Kuuluvatko vaimon oikeudenkäyntikulut puolisoiden elatusvelvollisuuden piiriin?
Kulut syntyivät oikeudenkäynnissä edunvalvojan valintaan liittyen. Useampi tonni. Edunvalvoja tuntuu lepsulta, enkä halua isäni varoista menevän yksiäkään kuluja, jotka ei niihin kuulu. Vaimon omat tulot satasia kuukaudessa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
MMit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla meni usean kuukauden tulot omiin oikeudenkäyntikuluihin ja asianajalle maksat joka viikkoisesta konsultaatiosta puolet tuloistasi?
Pakkohan se on asiat hoitaa, en minä anna sen ahneen ämmän ulosmittailla isän rahoja ilman oikeuden määrittelemää elatusta kun isä on edunvalvonnassa. Sen edunvalvojan kuuluisi hoitaa tämä, ei minun!
apMiten nyt perhe elää? Ei 2500 e neljälle ole muutenkaan juuri mitään. Mistä sait rahat vielä oikeudenkäyntiin ja taukoamattomiin asianajakuluihin?
Lapset nälissään
Voi kuule aivan kuin ihmisen tulot kertoisivat varallisuudesta mitään.
ap
Voi että, teille sattui edunvalvoja, joka ei tiedä tehtävistään mitään. Sillä noihin kysymyksiisi hänen pitää osata vastata. Olipa harmi kun tuli niin huono. Ai mutta. Sinähän valitsit sen ihan itse!
Karma.
Ainoa ongelma on se, että jos edunvalvojaa ei kiinnosta määritellä elatussummaa vaimolle en tiedä mitkä mun mahikset on vaatia, että se astetaan... Helvetti. Vasta jälkikäteen voin syynätä menot ja nostaa vahingonkorvauskanteen edunvalvojaa vastaan jos ämmä on käytellyt siellä rahaa itseensä enemmän kuin laki sallii. Joka ei toki ole etukäteen määriteltynä mikään tarkka summa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Voi että, teille sattui edunvalvoja, joka ei tiedä tehtävistään mitään. Sillä noihin kysymyksiisi hänen pitää osata vastata. Olipa harmi kun tuli niin huono. Ai mutta. Sinähän valitsit sen ihan itse!
Karma.
No, katsotaan mitä hänen kanssaan voimme tehdä. Toivottavasti pelästyisi vahingonkorvausvelvoitettaan ja alkaisi toimia.
ap
Jos mökki on sinun, on sinulla oikeus vaikka vaihdattaa lukot sinne ja olla päästämättä ketään muita sinne kuin sinä itse. Muut sinulla on oikeus heittää ulos sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, isän vaimo, ei ole minun äitini ja on estänyt isää antamasta minulle aikaansa ja tukeaan, edes oikeutta käyttää isäni ja hänen hallinnassa olevaa kesämökkiä muutenkaan, vaikka isä mulle luvan antoi. Nyt minä en halua sen saavan isän varoista kuin pakolliset.
apKuule sun isä ei omasta halustaan ollut sun kanssa tekemisissä tai sitten äitisi kielsi sitä.Koita nyt jo tajuta ja lopeta se vaimon syyttely.
Kun sinä et tunne isääni niin lopeta sinä se syyttely. Isä olisi mielellään pitänyt välejä minuun, muttei voinut kun se sekopää ämmä oli eri mieltä! Se haluaa hallita isääni, siitä on kysymys. Ja kun ei olisi voinut vahtia mitä me esim. puhumme, jos isä olisi tehnyt jotain minunkin eteeni, eli tavannut kahden kesken, niin aiheutti riitoja jos isä yritti olla suhteessa kehenkään ilman tätä ämmää.
ap
Vaikea kuvitella että kukaan olisi kanssasi tekemisissä vapaaehtoisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MMit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla meni usean kuukauden tulot omiin oikeudenkäyntikuluihin ja asianajalle maksat joka viikkoisesta konsultaatiosta puolet tuloistasi?
Pakkohan se on asiat hoitaa, en minä anna sen ahneen ämmän ulosmittailla isän rahoja ilman oikeuden määrittelemää elatusta kun isä on edunvalvonnassa. Sen edunvalvojan kuuluisi hoitaa tämä, ei minun!
apMiten nyt perhe elää? Ei 2500 e neljälle ole muutenkaan juuri mitään. Mistä sait rahat vielä oikeudenkäyntiin ja taukoamattomiin asianajakuluihin?
Lapset nälissäänVoi kuule aivan kuin ihmisen tulot kertoisivat varallisuudesta mitään.
ap
Ei minua kiinnosta sinun varallisuus.
Vaan miten olet saanut maksettua oikeudenkäyntikulut?
Jääkö lapsille edes leipäpalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, isän vaimo, ei ole minun äitini ja on estänyt isää antamasta minulle aikaansa ja tukeaan, edes oikeutta käyttää isäni ja hänen hallinnassa olevaa kesämökkiä muutenkaan, vaikka isä mulle luvan antoi. Nyt minä en halua sen saavan isän varoista kuin pakolliset.
apKuule sun isä ei omasta halustaan ollut sun kanssa tekemisissä tai sitten äitisi kielsi sitä.Koita nyt jo tajuta ja lopeta se vaimon syyttely.
