Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja kysymys

Vierailija
13.04.2017 |

Saako lähihoitaja antaa muuta kun ihonalaisiapistoksia ? Siis diabeteksen hoidossako lähinnä noita .
Onko se muu työ vaippojen vaihtoa vaan?

Kommentit (365)

Vierailija
1/365 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa antaa lääkkeitä suun kautta, ihon alle pistoksina, lihakseen pistoksina, emättimeen, peräsuoleen, nenään, nenämahaletkuun, peg-letkuun jne. Saa ottaa verikokeita, ottaa sydänfilmin, aloittaa lääkkeettömän suonesisäisen nesteytyksen ( joissakin paikon lääkkeellisenkin), laittaa katetrin, katetroida, tehdä vatsakalvodialyysin, hoitaa haavoja jne jne jne. Pelkkää vaippojen vaihtoa ei ole missään ja monessa paikoissa sitä ei ole ollenkaan.

Vierailija
2/365 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa antaa lääkkeitä suun kautta, ihon alle pistoksina, lihakseen pistoksina, emättimeen, peräsuoleen, nenään, nenämahaletkuun, peg-letkuun jne. Saa ottaa verikokeita, ottaa sydänfilmin, aloittaa lääkkeettömän suonesisäisen nesteytyksen ( joissakin paikon lääkkeellisenkin), laittaa katetrin, katetroida, tehdä vatsakalvodialyysin, hoitaa haavoja jne jne jne. Pelkkää vaippojen vaihtoa ei ole missään ja monessa paikoissa sitä ei ole ollenkaan.

Höpö, höpö. Vain ani harvoissa paikoissa saa ottaa verikokeita tai edes koskea suoneen meneviin nesteisiin.

Kyllä se on vaippojen vaihtoa. Toki harvakseltaan kun kotihoidossa olevalle vaippa vaihdetaan joka toinen päivä. Ei haittaa vaikka vaipassa on kakkatuhrua.

Vierailija
4/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meillä koulussa opetettu iv-yhteyttä (suoni), toki työpaikka voi siihen erikseen kouluttaa.

Lähtökohtaisesti lähäri voi pistää ihon alle ja lihakseen (ja sormeen vs:n mittaamiseksi).

Vierailija
5/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo iv-lääkitys ja nesteytys vaatii kokonaisvaltaista tietoa jota vain sh- ja th-sekä tietysti lääkärikoulutuksessa saa.

Miksi teidän lähihoitajien täytyy yrittää päteä. Se on arvokasta työtä mitä teette useimmiten sen vanhuksen luona. Aivan sitä perus-ja lähityötä niin kuin jo nimikkeenne kertoo.

Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.

Vierailija
6/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri haluaa kouluttaa minusta väkisin lähihoitajan, mutta en todellakaan voi pistellä ihmisiä. Heidän mukaansa ei tarvitse, ei kuulu koulutukseen. Mitä ihmettä nyt??

Vierailija
7/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana olen tehnyt samaa hoitotyötä,kuin sairaanhoitajatkin,lukuunottamatta i.v.hoitoa.Nesteytyksessä pussin olen kyllä saanut vaihtaa.Laskimonäytteitä olen ottanut myös tuhansia.

Vierailija
8/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu se ammattitaitoon

Vierailija
9/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri haluaa kouluttaa minusta väkisin lähihoitajan, mutta en todellakaan voi pistellä ihmisiä. Heidän mukaansa ei tarvitse, ei kuulu koulutukseen. Mitä ihmettä nyt??

Jos kouluttaudut lasten ja nuorten puolelle selviät pistämällä yhden piikin koulussa, ja yhden piikin työssäoppimisessa.

Vierailija
10/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana olen tehnyt samaa hoitotyötä,kuin sairaanhoitajatkin,lukuunottamatta i.v.hoitoa.Nesteytyksessä pussin olen kyllä saanut vaihtaa.Laskimonäytteitä olen ottanut myös tuhansia.

Tässä näemme taas lähihoitajan joka antaa väärän kuvan ammatistaan. Älkää uskoko.

Vierailija
11/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan sormenpäästä otettavaa verensokeria. Onhan sekin laskimonäyte.

Vierailija
12/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kouluttaudut lasten ja nuorten puolelle selviät pistämällä yhden piikin koulussa, ja yhden piikin työssäoppimisessa.

Aiempi koulutukseni on juurikin lasten ja nuorten puolelta ja työkokemusta 15 vuotta. Eli tuota puolta minulle tarjottiinkin. Siis ketä ihmettä minä sitten pistelen työssäoppimisessa, lapsia ja nuoria? En kyllä pysty.. Ja tässä ajattelen siis sitä, että jos oma tunteeni toisten pistämisestä on näin epävarma, ei kenenkään pidä joutua minun pistettäväksi. No tässä niille jotka palstalla vähättelette lähihoitajia: kaikki eivät todellakaan voi sitä tehdä. Lähihoitaja tuttavani on sanonut, ettei voisi tehdä niin raskasta työtä jota minä aikanaan tein, mutta en minäkään ilmeisesti kykene tekemään sitä työtä mitä hän. Ja työkkärin mielestä myös kuka vaan voi..

