Mitä ruokasanoja ja -fraaseja inhoat?
Minusta mikä tahansa jollakin "pedillä" on niin kamala että käytän itse ilmaisua jos meillä on roskaruokaa ruokaa eli vaikka "puikulapossua belgianperunapedillä" (nakit ja ranskalaiset).
Toinen asia joka tökkii on liiallinen määrittely. "Raikkaan salaatin kera"... olisiko tullut mieleen laittaa ummehtunutta, nahistunutta salaattia? "Juomana raikas vesi"... ei, kun lähmäisessä kannussa yön yli seissyt haalea kraanavesi.
:)
Kommentit (397)
Tomi Björckin " laitetaan dressingii" ja "hyvä massa" kun kyse on taikinasta!! En tajua, massa??? Ja miksi salaatinkastike tai kastike on yhtäkkiä aivan "out"?
Vierailija kirjoitti:
Purjo, tulee aina oksennus mieleen.
Koska purjo keitetään usein liian kypsäksi se onkin todella yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vatkuli sana on hirveä. Miten liittyy haudutettuun pataruokaan?
Selittäkää joku mitä tarkoittaa vatkuli, tai mistä hirveä nimi tulee? Oletan sen tarkoittavan palapaistia vaaleammalla kastikkeella.
"Namskis" "Nams" "Namskista"
Yäk. 😷
Vierailija kirjoitti:
"Olen lakto-ovo-pesco vegetaristi"- Syöt siis kaikkea paitsi lihaa, asia selvä.
No kyllä! Silloinkin ollaan niin kasvissyöjiä, niin kasvissyöjiä kun ei syödä sikaa tai nautaa, mutta kalaa ja kanaa kyllä. Minulle ne ovat sekasyöjiä ilman punaista lihaa, koska hauki ja tipu nyt eivät varsinaisesti tuo minulle mieleen vihannesta.
Perunasta lyhenne peru ja kastikkeesta kasti. "Meillä syödään tänään keitettyjä peruja ja jauhelihakastia." Argh! Ihmeellistä lässytystä, eikö voi sanoa peruna ja kastike?
Jos joku ruoka on "suunmukaista/-myötäistä". Jotenkin vitun ärsyttävästi ilmaistu.
Eräs tuntemani ihminen aina TEKAISEE ruokaa. "Tekaisin lasagnen" "tekaisin pellillisen pullaa". Ehkä tässä on jotain alueellisia tai kulttuurillisia eroja, mutta mulle "tekaiseminen" tarkoittaa sitä, että sepittää jotain olematonta tms. Joten toi sana ei istu tuohon merkitykseen.
Sit kaikki imitatiivit eli ääntä kuvaavat sanat tyyliin "nams" "maiskis" "omnomnom". Inhoan ruokaansa kovaan ääneen märehtiviä, louskuttavia ja ryystäviä ihmisiä, joten noi saa aivoni nyrjähtämään ihan kirjoitettunakin :D
Yksi kaverini kutsuu ruokaa pöperöksi. Pöperö on mun mielestäni typerä sana.
Makkispökkikset on kai makkarraperunat
Kun mennään ravintolaan "syömään hyvin" - pieniä kiviäkö teillä normaalisti syödään, kun pitää erikseen oikein mainita, että nyt syödään hyvin (poikkeuksena sille, että yleensä ilmeisesti syödään huonosti)?
Samaa sarjaa on myös tehdään illalla "hyvää ruokaa" - meillä ainakin syödään joka päivä ruokaa, joka on syömäkelpoista eli ei pahaa. Ymmärrän, mitä sanonnalla haetaan, mutta tulee niin tyhmä mielikuva. Niinku sanoja tekis yleensä väkisin jotain hirveetä inhokkiruokaansa jostain syystä.
Vähän ohi aiheen. "Graavaa muna parsalle". Iltalehden yritteliäs toimittaja.
Brunssille ei kaiketi löydy suomenkielistä vastinetta, mutta lounashan se ei ole.
Lähinnä aamiaisen ja lounaan välimuoto.
Tuo herkku-sanan viljely on täysin käsittämätöntä, kun tarkoitetaan roskaruokaa, sipsejä ym.
Parsakaalia on viime vuosina alettu kutsumaan PARSAKSI. Mistä tämmöinen ilmaisu on lähtenyt liikkeelle, sitä en tiedä, mutta ärsyttää joka kerta.
RUSTIIKKINEN kuvaamaan kaikkea sinnepäin tekaistua, vaatimatonta apetta.
Se, kun "herkutellaan" kaikella. Mun käsityksen mukaan herkut on herkuttelua varten, mutta nykyään käsketään joka tuutista "herkuttelemaan" ruisleivällä, perunalla, tomaatilla, puurolla, hemmetti aaltopahvilla.
Jostain syystä nämä ikävät jutut joita on tapahtunut ruokailun aikana, jäävät mieleen. En omasta mielestä ollut kovin hieno mutta eräs naispuolinen ystävä sanoi paheksuneensa kun joku nosti haarukan pystyyn, onhan se kammottavaa kaverit nauroivat silti.
Jäätelöön liittyi paljon itkettämistä ja loukkaamista 60-luvulla, siksi jäätelö ällöttää toisinaan, juuri hyvien tapojen ajatuksella. Tavallisesti kaikki ruoka maistui, siihen aikaan nähtyä, monet pakotettiin syömään, eikä saanut puolustaa kaveria, että hän oli huonovointinen koska mielipahaa ei laskettu miksikään.
Pentti Saarikoski lämmitti maksalodjua, kertoi kirjassaan.-Lounas on kans hienostelua...Pullapitko,pullakanki,pullaletti,pullaeltta etc.
Freesi.
Parsakaalin sanominen broccoliksi.
Dinneri.
Vierailija kirjoitti:
Kun mennään ravintolaan "syömään hyvin" - pieniä kiviäkö teillä normaalisti syödään, kun pitää erikseen oikein mainita, että nyt syödään hyvin (poikkeuksena sille, että yleensä ilmeisesti syödään huonosti)?
Samaa sarjaa on myös tehdään illalla "hyvää ruokaa" - meillä ainakin syödään joka päivä ruokaa, joka on syömäkelpoista eli ei pahaa. Ymmärrän, mitä sanonnalla haetaan, mutta tulee niin tyhmä mielikuva. Niinku sanoja tekis yleensä väkisin jotain hirveetä inhokkiruokaansa jostain syystä.
Tämän kanssa samaa sarjaa on ärsyttävä "olen hyvän ruuan ystävä". Käsi pystyyn, kuinka moni on pahan ruuan ystävä?
Mua ärsyttää ihan superpaljon ilmaisu "kaiketon" kun puhutaan allergiaruoasta (kuten maidoton/munaton/soijaton)
Brrr.