Miten ylibuukkaus sitten pitäisi hoitaa, jos kukaan ei lähde vapaaehtoisesti? Linkki
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201704112200101196_ul.shtml
Minusta tahallinen ylibuukkaus pitäisi täysin kieltää. Sitähän tapahtuu koko ajan. Voisi sitten mieluummin olla tyhjiä paikkoja.
Kommentit (218)
Tuli kalliiksi Unitedille. Yritys on yrittänyt laajentua Kiinaan, ja kiinalaiset ovat olleet ihan raivona tästä, koska ulosheitetyllä kiinalaiset sukujuuret. Osake tippunut 4 %.
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on standby ticket? Miten yrität ostaa ja saat sellaisen?
Standby ticket on jonotuslista lennolle. Ei sellaista lippua myydä
Kyllä myydään. Itse olen ostanut aivan normaalihintaisen lennon ja siltikin olen saattanut saada vain standby-lipun. Lentoyhtiöiden harjoittamaa ylibuukkausta tämäkin.
Kaikki toimii normaalisti tällöin vielä check in-vaiheessa mutta boarding pass:ssa lukee "stb" siinä kohtaa, missä normaalisti on se istumapaikka mainittu.Mutta siis sulle ei ole myyty nimenomaan standby-lippua (sellaista ei voi ostaa) vaan normaali lippu, joka on check inissä määritelty ylibuukkaustilanteen ja yksin matkustamisesi takia standby-lipuksi. Et siis ole alun perin ostanut halpaa standby-lippua, koska sellaisia ei myydä. Olet ostanut normaalin lipun.
Aika kamalaa. Yksin matkustaessa muutenkin jännittää. Jos vielä joutuisi vaihtamaan lentoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan sen korvaa,jos tuolla poistetulla lääkärillä oli leikkaus ja potilas kuolee sen vuoksi kun lääkäri nakataan koneesta ulos?
Kuka korvaa, jos lääkäri saa yöllä kuumeen tai vatsataudin tai ajaa autolla ojaan?
Eli kyllä siellä sairaalassa on varajärjestelyt kriittisiä tilanteita varten.
Ei muuten ole,jos on esim. Joku huippukirurgi jonka tasoisia ei vaan ole maailmassa kuin muutama.
Harvassa tapauksessa leikkaus on päivästä kiinni.
Ja ensiavussa tarvittavat kirurgit on taatusti varmennettu niin, että yksi lennoltaan jäänyt ei tilannetta sotke.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on standby ticket? Miten yrität ostaa ja saat sellaisen?
Standby ticket on jonotuslista lennolle. Ei sellaista lippua myydä
Kyllä myydään. Itse olen ostanut aivan normaalihintaisen lennon ja siltikin olen saattanut saada vain standby-lipun. Lentoyhtiöiden harjoittamaa ylibuukkausta tämäkin.
Kaikki toimii normaalisti tällöin vielä check in-vaiheessa mutta boarding pass:ssa lukee "stb" siinä kohtaa, missä normaalisti on se istumapaikka mainittu.
Etkö osaa suomea?
Täysin käsittämätön tilanne.
Eiköhän raahattu mies saa miljoonakorvaukset - ja valitsee seuraavalla kerralla toisen lentoyhtiön.
Kuten moni muukin koneessa ollut tai jutun lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Täysin käsittämätön tilanne.
Eiköhän raahattu mies saa miljoonakorvaukset - ja valitsee seuraavalla kerralla toisen lentoyhtiön.
Kuten moni muukin koneessa ollut tai jutun lukenut.
Eipä oo paljonn valinnanvaraa kun Yhdysvalloissa on nykyään suunnilleen kolme ja puoli lentoyhtiötä, käytännössä monopoli.
Juuri tuli viikonloppuna tiedustelu voisinko siirtää lentoni toiseen kun kone oli ylibuukattu. Olisin sen mielelläni tehnyt ja nostanut korvauksen jos kotona ei olisi odottanut yksikseen diabetesta sairastava teini.
Eräällä aasian lennolla kuulin kun matkustajille tarjottiin uutta reititystä (välilaskulla) ja muistaakseni jopa 600€ hyvitystä. Itse olisin ottanut sen heti!
Ylibuukkaus on ihan normaali käytäntö
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä tuskin olivat huvikseen matkustavat yhtiön työntekijät vaan todennäköisesti se oli heille työhön kuuluva siirto toiselle kentälle, josta heidän työvuoronsa alkaisi toisella lennolla.
Onko tällainen yleistä? Kuulostaa näin maallikolle huonolta työvuorosuunnittelulta.
Minä lennän harvoin, ja olenkin tästä ketjusta saanut nyt ainakin yhden kullanarvoisen vinkin: jos ei ole ihan pakko, en aio lentää illalla. Koneesta pois jääminen yötä vasten on paljon inhottavampaa kuin päivällä.
Prototyyppi kirjoitti:
Parempi korvaus tai viimeiseksi lähtöportille tai koneeseen tulleet rannalle ruikuttamaan.
