Onko opettajille jotenkin henkisesti mahdotonta myöntää tehneensä virheitä?
Olen kyllästynyt siihen, miten opettajat reagoivat, kun heille antaa kielteistä palautetta. Selkeätkin laiminlyönnit ja virheet käännetään aina lapsen tai lapsen vanhempien puutteeksi.
Vuosien mittaan on osunut omakohtaisesti esimerkkejä siitä, että opettaja ei vastaa wilma-viesteihin, ei puutu kiusaamiseen, ei löydä oppilaan täysin oikein tallentamia kotitehtäviä, saa raivareita syyttömille jnejne. Anteeksi -sana on useimmille opettajille ollut täysin tuntematon, vaikka kertaakaan - siis ikinä - ei oppilas tai minä vanhempana ole ärjynyt tai antanut kiukkuista palautetta, ainoastaan asiallista.
Mutta nyt alkaa olla pinna lopussa. Jatkossa ehkä minäkään en viitsi olla niin asiallinen, jos opettajien linja ei korjaannu.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia! Lapselle tuli poissaolo kun oli ilmoitetusti hammaslääkärissä , opettaja ei myönnä mitään virhettä tässä tapahtuneen... ja toisen kerran tuli Wilmaan viestiä siitä ,miten lapsi ärsyttää tahallaan yskimällä eikä anna muiden keskittyä, lapsella oli tuossa vaiheessa toista viikkoa kuivaa hakkaavaa yskää mutta tämän jumalasta seuraavan opettajan mielestä lapsen yski kiusatakseen !
Luvaton poissaolo on helppo kuitata luvalliseksi.
Kullannuppu on ihan oikeasti voinut myös liioitella ja pelleillä yskän kanssa. Yllättyisit jos tietäisit. Toki jos äiti on jo valmiiksi koulua vastaan, on helppo sanoa en minä mitään tehnyt
Joopa joo, jollakin on vähän huono päivä... Menisit sinäkin töihin välillä.
En ole sama, mutta ihan samaa kokemusta täälläkin. Lapselleni laitettu aiheeton poissaolo näkyi wilmassa kauan vaikka siitä laitoin kaksi viestiäkin ja tyttäreni oli opettajalle käynyt siitä sanomassa itsekin. Opettaja kun oli laittanut väärän oppilaan poissaolot tyttäreni syyksi. Poissaolon poistamisessa meni muistaakseni kolme arkipäivää.
Ja tuosta yskimisestä... Pojallani on ollut nyt kuivaa öhö-yskää reilun kuukauden. Se alkoi kurkunpääntulehduksesta ja voi lääkärin mukaan helposti jatkua pari kuukautta. Pojan opettaja oli tästä "jatkuvasta häiritsevästä yskimisestä" lapselleni valittanut ja sanonut, että kotona sairastetaan. Lapsen luokkakavereiden mukaan ketään muuta ei yskiminen häiritse kuin tätä tiettyä opettajaa. Poika on siis koulussa ja ope saa luvan kestää. Sitä opettajaa tosin häiritsee kaikki muutkin asiat, tämä oli vain yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita rehtorille.
Ei opettajien tarvitse vastata häirikköjen vanhempien viesteihin.
Rehtori vastaa kaikesta.
Niin, tulkitset siis sinäkin, että palaute on "häiriköintiä". Kiitos, todistit juuri aloitukseni oikeaksi.
En kirjelmöi opettajan virheestä/unohduksesta tms. mielelläni hänen esimiehelleen, vaan katson, että reilumpaa on pyytää oikaisua/toimenpiteitä opettajalta itseltään.
Sitä paitsi, koska opettajalla on monenlaisia keinoja kostaa oppilaalle, tämä lienee aika tyypillistä, että ehdoin tahdoin ei haluta haastaa riittaa opettajan kanssa.
ap
Kerro nyt esimerkki näistä virheistä/unohduksista ja mielellään vielä lapsen ikä.
Laita vielä esimerkki näistä kirjelmistäsiEn muuten laita, koska sitä besserwisseröinnin ja mustan valkoiseksi selittämisen määrää ei kukaan jaksa.
Lähdetään vaan nyt siitä lähtökohdasta, että opettajillekin virheitä sattuu, ja nyt on kyse siitä, miten niihin reagoidaan.
Aletaanko vimmaisesti kääntää asiaa oppilaan/vanhemman viaksi - kuten sinä selvästi nyt pyrit tekemään - vai myönnetäänkö rehdisti asia, korjataan se ja jopa tarvittaessa pahoitellaan.
ap
Minä olen myös vanhempi. Sellainen jolle ei ole tullut syytä kirjelmöidä.
