteetilla voisi oikeasti olla parempi olla lasten yksin kotona kuin päiväkodin hoitajien valituksia kuuntelemassa kun ei osaa valitettavasti vielä kunnolla pukea kun ikää on jotain 2 v. Ihan oikeasti, tee sinä harjoittelija jotain tuolle asenteelle ja suuntaa muualle jos et oikeasti pysty töitäsi hoitamaan. Miten teippivaipan saa ottamatta housuja lapselta pois ja laitettua muka uuden sinne housujen alle helpommin kuin housuvaipat.. Huh huh, lapsenhoitajan mielestä on lapsien omalla vastuulla hoitaa sinä aikana itsensä kun vanhemmat ovat töissä. No mitä varten niitä lapsia sinne sitten tarhataan sinne laumoiksi, jos asenne on tämä ja näköjään muillakin hoitajilla ilmeisesti kuin vain sinulla. Aika hullua.. Että tämmöstä "vanhempien ja päiväkodin välistä hyvää kasvatusyhteistyötä".. Yhdessä kasvatetaan lapsia! Sitä varten on vanhempainvartit ja tapaamiset, että odotukset ja toiveet käydään läpi, ei mitään jokapäiväistä puolituntista aamuisin tai iltapäivisin tai milloin nyt missäkin on vanhempien töitten mukaan noudot sovittu!!! Aivan sairasta, syyllistät vanhempia siitä että sinulla on työpaikka missä teet - OMIA töitäsi. Anna vanhempien keskittyä omiin töihinsä ja hoida omasi. Tuskin kukaan vanhempi kehottaa omia lapsia olemaan pukematta tarhassa pipoa päähänsä ja haluaa sinulle raskasta työpäivää. Ne ovat uhmaikäisiä lapsia, haloo. Totta kai ne haastaa läheisiä aikuisia.
Tuo nyt taisi olla vitsiksi tarkoitettu heitto, että päivähoidon työntekijöiden palkka maksetaan päivähoitomaksuissa? Siis eihän se hoitomaksu riitä kattamaan alkuunkaan edes hoidosta aiheutuneita kustannuksia saati sitten henkilökunnan palkanmaksuun. Ja toinen juttu: teippivaipan tosiaan saa vaihdettua ottamatta housuja pois, toisin kuin housuvaippaa. Etkö muka ole koskaan kokeillut? Tai housuvaippaakaan vaihtaessa ei tarvitse otaa kuin toinen lahje pois, mutta silti housuvaippojen vaihto on huomattavasti hitaampaa kuin teippivaippojen vaihto.
Mä en voi kaikkea hoitajan näkökulmasta tietää jos vien esikoisen hoitoon. Ohjeistakaa sormikkaissa, nappivaatteissa, housuvaippa vai teippivaippa.
Eipä neuvolassakaan kaikkea kerrottu esikoista odottavalle, en voi kaikkea tietää, jos asioin ensimmäistä kertaa neuvolassa.
En tiennyt että raskauskortti pitää ottaa myös ultraan, en tiennyt että pissakokeet yhtäkkiä muuttui itsepalveluksi.
Moni ei tiedä päivänselviä asioita, jotka työtä tekevälle on päivänselvää.
Kyllä meillä harjoiteltiin sorminäppäryyttä poimimalla puikoilla erilaisia esineitä. Ihan suomalaisia ollaan. Sormikkaista niin väliä. Pääasia, että kädet pysyvät lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä harjoiteltiin sorminäppäryyttä poimimalla puikoilla erilaisia esineitä. Ihan suomalaisia ollaan. Sormikkaista niin väliä. Pääasia, että kädet pysyvät lämpimänä.
Sormikkaissahan ei edes näillä säillä pysy kädet lämpöisinä.
