Professoria surettaa, kun rikkaat käskevät köyhiä keittämään kaurapuuroa
HS eilen. Viimeisten vuosikymmenten aikana sosiaaliluokkien väliset terveyserot ovat pahentuneet. Raskas työ ja siihen liittyvä kulttuuriperintö sairastuttaa. Köyhät ovat entistä lihavampia, sairastuvat kansansairauksiin. He myös tupakoivat ja käyttävät alkoholia enemmän. Ihminen voi tiettyyn rajaan asti ohjata elämäänsä. Köyhä ei kuitenkaan yleensä jaksa parantaa elämäänsä.
Jos sosiaaliluokkien välisissä terveyseroissa on kysymys pitkälti kulttuurisista asioista ja elämänvalinnoista, niin onko noita eroja edes mahdollista poistaa rahalla?
Kommentit (144)
72 ei ehtinyt lukea kuin ketjun aloitusviestin ja pari muuta, saattaa olla että keskustelu oli ajautunut jo muille urille. Anteeksi siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla on varaa tupakoida, ei ole köyhä.
Toppa tupakkaa + paperit ja filtterit maksaa kympin kuussa jos polttaa 3–4 sätkää päivässä.
Voisit pistää sen kympin vaikka osakkeisiin joka kuukausi. Vuodessa 120e plus osingot :)
Kaurapuurohan on hyväksi terveydelle. Ravitsevaa ja saa kuitua ja pitää verensokerin tasaisena. Tuskin fiksut varakkaat syöttävät lapsilleen sokerimuroja heti aamusta alkaen.
On lapsia, joita pienestä pitäen kohdellaan lämpimästi ja kunnioittaen ja on lapsia, joita kaltoinkohdellaa, jätetään huomiotta ja pärjäämään omin avuin liian pienenä, kun vanhemmilla on omat onelmansa tai he ovat väsyneitä kuluttavasta työstä. Ne jotka ovat tunteneet olevansa huolenpidon arvoisia ja hyviä, pitävät itsestään ja haluavat pitää itsestään huolta. Ne jotka ovat jo varhain oppineet, ettei hyvin voiminen kuulu heille ja heissä on jotain vialla, omaksuvat välinpitämättömän asenteen itseä kohtaan. Silloin ei niin ajattele, mitä suuhunsa pistää tai miten nukkuu tai liikkuu. Ne asenteet ja kyvyt opitaan vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhä sairastuu? Hänellä ei ole varaa mennä yksityiselle lääkäriasemalle. Ei ole varaa hoidattaa sairauksiaan, ennen kuin ne kroonistuvat. Köyhä juuttuu tk:n jonoihin, samassa ajassa varakas on käynyt jo leikkauksessa ja toipunut työkuntoon. Köyhällä on elämänhallinta pielessä, roskaruoka, alkoholi ja tupakka maistuu. Varakas saa hoidon ja tutkimukset heti. Kävin erikoislääkärillä, kuvat otettiin vastaanottokäynnin jälkeen, sain diagnoosin ja lausunnon ja vielä Kela korvasi muutaman kympin. Lisäksi toimivat lääkkeet ja hoitosuunnitelman.
Jaa...
Minä saan vuodessa 9200 euroa käteen työkyvyttömyyseläkettä. Eläkkeellä olen masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön takia. Silti olen aina saanut hyvää hoitoa julkisella puolella. Viimeksi minun sydän leikattiin avosydänleikkauksessa.
Niin, sydänkirurgia hoidetaan erikoissairaanhoidossa, julkisella. Siellä hoito on hyvää, mutta ellet ole sydänkirurgia vailla, juutut tk:n jonoihin. Kyllä, sydänpotilaita myös kuolee leikkaus-ja hoitojonoihin.
Kai tiedät, että julkinen terveydnhoito jakaantuu perusterveydenhoitoon eli terveyskeskukset ja erikoissairaanhoitoon. Itse olen myös saanut lähetteen yksityiseltä julkiselle sydäntutkimuksiin. En kuitenkaan jonota tk:ssa, kuten moni pienituloinen.
Ihan terveyskeskukseen varasin ajan. Siellä sitten lääkäri se siis se tumpelo julkisenpuolen tohtori laittoi lähetteen yliopistolliseen sairaalaan. Olen myös saanut terveyskeskuksen lääkäriltä lähetteen psykiatrianpolille sinne samaan yliopistolliseen sairaalaan.
Joten en koe aiheelliseksi moittia julkista terveydenhuoltoa. No Sote tulee ja sitten ollaan kaikki lirissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toppa tupakkaa + paperit ja filtterit maksaa kympin kuussa jos polttaa 3–4 sätkää päivässä.
Voisit pistää sen kympin vaikka osakkeisiin joka kuukausi. Vuodessa 120e plus osingot :)
Tollehan saa jo kuus euroa vuodessa tuottoa.
