Professoria surettaa, kun rikkaat käskevät köyhiä keittämään kaurapuuroa
HS eilen. Viimeisten vuosikymmenten aikana sosiaaliluokkien väliset terveyserot ovat pahentuneet. Raskas työ ja siihen liittyvä kulttuuriperintö sairastuttaa. Köyhät ovat entistä lihavampia, sairastuvat kansansairauksiin. He myös tupakoivat ja käyttävät alkoholia enemmän. Ihminen voi tiettyyn rajaan asti ohjata elämäänsä. Köyhä ei kuitenkaan yleensä jaksa parantaa elämäänsä.
Jos sosiaaliluokkien välisissä terveyseroissa on kysymys pitkälti kulttuurisista asioista ja elämänvalinnoista, niin onko noita eroja edes mahdollista poistaa rahalla?
Kommentit (144)
Paremmin palkatuissa töissä olevilla on usein helpompi hoitaa terveyttä: siistin sisätyön jälkeen mennään harrastamaan (köyhälle liian kallista) liikuntaa kun köyhä on raatanut ruumiillisesti raskaassa ja kuluttavassa työssä ja tarvitsee hieman lepoa. Rikas menee nopeasti joka paikkaan autolla tai taksilla kun köyhä yrittää hoitaa kaupankäynnit, työssäkäynnit ym. usein julkisilla. Rikas menee suoraan yksityisellä kun on terveysvaivoja.
Ihminen, jolla on varaa tupakoida, ei ole köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Paremmin palkatuissa töissä olevilla on usein helpompi hoitaa terveyttä: siistin sisätyön jälkeen mennään harrastamaan (köyhälle liian kallista) liikuntaa kun köyhä on raatanut ruumiillisesti raskaassa ja kuluttavassa työssä ja tarvitsee hieman lepoa. Rikas menee nopeasti joka paikkaan autolla tai taksilla kun köyhä yrittää hoitaa kaupankäynnit, työssäkäynnit ym. usein julkisilla. Rikas menee suoraan yksityisellä kun on terveysvaivoja.
Mutta eikös köyhä saa sitten hyötyliikuntaa, kun liikkuu julkisilla ja kävellen? Aikaa tietysti tuhraantuu, ettei voi viedä lapsia lukuisiin harrastuksiinsa ja käydä itse tapaamassa personal traineriaan.
Hei, eihän tässä ole enää kuin muutama kuukausi, kun me köyhät päästään taas Suomen metsiin marjastamaan ja sienestämään. Sitä ennen voi keräillä niitä tienpiennaryrttejä. Paitsi autottoman köyhän on vaikea päästä parhaimpiin metsiin. Tienpientareita löytyy lähempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka rikkaalta otettaisiin rahat pois, hän pärjäisi köyhää paremmin köyhän rahamäärällä. Se on korvien välissä tämä asia.
Tässä on vuoden aivopieru, onneksi olkoon.
Up
Suomessa on kohta näkymätön kastijärjestelmä.
Totta, impulssikontrolli on keskeisin elämässä menestymisen kyky mitä ihmisellä on. Mutta myös ympäristö antaa erilaisia mahdollisuuksia ihmiselle toteuttaa vaikka terveellistä ruokailua. Rakennustyömailla esim. ei useinkaan ole omaa ruokalaa, josta saisi terveellistä ja ravintoarvoltaan harkittua lounasta. Juuri ne, jotka tekevät fyysisesti raskasta ja kuluttavaa työtä työnantajan tarjoama lounasetu puuttuu. Ja tosiaan monet matalasti palkatut työtehtävät ovat fyysisesti raskaita, niissä elimistö rappeutuu nopeammin kuin kevyemmissä töissä. Myös onnettomuusriskit ovat suuremmat. Ja kun tarkastellaan työssä koettua väkivaltaa ( ja sitä kautta mahdollisia terveyshaittoja ja vammautumisia), riski sote-alan matalapalkkatehtävissä on paljon suurempi kuin paremmin koulutetuilla.
