Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avioehdosta (miehen lapset)

Keiho
21.04.2017 |

Ollaan mieheni kanssa menossa naimisiin, hänellä on edellisestä liitostaan kaksi lasta. Miehelläni on omistusasunto joka kohta maksettu pois (arvo n. 350 000€). Olen itse ei-varakkaasta perheestä, eli ei omaa omaisuutta, toki säästöjä jonkun verran. Olen itse aina elänyt periaatteella että parisuhteessa kaikki on yhteistä, ja maksanut mm. tämän yhteisen asuntomme remppakuluja n. 15 000€ ja auttanut aina kun miehellä ollut taloudellisesti hankalaa, maksanut asunnon yhtiövastikkeen yksin jolloin menot ollut 50/50 miehen maksaessa asunnon lainan. No, mies tahtoo avioehdon, ja nimenomaan niin että hänen kuollessaan menee asunto vain ja ainoastaan hänen lapsilleen perintönä.

Olenko omituinen, että tuntuu pahalle, että mieheni ei tahdo hänen mahdollisesti kuollessaan jättää minulle mitään... en itse esimerkiksi voisi kuvitellakaan, että isäni kuollessa perisimmekin vain me lapset hänet, eikä hänen rakas vaimonsa saisikaan mitään....

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon miehesi siis maksaa elatusmaksuja ja kaksiko niitä lapsia oli?

Vierailija
62/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta ennen kuin taloudellinen tilanne paranee, koska mies maksaa elareita? Miten vanhoja miehen lapset muka nyt on ja jos he on molemmat vauvoja niin miksi teidän pitää naimisiin mennä? Eikö mies voisi mennä pariterapiaan lastensa äidin kanssa ja asua perheensä kanssa ja sinä hankit jonkun lapsettoman miehen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon miehesi siis maksaa elatusmaksuja ja kaksiko niitä lapsia oli?

Kaksi lasta, molemmat päiväkodissa, elatusmaksu on nyt 500€ / kk. Mieheni tulot on n. 1800€ / kk nettona. Summana ei siis suuren suuri, ottaen huomioon että lapsia on kaksi, mutta muiden menojen ja lainojen (asuntolaina, remonttilaina sillä maksamani 15 000€ ei riittänyt yksinään, opintolainat) ohella lohkaisee ison siivun, omat tuloni ovat nettona n. 1500€.

Vierailija
64/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keiho kirjoitti:

Jotenkin minulle on vain alkanut tulla ikävä olo että tosiaan kerrytän tässä puolisoni varallisuutta ja elän köyhänä vailla itse moista mahdollisuutta... vastike on 550€, ja olen tähän asti maksanut sen tyytyväisenä, sillä olisihan summa täysin sama jos vaikka maksettaisiin vuokra puoliksi. Ja olisi tuntunut kohtuuttomalta että itse maksaisin vaikka vain 275€, ei miehelläni olisi varaa maksaa sitä kokonaan itse, elatusmaksutkin lohkaisevat ison siivun. Mieheni nimenomaan tahtoo pitää tämän arvokkaan asunnon, jotta jäisi lapsille iso perintö sitten joskus. Ja mielestäni ymmärrettävä ja kaunis ajatus toki! Mutta siltikin tuntuu vähän pahalta että kuoleman sattuessa jäisinkin mahdollisesti aivan tyhjän päälle, ajatuksella "puolisolle en jätä mitään." Avioeron sattuessa ymmärrän ajatusmaailman oikein hyvin.

Ap

Millä se mies maksoi sen vastikkeen ennen sinua? Varmaan kannattaisi tarkistaa ne elarit, kuulostaa kohtuuttomalta.

