Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sukupuolta ei voida määritellä sukuelimen mukaan?

Vierailija
13.04.2017 |

Ainakin niillä keillä se on selkeesti erotettavissa.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkoiset sukuelimet eivät kerro mitään siitä, onko henkilöllä millaiset kromosomit ja millainen sukuhormonitoiminta.

Yli 99 prosentissa tapauksia ne kertovat. Ymmärrätkö, melkein kaikissa tapauksissa?

Vierailija
122/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan biologisten asioien takia ei voi. Ulkoiset sukuelimet eivät kerro mitään siitä, onko henkilöllä millaiset kromosomit ja millainen sukuhormonitoiminta. Toisin sanoen jos määrität vauvan syntymässä tytöksi sen perusteella että jalkovälissä näyttää enemmän pimpalta kuin pippeliltä, et tiedä vielä mitään hänen biologisesta, saati sitten sosiaalisesta eli koetusta sukupuolestaan myöhemmin. Siksi on ihan älytöntä että juridinen sukupuoli määritellään kahden sekunnin vilaisulla haaroihin. Myöhemmin jos tuo määritetty elimen muoto ei täsmääkään hormonitoimintaan tai kromosomeihin, hänellä saattaa alkaa pojan murrosikä, tai tyttöjen olla alkamatta, ja silloin ollaan vaikeuksissa. Tai sitten tavallisemmin ei vain samastuta sukupuolikokemukselta siihen omaan juridiseen sukupuoleen ja se aiheuttaa törmäilyä kaikkialla, riippuen siitä kuinka kaavoihin kangistunutta ympäristö on.

Ihmisellä on tutkimuksissa havaittu noin 14 eri sukupuolta. Eli 14 erilaista genitaalien, ulkoisten muiden tunnusmerkkien, kromosomiparien ja hormonien yhdistelmää. Neljästoista. Se satuilu kahdesta on siis vain satuilua, ihmisten halua kirjata asioita jonnekin. Väestörekisterit mihin on kirjattu sukupuoli, ovat olleet olemassa suhteellisen vähän aikaa ihmiskunnan historiassa.

voi lässyn lässyn taas mitä hevonkukkua. Kyllä sen sukupuolen vaan aika hyvin näkee ihan housut riisumalla, ellei sitä muka jo kasvoista huomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kieltämässä etteikö olisi olemassa kaksi BIOLOGISTA sukupuolta, mutta kun sukupuoli käsitteenä ja ihmisen kokemuksena on vähän monimutkaisempi asia kuin se pillu jalkojen välissä.

Sukupuoli on pelkästään biologinen asia. Se miten ihmiset asiat kokevat on aina yksilöllistä, eikä ole olemassa mitään "henkisiä sukupuolia", vaan pelkästään erilaisia kokemuksia, joita ei voi luokitella miehiin ja naisiin. Näillä kokemuksilla ei siis ole yhtään mitään merkitystä sukupuolen määrittelyssä. 

Vierailija
124/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä ajatellaan, että sukuelimet=sukupuoli?

Tämä ajatteluhan tarkoittaa samalla myös sitä, että kaikki samanlaisilla vekottimilla varustetut ovat jotenkin muutenkin samanlaisia. Mutta näinhän ei ole. Miksi siis tuo jako pitää olla absoluuttisesti kahteen?

Kuka on sanonut että naiset olisivat samanlaisia keskenään tai miehet samanlaisia keskenään? Samanlaisilla vekottimilla varustetut ovat samaa sukupuolta ja samaa sukupuolta olevat henkilöt voivat olla keskenään hyvinkin erilaisia. Mutta silti sukupuolia on vain kaksi.

Juuri näin. Aivan päivänselvä asia, mutta joku tostakin loukkaantuu. En ymmärrä miksi.

Kaikki ihmiset ovat erilaisia, mutta sukupuolia on kaksi, mikä siinä voi olla niin vaikeaa.

