Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja kysymys

Vierailija
13.04.2017 |

Saako lähihoitaja antaa muuta kun ihonalaisiapistoksia ? Siis diabeteksen hoidossako lähinnä noita .
Onko se muu työ vaippojen vaihtoa vaan?

Kommentit (365)

Vierailija
41/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana olen tehnyt samaa hoitotyötä,kuin sairaanhoitajatkin,lukuunottamatta i.v.hoitoa.Nesteytyksessä pussin olen kyllä saanut vaihtaa.Laskimonäytteitä olen ottanut myös tuhansia.

Tarkoitat varmaan sormenpäästä otettavaa verensokeria. Onhan sekin laskimonäyte.

Onhan laboratorioissakin lähihoitajia ottamassa suoniverinäytteitä. Ei se nyt mitään atomitiedettä ole.

Juu, ei lähihoitajakouluunkaan pääsy ole atomitiedettä 😅

Ei ole mitään lähihoitajakoulua. Yhtä helposti pääsee sairaanhoitajaksi opiskelemaan eikä ole tähtitiedettä sekään.

Höpsis. Onhan nyt aivan eri asia pääsy sh-kouluun tai sisäänpääsy lähihoitajakouluun.

Miten moukkamaista tyhmyyttä, herää..

Vierailija
42/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse terveydenhoitajana kotihoidossa ja kentällä olevien lähihoitajien tiiminvetäjä. Mun työ on 95% siistiä sisätyötä arkisin 8-16. Kentällä käyn lähinnä antamassa i.m. injektioita joita lähihoitajat eivät saa pistää. Teen myös haavanhoitoa, ompeleiden poistoa ym pientoimenpiteitä. Kyllä meillä ainakin lähihoitajien työ on täysin perushoitoa, vaihtavat vaippoja, suihkuttavat, syöttävät. Saavat jakaa asiakkaiden lääkkeet ja pistää insuliinia. Labrojen oton hoitaa kaupungissa kiertävä kotilabra. Ollessani harjoittelussa päivystysosastolla yliopistollisessa sairaalassa niin meillä oli osastolla yksi perushoitaja ja muut sairaanhoitajia. Tämä perushoitaja ei saanut viedä potilaalle edes panadolia lääkelasissa.

Hyvä, että joku tuo sentään totuuden. Järkkyä kuinka täällä valehdellaan tehtäväalueista. Pitäisi tehdä Valviraan ilmoitus valehoitajista, Siis jos he tekevät tehtäviä jotka ei heille kuulu.

Itse olen ollut paljon keskussairaalassa ja jo vuosikymmenet lähihoitajan toimet muutettiin sairaanhoitajan toimiksi.

Kyllä ne tehtävät nykyisin kuuluvat lähihoitajille. Sairaalassa varmaan on eri meininki. Mutta sairaanhoitajat siellä tekevät myös perushoidon tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hhhyu kirjoitti:

Mä hain 1999 lähihoitajaksi lukemaan oli 1 päivän pääsykokeet. Ei kaikki sinne siihen aikaan ees päässyt suoraan peruskoulusta hain. Valmistuin 2002. Ensimmäinen vuosikerta kun erikoistuminen oli vuoden. Nykyään kuulemma sinne pääsee kaikki opiskelemaan ja voi suorittaa 2 vuodessa?

Eivät kaikki voi päästä, kun hakijoita on monta kymmentä enemmän kuin paikkoja.

Aikanaan kun hain sh-kouluun hakijoita oli n.1000. Sisään pääsi 24(?)