Fyysisesti ja henkisesti raskaan työpäivän jälkeen ei oikein jaksa käydä liikkumassa, kun jalat huutavat hoosiannaa jo muutenkin. Pitäisi saada kotityöt tehtyä itse, kun ei ole varaa palkata kotisiivoojaa. Tarjouksetkin tulisi pystyä hyödyntämään hankinnoissa, mikä edellyttää enemmän juoksemista. Pienillä tuloilla elävillä arjen toimet vievät enemmän voimavaroja kuin niillä, jotka voivat ostaa palveluita ja aikaa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika näkyvä, kun joka 8. peruskoulun päättävä suomalaispoika ei ymmärrä lukemaansa. Mistä löytyy töitä? Tämäkin ilmeisesti rikkaiden syy.
Älkää leimatko kaikkien köyhien vanhempia luuseireiksi, kiitos. Omat vanhempani tekivät helvetisti töitä ja meillä olikin mukava elintaso. Oma köyhyyteni johtuu sairauksista, joiden vuoksi en ole päässyt työelämään. Vanhempani eivät ole ymmärtäneet tilannettani tippaakaan- äänestävät Kokoomusta, houkuttelevat omalla asunnolla minua menemään "edes jonnekin töihin"- eivät ymmärrä, miksi juuri minä käyn traumaterapiassa, olen mielenterveysongelmien vuoksi työkyvytön vuodesta toiseen ja vietän välillä jaksoja osastohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Köyhät pysyvät köyhinä koska ovat niin valinneet. Turha väittää muuta. Johan sen näkee jo opiskeluaikana. Ikuisesti köyhät tuhlaavat lainan matkusteluun/elämiseen ja tulevat varakkaat sijoittavat pörssiin. Karua mutta totta.
Tuossa on tuo hyvä sana 'elämiseen'. Eli köyhä 'tuhlaavat' opintolainat/-rahat elämiseen. Harvalla siitä matkusteluun jää, ei minulla ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhä sairastuu? Hänellä ei ole varaa mennä yksityiselle lääkäriasemalle. Ei ole varaa hoidattaa sairauksiaan, ennen kuin ne kroonistuvat. Köyhä juuttuu tk:n jonoihin, samassa ajassa varakas on käynyt jo leikkauksessa ja toipunut työkuntoon. Köyhällä on elämänhallinta pielessä, roskaruoka, alkoholi ja tupakka maistuu. Varakas saa hoidon ja tutkimukset heti. Kävin erikoislääkärillä, kuvat otettiin vastaanottokäynnin jälkeen, sain diagnoosin ja lausunnon ja vielä Kela korvasi muutaman kympin. Lisäksi toimivat lääkkeet ja hoitosuunnitelman.
Jaa...
Minä saan vuodessa 9200 euroa käteen työkyvyttömyyseläkettä. Eläkkeellä olen masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön takia. Silti olen aina saanut hyvää hoitoa julkisella puolella. Viimeksi minun sydän leikattiin avosydänleikkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on suurimmalla osalla (pl. sairaat) seuraus, ei syy. Syynä on heikot lahjat esim. impulssikontrollissa, suunnittelukyvyssä ja loogisessa älyssä. Samat syyt johtavat tupakointiiin, alkoholinkäyttöön, oman terveyden laiminlyöntiin, huonoon ruokavalioon, jne. Mitään näistä seurauksista ei ole korjattavissa rahalla, koska ne perisyyt eivät rahalla korjaannu. Jos annat heikkolahjaiselle, suunnittelukyvyttömälle ihmiselle rahaa, hän ei lopeta tupakointia ja ala syömään terveellisesti. Hän tuhlaa johonkin typerään, ostaa lisää viinaa, tai lähtee viron risteilylle.