Vierailija
125/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin.. sukupuolia on tosiaan 2. Mies ja nainen. Sitten on intersukupuoliset jotka tosiaan ovat mutaatioita, se ei ole ns "normaali" tila. Transsukupuolisuuskaan ei ole mielestäni "normaali" tila koska se aiheuttaa melko paljon kärsimystä ihmiselle. Jokaisella on oikeus määritellä sukupuolensa miten haluaa ja tulla myöskin kohdattuna ja puhuteltuna sellaisena. Itse olen transnainen ja olen aivan pienestä pitäen kokenut olevani nainen ja tuntenut vartaloni ja ulkonäköni "vääräksi" Pahinta kumminkin oli elää lapsuuteni poikana joka en ollut muuta kuin fyysisesti. Oli kamalaa kun en saanut leikkiä leluilla joilla halusin vaan kiellettiin ja sanottiin että pojat eivät noilla leiki ja jatkuvasti toitotettiin sitä että en voi käyttäytyä niin ja näin. Jo 4-5 vuotiaana aloin sitten näytellä poikaa ja koko lapsuus/nuoruus olikin pelkkää teatteria. Mitä vanhemmaksi tulin niin sitä enemmän sukupuoli dysforia kasvoi. Noh mutta kumminkin, en koe että tilani on mitenkään normaali vaan koin olevani pahasti sairas ennen kuin korjautin sukupuoleni. Mulle on aivan sama näkeekö joku mut mielenvikaisena miehenä mutta mielestäni on naurettavaa että joku puhuttelisi minua miehenä eikä naisena vain sen takia että joskus omistin miehen sukupuolielimet. 

Vierailija
126/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut yhden transnaisen youtube kanavaa, ja on lähinnä voimistunut ajatus, että kyseessä on mielenterveysongelma. Harhaisuus. Sitä on joko nainen tai mies, riippuen mitä alapäässä on. Eikä leikkaus sitä muuta. Jokaisella silti on oikeus meikata tai olla meikkaamatta, ja käyttää millaisia vaatteita haluaakaan. Saa siis ulkoisesti näyttää miltä tykkää, mutta ei se muuta sukupuolta. Tämä transnainen vakuuttaa olevansa nainen, mutta ei minun silmissäni ikinä tule olemaan. Sori vaan. Olen seurannut myös parin transmiehen kanavaa, ja hekin ovat täysiä naisia, vaikka parta kasvaa ja ääni on möreämpi. Ei ne hormonit muuta sukupuolta. On varmaan jokin psykologinen selitys miksi se oma sukupuoli inhottaa, ja on pakkomielle olla toista sukupuolta. Voi olla vääristynyt käsitys, millainen naisen kuuluu olla. Naisen ei tarvitse meikata, laittaa mekkoa päälle ja tykätä pinkistä. Nainen saa olla miten miesmäinen tahansa, mutta on kuitenkin nainen koska jalkojen välissä on pimppa. Sukupuoli on ainoastaan vain se elin. Mitään muita rajoja ei ole. Onko yhteiskunnassa niin vaikeaa olla miesmäinen nainen tai naismainen mies, että se pakottaa vaihtamaan sukupuolta?

Entäs jos jalkojen välissä on pimppa ja ihmisen kromosomit ovat kuitenkin miesten tapaan xy? Onko silloinkin kyseessä nainen? Tai jos penis löytyy, mutta löytyy myös kohtu, onko silloinkin ihan vain mies?

Jos on syntynyt tuollaisena, niin saa itse päättää kumpi on vai onko molempia. Käytännössä varmaan on molempia. Mutta 99% ihmisistä on selkeästi joko nainen tai mies elintensä perusteella.

Vierailija
127/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut yhden transnaisen youtube kanavaa, ja on lähinnä voimistunut ajatus, että kyseessä on mielenterveysongelma. Harhaisuus. Sitä on joko nainen tai mies, riippuen mitä alapäässä on. Eikä leikkaus sitä muuta. Jokaisella silti on oikeus meikata tai olla meikkaamatta, ja käyttää millaisia vaatteita haluaakaan. Saa siis ulkoisesti näyttää miltä tykkää, mutta ei se muuta sukupuolta. Tämä transnainen vakuuttaa olevansa nainen, mutta ei minun silmissäni ikinä tule olemaan. Sori vaan. Olen seurannut myös parin transmiehen kanavaa, ja hekin ovat täysiä naisia, vaikka parta kasvaa ja ääni on möreämpi. Ei ne hormonit muuta sukupuolta. On varmaan jokin psykologinen selitys miksi se oma sukupuoli inhottaa, ja on pakkomielle olla toista sukupuolta. Voi olla vääristynyt käsitys, millainen naisen kuuluu olla. Naisen ei tarvitse meikata, laittaa mekkoa päälle ja tykätä pinkistä. Nainen saa olla miten miesmäinen tahansa, mutta on kuitenkin nainen koska jalkojen välissä on pimppa. Sukupuoli on ainoastaan vain se elin. Mitään muita rajoja ei ole. Onko yhteiskunnassa niin vaikeaa olla miesmäinen nainen tai naismainen mies, että se pakottaa vaihtamaan sukupuolta?

