Tapasin tänään taas kerran veljeni uuden naisystävän ja en voi kun ihmetellä.
Hän ei tervehdi, ei katso silmiin, ei ota mitään kontaktia, eikä edes vastaa jos häneltä vaikka kysyy ruokapöydässä, että haluatko lisää kahvia.
Ainoat hetket jolloin hän puhuu on silloin jos joku sanoo jonkin faktan väärin, silloin hän avaa heti suunsa ja korjaa asian, sitten taas vaikenee kuin muuri.
En ole edes nähnyt hänen kertaakaan hymyilevän, istuu vain hiljaa. Ei edes esitellyt itseään kun tuli ensimmäisen kerran käymään, siinä sitten hölmönä seisottiin käsi ojossa kättelyä varten kun hän ei edes katso päin.
Veljeni on puhelias, iloinen ja sosiaalinen ihminen ja niin on olleet hänen entiset naisystävätkin, mutta tätä en tajua.
Mikä ihme selittää tällaista käytöstä?
Kommentit (114)
Ujo introvertti. Ja ensimmäisellä tapaamisella veljesi olisi pitänyt esitellä teidät toisillenne. Eli veljesi fiba..
No ei kyllä ole ujo jos uskaltaa avata suunsa aina korjatakseen kaiken mitä joku muu sanoo väärin. Ylimieliseltä kuulostaa.
Ei kai kukaan ole niin ujo, että ei edes osaa terve sanoa? Jos on niin ei silloin kyläänkään uskalla mennä. Ei taida vain hallita perus käytöstapoja. T. Ujo
Hyvä, että virheenne korjataan heti eikä selän takana. :D
Hän on siis ammatiltaan luokanopettaja ja ilmeisen pidetty työssään, eikä todellakaan vaikuta ujolta sosiaalisen mediansa perusteella. Ap
Etkö ole veljellesi sanonut asiasta? Onko hän huomannut tätä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis ammatiltaan luokanopettaja ja ilmeisen pidetty työssään, eikä todellakaan vaikuta ujolta sosiaalisen mediansa perusteella. Ap
Luokanopettajien kuuluu korjata toisten virheitä. Työsopimuksessa on maininta aiheesta. Fakta.
Äidin sisar on opettaja ja hän luulee tietävänsä muiden asiat näitä paremmin.
Hyvä esimerkki: äidillä on syöpä ja hän sai kasvoihinsa tyvisolusyövän, joka tulee todella monille syöpää sairastaville toisena syöpänä. Äiti mainitsi asiasta ja sisar kiirehti sanomaan, ettei äidillä ole syöpää.
Tuijotimme häntä haavi auki.
Onnesi olemme jo - melkein - tottuneet tilanteeseen.
Ujo ei tarkoita samaa kuin epäsosiaalinen, tämä ymmärretään usein väärin.
Olin itse nuorempana todella ujo, mutta kyllä osasin käytöstavat, mikä tarkoitti sitä että keskustelu eteni änkyttäen, täristen ja punastellen, mutta eteni kuitenkin. Hymyilin ja otin kontaktia, vaikka olinkin hiljaisempi kuin muut. Olen itsekin nykyään opettaja. Veljesi tyttöystävä vaikuttaa itsekkäältä ja epäsosiaaliselta, ujo ei esim. uskaltaisi sanoa faktaa vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut, en tiedä miten ottaisin asian loukkaamatta esille. Mutta ei veljenikään näytä hänen käytöstään kummaksuvan. Ap
"Jos joku sanoo jonkin faktan väärin, hän avaa suunsa ja korjaa asian".
Mitä jos vika onkin omassa suhtautumisessasi?
Veljesi tyttis kiinnostui puheenaiheesta ja ajatteli rohkaistua keskusteluun mukaan. Otit sen heti nenille hyppimisenä ja "faktojen korjaamisena",
on kyllä ollut nyt turhan jäykät päivälliset.
Tuijottaako äitinne häntä kuin haukka,
kun vei hänen kultapoikansa?
Jotenkin tuon tytön pelon haistaa tänne asti...
Minä osaan lukea arkoja ihmisiä ja saan heidät avautumaan, todella sääli ettei kukaan osaa suhtautua tähän arkajalkaan välittömästi ja rohkeasti ottaa hänet mukaan perheeseen.
Menee hukkaan varmaan ihan mukava ihminen,
vain turhan jäykkyyden ja kursailun ja kainostelun takia.
Tällainen kainostelu ja kyräily on yleistä Aasiassa, etenkin kiinalaisissa yhteisöissä,
ja jostain syystä täällä Suomessa.
Yhdessä tekeminen voisi tutustuttaa teidät. Istuminen selkä jäykkänä juhlapöydässä ei koskaan tule lähentämään teitä.
Kannattaisi varmaan kysäistä siltä veljeltäsi, hänhän tämän naisen kanssa seurustelee ja varmaan jotain tässä näkee. Kuulostaa kyllä oudolta. :D Jos toinen ei puhua pukahda tai edes katso päin, kyllä minä ainakin kehtaisin kysyä veljeltä että onko naisystävällä kaikki hyvin kun ei puhu eikä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse nuorempana todella ujo, mutta kyllä osasin käytöstavat, mikä tarkoitti sitä että keskustelu eteni änkyttäen, täristen ja punastellen, mutta eteni kuitenkin. Hymyilin ja otin kontaktia, vaikka olinkin hiljaisempi kuin muut. Olen itsekin nykyään opettaja. Veljesi tyttöystävä vaikuttaa itsekkäältä ja epäsosiaaliselta, ujo ei esim. uskaltaisi sanoa faktaa vääräksi.
Juuri näin. T. Toinen punaisena änkyttävä ujo
Olisiko jotain asperger-tyyppistä? Jos kerran ei osaa olla sosiaalisissa tilanteissa, mutta yliopistossa kuitenkin opiskellut ja tietoa tuntuu löytyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sanonut, en tiedä miten ottaisin asian loukkaamatta esille. Mutta ei veljenikään näytä hänen käytöstään kummaksuvan. Ap
Voisit vaikka varovaisesti kysyä että oletteko jotenkin loukanneet hänen naisystäväänsä, koska tämä ei ikinä tervehdi tai puhu mitään kun tapaatte, eikä suostunut ensimmäisellä kerralla edes kättelemään jne. Kannattaa tosiaan muotoilla asia niin että tarkoitus ei ole loukata, vaan että tuntuu että naisystävällä on epämukava olo ja tiedustella että onko asia näin vai kuvitteletko vain. T: 13
Ehkä lievää autistista piirrettä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Suomessa jostain syystä yleinen otaksuma, länsimaissa ujo ja epäsosiaalinen ovat synonyymenejä.
T. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä ole ujo jos uskaltaa avata suunsa aina korjatakseen kaiken mitä joku muu sanoo väärin. Ylimieliseltä kuulostaa.
Ujous usein tulkitaan ylimielisyydeksi.
Ujo.
Hänelle seurustelu on tuskallista.
Älä hyökkää kimppuun äläkä tuijota häntä, yritä puhella joskus kajdenkesken ja ruokapöydässä istu viereen, älä vastapäätä.
Hän voi olla entinen koulukiusattu,
sellainen trauma aiheuttaa käytöshäiriöitä vielä aikuisenakin.