Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sukupuolta ei voida määritellä sukuelimen mukaan?

Vierailija
13.04.2017 |

Ainakin niillä keillä se on selkeesti erotettavissa.

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kieltämässä etteikö olisi olemassa kaksi BIOLOGISTA sukupuolta, mutta kun sukupuoli käsitteenä ja ihmisen kokemuksena on vähän monimutkaisempi asia kuin se pillu jalkojen välissä.

Eihän ketään kiinnosta sinun henkilökohtaiset kokemukset. Vai pitäisikö vaikka jokaiselle sukupuoli-identiteetille olla omat wc, pukeutumis, yms. tilat. Tulisi vähän kalliiksi.

Vierailija
82/145 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut tästä ketjusta mm. seuraavia asioita:

- olin mies siihen asti kunnes kuukautiseni alkoivat

- en tosin ole edelleenkään nainen, koska en voi synnyttää

- kolmatta sukupuoltakaan en ole, koska sitä ei ole olemassa

- on järkyttävää ja terapian paikka, jos lääkäri kysyy vahingossa mieheltä, onko tämä raskaana

- miehen näköinen nainen ei saa mennä naisten vessaan mutta hänen on kuitenkin pakko mennä sinne, koska on nainen

- joka paikassa pakotetaan ostamaan pelkästään sukupuolineutraaleja leluja lapsille

Elämme tosiaan monenlaisissa todellisuuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hittoa. Miksi ei voi jaotella että on naisia ja miehiä? Sama kun sanoisi että ruskeatukkainen tai punatukkainen. En tajua yhtään nyt TAAS.

Nainen: munasarjat/vagina/kohtu/kuukautiset/ovulaatio/kyky synnyttää lapsi

Mies:

Kivekset/siitin/ei kuukautisia/ei ovulaatiota/ei kykyä synnyttää lasta

Vierailija
84/145 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä ajatellaan, että sukuelimet=sukupuoli?

Tämä ajatteluhan tarkoittaa samalla myös sitä, että kaikki samanlaisilla vekottimilla varustetut ovat jotenkin muutenkin samanlaisia. Mutta näinhän ei ole. Miksi siis tuo jako pitää olla absoluuttisesti kahteen?

Miksi pitäisi ajatella, että kaikki miehet tai kaikki naiset ovat samanlaisia?

Se, että joku ajattelisi noin, selittäisi tietysti sen, miksi sukupuolia pitäisi olla enemmän kuin tavanomaiset kaksi. Jotta noin ajatteleva ihminen voisi olla sellainen kuin haluaa, sukupuolia tarvitaan kymmeniä tai satoja riippuen siitä, kuinka suuret erot hyväksyy samaan sukupuoleen kuuluville. 

Jos taas ajattelee, että biologinen sukupuoli on yksi asia, jolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä saa tai ei saa tehdä tai mistä asioista pitää, ei ole mitään tarvetta useammalle kuin kahdelle sukupuolelle, koska biologian kannalta se riittää.

Tähän joku tietysti keksii vastaväitteeksi ne melko harvinaiset poikkeusyksilöt, joilla on poikkeava kromosomisto tai sukuelinten kehityshäiriö.  Ne ovat kuitenkin juuri sitä, mitä ovat eli poikkeuksia, joita ei käytetä esimerkkeinä, kun pohditaan jonkin ryhmän tyypillistä edustajaa.

Ajatellaanpa vaikkapa sinisorsia. Koirassinisorsan väritys on helposti tunnistettava ja ns. lajityypillinen. On kuitenkin olemassa albiinosinisorsia. Pitäisikö ajatella, että ne ovat aivan yhtä normaaleja kuin tavalliset monenkirjavat sinisorsat ja esimerkiksi pistää lintukirjaan sinisorsan kohdalle kuva myös albiinosinisorsasta ja muistaa mainita tekstissä, että kaikki sinisorsat eivät olekaan värikkäitä? Ei niin tehdä, eikä tavallisessa tunnistusoppaassa siihen ole mitään tarvetta.

Miksi sitten sukupuolesta puhuttaessa poikkeustapauksia pitäisi käsitellä minään muuna kuin poikkeustapauksina? Tilanne ei korjaannu keksimällä lisää sukupuolia, eikä se korjaannu edes leikkauksella, koska toimivia vastakkaisen sukupuolen sukuelimiä ei pystytä rakentamaan millään leikkauksella. Eivät nämä poikkeusyksilöt silti ole mitään kummajaisia, joita saa syrjiä tai halveksia. Riippuu tapauksesta, mikä on järkevin tapa toimia.

Aivan ensimmäiseksi pitää selvittää, mikä oikeastaan on ongelma, sillä väärän ongelman korjaaminen vain pahentaa tilannetta. Ongelmat eivät katoa sillä, että aletaan syyttää muita ahdasmielisiksi tai vanhanaikaisiksi. Olisi hyvä myöntää itselleen, että geeniarpajaisissa kohdalle osui harvinaisen huono arpa, eikä palautusoikeutta ole. Ikävien tosiasioiden kieltäminen ei auta, mutta niiden hyväksyminen ja avun hakeminen voi auttaakin. Joskus tarjolla on vain huonoja vaihtoehtoja.

Vierailija
85/145 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kieltämässä etteikö olisi olemassa kaksi BIOLOGISTA sukupuolta, mutta kun sukupuoli käsitteenä ja ihmisen kokemuksena on vähän monimutkaisempi asia kuin se pillu jalkojen välissä.

Ei kyllä itseasiassa ole yksiselitteisesti edes kahta biologista, esim. on intersukupuolisia joilla on kromosomit XY ja vagina (ja toki monia muitakin intersukupuolisuuden muotoja on). Ap:lla menisi varmaan pasmat ihan sekaisin kun miettisi, että kumpia he nyt sitten ovat.

Nuo ovat poikkeuksia, joiden perusteella ei voi määritellä vaikkapa lajin tyypillisen uroksen ja naaraan ominaisuuksia. Kyseisillä yksilöillä on ollut huono onni ja ainoa vaihtoehto on yrittää sopeutua yhteiskuntaan mahdollisimman hyvin. Eikä heitä tietenkään saa syrjiä tai sortaa, sillä ei kehityshäiriö tee ihmisestä vähempiarvoista.

Vierailija
86/145 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä itseasiassa ole yksiselitteisesti edes kahta biologista, esim. on intersukupuolisia joilla on kromosomit XY ja vagina (ja toki monia muitakin intersukupuolisuuden muotoja on). Ap:lla menisi varmaan pasmat ihan sekaisin kun miettisi, että kumpia he nyt sitten ovat.

Nuo ovat poikkeuksia, joiden perusteella ei voi määritellä vaikkapa lajin tyypillisen uroksen ja naaraan ominaisuuksia. Kyseisillä yksilöillä on ollut huono onni ja ainoa vaihtoehto on yrittää sopeutua yhteiskuntaan mahdollisimman hyvin. Eikä heitä tietenkään saa syrjiä tai sortaa, sillä ei kehityshäiriö tee ihmisestä vähempiarvoista.

Ap:n edustama ajattelu (ihmisen sukupuoli on oltava pääteltävissä ulkoasusta) kuitenkin on johtanut ja johtaa edelleen intersukupuolisten syrjintään ja ihmisoikeuksien loukkaamiseen. Suomessa yhä tänäkin päivänä tehdään vauvoille sukuelimien leikkauksia, koska vanhemmat tai lääkärit eivät siedä ajatusta erilaisuudesta. Toki jos toimintahäiriöitä on, niin leikkaus on niiden korjaamiseksi suotava, mutta vauvoja ja pieniä lapsia leikataan jatkuvasti myös puhtaasti kosmeettisin perustein.

Vierailija
87/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeesti nyt kyss get help stop it. Get a life

Vierailija
88/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lääkärit vielä ihmeissään näiden eri sukupuolen omaksujien kanssa. On lääkkeitä jotka vaikuttavat sukupuolen mukaan. Kuka siitä sitten on hoitovirheestä vastuussa kun potilas ilmoittaa lääkärille olevansa eri sukupuolta?

