Syntyvyys laskee edelleen ja surullisen paljon
Tammi-helmikuussa 2017 Suomessa syntyi 7955 lasta, samalla ajanjaksolla vuosi aiemmin eli vuonna 2016 syntyi 8475 lasta eli vuodessa syntyvyys laski jälleen paljon!
Nyt vaikuttaa siltä että suomessa syntyy ensimmäisen kerran reilusti alle 50 000 ihmisen ikäluokka.
Taitaa ne kolmekymppisten eläkkeet todellakin jäädä maksamatta kun ei ole maksajia.
Kuolleisuuden osalta kehittys oli myös negatiivista ja alkuvuonna 2017 suomalaisia kuoli 2000 enemmän kuin syntyi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Finland
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi aikuisille vakinaiset työt ja sitten vasta lapset EI TOIMI enää. Niitä vakinaisia töitä ei vaan ole kaikille. Siksi yhteiskunnan pitäisi kannustaa tekemään lapsia vaikka kaikki ei olisikaan ns. valmista.
Sinäkö sen puolovalmiin elämän kustantaisit. Miksi ihmisten pitäisi tyytyä tahallaan johonkin syrjäytyneen elämään ja toisten pilkattaviksi
Nykypäivän minäminäminä-kulttuuri on romauttanut perheen arvon. On vain minä, minun tarpeet, minun smuutsie ja riisikakut, minun sikspäkki ja tekotissit, minun matkailu- ja golffiharrastus, minun oma aika.
Tämän kehityksen lippulaiva on ollut ET-lehti, mutta virus on tarttunut vanhemmista ihmisistä (erityisesti suurista ikäluokista) kaikkiin muihinkin. Laajemmin se näkyy siinä, että oli kysessä sitten omat lapset, lapsenlapset, sisarukset tai vanhemmat, mitä välii: vain mulla on. Kaukomailta voi kyllä olla kummilapsi tai voi tukea maanjäristyksen uhreja Pippurimaassa, mutta lähellä olevat evvk, koska ne veisivät mun ainutlaatuista aikaa ja vittuilisivat päälle, että väärin tehty.
Joko jossakin vaiheessa tämä kohkaus loppuu tai sitten me kuollaan täällä sukupuuttoon ja tilalle tulevat, no, tiedätte kyllä.
Avatkaa silmänne, omalla perheellä on väliä.
Naisen keho, naisen valinta, naisen syy. Mutta mistäpä he vastuuta kantaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensiksi aikuisille vakinaiset työt ja sitten vasta lapset EI TOIMI enää. Niitä vakinaisia töitä ei vaan ole kaikille. Siksi yhteiskunnan pitäisi kannustaa tekemään lapsia vaikka kaikki ei olisikaan ns. valmista.
Niin no, kuka sen kaiken sitten kustantaa? Itselläni ei ainakaan tällä hetkellä eikä lähitulevaisuudessa yksinkertaisesti ole varaa hankkia lapsia. En edellytä, että kaiken pitäisi olla valmista tai täydellistä, mutta jos joutuu jo pitkään miettimään, miten ruokkii itsensä ja maksaa vuokran ja laskut, niin ei ole ihan ajankohtaista. Yhteiskunnan eläteiksikö ne lapset pitäisi tehdä?
Yhteiskunnan pitäisi tarjota sellaiset edellytykset elämään, että normaalisti opiskelevat ja työtä tekevät saavat toimeentulon. Jos kaikkien toimeentulo on jatkuvasti vaarassa ja keskiluokka ei tee lapsia, ollaan vielä suuremmissa ongelmissa. Ja hekin jotka tuottavat yhteiskuntaamme lapsia, ovat hyödyllisempiä kuin kokonaan toimettomat.
Yhteiskunta on ihmisiä varten, eivät ihmiset taloutta tai yhteiskuntaa varten. Siksi meille pitäisi taata myös mahdollisuus kohtuullisella ponnistelulla saada töitä ja mahdollisuus perustaa perhe.
Se vaan ei enää mene niin. Ihminen on nykyään taloutta varten. Viimeisten 10 vuoden aikana työelämää ja työntekijän asemaa on lähdetty systemaattisesti kurjistamaan: on tullut vuokratyöt, pätkätyöt ja nollasopimukset ja niistä on tullut normaaleja käytäntöjä monella alalla. Vakituisia, kokoaikaisia palkkatöitä on todella vaikeaa saada. Esimerkiksi nollasopimuslainen tai pätkätyöläinen ei usein yksinkertaisesti uskalla tehdä lasta, kun koko ajan saa pelätä lähteekö ensi kuussa katto pään päältä.