Vierailija
44/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon itse terveydenhoitajana kotihoidossa ja kentällä olevien lähihoitajien tiiminvetäjä. Mun työ on 95% siistiä sisätyötä arkisin 8-16. Kentällä käyn lähinnä antamassa i.m. injektioita joita lähihoitajat eivät saa pistää. Teen myös haavanhoitoa, ompeleiden poistoa ym pientoimenpiteitä. Kyllä meillä ainakin lähihoitajien työ on täysin perushoitoa, vaihtavat vaippoja, suihkuttavat, syöttävät. Saavat jakaa asiakkaiden lääkkeet ja pistää insuliinia. Labrojen oton hoitaa kaupungissa kiertävä kotilabra. Ollessani harjoittelussa päivystysosastolla yliopistollisessa sairaalassa niin meillä oli osastolla yksi perushoitaja ja muut sairaanhoitajia. Tämä perushoitaja ei saanut viedä potilaalle edes panadolia lääkelasissa.

Hyvä, että joku tuo sentään totuuden. Järkkyä kuinka täällä valehdellaan tehtäväalueista. Pitäisi tehdä Valviraan ilmoitus valehoitajista, Siis jos he tekevät tehtäviä jotka ei heille kuulu.

Itse olen ollut paljon keskussairaalassa ja jo vuosikymmenet lähihoitajan toimet muutettiin sairaanhoitajan toimiksi.

Kyllä ne tehtävät nykyisin kuuluvat lähihoitajille. Sairaalassa varmaan on eri meininki. Mutta sairaanhoitajat siellä tekevät myös perushoidon tietenkin.

Tietenkin sh tekee perushoidon, tottakai hän sen osaa. Tehohoidossakin on kautta aikojen sh:t tehneet perushoidon.

Vierailija
45/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana olen tehnyt samaa hoitotyötä,kuin sairaanhoitajatkin,lukuunottamatta i.v.hoitoa.Nesteytyksessä pussin olen kyllä saanut vaihtaa.Laskimonäytteitä olen ottanut myös tuhansia.

Tarkoitat varmaan sormenpäästä otettavaa verensokeria. Onhan sekin laskimonäyte.

Onhan laboratorioissakin lähihoitajia ottamassa suoniverinäytteitä. Ei se nyt mitään atomitiedettä ole.

Juu, ei lähihoitajakouluunkaan pääsy ole atomitiedettä 😅

Ei ole mitään lähihoitajakoulua. Yhtä helposti pääsee sairaanhoitajaksi opiskelemaan eikä ole tähtitiedettä sekään.

Höpsis. Onhan nyt aivan eri asia pääsy sh-kouluun tai sisäänpääsy lähihoitajakouluun.

Miten moukkamaista tyhmyyttä, herää..

Niin. Minä hyvin arvosanoin valmistunut yo hain kaksi kertaa ennen kuin pääsin lähihoitajaksi opiskelemaan. Oli koko päivän kestävät vaativat pääsykokeet. Samaan aikaan perushoitajamieheni haki sh opintoihin. Ei pääsykoetta, kirjallinen lyhyt essee piti viedä toiseen paikkaan. Toisessa pelkkä haastattelu ja kumpaankin hyväksyttiin. Erittäin hereilläni olen.

Vierailija
46/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo iv-lääkitys ja nesteytys vaatii kokonaisvaltaista tietoa jota vain sh- ja th-sekä tietysti lääkärikoulutuksessa saa.

Miksi teidän lähihoitajien täytyy yrittää päteä. Se on arvokasta työtä mitä teette useimmiten sen vanhuksen luona. Aivan sitä perus-ja lähityötä niin kuin jo nimikkeenne kertoo.

Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.

Hauskaa on se, että sairaanhoitajat mollaavat 6 kk heitä vähemmän opiskelleita lähäreitä, kun taas itse tekevät ihan samaa heitä kaksi kertaa pidempään opiskelleita lääkäreitä kohtaan. Haluavat leikkiä pikkulääkäreitä, diagnosoida ja kirjoitella reseptejä. Juuri eilen todistin, kun sairaanhoitaja vähän omin luvun päästi potilaan kotiin ja lääkäri joutui hädissään soittamaan tälle perään (hän kun kantaa vastuun potilaasta, toisin kuin sh).