Nimenomaan. Luultavasti tollaiset "transit" miksi itseään kutsuvatkaan, niin niillä on hyvin vanhakantaset sukupuolikäsitykset, sitten sairastuvat mieleltään ja leikkivät toista sukupuolta, kun eivät uskalla sanoa että ovat vain esim miehiä jotka tykkäävät meikata ja pukeutua hameisiin, tai naisia jotka inhoavat bimboilua..

Ei se tervettä ole, kyllä pitäisi uskaltaa olla se mikä on siinä sukupuolessa mikä OIKEASTI on, eihän ne pinttyneet roolit ikinä muutukan kun mieleltään järkkyvät ihmiset alkavat mättää hormoneita ja silvottaa sukuelimensä että "tuntisivat olevansa oikeaa sukupuolta".. 

Vierailija
128/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi pitäisi samaistua johonkin sukupuoleen? mä en ole mun sukupuoli. Transut on siis ehkä melko egoistisia ja eksyksissä koska SILLÄ EI OLE VÄLIÄ mitä haarovälissä on. rakentakaa identiteetti jonkun muun varaan, mutta ymmärtäkää että se on vain identiteetti eli harhaa. Sitä ei tarvitse ottaa kovin vakavasti. Minuus on jossain paljon syvemmällä. Toki kaikki saa tehdä mitä haluaa, mutta jos kokisin että olen nainen vaikka olen mies niin enkös mä silloin ite olis aikalailla yhteiskunnan aivopesemä sukupuolirooleihin. Mä olen ihminen en sukupuoli. Tai oikeastaan olen vain joku eliö tällä planeetalla.

Sukupuoli on vain sukupuoli, keho jossa on joko miehen tai naisen sukuelimet.

Ei genitaalien kenenkään luonnetta tarvitse määrittää, mutta sinäkin olet jompikumpi, aivan paskanhailee mikä identiteetiltäsi olet.

Minäkin haluaisin olla mieluummin vaikka kotka kuin ihminen, mutta minkäs teet, olen naispuolinen ihminen, homo sapiens. Nämä kortit jaattiin ja näillä mennään nyt tämä elämä, ei voi mitään. 

Vierailija
129/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos en koe olevani mies enkä nainen? Biologinen sukupuoleni on nainen.

Haluaisin että minua kohdellaan sukupuolisesti neutraalisti.

Ei se sun kokemuksesta ole kiinni, sinut määritellään naiseksi kun sukupuoli pitää määritellä, vaikka sairaalassa.

Missä te olette biologian tunnit lorvineet, hyvät lapsoset.

Vierailija
130/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos jalkojen välissä on pimppa ja ihmisen kromosomit ovat kuitenkin miesten tapaan xy? Onko silloinkin kyseessä nainen? Tai jos penis löytyy, mutta löytyy myös kohtu, onko silloinkin ihan vain mies?

Harvinaiset kehityspoikkeamat eivät muuta asiaa. Jos näet 100 varista, ja yksi niistä on valkoinen, teetkö johtopäätöksen A, eli variksessa on jotain geneettistä vikaa, vai B, tämä yksi ainoa varis todistaa sen ettei variksen normaaliväritystä voida määrittää. Jos viidestätuhannesta ihmisestä yksi syntyy mikrokefalikkona, onko ihmisen normaali päänympärysmitta mahdoton määrittää?

Vaan kun ihmisten kohdalla on otettava huomioon myös ne "valkoiset varikset". Heitä ei voi työntää sellaiseen kategoriaan, johon he eivät sovi.

Kyllä voi. Valkoinen variskin on vain varis, ei päärynä. Samoin ihminen on vain ihminen, sukupuoleltaan joko tai, kolmatta vaihtoehtoa ei ole. 

Vierailija
131/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sillä ei saavuteta mitään. Se ei kerro henkilön sukupuolta edes biologian näkökulmasta. Eläinlajin sukupuolet määritetään seuraavasti: isojen sukusolujen tuottaja = naaras, pienten sukusolujen tuottaja = koiras. Tämäkin on epätarkka määritelmä, koska muitakin vaihtoehtoja on.