Vierailija kirjoitti:
Nykypäivän minäminäminä-kulttuuri on romauttanut perheen arvon. On vain minä, minun tarpeet, minun smuutsie ja riisikakut, minun sikspäkki ja tekotissit, minun matkailu- ja golffiharrastus, minun oma aika.
Tämän kehityksen lippulaiva on ollut ET-lehti, mutta virus on tarttunut vanhemmista ihmisistä (erityisesti suurista ikäluokista) kaikkiin muihinkin. Laajemmin se näkyy siinä, että oli kysessä sitten omat lapset, lapsenlapset, sisarukset tai vanhemmat, mitä välii: vain mulla on. Kaukomailta voi kyllä olla kummilapsi tai voi tukea maanjäristyksen uhreja Pippurimaassa, mutta lähellä olevat evvk, koska ne veisivät mun ainutlaatuista aikaa ja vittuilisivat päälle, että väärin tehty.
Joko jossakin vaiheessa tämä kohkaus loppuu tai sitten me kuollaan täällä sukupuuttoon ja tilalle tulevat, no, tiedätte kyllä.
Avatkaa silmänne, omalla perheellä on väliä.
Miksi hankkia lapsia, kun puoliso ja koira riittävän aivan hyvin perheeksi? Säästyy satoja tuhansia euroja ja mittaamattomasti omia hermoja. :)
Vierailija kirjoitti:
Naisen keho, naisen valinta, naisen syy. Mutta mistäpä he vastuuta kantaisivat.
Monta viestiä ketjussa siitä kun ei ole varaa, tai ei ole kumppania, jonka kanssa sitä lasta tekisi. Eikö se juuri ole vastuun kantamista, että miettii vähän millaisiin olosuhteisiin sen lapsen tekaisee ja onko sitä varaa elättää. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joko se sektio on tulossa vapaavalintaiseksi synnytysmuodoksi? Sitä tässä odottelen, ennemmin en lapsia aio tehdä.
N26
Oletko ihan varma tuosta? Sektiosta ei ole ihan nopea toipua, ja kivunlievityssysteemit ovat nykyään hyvät.
V*tut on. Riippuu ihan missä sairaalassa ja kenen sadistin hoidettavaksi joutuu.
No siksi että miehet haluavat vain harrastaa ja "pitää hauskaa" lähes 50-vuotiaaksi asti. Vastuuta ei kestetä yhtään. Lapsen tekemistä hidastaa se että sille ei löydy isää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä lisää työttömiä?
Typereistä typerin kommentti. Työtä tulee kun olemme yrittelijäitä ja uskomme tulevaisuuteen. Nykyisin osasyy työttömyyteen on huono huono huoltosuhde, eli liian paljon eläkeläisiä. Ei ole varaa pitää julkisia virkoja.
Jos syntyvyys kasvaa, se tukee myös taloutta. Rakennetaan lisää, kotimainen kulutus kasvaa, tarvitaan kouluja ja päiväkoteja jne. Jos kukaan ei tee lapsia niin silloin varsinkin työt loppuvat kaikilta. Ja lisäksi emme elä vain taloutta varten, vaan talous on ihmisiä varten.
Kuka järkevä ja älykäs mies haluaa tehdä nykynaisten kanssa lapsia?
Voisi kysyä myös kuka haluaa joutua kuseen ja/tai antaa kusettaa itse itseään?
Miksi mies haluaisi lapsen tämänpäivän hepsankeikkojen kanssa?
Vastatkaa noihin kysymyksiin itsellenne rehellisesti niin ymmärrätte miksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä samaa asiaa pitää jauhaa täällä joka päivä?
Toiset ei vain halua lapsia, lapsettomuus on vasta nykyään tullut helpommaksi valinnaksi kun ihmiset uskaltavat ajatella itse.
Mutta lapsiperheellisiä tämä toisten helpompi elämäntyyli ärsyttää, ja sitten pitää näitä samoja aloituksia tänne olla vääntämässä joka päivä. Surullista.
Uudet tilastot ja halu keskustella tästä aiheesta. Itseä kiinnostaa mikä on se "pohja" suomessa jonka alle syntyvyys ei voi laskea vai onko sellaista edes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joko se sektio on tulossa vapaavalintaiseksi synnytysmuodoksi? Sitä tässä odottelen, ennemmin en lapsia aio tehdä.
N26
Oletko ihan varma tuosta? Sektiosta ei ole ihan nopea toipua, ja kivunlievityssysteemit ovat nykyään hyvät.
V*tut on. Riippuu ihan missä sairaalassa ja kenen sadistin hoidettavaksi joutuu.
Se synnytys on yksi pikainen rykäisy. Äitiys on paljon isompi asia. Jos pikkujuttu on ylitsepääsemätön niin parempi unohtaa koko äitiys.