Mies maksoi vastikkeet aiemmin lastensa äidin kanssa puoliksi, samalla periaatteella, eivätkä olleet naimisissa. Säästöillään maksoi vastiketta yksin ollessaan, siihen ne säästönsä menivätkin ja nyt ei ole mirehelläni säästöjä ollenkaan, on vain tämä asunto. Vastike oli tosin tuolloin mieheni ja lastensa äidin kanssa yhdessä ollessa parisataa pienempi, noussut nyt parin vuoden sisällä hurjasti. Lasten äiti kuitenkin petti ja jätti, ja asuu nyt uuden miehensä kanssa. Elatusmaksut korkeat mm. tämän lasten äidin ja uuden puolisonsa tulojen vuoksi, päivähoitomaksut ja asumiskustannukset ovat hurjat.

Ap

Ja sitten mies iski sinut maksajaksi, äly hoi älä jätä. 

Vierailija
65/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikymmentä vuotta ennen kuin taloudellinen tilanne paranee, koska mies maksaa elareita? Miten vanhoja miehen lapset muka nyt on ja jos he on molemmat vauvoja niin miksi teidän pitää naimisiin mennä? Eikö mies voisi mennä pariterapiaan lastensa äidin kanssa ja asua perheensä kanssa ja sinä hankit jonkun lapsettoman miehen?

Parikymmentä vuotta oli karkea arvio, lapset ovat siis 4v kaksoset, jos menevät opiskelemaan ei elatusmaksut lopu 18v iässä. En usko että mieheni tahtoo takaisin pettänyttä exäänsä joka on nyt toisen miehen kanssa avioliitossa :) lapseton mies voisi olla hyvä, mutta satun nyt rakastamaan tätä nykyistä...

Ap

Vierailija
66/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keiho kirjoitti:

Jotenkin vaan surullinen mielikuva että parinkymmenen vuoden päästä oltaisiin edelleen köyhiä, ja mies vaikka sairastuisi ja kuolisi, ja jäisinkin yksin, menettäisin samalla rakkaan puolisoni ja pahimmassa tapauksessa kotini, jos asunto menisi kokonaisuudessaan vuokralle ja lapset päättäisivät myydä, tai ehkä saisin jäädä armosta heille vuokralle, tosin tämän asunnon vuokrahinta olisi n. 1300€ / kk jota en kyllä pystyisi maksamaan. Ja jos jostain syystä parinkymmenen vuoden päästä olisinkin hyvätuloinen, en tietenkään mitään rahoja haluaisi tai ottaisi!

Ap

Noinhan ei tule käymään, lapset eivät voi sinulta periä mitään vuokria koska sinulla on lesken oikeus jäädä auntoon loppuelämäksesi.

Meillä on sama tilanne, talo on miehen ja itse olen maksellut joidenkin tonnien edestä remppaa mutta en maksa mitään vuokraa tms niin näen sen asian niin, että voin sitten maksella remontteja. Lisäksi meillä ei ole avioehtoa.. eli tapauksessa kuin tapauksessa saan kuitenkin "jotakin". Kuitenkin isomman osuuden miehen mahdollisen kuoleman jälkeen omistan kuin lapset joita on kolme sitä puolikastaan jakamassa...

Tämä ei pidä paikkaansa. Asumisoikeudella asuva leski on velvollinen maksamaan vuokraa/vastiketta sekä toimillaan varmistaa, että asunto pysyy arvossaan. Leski on tilivelvollinen perikunnalle kuten kenelle tahansa vuokranantajalle.

Vierailija
67/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin reliikin asumisoikeuden saisi poistaa samalla kuin leskeneläkkeenkin. Miksi lesken pitäisi saada loisia toisen hankkimassa ja omistamassa asunnossa, jos ei itse omista mitään eikä ole asian eteen muuta tehnyt kuin avannut haarat ja mennyt naimisiin? Kaupungin vuokramurjuun sitten vaan.

Helppoa. Et mene naimisiin.

