Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syntyvyys laskee edelleen ja surullisen paljon

Ihan pahaa tekee
15.04.2017 |

Tammi-helmikuussa 2017 Suomessa syntyi 7955 lasta, samalla ajanjaksolla vuosi aiemmin eli vuonna 2016 syntyi 8475 lasta eli vuodessa syntyvyys laski jälleen paljon!

Nyt vaikuttaa siltä että suomessa syntyy ensimmäisen kerran reilusti alle 50 000 ihmisen ikäluokka.

Taitaa ne kolmekymppisten eläkkeet todellakin jäädä maksamatta kun ei ole maksajia.
Kuolleisuuden osalta kehittys oli myös negatiivista ja alkuvuonna 2017 suomalaisia kuoli 2000 enemmän kuin syntyi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Finland

Kommentit (200)

Vierailija
121/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja noista kivunlievityksistä että ovat nykyään muka niin hyvät

-et voi tietää auttaako ne varmasti

-epiduraalin laittavaa anestesialääkäriä ei ole välttämättä silloin saatavilla kuin pitäisi

-liikaa lääkkeitä ei voi laittaa koska homma ei etene jne.

-et tiedä ehditkö saamaan kipulääkkeitä varmasti

Voi hellan duudeli sentään. Ennen sai tuppivyön kaksin kerroin suuhunsa tai koivuklapin ja kehotuksen purra sitä. Nyt ei muka mikään riitä.

Vierailija
122/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen määrittää, että sektiosta toipuu hitaammin? Sekö, että alakautta synnyttäneenä pystyt kävelemään samana iltana? Aivan hyvin mahdolliset alapään tikit voivat kiristää ties miten pitkään eli et ole kuitenkaan toipunut ja sen lisäksi mahdollisista muista vaurioista ja synnytyksen aiheuttamista henkisistä vaurioista toivut ties kuinka kauan.Otan sata kertaa mielummin sektion ja toivun siitä vaikka toista kuukautta kuin synnytän alakautta. Lukekaahan tilastoja, Suomessa tehdään sektioita Euroopan maissa toiseksi vähiten ja hyvin monessa maassa saa itse valita synnytystavan. Suomessa se on niin riskialtista, hevonpaskat. Olen niin iloinen että syntyvyys laskee, kannattaisi se sektio laittaa vapaavalintaiseksi.Ei nykynaiset ole niin tyhmiä etteivät osaisi etsiä itse tietoa.

Esim se että sektiossa tehdään iso haava vatsaan jossa mennään kaikkien vatsanpeitteiden läpi ja läpäistään kohtu. Ompeleet joudutaan tekemään useaan kerrokseen eli vatsan sulku useammassa kerroksessa ja jokainen kerros voi pettää tai haava jäädä sulkeutumatta. Kukaan järkevä ihminen ei pidä vatsan alueen avoleikkausta pikkutoimenpiteena vai onko esim joku suolen poistokin pikkuhomma josta toipuu pikkuhetkessä? Lisäksi haavainfektiot ja veritulppariski on aika oleellisia riskejä sektiossa eikä edes mitenkään harvinaisia komplikaatioita ja normaalit ihmiset ottaa leikkausriskit vakavasti. Näköjään sektioon suhtaudutaan sitten luomen poiston kaltaisena pikkujuttuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jää eläkkeet maksamatta? Tuskin.

Yhteiskunta muuttuu tarpeen mukaan, eli ehkä tukia ja ilmaisia palveluja ym. leikataan, jotta eläkkeet saadaan maksettua.

Suomi voi olla hyvinkin erilainen sadan vuoden päästä, ehkä silloin ei ole mahdollista roikkua vaan kotona tukien varassa ja kouluruoka on maksullista ym.

Vasta oli lehdessä että kolmi-nelikymppisten eläkkeet vaarassa koska syntyvyys on niin pieni ettei tulevaisuudessa riitä maksajia

Vierailija
124/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja noista kivunlievityksistä että ovat nykyään muka niin hyvät

-et voi tietää auttaako ne varmasti

-epiduraalin laittavaa anestesialääkäriä ei ole välttämättä silloin saatavilla kuin pitäisi

-liikaa lääkkeitä ei voi laittaa koska homma ei etene jne.