Ymmärtäisin, jos olisi ollut yksi viallinen opettaja
Mutta kun kyse on toistuvasta kaavasta, luultavasti peilistä löytyy syy. Sääli lapsiasi
No ei löydy. Kuten sanoin, olen ollut hyvinkin kiltti vanhempi, korkeintaan lähettänyt vastauksetta jääneitä viestejä uudelleen tai asiallisesti ilmoittanut, mitä on tapahtunut. IRL tai puhelimessa en ole räyhännyt, en ole valittanut reksille, en haukkunut ikinä.
Meillä on useampi lapsi, monesta koulusta ja kymmenistä opettajista jo kokemusta. Siitä kertyy iso otos.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rankka yleistys kaikista opettajista. Eillei sitten lapsesi ole joku päätä aikova Jonne tai Pissa-Liisa.
No ei ole. Nyt on todellakin kyse opettajan mokista, ei lapsen.
Ja kysyinkin, onko tuo opettajilla jotenkin yleinen ilmiö.
Ykkönen esitti hyvän hypoteesin: tuo liittyy väärään tulkintaan auktoriteetista.
ap
Loistava hypoteesi: et tule yhden opettajan kanssa toimeen; ne on kaikki paskoja.
Deduktiivisella päättelylläkö pyrit todistamaan?
Kun jokaisen Niko-Maijan äiti ja isä lähettää joka päivä Wilmaviestin ja txt päälle, niin yleisesti on aika monessa koulussa sovittu, että niihin ei opettajat vastaa. Heidän työnsä kun on opettaa lapsia, ei istua 3 h ja yrittää väsätä hellävaraisia viestejä, joista vanhempi ei pahoita mieltään .
Mistä päättelet, että kyse on yhdestä opettajasta? No ei, vaan useammasta vuosien mittaan, lapsiamme on ollut yhteensä jo viidessä koulussa.
Ja ei, kyse ei ole huonoista oppilaista tai häiriköistä, vaan 8-9 arvosanojen oppilaista, kilteistä ja hiljaisista puurtajista.
ap
Kerro nyt jokin esimerkiksi
katso aiempi kommentti.
Olet kovin hanakka kääntämään tätä oppilaan/vanhempien viaksi. Siksi en nyt kerro esimerkkejä, koska tässä EI ole kyse virheistä, vaan tavasta reagoida kielteiseen palautteeseen. Mutta hei...Kiitos, todistat juuri oivasti minun olleen oikeassa :-(
ap
Aina on merkitystä sillä millaisista"virheistä" on kyse ja miten niihin on suhtauduttu. Se määrittää myös toisen osapuolen suhtautumista.
Itse kirjoitin nyt ketjun ensimmäisen viestin ja siihen vastaat syyttävällä sinä viestinnällä
Kiitos kun osoitit miten sitä "palautetta" annat.
Ja myös miten tahdot syyttää ihmisiä välittämättä onko kyse oikeasta asiasta vai ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30, tämä - ilmeisesti opettaja - yrittää kääntää asiaa ap:n mielenterveysongelmaksi:
Vierailija kirjoitti:
Aika outo asetelma. Miksi jollain on kovasti tarvetta "antaa kielteistä palautetta"? Toiset ei joudu edes asiaa miettimään.
Olisikohan kyse oman persoonan eheydestä. Tämä tasapaino siirtyy myös lapsiin. Elämän voi elää myös ilman syyllisten etsimistä.Ilmeisesti? Mistä näin luet? Tai mt ongelma? Missä niin lukee?
Persoona hajalla, tasapainottomuus. Sinusta ei ole mt-ongelma, ihan tosi?
Ja kyllä, aika suurella todennäköisyydellä opettajan kommentti, kuka muu haluaisi noin kärkevästi puolustautua?
Lue vielä kerran vääristelemättä.
Ja varo tekemästä oletuksia
Jo on paska palvelu, jos viidennen yhteydenoton jälkeenkään ei vaivauduta vastaamaan. Luulisi olevan itsestään selvä asia ja kuulua normaaleihin käytöstapoihin vastata viesteihin.
Anna olla ap, viisaampi väistää, mutta tuo yksi jankuttaja jatkaa vaikka vuoden ongelmaista jankutustaan. Jo tämän jankuttajan kommenteista huomaa, että ongelmia on.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös yrittää asettua sen opettajan asemaan. On luokallinen lapsia ongelmineen, vanhemmat, ... ja siinä sitten luovii parhaan kykynsä mukaan. En ole itse opettaja, mutta kun mietin tätä nykymenoa, lapset vanhempineen ovat "asiakkaita", kaikenlainen ongelmakäyttäytyminen varjostaa työtä ja keinot on viety. Kyllä siinä alkaa parhaimmallakin hämärtyä mikä on asiallinen palaute ja oikea ongelma, ja mikä taas jonkun pirjokukkairmelin yksilöllisyyden korostamista.
