Lähihoitaja kysymys
Saako lähihoitaja antaa muuta kun ihonalaisiapistoksia ? Siis diabeteksen hoidossako lähinnä noita .
Onko se muu työ vaippojen vaihtoa vaan?
Kommentit (365)
Olen kotihoidossa töissä oleva perushoitaja eli nykyinen lähihoitaja ja meillä lähihoitajat tekee seuraavia:
-jakaa lääkkeet dosettiin
-annetaan ihonalaiset pistokset (esim. insuliini, klexane)
-otetaan erilaisia näytteitä, kuten inr, crp, hb, p-gluc.
-vaihdetaan stoma pussi
-vaihdetaan kestokatetri sekä katetroidaan
-hoidetaan haavoja
-poistetaan tikit
-tehdään Rai sekä hoito ja palvelusuunnitelmia
Ja paljon paljon muuta..
-erikoistuminen: ensihoito, sairaankuljetus
koulutukset/pohjois-karjalan-ammattiopisto-joensuu-palvelut/sosiaali-ja-terveysalan-perustutkinto-lahihoitaja-ensihoito-23414
Lisäksi lähihoitaja erikoistuu johonkin seuraavista työelämän alueista:www.winnova.fi/koulutukset/koulutustarjonta/sosiaali-_ja_terveysala/sos…
Osaamisala tarkoittaa sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan opintojen viimeisen vuoden erikoistumista, johon voivat hakea lähihoitajaksi opiskelevat tai lähihoitajaksi jo valmistuneet.
ajankohtaista/Sivut/Haku-elokuussa-2015-alkaviin-osaamisalaopintoihin,-sosiaali--ja-terveysalan-perustutkinto,-lahihoitaja.aspx
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana olen tehnyt samaa hoitotyötä,kuin sairaanhoitajatkin,lukuunottamatta i.v.hoitoa.Nesteytyksessä pussin olen kyllä saanut vaihtaa.Laskimonäytteitä olen ottanut myös tuhansia.
Vaikka kuinka etevä lähihoitaja olisit niin minun työtäni et voisi tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Leikkausasennon saat käydä laittamassa, mutta muuta et saa tehdä.
T: leikkaussalin sairaanhoitaja
Eihän sinun työtäsi voi tehdä kuka tahansa sairaanhoitajakaan. Sinulla on erikoisala. Sinäkään et voi tehdä minun työtäni erikoistumisalallani lähihoitajana. En silti väheksy sinua tai työtäsi. Älä sinäkään väheksy minua tai työtäni. Teemme kumpikin yhtä tärkeää työtä
Enpä usko, että sinulla semmoinen työ, johon en sairaanhoitajana pystyisi.
Ps. Olet myös lähihoitaja, muttahalusin tehdä muuta kuin vuorotyötä.
Kyllä minulla on.
Sairaanhoitajana pystyn kaikkeen erikoisalaan. Toki joku silmänpohjakuvauksen suorittamiseen tarvitsen perehdytyksen.
Et sinä pysty. Joihinkin pystyisit epäpätevänä, mutta useimpiin et ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajana olen tehnyt samaa hoitotyötä,kuin sairaanhoitajatkin,lukuunottamatta i.v.hoitoa.Nesteytyksessä pussin olen kyllä saanut vaihtaa.Laskimonäytteitä olen ottanut myös tuhansia.
Vaikka kuinka etevä lähihoitaja olisit niin minun työtäni et voisi tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Leikkausasennon saat käydä laittamassa, mutta muuta et saa tehdä.
Eihän sinun työtäsi voi tehdä kuka tahansa sairaanhoitajakaan. Sinulla on erikoisala. Sinäkään et voi tehdä minun työtäni erikoistumisalallani lähihoitajana. En silti väheksy sinua tai työtäsi. Älä sinäkään väheksy minua tai työtäni. Teemme kumpikin yhtä tärkeää työtä
Kyllä minulla on.
Sairaanhoitajana pystyn kaikkeen erikoisalaan. Toki joku silmänpohjakuvauksen suorittamiseen tarvitsen perehdytyksen.
Silmänpohjakuvaukset tekee valokuvaaja. Olishan se melkoinen vaaranpaikka, jos sh laitettaisiin hammashoitajan työhön tai kehitysvammaisten erityisopetukseen. Sen verran spesiaaleja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotihoidossa töissä oleva perushoitaja eli nykyinen lähihoitaja ja meillä lähihoitajat tekee seuraavia:
-vaihdetaan stoma pussi
-hoidetaan haavoja
-poistetaan tikit
Ja paljon paljon muuta..