-et tiedä ehditkö saamaan kipulääkkeitä varmasti

Voi hellan duudeli sentään. Ennen sai tuppivyön kaksin kerroin suuhunsa tai koivuklapin ja kehotuksen purra sitä. Nyt ei muka mikään riitä.

Niin. Sitä voi kävelylenkilläkin vaikka kaatua ja murtaa jalkansa eikä silloinkaan ole per heti anestesialääkäri saatavilla.

Vierailija
125/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen määrittää, että sektiosta toipuu hitaammin? Sekö, että alakautta synnyttäneenä pystyt kävelemään samana iltana? Aivan hyvin mahdolliset alapään tikit voivat kiristää ties miten pitkään eli et ole kuitenkaan toipunut ja sen lisäksi mahdollisista muista vaurioista ja synnytyksen aiheuttamista henkisistä vaurioista toivut ties kuinka kauan.Otan sata kertaa mielummin sektion ja toivun siitä vaikka toista kuukautta kuin synnytän alakautta. Lukekaahan tilastoja, Suomessa tehdään sektioita Euroopan maissa toiseksi vähiten ja hyvin monessa maassa saa itse valita synnytystavan. Suomessa se on niin riskialtista, hevonpaskat. Olen niin iloinen että syntyvyys laskee, kannattaisi se sektio laittaa vapaavalintaiseksi.Ei nykynaiset ole niin tyhmiä etteivät osaisi etsiä itse tietoa.

Esim se että sektiossa tehdään iso haava vatsaan jossa mennään kaikkien vatsanpeitteiden läpi ja läpäistään kohtu. Ompeleet joudutaan tekemään useaan kerrokseen eli vatsan sulku useammassa kerroksessa ja jokainen kerros voi pettää tai haava jäädä sulkeutumatta. Kukaan järkevä ihminen ei pidä vatsan alueen avoleikkausta pikkutoimenpiteena vai onko esim joku suolen poistokin pikkuhomma josta toipuu pikkuhetkessä? Lisäksi haavainfektiot ja veritulppariski on aika oleellisia riskejä sektiossa eikä edes mitenkään harvinaisia komplikaatioita ja normaalit ihmiset ottaa leikkausriskit vakavasti. Näköjään sektioon suhtaudutaan sitten luomen poiston kaltaisena pikkujuttuna.

Ei paha homma ollenkaan, sata kertaa mielummin sektio. Ja nuo mainitsemasi riskit ovat kärpäsenkakan kokoisia prosentuaalisesti, n.4-6% eli 94 % kaikki menee hyvin. Ulkomaillakin esim Kiinassa puolet syntyy sektiolla, Italiassa n.40 %, Saksa, Irlanti Englanti kolmasosa kuten myös Australia. Vaarallista juu.

Vierailija
126/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paha homma ollenkaan, sata kertaa mielummin sektio. Ja nuo mainitsemasi riskit ovat kärpäsenkakan kokoisia prosentuaalisesti, n.4-6% eli 94 % kaikki menee hyvin. Ulkomaillakin esim Kiinassa puolet syntyy sektiolla, Italiassa n.40 %, Saksa, Irlanti Englanti kolmasosa kuten myös Australia. Vaarallista juu.

Sanopa se oikea syy olla hankkimatta lasta? Tuo sektiovouhotushan on pelkkää bullshittiä. Näppärä nainenhan toki kävisi synnyttämässä sektiolla kertomissasi maissa, jos se on se oikea syy.

Vierailija
127/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa se oikea syy olla hankkimatta lasta? Tuo sektiovouhotushan on pelkkää bullshittiä. Näppärä nainenhan toki kävisi synnyttämässä sektiolla kertomissasi maissa, jos se on se oikea syy.

Se on se alatiesynnytys. Tämä näppärä nainen kun on ollut työelämässä putkeen 10 vuotta nostamatta tukia yms. mistään ja maksanut veronsa tähän maahan ei todellakaan lähde ulkomaille sektioon. Mikäköhän sinulla on ongelma kun noin tunteisiin menee? Kannatat alatiesynnytystä, minä en. Voin elää sen kanssa. Tässä ketjussa kysyttiin syitä miksi syntyvyys laskee ja minulla sekä todella monella muulla se on se synnytys kun sitä ei halua, ja siksi sektio pitäisi vapaaehtoistaa tai ainakin se pitäisi helpommin saada että väkiluku nousisi. Suomea ei nousuun saada sinunlaistesi vanhoillisten mielipiteiden avulla.

Vierailija
128/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on se alatiesynnytys. Tämä näppärä nainen kun on ollut työelämässä putkeen 10 vuotta nostamatta tukia yms. mistään ja maksanut veronsa tähän maahan ei todellakaan lähde ulkomaille sektioon. Mikäköhän sinulla on ongelma kun noin tunteisiin menee? Kannatat alatiesynnytystä, minä en. Voin elää sen kanssa. Tässä ketjussa kysyttiin syitä miksi syntyvyys laskee ja minulla sekä todella monella muulla se on se synnytys kun sitä ei halua, ja siksi sektio pitäisi vapaaehtoistaa tai ainakin se pitäisi helpommin saada että väkiluku nousisi. Suomea ei nousuun saada sinunlaistesi vanhoillisten mielipiteiden avulla.

Eli oikea syy on, että haluat itsellesi lisää etuuksia veronmaksajilta.

Vierailija
129/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka järkevä ja älykäs mies haluaa tehdä nykynaisten kanssa lapsia?

Voisi kysyä myös kuka haluaa joutua kuseen ja/tai antaa kusettaa itse itseään?

Miksi mies haluaisi lapsen tämänpäivän hepsankeikkojen kanssa?

Vastatkaa noihin kysymyksiin itsellenne rehellisesti niin ymmärrätte miksi.

No sitten sinun täytyy varmaan panna oma äitisi tiineeksi kun nykynaiset ovat liian huonoja sinulle. Ei ole oman äidin voittanutta!

T. Mamman poika

Vierailija
130/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli oikea syy on, että haluat itsellesi lisää etuuksia veronmaksajilta.

Olet kyllä ihan sekaisin. Itsehän se veronmaksaja omalle sektiolleni olen :D Päinvastoin minähän en ole mitään tukia edes nostanut 10 vuoteen vaan kustantanut sinunlaistesi mt-palvelut. Asia loppuunkäsitelty kiitos hei.

Vierailija
131/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää suuret ikäluokat, kun he kehtaavat arvostella meitä nuorempia. Rikkaat appivanhemmat kuittailevat kun asutaan lasten kanssa pienessä asunnossa.

Me molemmat ollaan opiskeltu 2 korkeakoulututkintoa ja silti vain toisella on töitä. Koko ajan yritetään kouluttautua lisää ja pysyä jotenkin mukana työelämässä.  Verotus ja ne suuret eläkkeet vievät puolet niistä pienistäkin palkkatuloista. Isovanhemmat vain matkustaa ja kuluttaa itseensä, vertailevat facebookissa kavereidensa kanssa kesäasuntojen sisustuksia ja lomamatkoja.

Välillä ostavat lapsille säälistä talvikengät. Joista olemme tietysti kiitollisia. Ja kertoilevat miten meidän ikäisenä oli jo talot ja autot.

Vierailija
132/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka järkevä ja älykäs mies haluaa tehdä nykynaisten kanssa lapsia?

Voisi kysyä myös kuka haluaa joutua kuseen ja/tai antaa kusettaa itse itseään?

Miksi mies haluaisi lapsen tämänpäivän hepsankeikkojen kanssa?

Vastatkaa noihin kysymyksiin itsellenne rehellisesti niin ymmärrätte miksi.

No sitten sinun täytyy varmaan panna oma äitisi tiineeksi kun nykynaiset ovat liian huonoja sinulle. Ei ole oman äidin voittanutta!

T. Mamman poika

Miksi tarvitsisi? Mihin minä miehenä tarvitsen lapsia?

Ja mikäli joku mies niitä ehdottomasti haluaa, niin hänhän voi hakea ulkomaalaisen vaimon itselleen.

Vierailija
133/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys laskee edelleen ja surullisen paljon"

Älä huoli, kyllä matut nussii taas väkiluvun nousuun!! Sikiää kuin kanit, saatana.

Vierailija
134/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Mitäs teitte naisen roolista niin alentavaa työtä. Se on loisimista. Eivät naiset halua kaikki enää loisia. Minä en yhtäkään lasta tee ja syynä on se että perhe on naiselle syrjäytymistä yhteiskunnasta. Miehet syyttävät naisia siitä että naiset loisivat, vaikka tekevät ILMAISTA työtä yhteiskunnalle.