Vierailija
68/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni esitti ilmoille ehdotuksen, että myisi tämän asunnon pois, ja ostettaisiin yhdessä asunto, johon mies sijoittaisi puolet summasta ja minä ottaisin asuntolainaa puoleen osuuteen, eli luultavimmin minun tulisi ottaa lainaa n. 140 000€. Ongelmana tässä on ehkä se, että saanko lainaa näillä tuloilla (brutto 25 000€ / vuosi) lainaa noin paljon mistään :D

Mutta noin muuten, olisiko ideana reilu ja toimiva? Mieheni mukaan pääsen nyt todella helpolla kun maksan vain vastikkeen ja saan asua täällä enkä missään slummissa. Voisin kyllä hyvin muuttaa muuallekin kuin asua tässä asunnossa, asunto on kyllä kiva.

Ap

Minusta tuo uuden kämpän ostaminen on varsin reilu ehdotus. Lainasta en ole varma, mutta veikkaan että tulojen puolesta saisit. Vakuuksista en osaa sanoa - voisiko osaa miehen puolikkaasta lainata ehkä vakuudeksi, jos ei muuta omaisuutta ole? Tai sitten kysyt sukulaisilta tai muilta läheisiltä.

Vierailija
69/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oikeasti, siis sinä olet kuitenkin maksanut 15 000 eurolla remonttikuluja. Lisäksi on remonttilainaa (joku taloyhtiön yhteinen pakollinen remontti?) Mies silti kehtaa sanoa, että sinä asuisit slummissa ilman häntä. Saat 1500 euroa/kk käteen tilistä, joten asuisit ihan hyvin vuokralla itsekseenkin. Turha miehesi on ainakaan esittää jotain pelastajaasi.

Vastikkeiden maksaminen "vuokrana" on sinänsä ihan ok ja olen monien kuullut samaa käytäntöä tekevän.. Mutta sinä olet maksanut 15 000 euroa remontteja joka nostaa asunnon arvoa joten sinulla on _oikeus_ myös saada jotakin!

Vierailija
70/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko miehellä avioehto lastensa äidinkin kanssa? Jos kyllä, miksi ei sitten sinun kanssa? Oletteko olleet pitkään yhdessä?

Vierailija
71/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshän on kunnon lompakkoloinen, hankkii aina uuden naisen maksamaan kallista asuntoaan. Miten miehellä on alun perinkään ollut varaa noin kalliiseen kämppään noin pienillä tuloilla? Eksän tulojen/omaisuuden turvin?

Vierailija
72/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keiho kirjoitti:

Jotenkin vaan surullinen mielikuva että parinkymmenen vuoden päästä oltaisiin edelleen köyhiä, ja mies vaikka sairastuisi ja kuolisi, ja jäisinkin yksin, menettäisin samalla rakkaan puolisoni ja pahimmassa tapauksessa kotini, jos asunto menisi kokonaisuudessaan vuokralle ja lapset päättäisivät myydä, tai ehkä saisin jäädä armosta heille vuokralle, tosin tämän asunnon vuokrahinta olisi n. 1300€ / kk jota en kyllä pystyisi maksamaan. Ja jos jostain syystä parinkymmenen vuoden päästä olisinkin hyvätuloinen, en tietenkään mitään rahoja haluaisi tai ottaisi!

Ap

Noinhan ei tule käymään, lapset eivät voi sinulta periä mitään vuokria koska sinulla on lesken oikeus jäädä auntoon loppuelämäksesi.

Meillä on sama tilanne, talo on miehen ja itse olen maksellut joidenkin tonnien edestä remppaa mutta en maksa mitään vuokraa tms niin näen sen asian niin, että voin sitten maksella remontteja. Lisäksi meillä ei ole avioehtoa.. eli tapauksessa kuin tapauksessa saan kuitenkin "jotakin". Kuitenkin isomman osuuden miehen mahdollisen kuoleman jälkeen omistan kuin lapset joita on kolme sitä puolikastaan jakamassa...

Tämä ei pidä paikkaansa. Asumisoikeudella asuva leski on velvollinen maksamaan vuokraa/vastiketta sekä toimillaan varmistaa, että asunto pysyy arvossaan. Leski on tilivelvollinen perikunnalle kuten kenelle tahansa vuokranantajalle.