On tabu sanoa tämä, koska jostain syystä monille on täysin kiellettyä myöntää että ihmiset ovat erilaisia, ja jotkut vain ovat älynlahjoiltaan heikompia kuin toiset. On ihan ok sanoa, että toinen on muusikillisesti lahjakkaampi tai toinen maalaa paremmin, mutta jos sanot että joku on heikkolahjainen eikä omaa normaalia aikuisen ihmisen impulssikontrollia, alkaa hitler-kortit viuhua. Ja siksi esim. politiikassa tuon ongelmavyyhden (jonka yksi oire on köyhyys) korjaamiseksi tarjotaan vain rahaa - ihan kuin se rahan puute olisi syy esim. tupakointiin, eikä suinkaan oire jostain muusta. Kun ei vaan saa sanoa, että suurin osa näistä ihmisistä vain on kyvytön huolehtimaan itsestään, ja apu pitäisi olla jotain ihan muuta, kuin rahaa (joka saattaa vain pahentaa tilannetta, kun ihminen pääsee ryyppäämään ja polttamaan enemmän).
Tämä. Ne ylimääräiset rahat tuhlataan heti johonkin kivaan kun "kerrankin sitä on!!" eikä osata yhtään katsoa elämää pidemmällä tähtäimellä. Ja sitten tämä ikuinen "on köyhälläkin oikeus.." nokun ei ole, jos sitä rahaa ei ole. Ei minullakaan ole mitään oikeutta saada uutta autoa tai huvilaa, jos ei ole rahaa sitä ostaa.
Mä olen ollut sekä köyhä että keskituloinen (rikkauksia odotellessa...).
En elämänhallinnan takia vaan lähtökohdiltani duunariperheen tytär ja -79 muuttanut omilleni poikaystävän kanssa. Silloin lainan korko oli 16%, ruokarahaa oli vain 10mk päivälle (sillä sai 1/2 l maitoa, vähän leipää ja 10 verilettua jotka jaoimme kunnes opin itse laittamaan ruokaa halvalla). Olin itse vielä koulussa ja poikaystävä töissä mutta hissukseen sinniteltiin.
Elämä muuttui ja rahatilannekin ainakin teoriassa parani, kaikki kyllä kallistui samassa tahdissa. Miksi en saisi kertoa köyhemmille miten edullisista ruhonosista saa erinomaista ruokaa kuten mekin teemme. Tai sitä kaurapuuroa, kyllä sitä syö rikkaammatkin. Marjatkin poimin itse joka vuosi, miksi ei köyhempi voisi tehdä samoin? Pullaa ja leipää voi tehdä itse, meillä paistetaan 2-3x viikossa...
Ei mun mielestä ole siinä mitään pahaa tai loukkaavaa. Samalla tavalla me neuvoimme toisiamme kavereiden kanssa silloin kun olimme nuoria ja köyhiä
Hyväosaisten suusta on kuultu ravitsemusneuvontaa kautta aikain.
Jos heillä ei ole leipää , syökööt leivoksia.
Syökää silakkaa . - Tämän kehotuksen jälkeen silakan hinta nousi niin ettei vähävaraisilla ollut edes varaa siihen. Myös kehotettiin välttämään ympäristömyrkkyjen vuoksi liian tiheää silakan syöntiä.
Nyt sitten kaurapuuroa , pitäisikö sitä syödä ennen vai jälkeen metsän katselun vaiko samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miksi köyhät on sairaita vaikka heillä ei ole edes varaa syödä epäterveellisesti. Esim ravintoloissa säännöllisesti käyvät rikkaat saa hirveän määrän paskaa rasvaa, hiilaria sekä pesemättämistä kasviksista torjunta-aineita. Ateriarytmit myös perseellään jos ei syö kotona
En tiedä miellätkö ravintolaksi Hesburgerin ja Rosson, vai puhutko muuten vain höpöjä. Olen hyväosaiseen perheeseen syntynyt hyvätuloinen, ja käyn perheineni lähes päivittäin ravintolassa syömässä. Muuten ne ateriarytmit vasta vinksallaan olisivat, sillä perheemme yrityksien pyörittäminen vaatii useina päivinä vähän enemmän kuin sen 8-16 työpäivän.
Eikö tullut mieleen, että kaikkien päivärytmit eivät ole samanlaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on aika näkyvä, kun joka 8. peruskoulun päättävä suomalaispoika ei ymmärrä lukemaansa. Mistä löytyy töitä? Tämäkin ilmeisesti rikkaiden syy.
Toivottavaa on, että eivät löydä naistakaan. Aika taatusti köyhiä olisivat hekin ja tuskin kykeneviä luokkanousuun kun kotona ei ole mitään kannustusta koulunkäyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, jolla on varaa tupakoida, ei ole köyhä.
Toppa tupakkaa + paperit ja filtterit maksaa kympin kuussa jos polttaa 3–4 sätkää päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhä sairastuu? Hänellä ei ole varaa mennä yksityiselle lääkäriasemalle. Ei ole varaa hoidattaa sairauksiaan, ennen kuin ne kroonistuvat. Köyhä juuttuu tk:n jonoihin, samassa ajassa varakas on käynyt jo leikkauksessa ja toipunut työkuntoon. Köyhällä on elämänhallinta pielessä, roskaruoka, alkoholi ja tupakka maistuu. Varakas saa hoidon ja tutkimukset heti. Kävin erikoislääkärillä, kuvat otettiin vastaanottokäynnin jälkeen, sain diagnoosin ja lausunnon ja vielä Kela korvasi muutaman kympin. Lisäksi toimivat lääkkeet ja hoitosuunnitelman.
Jaa...
Minä saan vuodessa 9200 euroa käteen työkyvyttömyyseläkettä. Eläkkeellä olen masennuksen sekä pakko-oireisen häiriön takia. Silti olen aina saanut hyvää hoitoa julkisella puolella. Viimeksi minun sydän leikattiin avosydänleikkauksessa.
Niin, sydänkirurgia hoidetaan erikoissairaanhoidossa, julkisella. Siellä hoito on hyvää, mutta ellet ole sydänkirurgia vailla, juutut tk:n jonoihin. Kyllä, sydänpotilaita myös kuolee leikkaus-ja hoitojonoihin.
Kai tiedät, että julkinen terveydnhoito jakaantuu perusterveydenhoitoon eli terveyskeskukset ja erikoissairaanhoitoon. Itse olen myös saanut lähetteen yksityiseltä julkiselle sydäntutkimuksiin. En kuitenkaan jonota tk:ssa, kuten moni pienituloinen.
Köyhyys on suurimmalla osalla (pl. sairaat) seuraus, ei syy. Syynä on heikot lahjat esim. impulssikontrollissa, suunnittelukyvyssä ja loogisessa älyssä. Samat syyt johtavat tupakointiiin, alkoholinkäyttöön, oman terveyden laiminlyöntiin, huonoon ruokavalioon, jne. Mitään näistä seurauksista ei ole korjattavissa rahalla, koska ne perisyyt eivät rahalla korjaannu. Jos annat heikkolahjaiselle, suunnittelukyvyttömälle ihmiselle rahaa, hän ei lopeta tupakointia ja ala syömään terveellisesti. Hän tuhlaa johonkin typerään, ostaa lisää viinaa, tai lähtee viron risteilylle.
On tabu sanoa tämä, koska jostain syystä monille on täysin kiellettyä myöntää että ihmiset ovat erilaisia, ja jotkut vain ovat älynlahjoiltaan heikompia kuin toiset. On ihan ok sanoa, että toinen on muusikillisesti lahjakkaampi tai toinen maalaa paremmin, mutta jos sanot että joku on heikkolahjainen eikä omaa normaalia aikuisen ihmisen impulssikontrollia, alkaa hitler-kortit viuhua. Ja siksi esim. politiikassa tuon ongelmavyyhden (jonka yksi oire on köyhyys) korjaamiseksi tarjotaan vain rahaa - ihan kuin se rahan puute olisi syy esim. tupakointiin, eikä suinkaan oire jostain muusta. Kun ei vaan saa sanoa, että suurin osa näistä ihmisistä vain on kyvytön huolehtimaan itsestään, ja apu pitäisi olla jotain ihan muuta, kuin rahaa (joka saattaa vain pahentaa tilannetta, kun ihminen pääsee ryyppäämään ja polttamaan enemmän).