Itse olen toisinaan paikkani luovuttanut noissa ylibuukkaustilanteissa ja tuolloin vapaaehtoisia on kuulutettu kentällä tai pienillä kentillä kysytty face to face. Korvaus on ollut suurinpiirtein lentolippuni summa (sattumalta?) + ruokailukuponki ja mahdolliset taksikuljetukset toiselle kentälle tai majoituspaikkaan.Välillä taas mulle on tullut vain standby ticket, vaikka olen matkani ja paikkani ajoissa varannut ja maksanut. Tuolloin on saanut portilla jännittää viimeiseen saakka, pääseekö koneeseen. Ilmeisesti näitä standby-lippuja lätkitään yksin matkustaville.
Mutta jos tää nykyinen käytäntö ei toimi, en keksi muutakaan kuin noi kirjoittamani vaihtoehdot.
Vaihtoehtonahan olisi, että lentoyhtiöt eivät ylibuukkaisi koneita. Niillähän on käytössä tahalliseen ylibuukkaukseen ohjelmistot, jotka laskevat todennäköisyyksiä peruutuksille ja peruuttamatta pois jääville, ja ylibuukkaavat koneita sen mukaan, jotta saisivat maksimoitua maksavien matkustajien määrän. Lennoille siis myydään tahallisesti enemmän lippuja kuin koneissa on paikkoja, sillä odotuksella, että jotkut aina peruuttavat matkansa. Tästä välttämättä seuraa se, että toisinaan käykin niin, että paikkoja ei kaikille riitäkään.
En ole lentänyt kuin kerran enkä koskaan ole kuullutkaan moisesta. Pelottavaa. Mitä jos arpa osuu vaikka perheenäitiin? Pakko ottaa lapsetkin mukaan pois koneesta, mutta niiden lipuista et tietenkään saa minkäänlaista korvausta.
Ja selvää nyt pitäisi olla että tuo tilanne ei ollut senlaatuinen missään nimessä, että asiakas piti raahata koneesta ulos nokka veressä. Hävytöntä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä tuskin olivat huvikseen matkustavat yhtiön työntekijät vaan todennäköisesti se oli heille työhön kuuluva siirto toiselle kentälle, josta heidän työvuoronsa alkaisi toisella lennolla.
Onko tällainen yleistä? Kuulostaa näin maallikolle huonolta työvuorosuunnittelulta.
Minä lennän harvoin, ja olenkin tästä ketjusta saanut nyt ainakin yhden kullanarvoisen vinkin: jos ei ole ihan pakko, en aio lentää illalla. Koneesta pois jääminen yötä vasten on paljon inhottavampaa kuin päivällä.
No tuskin se on normaali suunniteltu tilanne ollut vaan esim. myöhästymisen vuoksi on tarvittu toinen miehistö jollekin lennolle, kun alkuperäisen miehistön lain määräämä maksimituntimäärä on tullut täyteen. Tämä nyt siis ihan arvaus, mutta joku tällainen siellä on todennäköisesti ollut, ja siksi on ollut kiire saada miehistöä siirrettyä toiseen paikkaan ja matkustajia heidän tilaltaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Saat ilmaisen majoituksen ja ruoat lentokenttähotellissa, joten ei se nyt niin inhottavaa ole.
Näitä sattuu aina silloin tällöin, ja aina on vapaaehtoinen löytynyt. Tosin koskaan ei ole matkustajia päästetty koneeseen asti istumaan, vaan asia on hoidettu ennen koneeseennousua. Finnair ja SAS ainakin vastaavissa tilanteissa saattavat olla yhteydessä asiakkaaseen esim. jo edellisenä iltana.
Itse olen poikani kanssa kerran valinnut myöhäisemmän lennon vapaaehtoisesti Tukholmasta Turkuun, ja muistaakseni nettosimme siitä 300 euroa/hlö.
Tämä Unitedin tapaus on monellakin tapaa aivan käsittämätön, ja huippuesimerkki todella huonosti hoidetusta tilanteesta aina itse tapahtumasta tähän asti. Vaikea kuvitella miten saisivat asian ja maineensa enää korjattua asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ole lentänyt kuin kerran enkä koskaan ole kuullutkaan moisesta. Pelottavaa. Mitä jos arpa osuu vaikka perheenäitiin? Pakko ottaa lapsetkin mukaan pois koneesta, mutta niiden lipuista et tietenkään saa minkäänlaista korvausta.
Ja selvää nyt pitäisi olla että tuo tilanne ei ollut senlaatuinen missään nimessä, että asiakas piti raahata koneesta ulos nokka veressä. Hävytöntä väkivaltaa.
En ole koskaan kuullut, että ainakaan Euroopassa arvottaisiin poisjätettäviä matkustajia tällä tavalla kuin United. Joten voit matkustaa ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ylibuukkaustilanteessa ei ihminen pääse koneeseen asti vaan se torpataan jo lähtöselvityksessä. En ymmärrä miten linkin tapaus on mahdollista.