Kahden viikon sisään olen huomauttanut vanhemmille mm. liian pienistä kumisaappaista, vuotavista kumisaappaista, puuttuvista kumisaappaista, liian pienistä kurahousuista, vuotavista kurahousuista, kurahousujen puuttumisesta. Takin rikkinäisestä vetoketjusta, loppuneista vaipoista (merkki oli lokerossa sitä ennen 3 päivää), liian pienistä vaipoista. Olen pyytänyt lisää varavaatetta, kauluria paljaaseen kaulaan, lisää alkkareita kuivaksi opettelevalle lapselle (ei onnistu mutta kun vanhempien toive). Olen toivonut isompia vaatteita pieneksi käyneiden tilalle, toppatakkia aamuksi koska pakkasta -5 astetta eikä tuulitakilla oikein tarkene. Ja ne sormikkaat, niiden kanssa en enää jaksa.
t. päikyn täti 15 lapsen ryhmästä
Arvostan päikyn tätien ja setien työtä kolmen lapsen isänä. Itsellä pääsääntöisesti vain hyvää sanottavaa heidän työstään ja asenteestaan. Kovaa ja meluisaa työtä. Katse kääntyy usein itsellä muiden lasten kautta vanhempiin ja huomaan vanhemmissa valtaisaa eroa. Tuodaan lapsi itse siististi ja tyyliin sopivasti pukeutuneena, uutta päällä jne., mutta lapset kulkee nuhjuisina takkutukkina ympäri vuoden. Jopa juhlatilaisuuksissa jatkuu sama linja. Ja juurikin se pukuvalinnan kirjo, mistä tämä keskustelu kimmahti käyntiin on silminpistävä. Useimmat pojat esimerkiksi ovat hoitopaikassa kumisaappaat jalassa 10 kuukautta vuodesta. Päässä yleensä se iänvanha nk. lempipo päässä, joka on helppo pestä koneessa, jos muistaa ja kuivuu nopeasti. Pipoa pidetään vuoden alusta sinne kesäkuuhun saakka, joka korvaantuu silloin sillä ikivanhalla heseltä saadulta ja kiireaamuna kaapin pohjalta löydetyltä litteällä lippiksellä. Tytöillä näyttäisi ainakin omassa ympäristössäni olevan edellä mainitut hieman paremalla tolalla.
Samoin vanhempien malli lapselle tervehtimisessä tai sanan kiitos -merkityksessä on huimaa eroa. Hämmästelen ja häpeän suuresti niitä vanhempia, jotka eivät tervehdi lastaan päikkyyn tuodessa tai noudettaessa muita vanhempia, vaikka joka päivä nähdään ja kohdataan. Juuri ja juuri jaksetaan tervehtiä vain se päikyn täti, jonka eteen lapsi tuodaan ja se, jonka edestä se haetaan. Kiireeseen ei voi vedota ja hyvien tapojen nimissä omaa "väsymystään", "kiirettään" ja mitä niitä onkaan ei voi pitää niin valtaisina, etteikö voi muita, ihmisiä huomioida. Pitäisikö päiväkotitätien tästäkin ohjeistaa koteihin?
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon sisään olen huomauttanut vanhemmille mm. liian pienistä kumisaappaista, vuotavista kumisaappaista, puuttuvista kumisaappaista, liian pienistä kurahousuista, vuotavista kurahousuista, kurahousujen puuttumisesta. Takin rikkinäisestä vetoketjusta, loppuneista vaipoista (merkki oli lokerossa sitä ennen 3 päivää), liian pienistä vaipoista. Olen pyytänyt lisää varavaatetta, kauluria paljaaseen kaulaan, lisää alkkareita kuivaksi opettelevalle lapselle (ei onnistu mutta kun vanhempien toive). Olen toivonut isompia vaatteita pieneksi käyneiden tilalle, toppatakkia aamuksi koska pakkasta -5 astetta eikä tuulitakilla oikein tarkene. Ja ne sormikkaat, niiden kanssa en enää jaksa.
t. päikyn täti 15 lapsen ryhmästä
Mene pyytämään työnohjausta jos on noin rankkaa. Voisi ajatella niin päin että hienoa kun olet tehnyt työsi ja huomannut epäkohtia. Tiedätkös, meillä on kurikset, saappaat ja ulkovaatteet vain päiväkotikäytössä. Jos saapas vuotaa niin en voi tietää sitä, sillä se on mennyt rikki siellä päiväkodissa. En ota saappaita kotiin päivittäin upotustestiin, vaan oletan että varusteet ovat kunnossa niin kauan kun niistä toista sanotaan.