Höpö höpö. Leskeltä ei voi periä vuokraa, mutta leski maksaa asumisen kulut (lämmitys, sähkö, yhtiövastike jne.)

Vierailija
73/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa tilanne on sinulle edullinen. Miehen kuoltua talon perivät hänen lapsensa, jotka maksavat myös perintöverot. Sinä saat lesken oikeudella asua talossa niin pitkään kuin haluat. Maksat vain sähkölaskut jne. kulutuksesta tulevat kulut. Lapset ovat velvollisia tekemään myös remontit.

Tajuaakohan mies, mitä testamentti oikeasti tarkoittaa!

Vierailija
74/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksimipäivähoitomaksut niin luulisi lasten äidillä olevan hyvät tulot. Miksi miehesi siis maksaa itselleen liian isoja elareita? Älä sinä maksa penniäkään kunnes mies hoitaa homman kuntoon. Nyt maksattaa periaatteessa elarit sulla. Ja miksi teidän pitäisi ostaa niin kallis kämppä että et saisi lainaa? Ilmeisesti lapset asuvat äidillään eli teille riittäisi kaksio.

Lasten äiti on ihan hyvin toimeentuleva, ja uusi puolisonsa on ilmeisesti hyvinkin varakas. Mutta, tällä uudella puolisolla ei ole kuitenkaan elatusvelvollisuutta, hänen tulonsa vaikuttavat vain päivähoitomaksuihin, jotka maksavat siis mieheni ja lastensa äiti ja jotka on sisällytetty elatusmaksuihin. Lapset asuvat äidillään, mutta ovat täällä usein joten sen takia kolmio on tarpeen. Olisi ikävä laittaa lapset nukkumaan olohuoneeseen retkisängyissä, kyllä mielestäni ansaitsevat asialliset elinolot täälläkin ollessaan.

Ap

Ymmärrän tilanteesi ja itse olen vähän samanlaisessa. En tajua itsekään sitä että miksi mun asuminen mieheni kanssa nostaa mun miehen elarimaksuja (mun odotetaan tavallaan maksavan osan), mutta lasten äidin asuminen jonkun rikkaan miehen kanssa ei toisaalta laske elarimaksuja. Eli uusi nainen joutuu maksajaksi, äidin uusi mies ei vaikuta mitenkään. Meillä miehen eksä vaatii ihan liikaa elareita että pystyttäis maksamaan vuokraa kolmiosta, jonne lapsetkin mahtuisivat hyvin. Niinpä maksellaan niitä elareita ja asutaan miehen kanssa kaksiossa. Kaksi lasta nukkuvat sohvalla/lattialla, kun ei muualle mahdu.

Vierailija
75/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeasti, siis sinä olet kuitenkin maksanut 15 000 eurolla remonttikuluja. Lisäksi on remonttilainaa (joku taloyhtiön yhteinen pakollinen remontti?) Mies silti kehtaa sanoa, että sinä asuisit slummissa ilman häntä. Saat 1500 euroa/kk käteen tilistä, joten asuisit ihan hyvin vuokralla itsekseenkin. Turha miehesi on ainakaan esittää jotain pelastajaasi.

Vastikkeiden maksaminen "vuokrana" on sinänsä ihan ok ja olen monien kuullut samaa käytäntöä tekevän.. Mutta sinä olet maksanut 15 000 euroa remontteja joka nostaa asunnon arvoa joten sinulla on _oikeus_ myös saada jotakin!

Maksoin 15 000€ remontteja, sillä halusin ehdottomasti auttaa kun minulla oli mahdollisuus, eli omasa säästössä tuolloin rahaa, ja mieheni lupasi maksaa takaisin. 5000€ on remonttilainaa mieheni nimissä. Ja remontti oli ihan tämän asunnon oma pakollinen korjaus.