Kertoisiko joku miksi tulisi tehdä turhaksi loisimiseksi kutsuttua vapaaehtoistyötä ja antaa miehille syyn sylkeä naamalle vaikka miehethän tämän loisimisen ansioista kasvavat.

Naisen roolia on vähätelty ja tämä psykoottinen "olkaa luonnollisia naisia" ja "olkaa kuin miehet jos haluatte olla osa yhteiskuntaa" menee vain yli.

Vierailija
135/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mmhhh, lukekaa se lapsiperheet-ovat-itsekkäitä-paskiaisia -ketju, tai mitä tahansa ketjua, jossa lastaan kotona imettävä äiti on lompakkoloinen ( vaikka eläisi omilla säästöillään ja tuella, joka on 1/3 työttömyystuesta). Suomi on äiti- ja lapsivihamielinen maa. Kiusaajat voittivat. Toivottavasti nauttivat, kun heiltä leikataan vanhuuspalvelut ja vapaat wc-käynnit rahan puutteen takia.

Siihen keskusteluun viitaten... me teimme vain yhden lapsen, koska yhden kasvattamiseen meidän henkiset resurssit riittävät ja lisäksi pystymme vielä itsekin käyttäytymään normaalin kansalaisen tavoin, vaikka olemme vanhempia. Mielestäni muidenkin pitäisi tehdä sen verran lapsia, mitä jaksavat kasvattaa kunnolla ilman, että joka käänteessä vedotaan siihen, että kun on niitä lapsia. Tai sitten sellaisilla ikäeroilla, ettei tarvitse itkeä, kun on kolme alle neljävuotiasta eikä minkäänlaista tukiverkkoa, ja sitten sillä verukkeella voidaan sitten perseillä ja jättää lapset kasvattamatta.

En olen itse törmännyt tähän lapsivihamielisyyteen tai lapsiperheiden vihaamiseen. Mielestäni Suomessa on todella hyvät olot lapsiperheille. Eivät kaikki tietenkään rakasta ja ihaile juuri minun lastani, mutta enpä sitä odotakaan.

Vierailija
136/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syntyvyys laskee edelleen ja surullisen paljon"

Älä huoli, kyllä matut nussii taas väkiluvun nousuun!! Sikiää kuin kanit, saatana.

Ja nussiihan ne näitä Suomalaisiakin naisia, joitakin hyvällä ja joitakin pahalla, mutta nussivat eivätkä kysele.

Vierailija
137/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika nopeesti ollaan tultu alas. Jotenkin pitäisi valaa tulevaisuudenuskoa. Pohjanmaankin talous vain kasvaa kun syntyvyys on suurta.

Vierailija
138/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joko se sektio on tulossa vapaavalintaiseksi synnytysmuodoksi? Sitä tässä odottelen, ennemmin en lapsia aio tehdä.

N26

Eikö pelkosektion yleensä kuitenkin saa? Jos ei saisikaan, niin suurimmalla osalla on kuitenkin kyse siitä, että kärsitään vajaa vuorokausi synnytyksessä ja sitten ollaan kipeänä vähän aikaa. Synnytys ei oikeasti ole kaikille mikään hirveä teurastus ja alapää riekaleina loppuelämän. Osa toki kärsii pahoistakin synnytysvaurioista, mutta he ovat vähemmistöä. Lapsesta on iloa vuosikausia.

Synnytys aiheuttaa AINA fyysisiä ja henkisiä vammoja.Synnytys on tutkitusti naisille traumaattisempaa kuin raiskatuksi tuleminen. Kehtaisitko vähätellä raiskausten uhreja samalla tavalla kuin synnyttäneitä tai synnyttämisestä kieltäytyneitä? Synnytys ei todellakaan ole sellainen harmiton pikkujuttu, millaiseksi sinä sen kuvittelet.

Raiskaaminenkaan ei yleensä ole mitenkään kovin hirveää, silti en ole koskaan kuullut ketään tuomittavan sen takia, että hän yrittää välttää raiskatuksi tulemisen. Raiskaus ei yleensä edes satu fyysisesti, harvoin henkisestikään.

Synnytys aiheuttaa AINA fyysisiä ja henkisiä vammoja.