Käsi ylös se vanhempi joka on joskus arvioinut sääolosuhteet väärin! Luulen että jokainen meistä on laittanut joskus lapselle aamulla väärän takin/housut/kengät/pipon/hanskat. Tai unohtanut laittaa sitä varavaatetta lisää. Tosi rankkaa sun päiväkodin työntekijänä niistä huomautella, luuletko ettei vanhemmilla ole sata miljoonaa muutakin asiaa joskus mielessä? Ollaan vain ihmisiä ja ihmiset unohtaa. Maailma ei ole täydellinen.
On se kumma miten tunteisiin voi mennä aikuisilla ihmisillä kun tätäkin lankaa lukee. Itse kouluttauduin lastenhoitajaksi ennen kuin tajusin että oli tosiaan väärä ala mulle. En jaksanut tumpeloita vanhempia jotka eivät kestäneet asiallisia huomautuksia edes lastensa terveyden vuoksi. Huomautat ja muistutat viikko tolkulla ja palkaksi saat nyrpeän naaman ja vittuilua. Luulis että hankkivat lapsia pitääkseen niistä huolta, vaikka hoitoon tulevatkin. Sysätään vaan oman onnensa nojaan kunhan portista sisään pääsi.
Ei oo muuten ihme että on henkilökunnasta pulaa. On helppo sanoa että väärä ala ap:lla, mut on oikeesti ihan käsittämättömän vaativaa ja vastuullista työtä. Ei siinä kovin moni ole oikeesti "soveltuva" alalle, katsokaa vanhemmat peiliin. Ei moni jaksa tätä menoa kun ryhmät kasvaa, hoitajat häviää ja vanhemmat vähät välittää.
Joo, ei ne palkat kokonaan hoitomaksuista tule, vaan osa tulee veroista. Joita maksavat ne työssäkäyvät vanhemmat.
Meillä taas ei henkilökunta päiväkodilla tajua, että kun kuravaatteet on erikseen ja ne on hankittu sitä varten, että pk ne vaati. On IHAN KAIKKI ja repussa aina täydennystä villasukista vaihtovaatteisiin.
Ei. Silti ei tajuta. Kun housut kastui oli pk:n vaatteet lapsella päällä kun ei muka ollut lapsella vaihtovaatetta. Hmm. Olisi kurkannut lokeroon/reppuun.
Kamala kurakeli ja vesisade koko päivän niin muksut sukkia myöten märkiä kun hain kotiin, koska ei ollut kurahousuja, ei kumisaappaita, ei muutakaan.
Toisessa paikassa taas kyseiset romppeet käskettiin viedä kotiin kun pk:lla ei ole tilaa niille. Niin. On se vaikea hommata Ikean halpaa tankoa renkailla tuulikaappiin mihin ne voisi henkareissa ripustaa ennen sisälle menoa.
Olisin ostanut sen heille, mutta kun sitä ja tätä ja hankalaa...
Sanoin jopa, että voin ne viedä jokaikinen päivä kotiin pestäväksi jos vaan lapselleni antaisi luvan ne pukea.
Ei saanut. Viimeinen syy: kun ei ole muillakaan niin muut lapset nauravat. Huoh.
Vieläkö joku haluaa kikyä ja naiset vaan töihin vaikka väkisin. Lapset ulkoistetaan. Sitten valitetaan päälle, kun tarpeeksi ei synny?? Imettävien äitien isiäkin oltaisiin oikein lakipykälin pakottamassa kotiin, vaikka tienaa enemmän.