Eihän tuossa ollut syynä edes varsinainen ylibuukkaus - MATKUSTAJIA ei ollut liikaa, vaan lentoyhtiä halusi yhtäkkiä 4 omaa työntekijäänsä tälle lennolle. Se tekee tästä vielä karumman tavan - ja että kapteenilla (joka tottelee lentoyhtiötä) on diktaattorioikeus poistaa lennolta ilman mitään perusteluita ja syitä. Järjetön systeemi.
Kyllä rahallinen korvaus pitäisi tosiaan olla tuhansia euroja (dollareita) vähintäänkin.
Ymmärrän kyllä lääkäriäkin; hänen piti aidosti päästä työpaikkaansa. Oli arvottu, että ei pääsisikään mukaan.
Prototyyppi kirjoitti:
Parempi korvaus tai viimeiseksi lähtöportille tai koneeseen tulleet rannalle ruikuttamaan.
En ole tästä yhtään samaa mieltä. Jopa vähäinen lentokokemukseni on opettanut, että yhtiöt eivät edes halua, että kaikki ryysäävät portille yhtä aikaa, mihin ehdotuksesi johtaisi. Joku jää silti aina viimeiseksi.
Sitä paitsi yleensähän paikalle kuulutetaan ensin esim. lapsiperheet tai matkustajat tietyille penkkiriveille. Näin toimitaan, jotta koneeseen asettuminen sujuisi mahdollisimman mukavasti. Ei oikein toimi, että jos kuulut siihen ryhmään, joka kutsutaan viimeiseksi, ja sitten sinulle sanotaan, että sori, et mahdu, kun et tullut aiemmin.
Lisäksi lentoyhtiöillä on kaiken maailman lounge-osastoja, joissa saa odottaa lentoa mukavammassa tilassa kuin lähtöportilla. Kuka sinne loungeen enää menisi, jos pitäisi olla portilla ensimmäisten joukossa? Vai tehtäisiinkö niin epäreilusti, että nämä ns. paremmat matkustajat pääsisivät koneeseen aina vaikka tulisivat kuinka myöhään, ja koneesta poistettaisiin joku muu heidän sijastaan?
Matkustajat eivät myöskään viipyisi tax-free kaupoissa kuluttamassa rahojaan, jos koko ajan olisi pelko pepussa, ettei mahdu koneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat ilmaisen majoituksen ja ruoat lentokenttähotellissa, joten ei se nyt niin inhottavaa ole.
Viettäisin todennäköisesti yön nukkuen huonosti ja peläten, etten jostain syystä herääkään tarpeeksi aikaisin ehtiäkseni sille lennolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa Uniteden tapauksessa vielä se, että maksaneita matkustajia tuupattiin pois yhtiön henkilökunnan tieltä. Koneelle saapui boardingin jälkeen 4 Unitedin työntekijää, joiden tieltä alettiin raivaamaan matkustajia.
Eli ehkä henkilökunta oli käytännössä pakko saada koneeseen, jotta toinen lento voitaisiin lentää.
Mutta toki tapa hoitaa tämä tilanne oli täysin väärä...
Jossain lähteissä kerrottiin että olivat "gate personnel", ei sii lentäjiä tai lentoemäntiä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman ylibuukkausta lippujen hinnat olisivat kalliimpia, koska koneissa lentäisi enemmän tyhjiä penkkejä.
Mikä ei tarkoita etteikö lentoyhtiö saisi rahojaan. Aniharva peruuttaneista saa rahansa takaisin kun taas lentoyhtiö saa rahansa joka tapauksessa, oli tyhjällä paikalla matkustaja tai ei. Lippuhan maksetaan ostohetkellä. Peruutukset ja poisjäännit koskee lähinnä bisnesluokkaa joiden lipun hinnassa on huomioitu lentoyhtiön ahneus ja se on moninkertainen peruslippuun nähden. Harvoin matkustava economy-luokan tavis ei todellakaan tosta vaan lähde perumaan lentojaan, eli niiden lukumäärä lasketaan suunnilleen yhden käden sormin lennon myyntiaikana.
On sitten täysin eri asia jos halutaan puolustella ja pitää jotenkin normaalina sitä, että lentoyhtiö saa myydä paikat kahteen kertaan. Siinähän ei ole kyse kuin ahneudesta. Olisi eri juttu, jos lentolippu maksettaisiin boardingin yhteydessä tai matkan jälkeen jolloin lentoyhtiö jäisi nuolemaan näppejään jos matkustajaa ei hotsitakaan tulla lennolle. Mutta näinhän ei ole.
Ylibookkauksella ja siitä koituvilla kuluilla lentoyhtiö ottaa lähinnä persnettoa kun matkustajille maksetaan isommat summat kuin lentoyhtiö heidän lipuistaan on tienannut.
Täh? Matkustajan matkalaukku poistetaan aina koneesta, jos hän ei itse lennä kyseisellä lennolla, joten ei tuossa ole mitään riskejä.