Omassa synnytyksessäni meni pieleen lähes kaikki mikä pieleen voi mennä paitsi se, että lapsi on täysin terve. Itse vietin asian tiimoilta sitten kuukauden sairaalassa ja minulle tehtiin sinä aikana 7 leikkausta. Eipä tuosta jäänyt traumaa. Tekisin uudestaan, jos kävisi flaksi ja raskaaksi tulisin, joten äläpä viitsi pelotella ja yleistää kun et asiasta mitään tiedä.

Vierailija
139/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun läpi. Omituisinta tässä ketjussa on lukuisat alapeukut kaikissa kommenteissa, joissa sanotaan, ettei alatiesynnytys ole välttämättä niin paha juttu. Siinä voi tulla pahojakin vaurioita, synnyttäjä voi pelätä kuolevansa ja se voi olla todella kivuliasta. Tai sitten ei. Omassa synnytyksessä supistukset olivat kivuliaita. Epiduraali auttoi niihin. Lapsen pään työntyminen sattui. Istukka ei meinannut tulla, joten kätilö paineli mahaa. Se sattui. Sitten kätilö ompeli joitakin tikkejä alapäähän. Mitään pysyviä vaurioita ei tullut. Seksi tuntuu nykyään paremmalta kuin ennen synnytystä. Ja ei tullut traumoja.

Raiskauksesta ei onneksi ole kokemusta, mutta aika paksulta kuulostaa, että synnytys olisi jotenkin traumaattisempaa kuin raiskaus ainakaan suurimmalla osalla naisista.

Nyt tähän tulee varmaan 20 alapeukkua mutta tulkoon.

Vierailija
140/200 |
19.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiden elämää on kurjistettu 1990-luvun lamasta alkaen. Lapsivähennys poistettiin verotuksessa jo 1990-luvun alussa, kodinhoitajajärjestelmä romutettiin samoihin aikoihin. Vakityöpaikkoja ei enää saanut, tilalle tulivat pätkätyöt ja epävarmuus. Lainojen korot olivat silloin korkealla ja asuminen järkyttävän kallista. No, nyt korot ovat alhaalla, mutta asuminen edelleen kallista. 

En ollenkaan ihmettele, että ihmiset eivät tee lapsia enää, kun tilanne yhteiskunnassa on edelleen tämä. Verotus, työpaikan saanti, pätkätyöt, opintovelat, asuntojen hinnat, korkeat vuokrat, elinkustannukset ym.ym. takaavat sen, että tavallisilla palkansaajilla, jotka haluavat itse elättää itsensä ja lapsensa, ei ole varaa lapsiin. Lapsilisät ovat pienentyneet,  verotus kiristynyt ja ostovoima vähentynyt koko ajan, vaikka korot ovatkin alhaalla. Jos perheellä ei ole saatavilla lastenhoitoapua esim.isovanhemmilta, tilanne on todella vaikea, kun lapset sairastavat. Terveyskeskukset eivät vedä, sairaan lapsen kanssa voit joutua istumaan koko päivän odottamassa lääkäriin pääsyä, jos sinulla ei ole kallista vakuutusta. Se, että jompikumpi jää kotiin hoitamaan lasta vanhempainloman jälkeen, ei ole tavalliselle asunto- ja opintovelkaiselle perheelle mahdollista.

Koko ajan kiristetään terveyspalveluista ja koulutuksesta.  Koulut ovat homeessa, erityisopetuksesta luovutaan, kun kaikki integroidaan samaan luokkaan, jossa kukaan ei pysty opiskelemaan käytöshäiriöisten takia. Ryhmäkoot päiväkodeissa ja kouluissa kasvavat ja nuorison mielenterveysongelmat lisääntyvät. Päättäjät meuhkaavat tietoyhteiskunnasta ja digitalisaatiosta kouluihin, mutta oikeasti lapsilla on valtava "aikuisen nälkä", jota ei millään ipadilla tai tietokoneella korvata.  

Ne, joilla töitä on, ovat hukkumaisillaan niihin, kun heidät ajetaan koko ajan tiukemmalle. Onko ihme, että vapaa-ajallaan ihmiset pakenevat todellisuutta someen ja etsivät sieltä viihdytystä itselleen ankean arjen keskellä?

Työssäkäyvät uupuvat, perheet voivat huonosti, hyvinvointiyhteiskunnasta on tullut pahoinvointiyhteiskunta.

Ei todellakaan ole ihme, että ihmiset eivät tee lapsia, kun toivo paremmasta uhkaa kadota.