Miksi sukupuoli pitää määrittää 2000-luvun Suomessa? Kukaan ei ole koskaan antanut minulle tähän tyydyttävää vastausta. Ainut minkä itse keksin on asevelvollisuus miehille mutta sekin on täysin vanhentunut laki (ja huom. miesten itsensä säätämä, joten varmaan turha heilutella feministisika-korttia ;)).

Pukuhuoneet? Ainoa, mikä mulle tulee mieleen. Henkilökohtaisesti missään muualla sillä ei ole (ollut) väliä.

Vierailija
132/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu on pääosin aina turha, koska..

A) Suomessa sana sukupuoli kattaa (typerästi) sekä fyysisen että emotionaalisen puolen sukupuolesta.

B) joidenkin junttien mielestä se, kun koet sukupuolesi olevan eri kuin fyysisen olomuotosi, on sama kuin kuvittelisit olevasi marsu. Tod.näk. aitoavioliittolaisia, argumentaatiot yhtä hyviä.

C) osa seksualisoi sukupuolen hyvin voimakkaasti kun taas osalla ei liity siihen juurikaan mitään tuntemuksia. Koska taas nämä seksualisoijat usein möykkäävät enemmän näistä irstaista sedistä ja tuijottelevista transseksuaaleista, yhteiskunta tyytyy elämään vain heidän möykkänsä mukaan.

Vierailija
133/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi jos sukupuolta ei tarvitsisi määritellä ollenkaan. Mitä sellaisella tiedolla tekee esim. kirjastokortissa.

Eli olisi ihan ok että kaikki olisivat samassa pukuhuoneessa ja vessassa?

Vierailija
134/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kieltämässä etteikö olisi olemassa kaksi BIOLOGISTA sukupuolta, mutta kun sukupuoli käsitteenä ja ihmisen kokemuksena on vähän monimutkaisempi asia kuin se pillu jalkojen välissä.

Höpö höpö...

Näillä linjauksilla vain pyritään säästämään mielenterveydenhoidon kustannuksissa, kun sairauksia aletaan hyväksyä normaalitilaksi.

Vierailija
135/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä hittoa. Miksi ei voi jaotella että on naisia ja miehiä? Sama kun sanoisi että ruskeatukkainen tai punatukkainen. En tajua yhtään nyt TAAS.

Nainen: munasarjat/vagina/kohtu/kuukautiset/ovulaatio/kyky synnyttää lapsi

Mies:

Kivekset/siitin/ei kuukautisia/ei ovulaatiota/ei kykyä synnyttää lasta

Joku loukkaantuu tästä, jos se oma  identiteetti on olla melonin mallinen kurkku kivekset otsassa ja häpykukkulat silminä.

Vierailija
136/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin.. sukupuolia on tosiaan 2. Mies ja nainen. Sitten on intersukupuoliset jotka tosiaan ovat mutaatioita, se ei ole ns "normaali" tila. Transsukupuolisuuskaan ei ole mielestäni "normaali" tila koska se aiheuttaa melko paljon kärsimystä ihmiselle. Jokaisella on oikeus määritellä sukupuolensa miten haluaa ja tulla myöskin kohdattuna ja puhuteltuna sellaisena. Itse olen transnainen ja olen aivan pienestä pitäen kokenut olevani nainen ja tuntenut vartaloni ja ulkonäköni "vääräksi" Pahinta kumminkin oli elää lapsuuteni poikana joka en ollut muuta kuin fyysisesti. Oli kamalaa kun en saanut leikkiä leluilla joilla halusin vaan kiellettiin ja sanottiin että pojat eivät noilla leiki ja jatkuvasti toitotettiin sitä että en voi käyttäytyä niin ja näin. Jo 4-5 vuotiaana aloin sitten näytellä poikaa ja koko lapsuus/nuoruus olikin pelkkää teatteria. Mitä vanhemmaksi tulin niin sitä enemmän sukupuoli dysforia kasvoi. Noh mutta kumminkin, en koe että tilani on mitenkään normaali vaan koin olevani pahasti sairas ennen kuin korjautin sukupuoleni. Mulle on aivan sama näkeekö joku mut mielenvikaisena miehenä mutta mielestäni on naurettavaa että joku puhuttelisi minua miehenä eikä naisena vain sen takia että joskus omistin miehen sukupuolielimet. 