Käyttäjä5126 kirjoitti:
En kyllä yhtään ihmettele miks lapsia ei hankita,ne on rasittavia ja ärsyttäviä.
Omat lapset kyllä kestää. Lapset sen kun paranee vuosi vuodelta. Ne muut, kasvattamattomat, ärsyttää. Mulla on kolme omaa aikuista lasta, enkä pidä vieraista lapsista vieläkään.
Mikä sen määrittää, että sektiosta toipuu hitaammin? Sekö, että alakautta synnyttäneenä pystyt kävelemään samana iltana? Aivan hyvin mahdolliset alapään tikit voivat kiristää ties miten pitkään eli et ole kuitenkaan toipunut ja sen lisäksi mahdollisista muista vaurioista ja synnytyksen aiheuttamista henkisistä vaurioista toivut ties kuinka kauan.Otan sata kertaa mielummin sektion ja toivun siitä vaikka toista kuukautta kuin synnytän alakautta. Lukekaahan tilastoja, Suomessa tehdään sektioita Euroopan maissa toiseksi vähiten ja hyvin monessa maassa saa itse valita synnytystavan. Suomessa se on niin riskialtista, hevonpaskat. Olen niin iloinen että syntyvyys laskee, kannattaisi se sektio laittaa vapaavalintaiseksi.Ei nykynaiset ole niin tyhmiä etteivät osaisi etsiä itse tietoa.
Huolestuttavaa tämä on, etenkin kun pahin lasku on viimeisen 3v:n aikana tapahtunut.
Vielä 2010 syntyi yli 60 000 lasta kokonaishedelmällisyyden ollessa 1,9. Sitten se laski hiljalleen, 2013 syntyi vielä 58 000 ja lapsiluku oli 1,8.
Sitten lasku kiihtyi ja nyt syntyvyys on historiallisen alhainen. Tänä vuonna syntyy alle 50 000 lasta, 7:ssä vuodessa syntyvyys tippui 60 000:sta alle 50 000:een. Ja joidenkin mielestä tää on hyvä juttu
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen määrittää, että sektiosta toipuu hitaammin? Sekö, että alakautta synnyttäneenä pystyt kävelemään samana iltana? Aivan hyvin mahdolliset alapään tikit voivat kiristää ties miten pitkään eli et ole kuitenkaan toipunut ja sen lisäksi mahdollisista muista vaurioista ja synnytyksen aiheuttamista henkisistä vaurioista toivut ties kuinka kauan.Otan sata kertaa mielummin sektion ja toivun siitä vaikka toista kuukautta kuin synnytän alakautta. Lukekaahan tilastoja, Suomessa tehdään sektioita Euroopan maissa toiseksi vähiten ja hyvin monessa maassa saa itse valita synnytystavan. Suomessa se on niin riskialtista, hevonpaskat. Olen niin iloinen että syntyvyys laskee, kannattaisi se sektio laittaa vapaavalintaiseksi.Ei nykynaiset ole niin tyhmiä etteivät osaisi etsiä itse tietoa.
Ei ketään kiinnosta sun tikkisi. Keksi joku aikuisten syy mikset uskalla. t: Niin hitonmoinen voittaja, joka joutui sektioon
Ja noista kivunlievityksistä että ovat nykyään muka niin hyvät
-et voi tietää auttaako ne varmasti
-epiduraalin laittavaa anestesialääkäriä ei ole välttämättä silloin saatavilla kuin pitäisi
-liikaa lääkkeitä ei voi laittaa koska homma ei etene jne.
-et tiedä ehditkö saamaan kipulääkkeitä varmasti
Ai jää eläkkeet maksamatta? Tuskin.
Yhteiskunta muuttuu tarpeen mukaan, eli ehkä tukia ja ilmaisia palveluja ym. leikataan, jotta eläkkeet saadaan maksettua.
Suomi voi olla hyvinkin erilainen sadan vuoden päästä, ehkä silloin ei ole mahdollista roikkua vaan kotona tukien varassa ja kouluruoka on maksullista ym.
Yhteiskunnan pitäisi tarjota sellaiset edellytykset elämään, että normaalisti opiskelevat ja työtä tekevät saavat toimeentulon. Jos kaikkien toimeentulo on jatkuvasti vaarassa ja keskiluokka ei tee lapsia, ollaan vielä suuremmissa ongelmissa. Ja hekin jotka tuottavat yhteiskuntaamme lapsia, ovat hyödyllisempiä kuin kokonaan toimettomat.
Yhteiskunta on ihmisiä varten, eivät ihmiset taloutta tai yhteiskuntaa varten. Siksi meille pitäisi taata myös mahdollisuus kohtuullisella ponnistelulla saada töitä ja mahdollisuus perustaa perhe.