Vierailija
47/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähärit tekevät nykyisiin paljon asioita jotka kuuluivat ennen sairaanhoitajan tehtäviin. Lääkärin hommia taas on siirtynyt sairaanhoitajille.

Vierailija
48/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka etevä lähihoitaja olisit niin minun työtäni et voisi tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Leikkausasennon saat käydä laittamassa, mutta muuta et saa tehdä.

T: leikkaussalin sairaanhoitaja

Vierailija
49/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me lähihoitajat teemme työtämme, oli se sitten vaipanvaihtoa, verinäytteen ottamista tai pienten räkänenien pyyhkimistä. Ei meillä ole tarvetta päteä kuten joillakin muilla hoitajilla näyttää joskus olevan. Meillä on laaja ja monipuolinen koulutus ja valmiudet moniin tehtäviin. Miksi sitä kenenkään tarvitsee epäillä tai työtämme aliarvioida? Keneltä se on pois, että meillä on hyvä ammatti? Kukin arvostakoon omia töitään.

Toimenpiteet ovat temppuja, jotka jokainen joutuu opettelemaan. Samalla tavalla ne opetellaan, luki siinä nimikyltissä mikä hoitaja vaan. Ja kyllä ne temput oppii, ei se nyt mikään ihme juttu ole. Se mikä enemmän vaatii on empaattisuus ja eettisyys. Niitä on vaikea oppia ellei luonnostaan ole. Työ on työtä eikä siinä injektiota antaessa mitään pätevyyden hurmaa nouse. Puhtaus, ravinto ja eritystoiminta ovat elintärkeitä asioita nekin.

Voi kuule puhtaus, ravinto ja eritystoiminta ne vasta tärkeitä ovatkin, erityisesti lähihoitajan työssä.

Niinhän ne ovat. Ja kaikkien hoitajien työssä. Sairaanhoitajathan senkin työn tekevät sairaaloissa ainakin, kun ei siellä lähihoitajia ole. Ei se huono juttu olisi, vaikka olisikin erikseen hoitajat perushoitoon. Sopisi minulle oikeen hyvin. Voisin hakeutua sitten sairaalaan töihin, kun ei niin niistä " tempuista" tykkää. Nyt olen töissä päiväkodissa.

Lähäri

Sen takia sairaalassa luovuttiin lähäreistä kun se sh pystyy hoitamaan perushoidon että haavat, infuusiot, potilaan ohjauksen, kotouttaminen ym yhdellä kertaa, ei toki samanaikaisesti. Mutta toki nykyään kun hoito on niin lyhyttä ja polikliinista, niin ohjauksen on oltava hyvin intensiivistä.

Vierailija
50/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen lääkäri.

Vierailija
51/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo iv-lääkitys ja nesteytys vaatii kokonaisvaltaista tietoa jota vain sh- ja th-sekä tietysti lääkärikoulutuksessa saa.

Miksi teidän lähihoitajien täytyy yrittää päteä. Se on arvokasta työtä mitä teette useimmiten sen vanhuksen luona. Aivan sitä perus-ja lähityötä niin kuin jo nimikkeenne kertoo.

Sitten mollaatte aina sairaanhoitajia. Sairaanhoitaja on saanut pidemmän ja laajemman koulutuksen ja toimii useimmiten lähihoitajien lähiesimiehenä.

Hauskaa on se, että sairaanhoitajat mollaavat 6 kk heitä vähemmän opiskelleita lähäreitä, kun taas itse tekevät ihan samaa heitä kaksi kertaa pidempään opiskelleita lääkäreitä kohtaan. Haluavat leikkiä pikkulääkäreitä, diagnosoida ja kirjoitella reseptejä. Juuri eilen todistin, kun sairaanhoitaja vähän omin luvun päästi potilaan kotiin ja lääkäri joutui hädissään soittamaan tälle perään (hän kun kantaa vastuun potilaasta, toisin kuin sh).

Sh:n koulutus kestää amk:ssa 3,5 vuotta eli 1,5 vuotta kauemmin kuin lähärien koulutus.

Vierailija
52/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka etevä lähihoitaja olisit niin minun työtäni et voisi tehdä lähihoitajan tutkinnolla. Leikkausasennon saat käydä laittamassa, mutta muuta et saa tehdä.

Eihän sinun työtäsi voi tehdä kuka tahansa sairaanhoitajakaan. Sinulla on erikoisala. Sinäkään et voi tehdä minun työtäni erikoistumisalallani lähihoitajana. En silti väheksy sinua tai työtäsi. Älä sinäkään väheksy minua tai työtäni. Teemme kumpikin yhtä tärkeää työtä

Vierailija
53/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sht ovat hyvin painavaperseisiä. Tykkäävät päivystyksessäkin istua hanurillaan, eivätkä halua tehdä töitä jotka heille kuuluvat, esim vessattaa. Sen sijaan lääkärien työt kyllä tuntuisivat kelpaavan. Sitä pätemisen määrää ja napinaa. Mennään jo polleana viemään lääkkeitä, joita ei jollekin potilaalle saisikaan antaa, eikä meinata uskoa kun kielletään. Koulutus kun ei anna valmiuksia ymmärtää tällaisia eroavaisuuksia tai kykyä diagnosoida.

t. Entinen sh

Vierailija
54/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sinun työtäsi voi tehdä kuka tahansa sairaanhoitajakaan. Sinulla on erikoisala. Sinäkään et voi tehdä minun työtäni erikoistumisalallani lähihoitajana. En silti väheksy sinua tai työtäsi. Älä sinäkään väheksy minua tai työtäni. Teemme kumpikin yhtä tärkeää työtä

Enpä usko, että sinulla semmoinen työ, johon en sairaanhoitajana pystyisi.

Ps. Olet myös lähihoitaja, muttahalusin tehdä muuta kuin vuorotyötä.

Vierailija
55/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki lähihoitajien arvostelijat, miettikää kuinka raskasta ja kovaa työtä he tekevät pienellä palkalla ja pienillä resursseilla. Kuinka moni siistiä toimisto työtä tekevä jaksaisi tehdä työtä ulosteelle haisevissa vanhainkodeissa? Itse arvostan lähihoitajia todella paljon.

Vierailija
56/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja EI OLE KOSKAAN ERIKOISTUNUT. Puhutaan vain suuntautumisesta.

Vierailija
57/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän se johtuu, että sairaanhoitajilla on tarve päteä. Ottaako vaan koville, kun ei ala olekkaan kovin romanttinen. Ei lääkäreitä olekkaan helppo iskeä eikä olekkaan mitään alapuolella olevaa ammattikuntaa. Lähihoitajat kun ovat tasa- arvoisia hoitajia ja laitoshuoltajillakin on hyvä itsetunto.

Vierailija
58/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te kaikki lähihoitajien arvostelijat, miettikää kuinka raskasta ja kovaa työtä he tekevät pienellä palkalla ja pienillä resursseilla. Kuinka moni siistiä toimisto työtä tekevä jaksaisi tehdä työtä ulosteelle haisevissa vanhainkodeissa? Itse arvostan lähihoitajia todella paljon.

Mutta sinä et varmaan ole nähnyt näitä hoitamattomia vanhuksia esim kotihoidossa. Kyse ei ole pelkästään resusseista, vaan ehkä hoitajan resusseista.

Vierailija
59/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla on.

Sairaanhoitajana pystyn kaikkeen erikoisalaan. Toki joku silmänpohjakuvauksen suorittamiseen tarvitsen perehdytyksen.

Vierailija
60/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajana et olisi pätevä työhöni etkä saisi käyttää edes nimikettä. Lähihoitajana voisit ja olisit, jos sinulla on sopiva suuntautuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan