Onko opettajille jotenkin henkisesti mahdotonta myöntää tehneensä virheitä?
Olen kyllästynyt siihen, miten opettajat reagoivat, kun heille antaa kielteistä palautetta. Selkeätkin laiminlyönnit ja virheet käännetään aina lapsen tai lapsen vanhempien puutteeksi.
Vuosien mittaan on osunut omakohtaisesti esimerkkejä siitä, että opettaja ei vastaa wilma-viesteihin, ei puutu kiusaamiseen, ei löydä oppilaan täysin oikein tallentamia kotitehtäviä, saa raivareita syyttömille jnejne. Anteeksi -sana on useimmille opettajille ollut täysin tuntematon, vaikka kertaakaan - siis ikinä - ei oppilas tai minä vanhempana ole ärjynyt tai antanut kiukkuista palautetta, ainoastaan asiallista.
Mutta nyt alkaa olla pinna lopussa. Jatkossa ehkä minäkään en viitsi olla niin asiallinen, jos opettajien linja ei korjaannu.
Kommentit (165)
ehehe, no opettajia pahempia besserwissereitä ja silmäinpalvojia ei olekaan. Ensinnäkin he valikoituvat alalle, jotta pääsevät pätemään ja toiseksi työ itsessään vahvistaa juuri sitä ominaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään niin monet vanhemmat syyttää opettajia? Sabotoi lapsen kykyä selvittää itse asiansa? Lähettelee kärkkäitä wilma-viestejä? Soittelee? On sitä mieltä että kullannuppua ei säännöt koske
Lapsen EI TARVITSE selvitä yksin opettajaa vastaan. Tajuatko ollenkaan, kuinka paljon normaalilapset kunnioittavat ja pelkäävät opettajiaan? Ihan kiva tietysti opettajan omaksua asenne, että kun jyrää lapsen, niin mitään ei tarvitse myöntää tai korjata.
Tästä se syy löytyy.
Ajatus että lapsi on opettajaa vastaan
Entä jos koittaisi miettiä vähän positiivisemmin. Ei siirtää lapselle ajatusta me vastaan opettaja vaan tukea koulua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyään niin monet vanhemmat syyttää opettajia? Sabotoi lapsen kykyä selvittää itse asiansa? Lähettelee kärkkäitä wilma-viestejä? Soittelee? On sitä mieltä että kullannuppua ei säännöt koske
Lapsen EI TARVITSE selvitä yksin opettajaa vastaan. Tajuatko ollenkaan, kuinka paljon normaalilapset kunnioittavat ja pelkäävät opettajiaan? Ihan kiva tietysti opettajan omaksua asenne, että kun jyrää lapsen, niin mitään ei tarvitse myöntää tai korjata.
No aika todella vähän. Opettaja on parhaimmillaankin lapsille vähän kuin kaveri tai setä/täti, ei todellakaan mikään pelottava ja kunnioitettava jumalhahmo.
Meidän työyhteisössä on yleinen vitsi, että opettajat mielestään tietävät kaikesta aina kaiken. He ovat tästä syystä yksiä hankalimpia asiakkaita, koska heidän on vaikeaa myöntää, että joku muu voisi jossain asiassa olla oikeassa ja tietää enemmän. Meillä on kuitenkin oman alamme asiantuntijat töissä. Yleisesti opettajien kanssa on aina kauhein vänkääminen ja saa itse purra huulta ettei sanoisi jo aika terävästi.
Puolivakavissaan olemme ihmetelleet, että johtuuko se siitä että täytyy aina esittää roolia, jossa on oltava vastaus kaikkeen, että lopulta alkaa itsekin uskoa siihen.
Vai valikoituuko sinne enemmän besserwisser persoonia.
Itse en juuri ole kontaktissa lasteni opettajiin, jos ei ole aivan pakko. Jos olen ollut, lakkaan vänkäämästä aika pian, koska olen kuitenkin altavastaaja, ja tiedän ettei sitä voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä se syy löytyy.
Ajatus että lapsi on opettajaa vastaan
Entä jos koittaisi miettiä vähän positiivisemmin. Ei siirtää lapselle ajatusta me vastaan opettaja vaan tukea koulua
Älä viitsi lässyttä.
Nyt oli kyse tilanteista, joissa oppilaan/vanhemman pitäisi saada opettaja toimimaan, kun hän ei toimi. Tai korjaamaan selkeän virheen.
Normaali koulunkäynti on asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika todella vähän. Opettaja on parhaimmillaankin lapsille vähän kuin kaveri tai setä/täti, ei todellakaan mikään pelottava ja kunnioitettava jumalhahmo.