Sehän vähän pahalta tuntuukin, että mieheni on suuttuneena useammankin kerran lohkaissut "muuta takas slummiin" tai "pärjää ilman muakin vaikka joutuis yksin maksamaan koko asunnon". Jälkikäteen on pahoitellut ja sanonut ettei tarkoittanut, mutta kyllä on tuntunut todella pahalle. Vakuuttelee kyllä ettei ole mun kanssa rahakulut puolittaakseen, mutta siltä on alkanut tuntumaan...

Tulipas typerä olo. Oon varmaan aika säälittävä.

Ap...

Vierailija
76/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä paikkaansa. Asumisoikeudella asuva leski on velvollinen maksamaan vuokraa/vastiketta sekä toimillaan varmistaa, että asunto pysyy arvossaan. Leski on tilivelvollinen perikunnalle kuten kenelle tahansa vuokranantajalle.Höpö höpö. Leskeltä ei voi periä vuokraa, mutta leski maksaa asumisen kulut (lämmitys, sähkö, yhtiövastike jne.)

Tule vauva.fihin ja saa selkeitä faktoja.. :D Näin itsekin olen ymmärtänyt siis että vaikka puolet tosiaan kaikki kolme lasta tästä perii niin eivät he minulta voi vuokria ainakaan enää periä... Mutta mikä on totuus. Joku lakimies kertokoon?

T: Avioehdoton

Vierailija
77/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa tommosesta äijästä. Jotenkin sen koko asenne sua kohtaan vaikuttaa halveksivalta, tuommoinen "muuta takas slummiin, et eläis näin hyvin ilman mua". On siinäkin tasavertainen puoliso. Mä sanoisin äijälle etten maksa kuin 1/4 käyttövastikkeesta ja sähkölaskusta. Mies maksakoon oman ja lastensa osuuden. Repiköön rahat vaikka pyllystään.

Vierailija
78/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin 15 000€ remontteja, sillä halusin ehdottomasti auttaa kun minulla oli mahdollisuus, eli omasa säästössä tuolloin rahaa, ja mieheni lupasi maksaa takaisin. 5000€ on remonttilainaa mieheni nimissä. Ja remontti oli ihan tämän asunnon oma pakollinen korjaus.

Sehän vähän pahalta tuntuukin, että mieheni on suuttuneena useammankin kerran lohkaissut "muuta takas slummiin" tai "pärjää ilman muakin vaikka joutuis yksin maksamaan koko asunnon". Jälkikäteen on pahoitellut ja sanonut ettei tarkoittanut, mutta kyllä on tuntunut todella pahalle. Vakuuttelee kyllä ettei ole mun kanssa rahakulut puolittaakseen, mutta siltä on alkanut tuntumaan...

Ap...

Ei et ole säälittävä! Kauan olette olleet yhdessä? Minusta nuo lohkaisut kuitenkin antavat ymmärtää että miehesi kuvittelee että olisit ihan rappiolla ja slummissa ilman häntä ja näinhän se ei ole. Itse asustelin vuokralla Helsingissä juurikin noilla tuloilla, ihan kivasti siinä yksin pärjäsi. Vähän ehkä hälytyskellot soi, että tuollaisia asioita laukoo ja vieläpä ehdottaa avioehtoon. En halua sanoa, että älä mene naimisiin, tiedän itsekin että sitä rakastuu kehen rakastuu. Moni olisi minullekin varmaan "parempaa" toivonut. Meillä on vaan se ero että mies arvostaa ensinnäkin sitä että muutin tähän hänen taloon josta ei suostu lähtemään (ja myin oman asuntoni), eikä koskaan sano että lusmuilisin millään tavalla hänen kustannuksellaan. Ethän sinä todellakaan huomattavasti vähemmän tienaa kuin hän, mutta hän maksaa "menneisyydestään". Sinulla on ihan hyvät näkökulmat ja lähtökohdat mutta miehesi ei arvosta niitä..