Ihmetyttää tämä herneiden määrä mikä täällä on nenuihin vetäisty. Varmaan kannattaisi alkuperäinen viesti lukea kertaalleen ajatuksella. AP:llä ei ollut mitään asennetta tätä kirjoittaessaan. Ihan asia teksti oli ei sormikkaita pienille ja saappaat kun sataa. Ei voi olla näin herkkähipiäisiä mammoja liikenteessä.
Sormikkaiden laittoa voi itse kukin testata laittamalla vaikka langan pätkän päähän helmen näitä viisi vieretysten ja siihen sormikas ja miettii miten ne langan pätkät sinne sormikkaaseen saa ja niitä se 10X2 15 minuutissa. Toisille tulee kuuma siinä odotellessa, homman pitää edetä. Omalla kohdalla pahimpia olivat ne vanhemmat, jotka miettivät että ei sitä mitään lapasia tarvitse ei siellä kylmä ole. Niille sain sitten omia sormikkaita laitella, Siinä pieni seisoi vanhempia odottaessa, ei niillä aikuisen hanskoilla mitään voinut tehdä. Säälittäviä olivat myös pienet lapset sisarusten vanhoissa auttamatta pienissä sukkahousuissa, kun haarus oli reiden puolivälissä. Siinä tuli mietittyä että toivottavasti unohtuu tämäkin lapselta pian. Hoitajalle siinä tuli tunne, että lapsesta ei välitetty, kun pieniä vaatteita laitettiin.
Kaikkein pahin oli sairaiden lasten hoitoon tuonti. Miksi? Korvista valui joskus korvatulehduksessa vaikkua niin paljon, että meni puoli tuntia siihen että sai hiukset irrotettua korvista ja oikeesti....oksennus oli tosi lähellä.
Juurikin näin. Pitäisi olla jo ulkovalvonnassa, mutta puet ja nyörität toisten kenkiä ja vaatteita. Siellä vipeltävät ilman valvontaa, koska kunta ei anna resursseja toiseen valvojaan, tai sitten se on samoissa hommissa omiensa kanssa. Vanhemmille toki tästä ei kerrota. Metsä vielä vieressä ja puro. Vaatikaa vaan sormikkaanne.
Esikoululaisille ei ole läheskään aina enää aidattuja alueita. Pienemmätkin osaavat avata portin oven. Kuten on monta kertaa käynytkin, kun lehtiä on lukenut.
Ei hyvänen aika. Miksei sieltä päiväkodilta anneta kouraan paperia, jossa kerrotaan selkeä syy lyhyesti ja ytimekkäästi sille, miksi toivotaan tietynlaisia vaatteita lapselle. Luettelo vaatteista ja varusteista. Täällä itketään kuinka lapset ovat pihalla vaarassa mutta siitä ei hiiskuta vanhemmille. Miksei? Kannattaisi PUHUA asioista avoimesti. Kyllä syy asioiden sujumattomuuteen on nyt jossain muualla kuin niissä vanhemmissa joilta salataan asioita eikä ohjeisteta mitenkään. Vihat kaadetaan anonyymisti nettipalstalla vanhempien päälle. Eikö kukaan uskalla puhua esimiehelle ja tehdä parannusehdotuksia? Tai ohjeistaa vanhempia ETUKÄTEEN?
Lapset halutaan hoitoon suoraan synnytyslaitokselta. Silti lapset ovat vaarassa päiväkodissa ja vanhemmat jotka käyvät töissä ovat itsekkäitä paskoja kun hoidattavat lapsensa väsyneillä päikyn tädeillä. Siis mikä vittu tässä maassa oikein on vialla?
Jossain Japanissakin myydään harjoituspuikkoja siinä missä meillä ensilusikoita ja haarukoita.