No näin se ei ole. Totta kai on olemassa uhmakkaita lapsia, mutta enimmäkseen lapset - ainakin meidän lapset - kunnioittavat opettajia ja pelkäävät antaa heille palautetta.
Jos luet ajatuksella tätä ketjua, varmaan ymmärrät miksi. Täällä on opettajat parhaansa mukaan pyrkineet kääntämään kaiken lasten/vanhempien viaksi. Jopa epäilleet ap:n mielenterveyttä, kun edes kehtaa kysyä moisen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika rankka yleistys kaikista opettajista. Eillei sitten lapsesi ole joku päätä aikova Jonne tai Pissa-Liisa.
No ei ole. Nyt on todellakin kyse opettajan mokista, ei lapsen.
Ja kysyinkin, onko tuo opettajilla jotenkin yleinen ilmiö.
Ykkönen esitti hyvän hypoteesin: tuo liittyy väärään tulkintaan auktoriteetista.
ap
Loistava hypoteesi: et tule yhden opettajan kanssa toimeen; ne on kaikki paskoja.
Deduktiivisella päättelylläkö pyrit todistamaan?
Kun jokaisen Niko-Maijan äiti ja isä lähettää joka päivä Wilmaviestin ja txt päälle, niin yleisesti on aika monessa koulussa sovittu, että niihin ei opettajat vastaa. Heidän työnsä kun on opettaa lapsia, ei istua 3 h ja yrittää väsätä hellävaraisia viestejä, joista vanhempi ei pahoita mieltään .
Kun toimii riittävän pitkään julkisella sektorilla lasten kanssa ylijumalana, hämärtyy miten normaali aikuisten maailma pyörii. Kommunikoivat aikuistenkin kanssa samalla tavalla ja samalla asenteella kuin lasten kanssa - minä tiedän kaikesta tässä maailmassa enemmän kuin te ja minun sana on laki vaikka olisin väärässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näin se ei ole. Totta kai on olemassa uhmakkaita lapsia, mutta enimmäkseen lapset - ainakin meidän lapset - kunnioittavat opettajia ja pelkäävät antaa heille palautetta.
Jos luet ajatuksella tätä ketjua, varmaan ymmärrät miksi. Täällä on opettajat parhaansa mukaan pyrkineet kääntämään kaiken lasten/vanhempien viaksi. Jopa epäilleet ap:n mielenterveyttä, kun edes kehtaa kysyä moisen syytä.
Ketkä opettajat? Kuka on epäillyt ap:n mielenterveyttä?
Täällä on toiset vanhemmat kertoneet että peiliin katsominen voisi olla hyvä asia.
Aika moni opettaja kerää oppilailtaan nimettömästi palautetta. Tarvittaessa säädän opetusta ja toimintaani oppilailta tulleen palautteen mukaan. Kaikkeen en kuitenkaan suostu. Oppilaat saavat turhaan pyytää, etten koskaan jättäisi läksyjä.
Minä olen kyllä tässä huomannut, että opettajissa oikeasti on eroa.
Toiset on asiallisia ja heidän kanssaan voi puhua.
Olen myös törmännyt kaikentietävään ja kaikkeen puuttuvaan opettajaan. Opettaja joka haluaisi varmasti tulla kotiinkin mukaan tarkastamaan, että elää hänen ohjeittensa mukaan.
Sitten tietenkin puututaan valikoidudti asioihin. Kaikki pikku nippeli jutut on tärkeitä, mutta kiusaamista ei tietenkää ole.
Samoja kokemuksia! Lapselle tuli poissaolo kun oli ilmoitetusti hammaslääkärissä , opettaja ei myönnä mitään virhettä tässä tapahtuneen... ja toisen kerran tuli Wilmaan viestiä siitä ,miten lapsi ärsyttää tahallaan yskimällä eikä anna muiden keskittyä, lapsella oli tuossa vaiheessa toista viikkoa kuivaa hakkaavaa yskää mutta tämän jumalasta seuraavan opettajan mielestä lapsen yski kiusatakseen !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita rehtorille.
Ei opettajien tarvitse vastata häirikköjen vanhempien viesteihin.
Rehtori vastaa kaikesta.
Niin, tulkitset siis sinäkin, että palaute on "häiriköintiä". Kiitos, todistit juuri aloitukseni oikeaksi.
En kirjelmöi opettajan virheestä/unohduksesta tms. mielelläni hänen esimiehelleen, vaan katson, että reilumpaa on pyytää oikaisua/toimenpiteitä opettajalta itseltään.
