Yksi oppilas laittaa koko lapseni luokan sekaisin
Meidän kolmasluokkalainen joutuu kärsimään koulussa, koska yksi poika saa riehua mielin määrin ilman minkäänlaista vastuuta. Tämä lapsi, jolla toki on ADHD-diagnoosi, on täysin villi, eikä hänen vanhempiaan kiinnosta vähääkään. He eivät tule palavereihin, eivät vastaa viesteihin, eivät kasvata lastaan kotona lainkaan. Vastuu on sysätty kokonaan koululle ja käytännössä muille lapsille.
Tunneilla ei käytännössä opita mitään. Opettaja yrittää epätoivoisesti pitää järjestystä, mutta kaikki energia menee yhteen oppilaaseen. Sillä välin kaksikymmentä muuta lasta jää täysin heitteille. Minun lapseni, joka rakastaa matematiikkaa, on jo alkanut vihata sitä, koska tunnit kuluvat kaaoksessa. Ja miksi? Koska järjestelmä suojelee yhtä lasta koko ryhmän kustannuksella.
Minusta tämä on järjetöntä. Puhutaan tasa-arvosta ja oikeuksista, mutta missä on minun lapseni oikeus rauhalliseen oppimisympäristöön? Missä on niiden lasten oikeus, jotka haluaisivat oppia ja viihtyä koulussa? Yksi lapsi saa terrorisoida koko luokkaa, ja viranomaiset pesevät kätensä: 'Ei voi mitään, hänellä on oikeus olla ryhmässä.'
Entä muiden oikeudet? Entä koko luokan tulevaisuus? Miksi meidän lasten pitäisi maksaa hintaa siitä, että yksi lapsi saa olla villinä ilman seurauksia? Tämä ei ole enää yksittäisen perheen ongelma. Tämä on koulun ja koko järjestelmän täydellinen epäonnistuminen.
Sanon tämän suoraan: jos vanhemmat eivät hoida omaa osaansa, heidän lapsensa ei saisi olla esteenä muiden koulunkäynnille. Nyt kyse on silkasta välinpitämättömyydestä ja meidän lapset joutuvat kärsijöiksi.
Kommentit (162)
Lapsella on oikeus myös hyvään ja osaavaan opettajaan, joten lähtisin myös siitäkin arvioimaan tilannetta. Heidän ammattitaitoaan on myös osata arvioida tarvitaanko järeämpiä toimia, eikä uikuttaa vanhemmille syyttäen vain yhtä oppilasta heikoista kyvyistään hallita tilannetta.
Mielestäni jo ensimmäinen lauseesi kertoo paljon...ja jatkuu toisessa lauseessasi, sekä kolmannessa ja neljännessä.
Että semmosta näin aamusella.
Ennenhän nämä olisi laitettu johonkin laitokseen ja kaikki olivat tyytyväisiä...
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus myös hyvään ja osaavaan opettajaan, joten lähtisin myös siitäkin arvioimaan tilannetta. Heidän ammattitaitoaan on myös osata arvioida tarvitaanko järeämpiä toimia, eikä uikuttaa vanhemmille syyttäen vain yhtä oppilasta heikoista kyvyistään hallita tilannetta.
Kun niitä järeämpiä keinoja ei ole, vaikka opettaja arvioisikin että sellaisille on tarvetta. Erityisluokkia on lakkautettu koska nykyään käytännössä kaikki halutaan integroida tavalliseen luokkaan.
Kehitysvammaisille, vaikeasti autistisille jne. on jotain pienryhmiä mutta ei niihin ADHD-diagnoosilla pääse.
Onneksi minun kouluuni oli pääsykokeet ja omien lasteni koulu on jo ohi. Sielläkin oli kyllä huonoa käytöstä, mutta selvisivät.
Kauhulla luen näitä nykytarinoita.
Vanhat kunnon tarkkikset takaisin. Niille olisi nykyään vielä enemmän tarvetta kuin ennen, sen verran paljon oppilaiden joukossa on ongelmallisia tapauksia.
Oletko varma ettei hän odota paikkaa erityisluokalta. Poikani luokalla oleva oppilas ainakin jonotti muualle vaikka miten pitkään. Ei opettaja voi siitä kaikille tiedottaa.
Siskoni luokalla oli joku häiriköivä nepsypoika. Hänet siirrettiin johonkin muuhun kouluun vasta kun oli ensin kaatanut ja hakannut opettajan pitkälle sairauslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus myös hyvään ja osaavaan opettajaan, joten lähtisin myös siitäkin arvioimaan tilannetta. Heidän ammattitaitoaan on myös osata arvioida tarvitaanko järeämpiä toimia, eikä uikuttaa vanhemmille syyttäen vain yhtä oppilasta heikoista kyvyistään hallita tilannetta.
Kun niitä järeämpiä keinoja ei ole, vaikka opettaja arvioisikin että sellaisille on tarvetta. Erityisluokkia on lakkautettu koska nykyään käytännössä kaikki halutaan integroida tavalliseen luokkaan.
Kehitysvammaisille, vaikeasti autistisille jne. on jotain pienryhmiä mutta ei niihin ADHD-diagnoosilla pääse.
Ei mene noin. Kehitysvammaisille on omat erityiskoulunsa. Pienryhmät ovat häiriköille ja oppimisvaikeuksisille, mikä on epäreilua, koska häiriköt häiriköivät niitä hiljaisia oppimisvaikeuksisia.
Tasoluokat ja jaotellut pienluokat erityiskouluun lisäksi.
Vslitettavasti koska se on alaikäinen ei sille voi mitään. Alaikäiset ovat suonessa lähtökohtaisesti määritelty uhreiksi.
Soitä ri voi esim puhua negatiivista koska on alaikäinen.alaikäisistä saa puhua vasn uhreina että mikähän vika esim vanhemmissa ja raukalla oikeus olla missä haluaa esim normaaliluokadsa.
Tätä asiaa et voi voittaa,se vaan siellä riehuu.
Se klassinen tapaus. Kurinpito on kielletty joten opettaja ei voi tehdä mitään paitsi lähettää wilmaviestejä. Ja ADHD-diagnoosi antaa oikeutuksen riehumiselle ("lapsi ei voi aivokemialleen mitään").
ADHD oppilas kuuluisi ihan omaan pienryhmäänsä, jossa on opettajan lisäksi jokaiselle oppilaalle oma koulunkäynninohjaaja.
Aina on se yksi, mitä tälle asialle voisi tehdä? Sama juttu pojan jalkapallo joukkueessa ja tytön luokalla, yksi sekopää pilaa kaiken. Minne ne sekot voisi siirtää?
Rehtoriin yhteyttä ja pyydä muitakin vanhempia ottamaan. Kouluissa pienryhmiä on vähän ja näihin ei mielellään lapsia siirretä, joten jos vanhemmat eivät osaa tätä vaatia, niin vaatikaa te muuten joiden lapset kärsivät nykyisestä järjestyksestä.
Lapseni luokalla oli myös häirikkö. Taisi päästä sairaalakouluun tai johonkin pienryhmään. Ei vanhempien pidä sallia asiatonta menoa luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat kunnon tarkkikset takaisin. Niille olisi nykyään vielä enemmän tarvetta kuin ennen, sen verran paljon oppilaiden joukossa on ongelmallisia tapauksia.
Juuri näin ja koulukoti niille joille edes se tarkkis ei riitä! Alkaisi olla korkea aika tätä toteuttaa, koska nuorten ja lasten rikollisuus ja väkivaltaisuus on jo iso ongelma.
Näitä on kyllä paljon. Ja samat sitten häiritsee iltaisin harrastuksissa, jos ovat johonkin sellaisiin päätyneet. Onneksi oma lapsi vaihtoi nyt ryhmää, ettei tarvitse enää kärsiä siitä häiriköstä harrastuksessakin.
Mitä ihmettä näille voisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus myös hyvään ja osaavaan opettajaan, joten lähtisin myös siitäkin arvioimaan tilannetta. Heidän ammattitaitoaan on myös osata arvioida tarvitaanko järeämpiä toimia, eikä uikuttaa vanhemmille syyttäen vain yhtä oppilasta heikoista kyvyistään hallita tilannetta.
Kun niitä järeämpiä keinoja ei ole, vaikka opettaja arvioisikin että sellaisille on tarvetta. Erityisluokkia on lakkautettu koska nykyään käytännössä kaikki halutaan integroida tavalliseen luokkaan.
Kehitysvammaisille, vaikeasti autistisille jne. on jotain pienryhmiä mutta ei niihin ADHD-diagnoosilla pääse.
Pienryhmä ei ole kiinni diagnoosista vain siitä miten paljon lapsi vaatii aikuisen tukea, näissä on hyvin paljon näitä vaativia ADHD lapsia.
Tuollaisille pitäisi olla suukapula ja ne pitäisi köyttää kiinni penkkiinsä.
Ota yhteys rehtoriin jos ei auta sitten koulutoimenjohtajaan.