Vierailija
89/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki normaalit ja päästään terveet ihmiset sen määrittelevätkin juuri sukuelinten mukaan.

Eriasia on sitten psyykkisesti vakavasti sairaat, he nyt vaan ovat sairaita eivätkä elä todellisuudessa mielisairautensa vuoksi.

Vierailija
90/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki normaalit ja päästään terveet ihmiset sen määrittelevätkin juuri sukuelinten mukaan.

Eriasia on sitten psyykkisesti vakavasti sairaat, he nyt vaan ovat sairaita eivätkä elä todellisuudessa mielisairautensa vuoksi.

Tämä tulisi aina muistaa.

Vierailija
91/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut yhden transnaisen youtube kanavaa, ja on lähinnä voimistunut ajatus, että kyseessä on mielenterveysongelma. Harhaisuus. Sitä on joko nainen tai mies, riippuen mitä alapäässä on. Eikä leikkaus sitä muuta. Jokaisella silti on oikeus meikata tai olla meikkaamatta, ja käyttää millaisia vaatteita haluaakaan. Saa siis ulkoisesti näyttää miltä tykkää, mutta ei se muuta sukupuolta. Tämä transnainen vakuuttaa olevansa nainen, mutta ei minun silmissäni ikinä tule olemaan. Sori vaan. Olen seurannut myös parin transmiehen kanavaa, ja hekin ovat täysiä naisia, vaikka parta kasvaa ja ääni on möreämpi. Ei ne hormonit muuta sukupuolta. On varmaan jokin psykologinen selitys miksi se oma sukupuoli inhottaa, ja on pakkomielle olla toista sukupuolta. Voi olla vääristynyt käsitys, millainen naisen kuuluu olla. Naisen ei tarvitse meikata, laittaa mekkoa päälle ja tykätä pinkistä. Nainen saa olla miten miesmäinen tahansa, mutta on kuitenkin nainen koska jalkojen välissä on pimppa. Sukupuoli on ainoastaan vain se elin. Mitään muita rajoja ei ole. Onko yhteiskunnassa niin vaikeaa olla miesmäinen nainen tai naismainen mies, että se pakottaa vaihtamaan sukupuolta?

Vierailija
92/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pitäisi samaistua johonkin sukupuoleen? mä en ole mun sukupuoli. Transut on siis ehkä melko egoistisia ja eksyksissä koska SILLÄ EI OLE VÄLIÄ mitä haarovälissä on. rakentakaa identiteetti jonkun muun varaan, mutta ymmärtäkää että se on vain identiteetti eli harhaa. Sitä ei tarvitse ottaa kovin vakavasti. Minuus on jossain paljon syvemmällä. Toki kaikki saa tehdä mitä haluaa, mutta jos kokisin että olen nainen vaikka olen mies niin enkös mä silloin ite olis aikalailla yhteiskunnan aivopesemä sukupuolirooleihin. Mä olen ihminen en sukupuoli. Tai oikeastaan olen vain joku eliö tällä planeetalla.

Vierailija
93/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut yhden transnaisen youtube kanavaa, ja on lähinnä voimistunut ajatus, että kyseessä on mielenterveysongelma. Harhaisuus. Sitä on joko nainen tai mies, riippuen mitä alapäässä on. Eikä leikkaus sitä muuta. Jokaisella silti on oikeus meikata tai olla meikkaamatta, ja käyttää millaisia vaatteita haluaakaan. Saa siis ulkoisesti näyttää miltä tykkää, mutta ei se muuta sukupuolta. Tämä transnainen vakuuttaa olevansa nainen, mutta ei minun silmissäni ikinä tule olemaan. Sori vaan. Olen seurannut myös parin transmiehen kanavaa, ja hekin ovat täysiä naisia, vaikka parta kasvaa ja ääni on möreämpi. Ei ne hormonit muuta sukupuolta. On varmaan jokin psykologinen selitys miksi se oma sukupuoli inhottaa, ja on pakkomielle olla toista sukupuolta. Voi olla vääristynyt käsitys, millainen naisen kuuluu olla. Naisen ei tarvitse meikata, laittaa mekkoa päälle ja tykätä pinkistä. Nainen saa olla miten miesmäinen tahansa, mutta on kuitenkin nainen koska jalkojen välissä on pimppa. Sukupuoli on ainoastaan vain se elin. Mitään muita rajoja ei ole. Onko yhteiskunnassa niin vaikeaa olla miesmäinen nainen tai naismainen mies, että se pakottaa vaihtamaan sukupuolta?

Entäs jos jalkojen välissä on pimppa ja ihmisen kromosomit ovat kuitenkin miesten tapaan xy? Onko silloinkin kyseessä nainen? Tai jos penis löytyy, mutta löytyy myös kohtu, onko silloinkin ihan vain mies?

Vierailija
94/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos en koe olevani mies enkä nainen? Biologinen sukupuoleni on nainen.

Haluaisin että minua kohdellaan sukupuolisesti neutraalisti.

Vierailija
95/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos jalkojen välissä on pimppa ja ihmisen kromosomit ovat kuitenkin miesten tapaan xy? Onko silloinkin kyseessä nainen? Tai jos penis löytyy, mutta löytyy myös kohtu, onko silloinkin ihan vain mies?

Harvinaiset kehityspoikkeamat eivät muuta asiaa. Jos näet 100 varista, ja yksi niistä on valkoinen, teetkö johtopäätöksen A, eli variksessa on jotain geneettistä vikaa, vai B, tämä yksi ainoa varis todistaa sen ettei variksen normaaliväritystä voida määrittää. Jos viidestätuhannesta ihmisestä yksi syntyy mikrokefalikkona, onko ihmisen normaali päänympärysmitta mahdoton määrittää?

Vierailija
96/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon, olet normaali nainen.

Vierailija
97/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia pitäisi kohdella sukupuolisesti neutraalisti. En minäkään koe mitenkään erityisesti olevani nainen, mutta olen nainen koska pimppa löytyy.

Vierailija
98/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ie. Suomessa ei ole toista sanaa kuvaamaan sukupuolta kahtena eri käsitteenä kuten englannissa, sex on biologinen sukupuoli ja gender on se sisäinen kokemus sukupuolestaan. Sillä ei käytännössä ole mitään väliä mitkä värkit löytyy, ketään ei pitäisi pakottaa johonkin tiettyyn rooliin mihin ei sovi koska yhteiskunta.

Silti olet valtaväestöä pakottamassa esim samoihin pukuhuoneisiin sukupuolesta riippumatta kun niin raivoisasti ajat tuota "sukupuolettomuutta"?

Mua ei ainakaan tällaisena normi cis-heteronaisena haittaisi mitkään yhteispukuhuoneet. Ja voihan niihin vaikka laittaa jotain koppeja, jossa voi käydä ne intiimimmät asunvaihdot tekemässä. Ainakin ujommat henkilöt. Itse olen aika sinut alastomuuden kanssa, muutenkin, meillä on kaveriporukoissa sekasaunat jne. En minä paria katsetta, miehen karvapersettä tai muutamaa löysää tai puolikovaa kikkeliä pelästy. Ainakaan enempää kuin mummojen roikkutissejä, stringejä sovittavia fitness-pimuja tai muuta kivaa, mitä naisten pukkareissa näkee. Itse asiassa heterona katselisin mieluummin niitä nakuja miehiä, jos siellä nyt jotain on nähdäkseen. :D

Vierailija
99/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei voida? Sehän nimenomaan määritellään sukuelimen mukaan.

Vierailija
100/145 |
13.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän samanlaista vikaa, en myöskään tunne olevani mies enkä nainen.

Olen omasta mielestäni catepillari ja haluaisin että minua kohdeltaisiin maansiirtokoneena. Biologiselta sukupuoleltani olen mies.