Tasan eivät mene nallekarkit. Itse olen nelikymppisenä psykoterapian kautta oppinut millainen vaikutus köyhällä alkoholi/työ/läheisriippuvaisella perheellä on ollut omiin valintoihini. Näistä syistä johtuen olen itse avioitunut narsistin lapsen kanssa, joka pahoinpiteli minua vuosia. Läheisriippuvaisena olen valinnut matalapalkka/kolmivuorotyön. Työssäjaksamista/stressiä on paikkailtu makeanhimolla - mikä näkyy ylipainona. Nyt käyn psykoterapiassa, fysioterapiassa, eri leikkauksissa. Olisiko yhteiskunnalle tullut halvemmaksi tukea minua jo lapsena? Elämä alkaa hymyillä meille, vaikkei normaalisti kahden ongelmaperheen liitot yleensä toimikaan.
Voisiko joku linkittää HS-jutun tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
120 € vuodessa savuna ilmaan. Oikeasti köyhälle 120 € on iso raha.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on suurimmalla osalla (pl. sairaat) seuraus, ei syy. Syynä on heikot lahjat esim. impulssikontrollissa, suunnittelukyvyssä ja loogisessa älyssä. Samat syyt johtavat tupakointiiin, alkoholinkäyttöön, oman terveyden laiminlyöntiin, huonoon ruokavalioon, jne. Mitään näistä seurauksista ei ole korjattavissa rahalla, koska ne perisyyt eivät rahalla korjaannu. Jos annat heikkolahjaiselle, suunnittelukyvyttömälle ihmiselle rahaa, hän ei lopeta tupakointia ja ala syömään terveellisesti. Hän tuhlaa johonkin typerään, ostaa lisää viinaa, tai lähtee viron risteilylle.
On tabu sanoa tämä, koska jostain syystä monille on täysin kiellettyä myöntää että ihmiset ovat erilaisia, ja jotkut vain ovat älynlahjoiltaan heikompia kuin toiset. On ihan ok sanoa, että toinen on muusikillisesti lahjakkaampi tai toinen maalaa paremmin, mutta jos sanot että joku on heikkolahjainen eikä omaa normaalia aikuisen ihmisen impulssikontrollia, alkaa hitler-kortit viuhua. Ja siksi esim. politiikassa tuon ongelmavyyhden (jonka yksi oire on köyhyys) korjaamiseksi tarjotaan vain rahaa - ihan kuin se rahan puute olisi syy esim. tupakointiin, eikä suinkaan oire jostain muusta. Kun ei vaan saa sanoa, että suurin osa näistä ihmisistä vain on kyvytön huolehtimaan itsestään, ja apu pitäisi olla jotain ihan muuta, kuin rahaa (joka saattaa vain pahentaa tilannetta, kun ihminen pääsee ryyppäämään ja polttamaan enemmän).
Näin se valitettavasti on. Opiskeluaikana eron huomasi dramaattisemmin. Silloin usein hyvätuloisistakaan perheistä tulevilla lapsilla ei ollut tuloja muita kuin opintotuki&asumislisä ja siihen päälle se mitä mahdollisista osa-aikaisista töistä sattui saamaan. Näin ollen kaikki olivat melko samalla tulotasolla. Jotkut ostivat kaikella rahalla alkoholia tai turhakkeita, jotkut taas laskivat ruokakaupassa senttejä ja budjetoivat rahankäyttönsä tarkkaan. Mitään luokkaeroja en huomannut, niin säästämistä kuin tuhlaamistakin harrastivat ihan yhtä lailla rikkaiden ja köyhien perheiden lapset. Joillakin raha suorastaan poltti taskuja ja kaikki mitä sai oli pakko laittaa menemään. Suunnitelmallisuuden puute sitten johti siihen että yllättävän menon sattuessa oli talous kuralla ja kierrettiin kavereita käsi ojossa koska säästöjä ei ollut pahan päivän varalle.
Samanlainen törsäys jatkui näillä sitten työelämässä, palkan kilahtaessa tilille se tyhjennettiin saman tien milloin baari-iltaan ja milloin merkkilaukkuun. Jos töihin siis selvittiin ollenkaan. Saatetaan ostaa uusi telkkari vaikka vanhakin toimii, otetaan useampi isoruokainen- ja hoitoinen lemmikki, tehdään liian monta lasta tulotasoon nähden, asutaan liian kalliissa asunnossa, ostetaan liikaa kalliita asioita, matkustellaan varojen yli jne. Näitä näkyy aina välillä Köyhät perheet-artikkeleissa joissa molemmat vanhemmat ajavat autoilla, viidellä muksulla on iPhonet käsissä ja asuntona 120-neliöinen vuokrakämppä. Tuollaiseen asenteeseen ei mikään rahamäärä auta. Onhan niitä lottovoittajiakin jotka ovat törsänneet miljoonansa saman tien jättämättä mitään säästöön tai sijoittamatta rahaa, jääden puille paljaille rahojen loppuessa. Ei aina ole kyse vain siitä että "herrat riistävät" vaan juurikin impulssikontrollin ja suunnitelmallisuuden puutteesta. Koulussa voitaisi ihan vaikka kotitaloustunneilla puhua enemmän pikavippien riskeistä ja henkilökohtaisen talouden suunnittelusta jos kerran vanhemmat eivät niitä asioita opeta.