Meillä myös näin lähihoitaja, mutta perushoitaja ei ole "eli lähihoitaja" vaan pitää olla lähihoitaja että "saa" noita tehdä. Mikä on naurettavaa, ovat 20v tehneet ja nyt sit alettu nillittää tutkintonimikkeestä. Pätemistä tällä alalla tuntuu riittävän. Joku on tyytyväinen siitäkin, että pääsee mahdollisimman helpolla. Jo asenteessa "vaan vaihtaa vaippoja" on jotain pielessä. Mieti itsesi vaipoissa ja toivotko, että sitä tulee kuka vaan kadulta vaihtamaan?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vaihdetaan stoma pussi
-hoidetaan haavoja
-poistetaan tikit
Ja paljon paljon muuta..Meillä myös näin lähihoitaja, mutta perushoitaja ei ole "eli lähihoitaja" vaan pitää olla lähihoitaja että "saa" noita tehdä. Mikä on naurettavaa, ovat 20v tehneet ja nyt sit alettu nillittää tutkintonimikkeestä. Pätemistä tällä alalla tuntuu riittävän. Joku on tyytyväinen siitäkin, että pääsee mahdollisimman helpolla. Jo asenteessa "vaan vaihtaa vaippoja" on jotain pielessä. Mieti itsesi vaipoissa ja toivotko, että sitä tulee kuka vaan kadulta vaihtamaan?!
Olen perushoitaja ja teen aivan samoja asioita kun lähihoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo iv-lääkitys ja nesteytys vaatii kokonaisvaltaista tietoa jota vain sh- ja th-sekä tietysti lääkärikoulutuksessa saa.
Miksi teidän lähihoitajien täytyy yrittää päteä. Se on arvokasta työtä mitä teette useimmiten sen vanhuksen luona. Aivan sitä perus-ja lähityötä niin kuin jo nimikkeenne kertoo.
Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.
Lähihoitajan lähiesimiehenä toimii terveydenhuollossa yleensä osastonhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo iv-lääkitys ja nesteytys vaatii kokonaisvaltaista tietoa jota vain sh- ja th-sekä tietysti lääkärikoulutuksessa saa.
Miksi teidän lähihoitajien täytyy yrittää päteä. Se on arvokasta työtä mitä teette useimmiten sen vanhuksen luona. Aivan sitä perus-ja lähityötä niin kuin jo nimikkeenne kertoo.
Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.Olet ihan oikeassa siinä että lähärit ovat tyhmiä, mutta erityisesti noi sh-lähiesimiehet vasta tyhmiä ovatkin. Siis sellaisia tapauksia on tullut vastaan, että oksat pois. Muutama pätevä -yleensä virolainen sh on tullut vastaan.
Olen samaa mieltä, mutta olen tavannut yhden virolaisen sh:n, eikä kovin fiksu ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.Lähihoitajan lähiesimiehenä toimii terveydenhuollossa yleensä osastonhoitaja.
Ja osastonhoitajan poissaollessa sairaanhoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksessa opiskellaan tiimin vetämistä ym.
T.esh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on.
Silmänpohjakuvaukset tekee valokuvaaja. Olishan se melkoinen vaaranpaikka, jos sh laitettaisiin hammashoitajan työhön tai kehitysvammaisten erityisopetukseen. Sen verran spesiaaleja juttuja.
😄 silmänpohjakuvauksen tekee valokuvaaja!
Minä diabeetikkona käyn joka kolmas vuosi silmänpohjakuvauksessa tk:ssa ja sen tekee perushoitaja. Optikko tekee sen minulle myös kun käyn hänen luonaan.
Olen itse lähihoitaja ja nykyään opiskelen sairaanhoitajaksi. Voin kertoa, että ensimmäisen 4kk aikana tuli jo paljon uutta asiaa, jota en todellakaan ennalta olisi osannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on.
Hammashoitajan työtä voisin perehdytyksen jälkeen tehdä. En sentään suuhygienistin töitä. Tiedän koulutuksen puolesta aseptiikan ja steriloinnin periaatteet. Enköhän pian oppisi antamaan oikeat intrumentit ym.
T.esh/ osastonhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lähihoitaja ja nykyään opiskelen sairaanhoitajaksi. Voin kertoa, että ensimmäisen 4kk aikana tuli jo paljon uutta asiaa, jota en todellakaan ennalta olisi osannut.