Olet mies joka pukeutuu naisten vaatteisiin ja meikkaa, ja on leikkauttanut itsensä näyttämään naiselta. Et kuitenkaan ole nainen. Eikä siinä ole mitään vikaa, jos mies pukeutuu naisten vaatteisiin ja meikkaa. Se sen sijaan on mielensairautta jos luulet olevasi nainen. Ja on myöskin röyhkeyttä vaatia muita puhuttelemaan sinua naisena. Sinulla on ollut huonot vanhemmat, jotka eivät ole antaneet sinun leikkiä haluamallasi leluilla ja olemaan oma itsesi. Mutta se, että poika leikkii nukeilla ja pukeutuu mekkoon, ei tee hänestä tyttöä. Hän on vain poika, joka tykkää nukeista ja mekoista.

Vierailija
137/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta olisi jos sukupuolta ei tarvitsisi määritellä ollenkaan. Mitä sellaisella tiedolla tekee esim. kirjastokortissa.

Mua ei vessat haittaa, niissähän on monesti ne kopit.

Pukuhuoneessa vois vähän ahistaa, pelkään seksuaalisväritteistä tuijottelua. Toisaalta... käy kai siellä uimahallissa myös homoja, joita minä en ainakaan erota ulkonäöstä, joten tiiä sitten, jos joku jo tuijottelee seksuaalisväritteisesti, minä vaan en huomaa sitä.

Vierailija
138/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei vessat haittaa, niissähän on monesti ne kopit.

Pukuhuoneessa vois vähän ahistaa, pelkään seksuaalisväritteistä tuijottelua. Toisaalta... käy kai siellä uimahallissa myös homoja, joita minä en ainakaan erota ulkonäöstä, joten tiiä sitten, jos joku jo tuijottelee seksuaalisväritteisesti, minä vaan en huomaa sitä.

Ja en sitten tarkota, että kaikki homot tuijottaa. Tai niitä edes kiinnostais. Mutta siis, jos ajatellaan eri pukuhuoneiden syynä olevan mahdollisuus johonkin perverssiin tuijottelijaan, niin eiköhän se juna mennyt jo...

Vierailija
139/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta ollaan vaarallisilla vesillä, kun enää ei kohta edes tiedetä sukupuolten määrää, ja annetaan joillekin seksuaalijärjestöille oikeus määritellä mikä on sukupuoli, joka on siis aivan eri asia kuin joku helvetin identiteetti tai seksuaalisuus. 

Sukupuoli on sukupuoli, ei se luonteesta muutu.

Vierailija
140/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ja muut voisivat vaikka käyttää vähän Googlen kuvahakua ja katsella, millaisin elimin varustettuja vauvoja syntyy. Joidenkin ulkoisista elimistä ei voi päätellä, ovatko he tyttöjä vai poikia. He saattavat isoina kokea olevansa jotain, tai sitten he kokevat, että eivät ole kumpaakaan. Vaikka tämä on harvinaista, maailmanlaajuisesti on kuitenkin miljoonia ihmisiä, jotka ovat joka intersukupuolisia tai transsukupuolisia ja heilläkin on oikeus olla, mitä ovat.

Paitsi elinten tasolla, myös kromosomien tasolla voi olla erilaisia poikkeamia. Kaikkien kromosomit eivät ole yksiselitteisesti miehen tai naisen.

Lisäksi ap voisi vastata, että minkä elimen mukaan päätös tehdään? Jos tytöllä on pimppi mutta ei kohtua vaan kivekset vatsaontelossa, niin kumpi hän ap:n mielestä on? Entä jos kivekset saavat tytön tuntemaan olonsa mieheksi, eikö sitä sallita, koska ei ole pippeliä?

Jos yksi miljoonasta vauvasta syntyy epämuodostuneena, miksi sen pitäisi vaikuttaa mihinkään. Luonnonoikkuja on, mutta ei siinä määrin mitä sateenkaariväki toitottaa. Sukupuolia on edelleen kaksi, vaikka joku mies omaisi mikropeniksen (googleta), hän on kuitenkin mies. Ei muusukupuolinen tms hömppää.

Ihminen on nisäkäslaji, jolla kaksi sukupuolta.

Jos intiassa syntyy kerran sadassa vuodessa kaksipäinen vauva, emme suinkaan määritä ihmistä kaksipäiseksi nisäkkääksi sen perusteella.

Juuri näin.