Olen sitä mieltä että köyhäpiirteisyys johtaa myös rahalliseen köyhyyteen ja toisinpäin.
Eli vaikka tällä hetkellä varakas eläisi täsmälleen samoilla materialismin tasoilla kuin köyhä, hän erottuisi.
Tämä ominaisuusero on lopulta johtanut myös taloudelliseen varakkuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mihin osakkeisiin pistää, mutta eikö 6e sinusta ole mitään? 126e? Et ole kuule köyhää nähnytkään sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tai kunnollisiin urheilujalkineisiin, niin ei tarvitsisi selitellä liikkumattomuutta kenkien puutteella.
Köyhyys on masentavaa. Masentunut syö epäterveellisemmin ja todennäköisemmin polttaa ja ryyppää kuin ei-masentunut. Toisaalta masennus ja mielenterveysongelmat myös aiheuttavat elämässä vaikeuksia ja köyhyyttä. Ongelma on kaksisuuntainen. Minä olen köyhä, masentunut, työtön korkeakoulutettu ja minun ongelmani ovat lähtöisin kotoa. Vaikeaa uskoa itseensä, kun pienestä pitäen on tolkutettu että olen luuseri ja enkö pysty parempaan. Ikävä fakta on se, että suuri osa ihmisistä ei kykene kasvattamaan lapsia rakastavasti ja hyvin. Mites asian ratkaiset, kun suurin osa niitä lapsia hankkii. Niin ja minun vanhempani eivät ole köyhiä vaan erittäin menestyneitä. He ovat myös narsisteja. Köyhyys ei ole aina suoraan periytyvää, eniten vaikuttaa lapsuuden kokemukset ja kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, köyhän pitää saada heti tonni tai mieluummin kymmenen ennen kuin vaivautuu. Jos sittenkään. Kärsimättömyys on tie köyhyyteen ja tae siellä pysymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tai kunnollisiin urheilujalkineisiin, niin ei tarvitsisi selitellä liikkumattomuutta kenkien puutteella.
Jep mutta eeiii.. Köyhällä on oikeus. Ja kuka oikeasti polttaa 3-4 itsekäärittyä päivässä, aika harva. Ennemminkin 3 askia viikossa VÄHINTÄÄN joka on 60e kuukaudessa. Moni polttaa askin päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää leimatko kaikkien köyhien vanhempia luuseireiksi, kiitos. Omat vanhempani tekivät helvetisti töitä ja meillä olikin mukava elintaso. Oma köyhyyteni johtuu sairauksista, joiden vuoksi en ole päässyt työelämään. Vanhempani eivät ole ymmärtäneet tilannettani tippaakaan- äänestävät Kokoomusta, houkuttelevat omalla asunnolla minua menemään "edes jonnekin töihin"- eivät ymmärrä, miksi juuri minä käyn traumaterapiassa, olen mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön vuodesta toiseen ja vietän välillä jaksoja osastohoidossa.
Jaaha, kokoomus-trolli heräsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain köyhät sairastuu vaikka rikkaissa on yhtä paljon lihavia
Rikkaissa ei ole tosiläskejä, kuten varsinkin köyhissä naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei voi sijoittaa jos on toimeentulotukiasiakas, ei saa olla säästöjä eikä varsinkaan mitään sijoituksia.
No eikö ideaalitilanne ole se, että ihmisellä on säästöjä ja sijoituksia sen verran ettei tarvitse tiukan paikan tullen tt-tukiluukulle mennä? Eikä niin päin että en voi säästää ja sijoittaa koska silloin menetän tt-tukeni.
Köyhät sairastuu koska sosiaalinen kontrolli.
Siis:
Varakkaat elävät usein sosiaalisessa ympäristössä, jossa monipuolinen ravinto ja monipuolinen kuntoilu ovat samanlaisia perusasioita kuten esimerkiksi nukkuminen. On siis sosiaalinen paine huolehtia itsestä ja se on normi.
Vähävarainen taas herkästi ajautuu sosiaaliseen piiriin, jossa normi on kaiken vähän sinne päin oleminen. Itsestään huolehtiminen ei ole normi, vaan korkekntaan jonkun erikoispiirre.
Tervetdenhuolto ei sinänsä liity tähän, koska se hoitaa jo tulleita elintaso- ym.sairauksia. Ennaltaehkäisy on normien muilta yhteisön jäseniltä omaksuminen.