Niinpä 😊. Ei lähihoitaja voi tietää sitä koulutuksen ja vastuun erilaisuutta. Siis ennen kuin sen kokee.
Menestystä opintoihin! Kerro vielä kumpaan oli helpompi/vaikeampi päästä.
Kyllä sairaanhoitajat on vähän sellasia, jotka tietää kaikesta kaikkea. Terkkareista puhumattakaan. Itse en ole opiskellut päivääkään hoitoalaa, mutta näiden ammattien edustajia kyllä tunnen. Kyllä luottaisin heidän ammattitaitoonsa täysin, eikä ole tippaakaan ylimielisiä hoitajia nämä minun tuttavani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.Lähihoitajan lähiesimiehenä toimii terveydenhuollossa yleensä osastonhoitaja.
Ja osastonhoitajan poissaollessa sairaanhoitaja. Sairaanhoitajakoulutuksessa opiskellaan tiimin vetämistä ym.
T.esh
Ei kuka tahansa sairaanhoitaja vaan tehtävään nimetty. Olenpa ollut myös työpaikassa, jossa sekä esimies että hänen varahenkilönsä eivät olleet sairaanhoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on.
😄 silmänpohjakuvauksen tekee valokuvaaja!
Minä diabeetikkona käyn joka kolmas vuosi silmänpohjakuvauksessa tk:ssa ja sen tekee perushoitaja. Optikko tekee sen minulle myös kun käyn hänen luonaan.
Minäkin olen diabeetikko ja kyllä kuvauksen tekee valokuvaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä 😊. Ei lähihoitaja voi tietää sitä koulutuksen ja vastuun erilaisuutta. Siis ennen kuin sen kokee.
Menestystä opintoihin! Kerro vielä kumpaan oli helpompi/vaikeampi päästä.
Sairaanhoitajaksi pääsin opiskelemaan vasta 3. Yrittämällä, ja sekään ei ollut se koulu, johon ensisijaisesti halusin. Erittäin hyvin olen silti viihtynyt tässä koulussa. Ihmettelin sisäänpääsyn hankaluutta, kun oli lähihoitajan tutkinto alla ja koen hoitoalan todella omakseni.. Mutta ilmeisesti tosiaan hakijamäärät ovat niin valtavia suurissa kaupungeissa.
Meidän ryhmässä on myös muutama muu lh, ja todella paljon tulee uutta asiaa jatkuvalla syötöllä meille. Etenkin työpajoissa joidenkin toimenpiteiden harjoittelu on tehnyt ihan pahaa alkuun..Lisäksi sairaanhoitajan vastuu tuntuu jopa pelottavan suurelta. Lähihoitajilla on kyllä selvästi paremmat kädentaidot ja kyllähän sen huomaa, että kokemusta hoitoalalta on jo ennestään. Silti sairaanhoitajan koulutus on mielestäni aivan erilainen ja uutta asiaa on hirveästi sekä enemmän teoreettista opiskelua. Paljon enemmän vaaditaan, ja olen tosiaan opiskellut vasta vuoden.
Ja tosiaan, en lähde tässä arvostelemaan lähihoitajan ammattia. Olen myös itse lähihoitaja, ja tottakai se on tärkeä ammatti. En kuitenkaan sanoisi sairaanhoitajan ja lähihoitajan koulutuksia todellakaan samanlaiseksi, sillä eroa on valtavasti. Meillä alkaa pian koulussa jo semmoiset opinnot, ettei minun lh- pohjasta ole enää mitään hyötyä periaatteessa, sillä kaikki hyöty oli oikeastaan vaan ensimmäisen 6-12kk aikana kun harjoiteltiin vielä hoitotyön perusteita.
Olen aina ihmetellyt lähihoitajien inhoa sairaanhoitajia kohtaan. Kyllähän se sairaanhoitaja nyt on korkeampi tutkinto, mikä siinä on niin hankalaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt lähihoitajien inhoa sairaanhoitajia kohtaan. Kyllähän se sairaanhoitaja nyt on korkeampi tutkinto, mikä siinä on niin hankalaa?
Toisinpäin näyttää olevan. Kumpikin tutkinto on ihan yhtä hyvä. Ne ovat erilaiset, ei sitä kukaan kiellä, mutta ei kumpikaan ole parempi.
Olin joskus päivystyksessä erikoissairaanhoitajan vakanssilla. Perushoitaja (leveäperseinen) yritti käännyttää yöllä kuumeista vanhusta pois. Puutuin asiaan. Ei ollut kauaa tuo perushoitaja työssä polilla, siirrettiin kalustelainaamoon .