Vierailija
13/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo iv-lääkitys ja nesteytys vaatii kokonaisvaltaista tietoa jota vain sh- ja th-sekä tietysti lääkärikoulutuksessa saa.

Miksi teidän lähihoitajien täytyy yrittää päteä. Se on arvokasta työtä mitä teette useimmiten sen vanhuksen luona. Aivan sitä perus-ja lähityötä niin kuin jo nimikkeenne kertoo.

Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.

Tässä hyvä esimerkki sairaanhoitajan tarpeesta päteä. Näihin törmää hoitoalalla paljon. Ikävä kyllä. Ei tarvitse miettiä miksi työilmapiiri on hoitoalalla pääsääntöisesti huonoa.

Vierailija
14/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiempi koulutukseni on juurikin lasten ja nuorten puolelta ja työkokemusta 15 vuotta. Eli tuota puolta minulle tarjottiinkin. Siis ketä ihmettä minä sitten pistelen työssäoppimisessa, lapsia ja nuoria? En kyllä pysty.. Ja tässä ajattelen siis sitä, että jos oma tunteeni toisten pistämisestä on näin epävarma, ei kenenkään pidä joutua minun pistettäväksi. No tässä niille jotka palstalla vähättelette lähihoitajia: kaikki eivät todellakaan voi sitä tehdä. Lähihoitaja tuttavani on sanonut, ettei voisi tehdä niin raskasta työtä jota minä aikanaan tein, mutta en minäkään ilmeisesti kykene tekemään sitä työtä mitä hän. Ja työkkärin mielestä myös kuka vaan voi..

Joudut harjoitteluun myös vanhuspuolelle tai vastaavaan paikkaan missä voi harjoitella hoitoa ja huolenpitoa, siinä harjoittelussa näytössä tulee pistää (yleensä) insuliini. Siis harjoittelet koulussa pistämällä kaveria, kannattaa työssäoppimisjaksolla harjoitella aiinakin kerran ja sitten näytössä osaat pistää itsenäisesti kerran.

Vierailija
15/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen itse lähihoitajaksi ja meillä muutamassa osaamisalassa opetellaan myös laskimoverinäytteen ottaminen . On myös mahdollista ottaa valinnaiseksi tuo, ensin opetellaan koulussa ja sitten tehdään lyhyt harkka jossain labrassa. Näin siis meillä, mutta olen kuullut että käytännöt vaihtelee tosi paljon eri kouluissa. Perusopinnoissa opeteltiin pistämään lihakseen ja ihonalaiskudokseen. Jokainen joutui olemaan pistettävänä ja pistämään, eli siis kaks kertaa pistettävänä ja kaks kertaa itse pistämään. Sai toki harjoitella useammankin kerran jos halusi. Lisäksi ofc verensokerin mittaaminen sormenpäästä. 

Enemmän taitaa riippua työpaikoista että mitä kuuluu lähihoitajien työnkuvaan. 

Vierailija
16/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laastarin saa lähäri laittaa, muut vaativammat työt tekee sairaanhoitaja, lääkäri tai muu ammattilainen. 

Varmasti on paikkoja, missä lähihoitajat toimivat puoskari-asenteella ja suorittavat tehtäviä mihin heillä ei ole koulutusta eikä valtuuksia. Ilmoitus heti Valviraan jos tuollaista havaitsee jossain tehtävän.

Vierailija
17/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö, höpö. Vain ani harvoissa paikoissa saa ottaa verikokeita tai edes koskea suoneen meneviin nesteisiin.

Kyllä se on vaippojen vaihtoa. Toki harvakseltaan kun kotihoidossa olevalle vaippa vaihdetaan joka toinen päivä. Ei haittaa vaikka vaipassa on kakkatuhrua.

Höpöhöpö jtsellesi. Kyllä se työ vaan on muuta kuin vaipanvaihtoa. Koita kestää se.

Vierailija
18/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laastarin saa lähäri laittaa, muut vaativammat työt tekee sairaanhoitaja, lääkäri tai muu ammattilainen. 

Varmasti on paikkoja, missä lähihoitajat toimivat puoskari-asenteella ja suorittavat tehtäviä mihin heillä ei ole koulutusta eikä valtuuksia. Ilmoitus heti Valviraan jos tuollaista havaitsee jossain tehtävän.

Kyllä meillä koulutukseen kuuluivat nuo ensimmäisen vastaajan kertomat. No dialyysia ei opetettu, mutta sitäkin olen työssä tehnyt. Tietenkin työpaikoilla annetaan perehdytys ja luvat.

Vierailija
19/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin paikoissa me lähihoitajat teemme noita töitä. Ja kyllä meille koulussakin opetettiin .

Vierailija
20/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat varmaan sormenpäästä otettavaa verensokeria. Onhan sekin laskimonäyte.

Onhan laboratorioissakin lähihoitajia ottamassa suoniverinäytteitä. Ei se nyt mitään atomitiedettä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä