Miksi rikkaat tykkäävät golfista?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Koska mailat maksaa 100 euroa / kpl.
Valokuvaus on yksi kalleimmista harrastuksista. Kuitenkaan se ei ole rikkaiden eikä junttien harrastus. Hyvä järjestelmäkamera maksaa viisinumeroisen summan ja siihen vaikkapa lintukuvausobjektiivi maksaa muutaman tonnin. Plus muut objektiivit ja varusteet.
Pääsevät pätemään kun köyhät ei rökitä tuossa lajissa. Kouluratsatus on toinen, missä köyhät ei juhli kustannussyistä.
Vierailija kirjoitti:
Koko bagin mailoineen saa usein kirpputorilta viidelläkympillä tms. Itsekin ostin käytetyn bagin mailoineen 50€ kun aloitin. Sittemmin olen jonkin verran uusinut mailoja, mutta yhä on käytössä monta mailaa myös alkuperäisestä bagistä.
Ei tähän yleensä mene kuin sellaiset 500€ kesässä kun jäsenmaksun maksaa ja 10-20 kierrosta kesässä kiertää.
Vierailija kirjoitti:
Jääkiekossa ja salibandyssäkin maksaa enemmän
Ei ole kallista. Kiinnostus on tärkeintä. Alkuun pääsee muutamalla raudalla, vaikka kirppikseltä ja rangepoletti on joku 4 e. Par3 ja jokamieskenttiä on. Youtubessakin hyviä videoita.
puolisetin saa muutamalla satasella bägeineen. Lidl myi vaatteita joskus jos niitä erikseen haluaa.
säälittävimpiä on äkkirikkaat, jotka ostaa osakkeet, huippumailat ja krokotiilinnahka ym. kuteet, nähty on. Eikä osaa lyödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valokuvaus on yksi kalleimmista harrastuksista. Kuitenkaan se ei ole rikkaiden eikä junttien harrastus. Hyvä järjestelmäkamera maksaa viisinumeroisen summan ja siihen vaikkapa lintukuvausobjektiivi maksaa muutaman tonnin. Plus muut objektiivit ja varusteet.
Vähän liiottelua kyllä väittää että hyvä järkkäri viisinumeroisia summia maksaisi. Tai aika paljonkin. Muutaman tonnin rungoista alkaa löytyä riittävästi ominaisuuksia ihan ammattilaiselle asti, nykyään, puhumattakaan harrastajasta. Saahan kamerakalustoon toki rahaa menemään niin paljon kuin haluaa laittaa mutta sillti.
Hah. Monikaan ei ole rikas vaan wannabe-rikas. Näillä on eronsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tähän yleensä mene kuin sellaiset 500€ kesässä kun jäsenmaksun maksaa ja 10-20 kierrosta kesässä kiertää.
Minulla on tänä kautena mennyt:
- golfseuran ja liiton jäsenmaksu: 100€
- pelilippuja ostan aina talvella kun niitä saa edullisesti, ja maksan noin 20€ per kierros (pelaan etupäässä yhdeksän reiän kierroksia).
- rangepoletteja, palloja ja muuta tilpehööriä noin satasella.
Olen pelannut 17 kierrosta tänä vuonna, sekä ainakin kymmenkunta kertaa käynyt treenailemassa klubin rangella ja harjoitusviheriöllä.
Kun yksi kierros kestää minulla keskimäärin 2h niin arvioisin että yhdelle golfin parissa vietetylle tunnille on tullut hintaa noin 10-12€.
Ei se nyt kovin elitistiseltä tunnu.
Ensimmäiset mailani maksoivat käytettynä 250€ koko setti ja kun myin ne pari vuotta myöhemmin ostaakseni paremmat sain niistä melkein saman hinnan.
Vierailija kirjoitti:
puolisetin saa muutamalla satasella bägeineen. Lidl myi vaatteita joskus jos niitä erikseen haluaa.
Itse ostan aika paljon golf palloja ja muuta kuluvaa varustetta budget sportista. Nykyinen bägikin on sieltä hankittu.
Yksi asia mistä tykkään golfissa itse pelin lisäksi on lajikulttuuri joka painottaa hyviä tapoja ja toisten huomioimista, mikä näkyy esim siinä että ihmiset tervehtivät toisiaan, sääntöjä noudatetaan oma-aloitteisesti, muille ei aiheuteta tarpeetonta häiriötä ja omat jäljet korjataan ja siistitään kentältä.
Nämä kaikki ovat asioita joita välillä toivoisi näkevänsä yhteiskunnassa muuallakin kuin golfkentällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika kovatuloinen, ja minua huvittaa työkavereiden ja tuttujen tarve hakeutua golfin pariin. Mikä ihmeen juttu tämä on? Golfin pelaaminen antaa minun silmissä nopeasti käsityksen nolosta pyrkyristä.
Olet ihme tyyppi.
Minä ja mieheni olemme pelanneet golfia jo kohta parikymmentä vuotta. Siksi, että se on kivaa, sitä voi harrastaa yhdessä ja tasoitusjärjestelmä mahdollistaa eri tasoisten pelaajien yhdessä pelaamisen. Tulee käveltyä ulkona paljon kauniissa maisemissa. Tutustuu myös ihmisiin ympäri maailmaa, koska useimmiten on neljä samalla tee-ajalla.
Olemme golfklubin jäseniä kotimaassamme, mutta emme osakkaita. Suurimman osan peleistä pelaamme kuitenkin Espanjassa, jossa meillä on talo ja peliolosuhteet ihanteelliset ympäri vuoden keskikesän kuuminta aikaa lukuunottamatta.
Kerran kokeilleena. Salli mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se golf paljoa maksa. Itse maksan 1000-1500€ vuodessa, jos ei ole tarpeen tehdä mitään hankintoja. Ja halvemmallakin selviää, jos ei pelioikeutta maksa vaan pelaa pelilipuilla. Itse pelaan sen verran paljon, että kannattaa ostaa 800€ maksava pelioikeus.
Ei ne mailatkaan paljoa maksa. Käytettynä hyvät saa 200€. Uutena hyvät maksaa 500€ ja niillä pelaa vaikka 10 vuotta. Toki paljon niihinkin saa kulumaan, esimerkiksi oman bägini arvo on kaikkinensa noin 2500€. Tämä nyt johtuu siitä, että tulee ostettua lähes parasta mitä rahalla saa.
Tiedoksi sinne kuplaan, että 1000 e vuodessa on paljon
En ole tohtinut kokeilla kun näyttää niin vaikealta. Minigolfissa ja oikean golfinkin puttauksessa tietysti osuu palloon mutta eikö tuollaisessa olan takaa lähtevässä svingi huitaisussa ole helppo nolata itsensä lyömällä täysin ohi pallosta? Ihmettelen miten kaiken maailman random mummelitkin osaa/osuu golffissa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tohtinut kokeilla kun näyttää niin vaikealta. Minigolfissa ja oikean golfinkin puttauksessa tietysti osuu palloon mutta eikö tuollaisessa olan takaa lähtevässä svingi huitaisussa ole helppo nolata itsensä lyömällä täysin ohi pallosta? Ihmettelen miten kaiken maailman random mummelitkin osaa/osuu golffissa.
Palloon osuminen ja toistettava svingi ovat petollisen helpon näköisiä mutta yllättävän vaikeita asioita.
Svingi ei koskaan onnistu täydellisesti, ja pienetkin virheet vaikuttavat pallon lentorataan yllättävän paljon. Tämä puolestaan tuo peliin sattumanvaraisuuden joka tekee siitä kiinnostavan. Sattuman ja onnen vaikutusta voi kompensoida taidolla, mutta ei kokonaan elimimoida. Edes maailman huiput eivät pysty toistamaan huippusuoritusta useita kertoja.
Useimmat ihmiset oppivat lyömään palloa riittävän hyvin nauttiakseen pelistä esim käymällä viikon lopun mittaisen greencard kurssin ja harjoittelemalla omatoimisesti muutaman viikonlopun. Harjoittelun määrä riippuu sitten henkilökohtaisista ominaisuuksista, liikunnallisuudesta ja esim aiemmasta mailapelikokemuksesta on usein hyötyä.
Golfkentällä kukaan ei tule naureskelemaan jos huitaisee ohi pallosta tai pallo lentää mihin sattuu. Jokainen on ollut aloittelija ja golf on lajina sellainen että huippupelaajakin saattaa huonona päivänä pelata todella huonosti. Olympialaisissa Suomen ammatikseen pelaava Sami Välimäki aloitti kierroksensa lyömällä ensimmäisen pallonsa suoraan järveen.
Ainoa mitä golf kentällä katsotaan vinoon on se, jos joku viivästyttää hitaalla etenemisellään aiheettomasti takana tulevien peliä. Aloittelija voi hyvin pelata kentällä kunhan pitää silmällä omaa pelinopeuttaan ja tarvittaessa nostaa pallon taskuun ja siirtyy suosiolla seuraavalle reiälle jos näyttää siltä että menee yli 10 lyöntiä eikä pallo ole reiässä.
Hyvä tapa kokeilla lajia on osallistua greencard kurssille. Kurssit maksavat yleensä satasen tai pari, ja hintaan kuuluu opetuksen lisäksi pallot ja varusteet. Toisaalta on kyllä hyvä ymmärtää se, että golfia EI opi pelaamaan viikonlopun aikana, vaan kurssi ainoastaan antaa valmiudet siihen että voi alkaa harjoittelemaan omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se golf paljoa maksa. Itse maksan 1000-1500€ vuodessa, jos ei ole tarpeen tehdä mitään hankintoja. Ja halvemmallakin selviää, jos ei pelioikeutta maksa vaan pelaa pelilipuilla. Itse pelaan sen verran paljon, että kannattaa ostaa 800€ maksava pelioikeus.
Ei ne mailatkaan paljoa maksa. Käytettynä hyvät saa 200€. Uutena hyvät maksaa 500€ ja niillä pelaa vaikka 10 vuotta. Toki paljon niihinkin saa kulumaan, esimerkiksi oman bägini arvo on kaikkinensa noin 2500€. Tämä nyt johtuu siitä, että tulee ostettua lähes parasta mitä rahalla saa.
Tiedoksi sinne kuplaan, että 1000 e vuodessa on paljon
Pitää ymmärtää mitä sillä saa. Tonnilla saa useimmilla paikkakunnilla koko kauden voimassa olevan pelioikeuden eli saat pelata niin paljon haluat.
Työkaveri pelasi viime kaudella yli 90 kierrosta kun hänellä oli työpaikan vaihtumisen johdosta vähän pidempi kesäloma (oli työttömänä), jolloin jos hänellä olisi ollut tonnin maksanut pelioikeus niin hän olisi maksanut harrastuksestaan noin 2,5€ tunti 90 kierrosta on kyllä lähes tuplat keskivertoaktiivin pelimääriin.
Ja jos ei näe pelaavansa niin paljon että täyden pelioikeuden ostaminen kannattaisi niin silloin ei tietenkään kannata sellaista ostaa. Ihan kuten bussiin ei kannata ostaa vuosikorttia jos ajaa bussilla vain kerran kuussa vaan silloin kertaliput tulevat halvemmiksi.
Itse pelaan yksittäisillä kertalipuilla osittain siksi että en näe vuosikorttia omalle pelimäårålle järkeväksi ratkaisuksi, ja osittain siksi että tykkään käydä eri kentillä pelaamassa.
Jokaisen golfia öykkäriurheiluna (virheellisesti) pitävän kannattaa laittaa tilaukseen Mika Kyllösen juutuub-kanava.
Suomessa golf on todella halpaa kun vertaa suomalaisten tulotasoa verraten muihin Euroopan maihin. Kesä maksaa hyvällä kentällä tonnin luokkaa, jolloin saa pelata niin paljon kuin tahtoo, vieraskentillä käynti tiskiltä ostettuna 40-70€/kierros. Välineet käytettynä alkaen 100€ eikä ylärajaa ole. Itsellä mailoissa kiinni n. 2000€(puolet ostettu käytettynä) jotka ovat jo pelimiehen tasoa. Vaatteet, kengät toki maksaa lisäksi, niitäkin saa edullisesti ellei ole vannoutunut J. Lindeberg ym.
Ulkomailla pelaaminen on sitten asia erikseen. Itse käyn talven aikana vähintään 2 kertaa Espanjassa, sesonkina kierros 100€ ylöspäin, siihen lisäksi täytyy monella kentällä vuokrata auto kun siirtymät ja korkeuserot suuria. Viikon mittaisella reissulla pelaan 6 kierrosta, se kustantaa n 700€, siihen muut kulut päälle.
En ole laskenut paljonko vuodessa rahaa menee golfiin, duunarin tulot toistaiseksi riittäneet.
Eihän harrastamisessa ole rahallisesti mitään järkeä, mutta jos alkaa järjellä miettiä onko missään järkeä?
Golfin kautta olen saanut paljon ystäviä, tehdään yhdessä reissuja vaimot ja lapset mukana, me miehet pelataan, muut saa nauttia auringosta ja muista aktiviteeteista.
Pääasia että on kivaa!
Kyllä vaan yleensä joka kerta tulee hiki vaikka olisi viileämpi ilmakin. Sitä tulee tuskanhiki kun lyönti ei suju ja kyllä muutenkin jossain vaiheessa kierrosta alkaa hiki virrata.