Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja kysymys

Vierailija
13.04.2017 |

Saako lähihoitaja antaa muuta kun ihonalaisiapistoksia ? Siis diabeteksen hoidossako lähinnä noita .
Onko se muu työ vaippojen vaihtoa vaan?

Kommentit (365)

Vierailija
81/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan koulutuksessa lähärit saa hyväksluettua ensimmäisen harjoittelun. Mitään muuta ei saa hyväksiluettua.

Vierailija
82/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt lähihoitajien inhoa sairaanhoitajia kohtaan. Kyllähän se sairaanhoitaja nyt on korkeampi tutkinto, mikä siinä on niin hankalaa?

Toisinpäin näyttää olevan. Kumpikin tutkinto on ihan yhtä hyvä. Ne ovat erilaiset, ei sitä kukaan kiellä, mutta ei kumpikaan ole parempi.

Tottakai molemmat tutkinnot ovat hyviä, enhän minä sitä sanonut etteikö olisi? Mutta sairaanhoitaja on korkeakoulututkinto ja lähihoitaja amistutkinto. Molemmat ovat kyllä tärkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse törmännyt terveydenhuollossa vain ja ainoastaan täysin normaaleihin sairaanhoitajiin ja muihin hoitajiin. Asiakkaana olen ollut niin perusterveydenhuollossa kuin erikoissairaanhoidossakin. Ihan normaaleja hoitajia, tekevät ammattitaitoisesti kaikki omat työnsä juuri kuten pitääkin. Ei ole koskaan ollut mitään valittamista.

Sen sijaan lääkäreitä olen tavannut lähinnä vain outoja.... Todella erikoisia tapauksia.

Vierailija
84/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika hyvin ne sh:t asioista tietää... Mä ainakin kääntyisin aika monessakin asiassa sh:n puoleen.

Vierailija
85/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt lähihoitajien inhoa sairaanhoitajia kohtaan. Kyllähän se sairaanhoitaja nyt on korkeampi tutkinto, mikä siinä on niin hankalaa?

Toisinpäin näyttää olevan. Kumpikin tutkinto on ihan yhtä hyvä. Ne ovat erilaiset, ei sitä kukaan kiellä, mutta ei kumpikaan ole parempi.

Tottakai molemmat tutkinnot ovat hyviä, enhän minä sitä sanonut etteikö olisi? Mutta sairaanhoitaja on korkeakoulututkinto ja lähihoitaja amistutkinto. Molemmat ovat kyllä tärkeitä.

Niin, entäs sitten?

Vierailija
86/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hoitajat on hyviä ja tekee tärkeää työtä. Kaikkia hoitajia tämä yhteiskunta tarvitsee ja paljon. Puhaltakaa yhteen hiileen ja olkaa ylpeitä ammatistanne oli se sitten lähihoitaja, sairaanhoitaja tai mikä tahansa muu hoitaja. Teillä on kaikilla kuitenkin sama päämäärä: auttaa ihmisiä. Joten olkaa mieluummin samalla puolella kun että arvostelisitte toisianne.

Vierailija
87/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entäs sitten?

Mitä tarkoitat? Jos molemmat olisi yhtä hyviä niin miksi me kouluttaisimme sairaanhoitajia jos halvellamalla voisimme kouluttaa lähihoitajia.

Vierailija
88/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, entäs sitten?

Mitä tarkoitat? Jos molemmat olisi yhtä hyviä niin miksi me kouluttaisimme sairaanhoitajia jos halvellamalla voisimme kouluttaa lähihoitajia.

Juuri siksi, että ne ovat eri ammatteja. Jos haluaa tehdä töitä, jossa tarvitaan lähihoitajan tutkinto, mitä järkeä olisi kouluttautua sairaanhoitajaksi. Kaikki ammatit ovat yhtä hyviä.

Vierailija
89/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi lähihoitajalla on LAAJEMPI koulutus kuin esim. sairaanhoitajalla, noinniinkuin kaikenkaikkiaa, pitää hallita tt-tulotukihakemuksista kaikkea pistosten välillä. Lääkitykset ym. Eli turhaon sairaanhoitajien yrittää tylyttää "pelkkiä" lähäreitä, koska heillä on laajempi osaamisala kuin sairaanhoitajilla.

Vierailija
90/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin ennen opiskelua mikä olisi järkevää. Halusin hoitaa lapsia. Ja halusin ammatin, jossa olisi mahdollisuus sekä sairaiden että terveiden lasten hoitoon. Lto antaisi mahdollisuuden päiväkotiin ja sh sairaalaan. Mutta minäpä opiskelin lähihoitajaksi ja sain pätevyyden sekä sairaalaan että päiväkotiin ja lisäksi moneen muuhun. Vähän aikaa olin lasten infektio- osastolla, mutta nyt päiväkodissa. Saas nähdä mihin tie vie. Työ erityislasten parissa kiinnostaa.