Että niin, ehkä se on monelle jonkinlaista selviytymistä, opettajan työ.
Joo, ymmärrän hyvin, että työ on raskasta.
Nyt ei ollut niinkään kyse siitä, että virheitä sattuu - niitä sattuu kaikille meistä.
Kyse oli siitä, miten asialliseen virhe-palautteeseen suhtaudutaan. Minut on ainakin kasvatettu niin, että virheet on tapana myöntää, korjata ja pahoitella. Ja sitten siirrytään eteenpäin ja puhtaalta pöydältä, minä en ainakaan ala kartuttaa mitään miinustiliä kenellekään, vaan arvostan sitä, että reilusti, asiallisesti ja avoimesti puolin ja toisin reagoidaan.
Kontaktit koulun ja kodin välillä kuuluvat kumminkin täysin olennaisesti opettajien työhön, ja siitä jopa maksetaan heille. Siksi toivoisi, että alalle ryhtyviä opetetaan palautteen vastaanottoon ja he hoitaisivat sitä myös asiallisesti.
Ja toki, myös vanhempien on syytä olla aina asiallisia palautteen annossaan.
ap
Asennevammaista vanhempaa liikenteessä taas. Teitä pitää jaksaa rasittavien kaikkitietävien mukuloidenne lisäksi. "Minä tiedän oikeuteni." Niin tietää Suomen poliisikin ja valtio, että sitä kaveria nyt vaan ei hakata. Vanhemmille valehdellaan tilanne tietysti päin vastaiseksi. Tietysti uskovat.
Onko yksi väärä aiheeton poissaolo merkintä nyt niin kauhean vakava juttu?Mihin se voi käytännössä vaikuttaa negatiivisesti? Mullakin on jäänyt lapselle sellainen roikkumaan, vaikka olen poissaolon selvittänyt.
Opettajalla on kuitenkin kokonaiskuva lapsesta, hoitaako hommat pääsääntöisesti hyvin. Kun lapsi ei ole lintsari, ei yksi merkintä kai maailmaa kaada?
Eri asia tietenkin, jos opettaja jatkuvasti merkkailee mitä sattuu eikä vastaa tärkeitä asioita koskeviin viesteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rankka yleistys kaikista opettajista. Eillei sitten lapsesi ole joku päätä aikova Jonne tai Pissa-Liisa.
No ei ole. Nyt on todellakin kyse opettajan mokista, ei lapsen.
Ja kysyinkin, onko tuo opettajilla jotenkin yleinen ilmiö.
Ykkönen esitti hyvän hypoteesin: tuo liittyy väärään tulkintaan auktoriteetista.
ap
Loistava hypoteesi: et tule yhden opettajan kanssa toimeen; ne on kaikki paskoja.
Deduktiivisella päättelylläkö pyrit todistamaan?
Kun jokaisen Niko-Maijan äiti ja isä lähettää joka päivä Wilmaviestin ja txt päälle, niin yleisesti on aika monessa koulussa sovittu, että niihin ei opettajat vastaa. Heidän työnsä kun on opettaa lapsia, ei istua 3 h ja yrittää väsätä hellävaraisia viestejä, joista vanhempi ei pahoita mieltään .
Mistä päättelet, että kyse on yhdestä opettajasta? No ei, vaan useammasta vuosien mittaan, lapsiamme on ollut yhteensä jo viidessä koulussa.
Ja ei, kyse ei ole huonoista oppilaista tai häiriköistä, vaan 8-9 arvosanojen oppilaista, kilteistä ja hiljaisista puurtajista.
ap
Kerro nyt jokin esimerkiksi
katso aiempi kommentti.
Olet kovin hanakka kääntämään tätä oppilaan/vanhempien viaksi. Siksi en nyt kerro esimerkkejä, koska tässä EI ole kyse virheistä, vaan tavasta reagoida kielteiseen palautteeseen. Mutta hei...Kiitos, todistat juuri oivasti minun olleen oikeassa :-(
ap
Aina on merkitystä sillä millaisista"virheistä" on kyse ja miten niihin on suhtauduttu. Se määrittää myös toisen osapuolen suhtautumista.
Itse kirjoitin nyt ketjun ensimmäisen viestin ja siihen vastaat syyttävällä sinä viestinnällä
Kiitos kun osoitit miten sitä "palautetta" annat.