Kun sinä et tunne isääni niin lopeta sinä se syyttely. Isä olisi mielellään pitänyt välejä minuun, muttei voinut kun se sekopää ämmä oli eri mieltä! Se haluaa hallita isääni, siitä on kysymys. Ja kun ei olisi voinut vahtia mitä me esim. puhumme, jos isä olisi tehnyt jotain minunkin eteeni, eli tavannut kahden kesken, niin aiheutti riitoja jos isä yritti olla suhteessa kehenkään ilman tätä ämmää.
apVaikea kuvitella että kukaan olisi kanssasi tekemisissä vapaaehtoisesti
No turha kuvitella, että jos säkin näyttäisit vain huonot puolesi jollekin, kuten mä tänne oksennan, niin häntäkään huvittaisi olla sinun kanssasi.
ap
Koetahan päästä siitä yli, että romuluisen kulmikkaine kasvoinesi et ollut äitisi toivetyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma.No, katsotaan mitä hänen kanssaan voimme tehdä. Toivottavasti pelästyisi vahingonkorvausvelvoitettaan ja alkaisi toimia.
ap
Sä kyllä sössit tuon edunvalvojan valitsemisen ihan täysin. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MMit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset nälissäänVoi kuule aivan kuin ihmisen tulot kertoisivat varallisuudesta mitään.
apEi minua kiinnosta sinun varallisuus.
Jääkö lapsille edes leipäpalaa
Ihan rahalla. Omalla rahalla. Varallisuutta sekin on, että näköjään sua kiinnostaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos mökki on sinun, on sinulla oikeus vaikka vaihdattaa lukot sinne ja olla päästämättä ketään muita sinne kuin sinä itse. Muut sinulla on oikeus heittää ulos sieltä.
Isän vaimolla on elinikäinen hallintaoikeus
Kuka edunvalvoja on onko virallinen edunvalvoja eli virkamies. Kaikki isäsi varat ja rahat ovat hänen takanaan ja hänen päätettävissään miten niitä käytetään. Onko 'äitipuolesi' huomattavati nuorempi kuin isäsi? Onko isäsi elatusvelvollisuus jo oikeuden käsiteltävänä. Loput eläkkeestä menee hoitomaksuihin joten hoitolaitoksellakin/hoidon maksajalla on sanansa sanottavana asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MMit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö lapsille edes leipäpalaaIhan rahalla. Omalla rahalla. Varallisuutta sekin on, että näköjään sua kiinnostaa.
ap
Usein olet valittanut kuinka tiukkaa on. Toivon tosiaan että lapset saa ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karma.No, katsotaan mitä hänen kanssaan voimme tehdä. Toivottavasti pelästyisi vahingonkorvausvelvoitettaan ja alkaisi toimia.
apSä kyllä sössit tuon edunvalvojan valitsemisen ihan täysin. Miksi?
No en sössinyt! On vaikeaa löytää edunvalvojaa, joka olisi pätevä ja luotettava siis oikeuden silmissä, jotta tulisi valituksi, eikä saa olla puolueellinen keneenkään sukulaiseen nähden. Check. Ja kyseessä on talousasioihin perehtynyt asianajaja. Mutta ilmeisesti ei vain ole hoitanut tämänkaltaista ev-tehtävää ennen, eikä ollut liian perehtynyt keissiin kun kävin tapaamassa ja sössötti mulle kaikkea outoa. Mutta vielä häntä pitää sitten vossiin hiukan opastaa ja neuvoa ottamaan isäni varat haltuunsa. Ei ole erikoistunut edunvalvontaan, joskin on sitäkin kuulemma tehnyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MMit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö lapsille edes leipäpalaaIhan rahalla. Omalla rahalla. Varallisuutta sekin on, että näköjään sua kiinnostaa.
apUsein olet valittanut kuinka tiukkaa on. Toivon tosiaan että lapset saa ruokaa!
Tietenkin saa, nuija. Mutta kieltämättä jouduin tätä varten panemaan jotain lihoiksi niin sanotusti ja rikas elää mieluummin tuotoillaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apVaikea kuvitella että kukaan olisi kanssasi tekemisissä vapaaehtoisesti
No turha kuvitella, että jos säkin näyttäisit vain huonot puolesi jollekin, kuten mä tänne oksennan, niin häntäkään huvittaisi olla sinun kanssasi.
ap
Aivan. Sulla ei ole yhtään ystävää. Et tule kenenkään kanssa toimeen
Sattumaa?
Vierailija kirjoitti:
Kuka edunvalvoja on onko virallinen edunvalvoja eli virkamies. Kaikki isäsi varat ja rahat ovat hänen takanaan ja hänen päätettävissään miten niitä käytetään. Onko 'äitipuolesi' huomattavati nuorempi kuin isäsi? Onko isäsi elatusvelvollisuus jo oikeuden käsiteltävänä. Loput eläkkeestä menee hoitomaksuihin joten hoitolaitoksellakin/hoidon maksajalla on sanansa sanottavana asiassa.
Ei ole vielä oikeuden käsittelyssä vaimon elatus, ja mietin miten saan sen sinne. Toki tapaan asianajajaani, mutta aina kaikki siellä kestää ja kestää. Olen kärsimätön.
ap
Eihän testamentti vielä ole voimassa kun isäsi elää eli kyllä minusta sinulla isäsi tyttärenä on oikeus käyttää hänen omaisuuttaan. Hallintaoikeus tulee voimaan vasta isäsi kuoltua ja testamentin tultua lainvoimaiseksi. Sinullahan on oikeus rintaperillisenä sitten moittia testamenttia kun isästäsi aika jättää ja perinkirjoitus pidetään. Kun testamentti annetaan sinulle tiedoksi haastemiehen toimesta älä vain kuittaa sitä että hyväksyt sen etkä tule moittimaan sitä vaan harkitse rauhassa motitko testamenttia rintaperillisenä. Testamentissa voi olla muutakin moitittavaa kuin tämä hallintaoikeus. Se voi loukata sinun perimysoikeuttasi.
ap