Sitä paitsi, koska opettajalla on monenlaisia keinoja kostaa oppilaalle, tämä lienee aika tyypillistä, että ehdoin tahdoin ei haluta haastaa riittaa opettajan kanssa.
ap
Kerro nyt esimerkki näistä virheistä/unohduksista ja mielellään vielä lapsen ikä.
Laita vielä esimerkki näistä kirjelmistäsi
Vierailija kirjoitti:
Samoja kokemuksia! Lapselle tuli poissaolo kun oli ilmoitetusti hammaslääkärissä , opettaja ei myönnä mitään virhettä tässä tapahtuneen... ja toisen kerran tuli Wilmaan viestiä siitä ,miten lapsi ärsyttää tahallaan yskimällä eikä anna muiden keskittyä, lapsella oli tuossa vaiheessa toista viikkoa kuivaa hakkaavaa yskää mutta tämän jumalasta seuraavan opettajan mielestä lapsen yski kiusatakseen !
Luvaton poissaolo on helppo kuitata luvalliseksi.
Kullannuppu on ihan oikeasti voinut myös liioitella ja pelleillä yskän kanssa. Yllättyisit jos tietäisit. Toki jos äiti on jo valmiiksi koulua vastaan, on helppo sanoa en minä mitään tehnyt
Tässä nyt kannattaa taas muistaa, että ei yleistetä. Itse todellakin kohdannut mukavia, asiallisia ja hyvin opettavia opettajia, mutta myös aloittaja kuvaama tyyppi on tuttu.
Kyllähän sitä itsekkin muistaa omasta lapsuudesta, että oli kivoja opettajia ja niitä jotka selkeästi inhosivat oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Kun toimii riittävän pitkään julkisella sektorilla lasten kanssa ylijumalana, hämärtyy miten normaali aikuisten maailma pyörii. Kommunikoivat aikuistenkin kanssa samalla tavalla ja samalla asenteella kuin lasten kanssa - minä tiedän kaikesta tässä maailmassa enemmän kuin te ja minun sana on laki vaikka olisin väärässäkin.
Tämä. Ihan sama kokemus minulla, kun itse viranomaisena kohtaan opettajia kun he ovat siviilissä eivätkä eroa tavallisista kuolevaisista. Ottaa heille tosi koville.
Eläkkeelle jääneillä poliiseilla samaa ylijumalan vikaa.
Vierailija kirjoitti:
On. Samanlaisia kokemuksia täällä. Joka ammatissa on sellaisia, jotka ovat tavallaan väärällä alalla, siitä kannattaa varmaan lähteä.
Kai se on sitä, että useimmat opettajat oppivat jo koulutuksessa, että auktoriteetti on tärkeä. Jos tuon tulkitsee väärin, omaksuu asenteen, että virheitä ei pidä myöntää eikä kantaa muuttaa koskaan, ikinä.
Mutta jos mietin omia opettajiani, niin parhaimmat, arvostetuimmat ja ihanimmat opettajat olivat niitä, jotka olivat inhimillisiä, osasivat perustella mielipiteensä (sen sijaan, että olisivat asennoituneet, että asia on näin, koska MINÄ sanon näin), muuttaa kantaansa ja myös pahoitella, jos ovat kiireessä tms. mokanneet.
Auktoriteetti ei rakennu jääräpäisyydestä, vaan myötätunnosta, reiluudesta, paneutumisesta työhön ja välittämisestä.
Tämä oli kyllä kauniisti sanottu. Näinhän se menee.
Olen itse ollut kympin oppilas, ja lapseni on kympin oppilas. Olemme molemmat todenneet, että paras keino selviytyä koulusta, on pysyä tutkan alapuolella, ja olla joutumatta opettajan silmiin ja hampaisiin. Jos opettaja jostain syystä ei pidä jostakusta, tämä ei voi tehdä enää mitään oikein, ja ainoa pelastus on odottaa kunnes opettaja tai koulu vaihtuu. Numerot palautuu taas.
Tässä mielessä on hyvä nykyään, että opettajat vaihtuu niin usein. Kun kohdalle osuu natsi, ei tarvitse montaa vuotta kärsiä.
Monella näkyy käytöksessä vaihdevuosioireet tiettynä ylireagointina ja kireytenä.
Vierailija kirjoitti:
Poissaolot merkitään wilmaan vaikka siihen olisi ilmoitettu syy.
Jankkaaja. Ehkä opettajalla on muutakin tekemistä kuin viestitellä pikku asioista jokaisen oppilaan vanhempien kanssa erikseen.