Ja myös miten tahdot syyttää ihmisiä välittämättä onko kyse oikeasta asiasta vai ei
Jos puutut kesken toisten keskusteluketjuun, ilmaise aina, että kirjoitat ohiksena. Koska kirjoitat nimimerkillä Vierailija, on mahdoton tietää, oletko sivusta ketjuun poukahtanut vai ko. alaketjussa aiemmin esiintynyt.
Tämä noin niinkuin aihe vapaan yleisenä toimintaohjeena.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Jo on paska palvelu, jos viidennen yhteydenoton jälkeenkään ei vaivauduta vastaamaan. Luulisi olevan itsestään selvä asia ja kuulua normaaleihin käytöstapoihin vastata viesteihin.
Tiedätkö paljon viestejä opettajat saavat noilta öyhöttäjävanhemmilta? Työtkin pitäisi hoitaa, kokeet korjata ja paljon muuta. Ei ole aikaa chattailla. Hyvä kun ehtii kiskoa takin päälle välituntivalvontaan juostessa.
Vierailija kirjoitti:
Asennevammaista vanhempaa liikenteessä taas. Teitä pitää jaksaa rasittavien kaikkitietävien mukuloidenne lisäksi. "Minä tiedän oikeuteni." Niin tietää Suomen poliisikin ja valtio, että sitä kaveria nyt vaan ei hakata. Vanhemmille valehdellaan tilanne tietysti päin vastaiseksi. Tietysti uskovat.
Minä toistan nyt jo aika monetta kertaa: tässä ei ole kyse siitä, onko opettaja tehnyt virheen. On, ja täysin yksiselitteisesti.
Nyt oli puhe siitä, ottaako opettaja palautetta vastaan, korjaako virheensä - vai alkaako vastahyökkäykseen ja syyllistämään lasta ja vanhempia omista virheistään.
Sinäkin oivallisesti todistat, että minä puhun oikeasta ongelmasta. Lienet opettaja.
ap
Ei ole ollut tilannetta, jonka mukaan osaisin vastata kysymykseen.
Sen sijaan on kokemusta erittäin onnistuneesta yhteistyöstä opettajan kanssa, minkä ansiosta mahdoton tapahtui eli luokan kiusaaja häipyi kuin pieru saharaan. Opin tästä kokemuksesta sen millä tavalla kannattaa lähteä asioita hoitamaan ja millainen voimavara se voi olla.
Aloitus on tällaisen lasten kautta elävän äidin maailman kuvaus. Ei ole muuta elämää. Joutuu kokoajan pohtimaan lasten elämää. Laittaa jatkuvasti opettajille viestejä. Odottaa anteeksipyyntöjä. Kaava on toistuva, useita huonoja opettajia sattunut.
Olisikohan syytä alkaa miettiä omaa roolia. Jos joutuu usein tilanteisiin muiden kanssa, usemmiten kannattaa hakea syytä itsestä.
Kuvaavaa on myös se, ettei esimerkkejä ole.
Todennäköisesti johtuu siitä että kyse on naurettavista pikkuasioista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö paljon viestejä opettajat saavat noilta öyhöttäjävanhemmilta? Työtkin pitäisi hoitaa, kokeet korjata ja paljon muuta. Ei ole aikaa chattailla. Hyvä kun ehtii kiskoa takin päälle välituntivalvontaan juostessa.
Niitä viestejä tulee uudelleen, jos ei vastaa ekaan tai tokaan. Oma vika. Sulle maksetaan yhteydenpidosta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toistan nyt jo aika monetta kertaa: tässä ei ole kyse siitä, onko opettaja tehnyt virheen. On, ja täysin yksiselitteisesti.
Nyt oli puhe siitä, ottaako opettaja palautetta vastaan, korjaako virheensä - vai alkaako vastahyökkäykseen ja syyllistämään lasta ja vanhempia omista virheistään.
Sinäkin oivallisesti todistat, että minä puhun oikeasta ongelmasta. Lienet opettaja.
ap
Jos kyse olisi jostain todellisesta, sen voisi kertoa.
Kyse on diipa daapaa tason asiasta. Ja pääosassa on etsiä syyllinen. Sekä antaa äidille sisältöä tylsään elämään
En ole tuo edellinen, mutta mistään ei saa käsitystä siitä että hän olisi opettaja.
No minä voin kertoa esimerkin (en ole ap).