En voi sanoa, että älä mene naimisiin rakastamasi miehen kanssa. Mutta älä purematta niele nyt kaikkia hänen ehdotuksiaan. Se 15 000 e oli todellakin laina ja saa maksaa sen vaikka sitten uuden asunnon ostossa! Onko hän koskaan tehnyt mitään sinun hyväksesi..? Enkä tarkoita rahallisesti.

Vierailija
79/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap...

Ei et ole säälittävä! Kauan olette olleet yhdessä? Minusta nuo lohkaisut kuitenkin antavat ymmärtää että miehesi kuvittelee että olisit ihan rappiolla ja slummissa ilman häntä ja näinhän se ei ole. Itse asustelin vuokralla Helsingissä juurikin noilla tuloilla, ihan kivasti siinä yksin pärjäsi. Vähän ehkä hälytyskellot soi, että tuollaisia asioita laukoo ja vieläpä ehdottaa avioehtoon. En halua sanoa, että älä mene naimisiin, tiedän itsekin että sitä rakastuu kehen rakastuu. Moni olisi minullekin varmaan "parempaa" toivonut. Meillä on vaan se ero että mies arvostaa ensinnäkin sitä että muutin tähän hänen taloon josta ei suostu lähtemään (ja myin oman asuntoni), eikä koskaan sano että lusmuilisin millään tavalla hänen kustannuksellaan. Ethän sinä todellakaan huomattavasti vähemmän tienaa kuin hän, mutta hän maksaa "menneisyydestään". Sinulla on ihan hyvät näkökulmat ja lähtökohdat mutta miehesi ei arvosta niitä..

En voi sanoa, että älä mene naimisiin rakastamasi miehen kanssa. Mutta älä purematta niele nyt kaikkia hänen ehdotuksiaan. Se 15 000 e oli todellakin laina ja saa maksaa sen vaikka sitten uuden asunnon ostossa! Onko hän koskaan tehnyt mitään sinun hyväksesi..? Enkä tarkoita rahallisesti.

Kiitos sanoistasi, luo vähän toivoa! Toki mies on pyhästi vannonut lainan minulle takaisin maksavansa, heti kun rahatilanne helpottaa. Me molemmat ollaan kärsitty rahahuolista ja muustakin stressistä koko yhdessäoloaikamme, mutta aina sinnikkäästi pyristelty eteenpäin. On ollut työttömyyttä, työpaikan vaihdoksia ja muita epäonnistumisia. Erossa mieheni exä vei lasten lisäksi kaikki tavaratkin ja jätti heidän yhteisen lainan mieheni kontolle, se on onneksi nyt saatu hoidettua alta pois. Ollaan oltu kolme vuotta yhdessä. Mieheni tekee kyllä hyväkseni asioita ja on yleisesti ottaen hyvä mies, siksi häntä rakastankin. Tiedän että miehelläni on tähän nykyiseen asuntoon suuri kiintymys, ja ymmärrettävistä syistä.

Ap

Vierailija
80/86 |
21.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Leskeltä ei voi periä vuokraa, mutta leski maksaa asumisen kulut (lämmitys, sähkö, yhtiövastike jne.)

Tule vauva.fihin ja saa selkeitä faktoja.. :D Näin itsekin olen ymmärtänyt siis että vaikka puolet tosiaan kaikki kolme lasta tästä perii niin eivät he minulta voi vuokria ainakaan enää periä... Mutta mikä on totuus. Joku lakimies kertokoon?

Lesken ei tarvitse maksaa vuokraa asunnon omistaville lapsille, mutta leski on vastuussa asunnosta aiheutuvista menoista käypään vuokratasoon asti. Normaalistihan esimerkiksi asunnossa tarpeelliset korjaukset maksaa asunnon omistaja, mutta tässä tapauksessa leski on velvollinen maksamaan tällaiset kulut, jos ne eivät ylitä vastaavan asunnon käypää vuokraa.