Vierailija
91/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi lähihoitajalla on LAAJEMPI koulutus kuin esim. sairaanhoitajalla, noinniinkuin kaikenkaikkiaa, pitää hallita tt-tulotukihakemuksista kaikkea pistosten välillä. Lääkitykset ym. Eli turhaon sairaanhoitajien yrittää tylyttää "pelkkiä" lähäreitä, koska heillä on laajempi osaamisala kuin sairaanhoitajilla.

Tuo on totta. Koulutus on laaja ja hirveän paljon pitää oppia lyhyessä ajassa. Mielestäni lähihoitajakoulutus saisi olla vuoden pitempi.

Vierailija
92/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kaikki lähihoitajien arvostelijat, miettikää kuinka raskasta ja kovaa työtä he tekevät pienellä palkalla ja pienillä resursseilla. Kuinka moni siistiä toimisto työtä tekevä jaksaisi tehdä työtä ulosteelle haisevissa vanhainkodeissa? Itse arvostan lähihoitajia todella paljon.

Mutta sinä et varmaan ole nähnyt näitä hoitamattomia vanhuksia esim kotihoidossa. Kyse ei ole pelkästään resusseista, vaan ehkä hoitajan resusseista.

Jos kotihoidon asiakas on n 23 h vuorokaudessa yksin asunnossaan sotkien päivät pitkät ulosteellaan seiniä ja lähihoitaja käy kolme kertaa päivässä 20 min kerrallaan niin  asiakas voi hyvinkin näyttää hoitamattomilta. Niitä pitkäaikaispaikkoja ei todellakaan riitä läheskään kaikille tarvitseville.

Vierailija
93/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meillä koulussa opetettu iv-yhteyttä (suoni), toki työpaikka voi siihen erikseen kouluttaa.

Lähtökohtaisesti lähäri voi pistää ihon alle ja lihakseen (ja sormeen vs:n mittaamiseksi).

Kyllä meille opetettiin. Tosin melko nopeasti. Joillain työpaikoilla koulutetaan lähihoitajat iv hoitoon ja verinäytteiden ottoon ja silloin niihin saa luvat. Myös monet lähihoitat joilla oma hoitoyritys hankkivat nuo luvat.

Kotihoidossa vaihdetaan paljon vaippoja ja pestään perseitä, mutta työ on niin paljon muutakin. Myös sairaalassa sh:t.vaihtaa vaippoja.

Vierailija
94/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai oikein LAAJEMPI. Me osaamme kyllä tehdä toimeentulohakemuksen ilman koulutustakin. Samoin hoitotukihakemuksen ym, nämä perusteet ja kaikki kaavakkeet käytiin sh-opinnoissa ainakin 80-luvulla.

Lueppa tuon sairaanhoidonopiskelijan kommentit niin alat ymmärtämään koulutuksen ja vastuun erot.

Sinä lisäksi et osaa edes kirjoittaa välttävästi.

Vierailija
95/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai oikein LAAJEMPI. Me osaamme kyllä tehdä toimeentulohakemuksen ilman koulutustakin. Samoin hoitotukihakemuksen ym, nämä perusteet ja kaikki kaavakkeet käytiin sh-opinnoissa ainakin 80-luvulla.

Lueppa tuon sairaanhoidonopiskelijan kommentit niin alat ymmärtämään koulutuksen ja vastuun erot.

Vastuu on täsmälleen sama. Kyllä lähihoitajan koulutus on hirvittävän laaja. Mielestäni liian laaja koulutuksen pituuteen nähden. Hyvä juttu olisi myös paluu entiseen. Eli opiskeltaisiin vain sitä omaa ainetta ja jokaisella alalla olisi oma ammattinimikkeensä. Tähän on osittain jo menty ensihoidon suhteen. Muutamalla paikkakunnalla voi opiskella suoraan perustason ensihoitajaksi eikä opintoihin kuulu muuta.

Vierailija
96/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meillä koulussa opetettu iv-yhteyttä (suoni), toki työpaikka voi siihen erikseen kouluttaa.

Lähtökohtaisesti lähäri voi pistää ihon alle ja lihakseen (ja sormeen vs:n mittaamiseksi).

Kyllä meille opetettiin. Tosin melko nopeasti. Joillain työpaikoilla koulutetaan lähihoitajat iv hoitoon ja verinäytteiden ottoon ja silloin niihin saa luvat. Myös monet lähihoitat joilla oma hoitoyritys hankkivat nuo luvat.

Kotihoidossa vaihdetaan paljon vaippoja ja pestään perseitä, mutta työ on niin paljon muutakin. Myös sairaalassa sh:t.vaihtaa vaippoja.

Se on eri asia kun avustetaan tipan laitossa. Se teille opetetaan ja näytetään kuinka lääkärisetä sen tekee.

Itse aikanaan jouduin sisätautiosastolla lääkärin valvonnassa opettelemaan tipan laiton. Eikä se ollut niin helppoa. Koulu antoi vaan teoriaa. Mutta minusta tuli hyvä tipanlaittaja. Kerran pahassa onnettomuudessa kirurgi ei saanut aloitettua infuusiota koska potilas oli pahoin kylmettynyt. Kysyin häneltä lupaa laittaa vaurioituneeseen käteen ja onnistuin. Elvytyksissä jouduin tipan laittamaan tietysti elottomalle. No,nuo oli niitä sh:n alkuvuosia ☺

Miksi te jaksatte jauhaa tuota sairaanhoitaja vaihtaa vaipan. Olen tuhottomasti vaihtanut vaippaa JA VIELÄ PESEN SEN PYLLYN ETTEI SINNE JÄÄ KAKKATUHNUA.

Kerran ea: ssa oli erakoitunut, vihainen mummo joka kaupungilla löi kävelykepillä jos tielle osui.

Minäpä suihkutin tuon mummon. Leikkasin vielä hurjat varpaan kynnet. Tuo mummu alkoi hymyilemään valloittavasti😊.

Vierailija
97/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te kaikki lähihoitajien arvostelijat, miettikää kuinka raskasta ja kovaa työtä he tekevät pienellä palkalla ja pienillä resursseilla. Kuinka moni siistiä toimisto työtä tekevä jaksaisi tehdä työtä ulosteelle haisevissa vanhainkodeissa? Itse arvostan lähihoitajia todella paljon.

Mutta sinä et varmaan ole nähnyt näitä hoitamattomia vanhuksia esim kotihoidossa. Kyse ei ole pelkästään resusseista, vaan ehkä hoitajan resusseista.

Jos kotihoidon asiakas on n 23 h vuorokaudessa yksin asunnossaan sotkien päivät pitkät ulosteellaan seiniä ja lähihoitaja käy kolme kertaa päivässä 20 min kerrallaan niin  asiakas voi hyvinkin näyttää hoitamattomilta. Niitä pitkäaikaispaikkoja ei todellakaan riitä läheskään kaikille tarvitseville.

Kyse ei ollut ulosteen sotkijasta, vaan ihminen joka oli 30h samassa vaipassa.

Vierailija
98/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on eri asia kun avustetaan tipan laitossa. Se teille opetetaan ja näytetään kuinka lääkärisetä sen tekee.

Itse aikanaan jouduin sisätautiosastolla lääkärin valvonnassa opettelemaan tipan laiton. Eikä se ollut niin helppoa. Koulu antoi vaan teoriaa. Mutta minusta tuli hyvä tipanlaittaja. Kerran pahassa onnettomuudessa kirurgi ei saanut aloitettua infuusiota koska potilas oli pahoin kylmettynyt. Kysyin häneltä lupaa laittaa vaurioituneeseen käteen ja onnistuin. Elvytyksissä jouduin tipan laittamaan tietysti elottomalle. No,nuo oli niitä sh:n alkuvuosia ☺

Miksi te jaksatte jauhaa tuota sairaanhoitaja vaihtaa vaipan. Olen tuhottomasti vaihtanut vaippaa JA VIELÄ PESEN SEN PYLLYN ETTEI SINNE JÄÄ KAKKATUHNUA.

Kerran ea: ssa oli erakoitunut, vihainen mummo joka kaupungilla löi kävelykepillä jos tielle osui.

Minäpä suihkutin tuon mummon. Leikkasin vielä hurjat varpaan kynnet. Tuo mummu alkoi hymyilemään valloittavasti😊.

Onpa joskus käynyt niinkin, että ambulanssissa oleva perustason lähihoitaja on käynyt sairaalassa laittamassa kanyyliin, kun sairaanhoitajilta ei ole onnistunut. Ambulanssissa niitä laitetaan liikkuvassa autossa tämän tästä.

Vierailija
99/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on täsmälleen sama. Kyllä lähihoitajan koulutus on hirvittävän laaja. Mielestäni liian laaja koulutuksen pituuteen nähden. Hyvä juttu olisi myös paluu entiseen. Eli opiskeltaisiin vain sitä omaa ainetta ja jokaisella alalla olisi oma ammattinimikkeensä. Tähän on osittain jo menty ensihoidon suhteen. Muutamalla paikkakunnalla voi opiskella suoraan perustason ensihoitajaksi eikä opintoihin kuulu muuta.

Itseasiassa sairaanhoitaja on vastuussa sinunkin töistä. Ja se osastonhoitaja vasta vastuussa onkin.

Onkohan tuo koulu ollut sinulle liian haastavaa?

Vierailija
100/365 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perushoitaja työskentelun muutama vuosi taaksepäin ambulanssissa.

Silloin sain laittaa i.v tipan sekä intuboida.

Näytöt ja harjoittelut kävin suorittamassa leikkaussalissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi