Tapasin tänään taas kerran veljeni uuden naisystävän ja en voi kun ihmetellä.
Hän ei tervehdi, ei katso silmiin, ei ota mitään kontaktia, eikä edes vastaa jos häneltä vaikka kysyy ruokapöydässä, että haluatko lisää kahvia.
Ainoat hetket jolloin hän puhuu on silloin jos joku sanoo jonkin faktan väärin, silloin hän avaa heti suunsa ja korjaa asian, sitten taas vaikenee kuin muuri.
En ole edes nähnyt hänen kertaakaan hymyilevän, istuu vain hiljaa. Ei edes esitellyt itseään kun tuli ensimmäisen kerran käymään, siinä sitten hölmönä seisottiin käsi ojossa kättelyä varten kun hän ei edes katso päin.
Veljeni on puhelias, iloinen ja sosiaalinen ihminen ja niin on olleet hänen entiset naisystävätkin, mutta tätä en tajua.
Mikä ihme selittää tällaista käytöstä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole ujo jos uskaltaa avata suunsa aina korjatakseen kaiken mitä joku muu sanoo väärin. Ylimieliseltä kuulostaa.
Tai ainut tapa, jolla osaa osallistua keskusteluun? Ei hallitse sosiaalista small talkia.
Mä olen myös ujo ja hermostuksissani töksäyttelen aina jotain typerää, joka saattaa kuulostaa ylimieliseltä tai muuten vaan idiootilta. Ja sanon myös tyhmiä vitsejä, joita ei välttämättä tajuta. Jälkeenpäin sitten aina harmittaa kun en osaa antaa itsestäni fiksua ja ystävällistä vaikutelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis ammatiltaan luokanopettaja ja ilmeisen pidetty työssään, eikä todellakaan vaikuta ujolta sosiaalisen mediansa perusteella. Ap
Luin aikoinaan itsekin opettajaksi, en tosin pikkulapsille vaan lähinnä ylemmille asteiteille. Huomasin itsessäni ja kurssitovereissa tämän ilmiön, että äkkiä olikin kaikkien alojen asiantuntija, jonka tehtävänä oli kertoa lopuksi kaikille se lopullinen totuus ihan missä aiheessa vain, vaikka oikeasti opetin lähinnä vain tietotekniikkaa.
Alakoulun opettajaksi hakeutuu usein tytöt, jotka eivät edes pärjää aikuisten kanssa. Toisen lapseni alaluokkinen opettaja oli todella hyvä, mutta ei koskaan käynyt opettajien huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ujo ei tarkoita samaa kuin epäsosiaalinen, tämä ymmärretään usein väärin.
Olin itse nuorempana todella ujo, mutta kyllä osasin käytöstavat, mikä tarkoitti sitä että keskustelu eteni änkyttäen, täristen ja punastellen, mutta eteni kuitenkin. Hymyilin ja otin kontaktia, vaikka olinkin hiljaisempi kuin muut. Olen itsekin nykyään opettaja. Veljesi tyttöystävä vaikuttaa itsekkäältä ja epäsosiaaliselta, ujo ei esim. uskaltaisi sanoa faktaa vääräksi.
Tämä on Suomessa jostain syystä yleinen otaksuma, länsimaissa ujo ja epäsosiaalinen ovat synonyymenejä.
T. ulkosuomalainen
Tiedän, siksi esim. Etelä-Euroopassa ujot ihmiset ovat kuin ilmaa. Mutta se ei edelleenkään tarkoita samaa kuin epäsosiaalinen. Ujot voivat olla hyvinkin sosiaalisia ja tarvitsevat seuraa, mutta ovat arkoja ja herkkiä.
Opiskelee yliiopistossa, opiskeleeko sun velikin? Oletteko eri aaltopituudella???
Kuulostaa ihan mun vierailulta miehen sukulaisten luona ekoina kertoina. Oon ujo, huono jutteleen tuntemattomien kanssa niitä näitä ja liian lähelle tuppautuminen saa perääntymään... ei mikään paras yhdistelmä, kun vastassa on kasa tuntemattomia, hyvin puheliaita ja halailevia ihmisiä. Onneksi kaikki ei pitäny ylimielisenä ämmänä :)
Kuulostaa ujolta tai introvertilta. (Kyllä, opetustyössä toimivakin voi olla introvertti). Hänen voi olla vaikeaa puhua itsestään, jutella muille, heittäytyä mukaan juttuun henkilökohtaisella tasolla, mutta kun aletaan keskustella asiasta, josta hän tietää jotakin, hän uskaltaakin osallistua keskusteluun. Sinun silmiisi tämä voi näyttää ylimieliseltä faktojen korjaamiselta, mutta voi olla, että vain niissä kohdissa hän uskaltaa avata suunsa, koska silloin hän tietää puhuvansa asiaa.
Luultavasti ei pysty tuomaan itsestään todellista puolta esiin ap:n seurassa. Itsekin olen tuollainen että saatan mennä lukkoon tietyntyyppisten ihmisten seurassa. Yleensä kyse on kälättävistä ja kovaäänisistä henkilöistä, jotka eivät osaa jättää tilaa muille.
Hmm. Kuulostaa vähän minulta. Osaan kyllä tervehtiä ja niin edespäin, mutta keskusteluun osallistuminen ei vaan onnistu, en osaa oikein olla sosiaalisissa tilanteissa. En tarkoita olla töykeä, mutta sosiaalisissa tilanteissa lähinnä vain vastaan jos joku kysyy jotain. En tiedä miksi mutta en vaan osaa heittäytyä jutteluun mukaan kun se on jotenkin ahdistavaa.
Itse saatan vaikuttaa vähän tuollaiselta uudessa seurassa. Pelkään, että sanon jotakin typerää ja oletan, etteivät mielipiteeni ja elämäni ylipäätään oikeasti kiinnosta ketään. Etenkin sellaisten ihmisten seurassa, jotka tuntevat toisensa ja puhuvat paljon, mutta aina ei tarvita edes loputonta pälpätystä, että vetäydyn kuoreeni. Faktatieto on ainoa oljenkorsi, johon uskallan tarttua. Fakta ei ole minun mielipiteeni, se ei kerro minun elämästäni, minun ei tarvitse tuoda itseäni enempää esille ja aihe kiinnosti keskustelijoita jo valmiiksi, enkä sotke keskustelua, koska totean vain lyhyesti, että "asia onkin näin". Se faktojen korjaaminen voi olla juuri sitä, että hän yrittää olla kohtelias ja osallistua keskusteluun, vaikka se tuntuu hänestä vaikealta. Kyllä hän ajan myötä avautuu, jollette häntä aivan tuomitse jo alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis ammatiltaan luokanopettaja ja ilmeisen pidetty työssään, eikä todellakaan vaikuta ujolta sosiaalisen mediansa perusteella. Ap
Ilmeisesti hän ei siis pidä teistä. Tai sitten työ kuluttaa ja vie energiaa niin, ettei jaksaisi miehen sukulaisten kanssa viettää vapaa-aikaa kovin usein.
Kannattaako aspergerista sanoa heti alussa puolison perheelle väärinkäsitysten välttämiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ujo ei tarkoita samaa kuin epäsosiaalinen, tämä ymmärretään usein väärin.
Olin itse nuorempana todella ujo, mutta kyllä osasin käytöstavat, mikä tarkoitti sitä että keskustelu eteni änkyttäen, täristen ja punastellen, mutta eteni kuitenkin. Hymyilin ja otin kontaktia, vaikka olinkin hiljaisempi kuin muut. Olen itsekin nykyään opettaja. Veljesi tyttöystävä vaikuttaa itsekkäältä ja epäsosiaaliselta, ujo ei esim. uskaltaisi sanoa faktaa vääräksi.
Tämä on Suomessa jostain syystä yleinen otaksuma, länsimaissa ujo ja epäsosiaalinen ovat synonyymenejä.
T. ulkosuomalainen
Kyllä näillä on merkityseroja ainakin englannin kielessä. "Shy" haluaisi olla sosiaalinen, mutta ei osaa tai kykene. "Asocial" ei ole sosiaalinen eikä edes halua. "Antisocial" on sosiaalisesti väärin käyttäytyvä, esim. väkivaltainen.
Ehkä nainen on hyvä sängyssä ja veljesi on siksi hänen kanssaan.
Mies-
Kaikessa rauhassa. Kyllä veljesi naisystävästä tulee vielä hyvä kaveri ellei jopa ystävä sinulle. Annat hänelle aikaa tutustua rauhassa.
Katsopa ruotsalais-tanskalaista Silta-sarjaa, jos et ole jo tehnyt niin. Pääosassa on aspergerin syndroomainen nainen. Näyttääkö käytös tutulta? Veljesi naisystävältä voi puuttua tuo sosiaalinen aspekti, mikä tekee kanssakäymisestä miellyttävän.
Vaikea usko ettei mitään muuta puhu, mutta korjaa faktoja?! :D Enpä usko et tämä on totta. Helpompaa ujolle vastaa "joo/ei" kysymyksiin mut ei todellakaan kukaan hissu ala korjaamaan toisten virheitä...
Minulla on mielenterveysingelmainen ystävä joka käyttääntyy noin.
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan vaikuttaa vähän tuollaiselta uudessa seurassa. Pelkään, että sanon jotakin typerää ja oletan, etteivät mielipiteeni ja elämäni ylipäätään oikeasti kiinnosta ketään. Etenkin sellaisten ihmisten seurassa, jotka tuntevat toisensa ja puhuvat paljon, mutta aina ei tarvita edes loputonta pälpätystä, että vetäydyn kuoreeni. Faktatieto on ainoa oljenkorsi, johon uskallan tarttua. Fakta ei ole minun mielipiteeni, se ei kerro minun elämästäni, minun ei tarvitse tuoda itseäni enempää esille ja aihe kiinnosti keskustelijoita jo valmiiksi, enkä sotke keskustelua, koska totean vain lyhyesti, että "asia onkin näin". Se faktojen korjaaminen voi olla juuri sitä, että hän yrittää olla kohtelias ja osallistua keskusteluun, vaikka se tuntuu hänestä vaikealta. Kyllä hän ajan myötä avautuu, jollette häntä aivan tuomitse jo alkuunsa.
"Faktojen" korjaaminen (mikäänhän ei takaa että sun faktat olisi joka kerta ne oikeat) aiheuttaa sen, että saa mahdollisesti saa kiusallisempaa huomiota osakseen. Varsinkin asioista jos tulee väittelyä.
0/5