Viime syksynä "jouduin" ensimmäistä kertaa ikinä kysymään yhden lapseni yhden oppiaineen jutuista. Oli siis tässä oppiaineessa 7. luokalla 9-10 oppilas ja kun 8. luokalle opettaja vaihtui, heti ensimmäisen jakson arvosana oli 7. Yhdestä kokeesta tuli jotain tyyliin 6 1/2 ja muutenkin kuulemma oli tosi nihkeää. Nuori yritti kysyä arvostelusta ja vaatimuksista ensin itse opettajalta, muttei saanut siihen mitään vastausta ja hän pyysi minua kysymään asiasta opettajalta. En syyttänyt, en arvostellut, en edes rivien välissä antanut ymmärtää että arvostelu olisi jotenkin väärin. Kysyin, mitä asioita nuoren pitäisi erityisesti nyt treenata, jotta arvosanat palautuisivat mahdollisesti edes lähelle entsisiä - aineessa josta oppilas piti kovasti. Kysyin lähinnä mitä meidän pitäisi tehdä. En keksi, miten asiallisemmin olisin sen voinut kysyä.
1. vastaus oli lavea ja pitkä selitys oppisisältöjen vaihtelusta eri luokilla ja eri asioiden painotuksista. Fine. Vastausta kysymykseen ei oikeastaan tullut, mutta ajattelin sitten antaa asian olla, koska aihe meni selkeästi tunteisiin.
2. reaktio oli saman sepustuksen postaaminen koko luokan oppilaiden vanhemmille ja oppilaille. Ei nyt sentään ollut laittanut sitä, että minä olen sen kysymyksen esittänyt.
3. viesti aiheesta tuli minulle. Opettaja oli tarkistanut kuitenkin varulta oppilaan arvostelun ja hänelle oli sattunut laskuvirhe tai jotain sinne päin ja kokeen numero oli mennyt järjestelmään kaksi numeroa liian pienenä. Oikea numero oli 8 1/2, ei 6 1/2 ja se vaikutti sitten kuulemma jaksonkin arvosteluun ja virhe on nyt korjattu molempiin.
Minusta virhe on aika iso! Ei yläkoululaisella joku yksittäinen jakso nyt tietty hirveästi paina kokonaisuudessa, mutta harmittihan tuo ja lopputulos asiassa suorastaan kummastutti.
En sitten ensimmäisen viestini jälkeen enää viitsinyt lähteä asiasta kommentoimaan yhtään mitään. Enkä jatkossakaan kommentoi yhtään mitään. Vaikka ehkä joskus kannattaisi.
Mutta mäkee tässäkin ketjussa: oppilaat ovat sekopäitä (yskivät tahallaan) ja vanhemmat ovat jotenkin vinksahtaneita ja pommittavat wilmaa ja tekstareita jatkuvalla syötöllä ja opettajaparat ovat aina vaan oikeassa ja uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on tällaisen lasten kautta elävän äidin maailman kuvaus. Ei ole muuta elämää. Joutuu kokoajan pohtimaan lasten elämää. Laittaa jatkuvasti opettajille viestejä. Odottaa anteeksipyyntöjä. Kaava on toistuva, useita huonoja opettajia sattunut.
Olisikohan syytä alkaa miettiä omaa roolia. Jos joutuu usein tilanteisiin muiden kanssa, usemmiten kannattaa hakea syytä itsestä.
Kuvaavaa on myös se, ettei esimerkkejä ole.
Todennäköisesti johtuu siitä että kyse on naurettavista pikkuasioista
Kommenttisi on tämäkin todistus juuri siitä mitä sanoin: palautetta ei osata ottaa vastaan, vaan pyritään suonenvedonomaisesti kääntämään vika lapseen/vanhempaan.
Nyt oli kyse yksiselitteisistä virheistä ja siitä, osaako opettaja ottaa ja korjata virheensä.
Syy, miksi en ala kertoa esimerkkejä on selvä. En halua besserwisserointeja niistä, koska nyt ei ole kyse siitä, onko ope tehnyt virheen. JOKAINEN tekee joskus. Nyt on kyse korjaamisesta ja virheen myöntämisestä. Joka näkyy olevan opettajille hyvin vaikeaa.
ap
Opettajan työn suurin kuormitustekijä nykyään on jatkuvasti viestittelevät vanhemmat. Ollaan koulua vastaan. Haetaan omalle lapselle etuoikoikeuksia. Syytetään opettajaa. Vaatimukset on mahdottomia.
Tämän kirjoitin, vaikka EN ole opettaja. Tästä on paljon kirjoitettu.
Aloittaja on yksi näistä vanhemmista. Onneksi on toisenlaisiakin
Persoona hajalla, tasapainottomuus. Sinusta ei ole mt-ongelma, ihan tosi?
Ja kyllä, aika suurella todennäköisyydellä opettajan kommentti, kuka muu haluaisi noin kärkevästi puolustautua?