minkäverran olet uskaltanut ottaa alkoholia raskaana?
Kommentit (35)
enkä puhunut suurkulutuksesta mitään, mutta jokainen tietty vetää omat johtopäätöksensä...
t. 28
Jo synnytysvalmennuksessa joka meidän kunnassa aloitettiin jo viidennen kuun aikoihin painotettiin että puolesta pullosta viiniä äidin juomana sikiö on jo TAJUTON, voitte vain kuvilla millaiset on ne hetket ennen sitä. Kyllä se oli tosin tiedossa jo sitä ennen, mutta missä tynnyrissä täällä porukka on kasvanut? Käsittämätöntä ettei ihmiset ymmärrä että sikiön promillemäärä on sama kuin äidillä, mutta sikiön elimistö ei vielä osaa käsitellä alkoholia. Ajatelkaa kun joskus 50 kiloisina teininä joitte ekan lonkeron, niin jo puolessa välissä kihahti päähän. Sama promille määrä kilon parin pienessä puhtaassa sikiön elimistössä saa sen todella voimaan pahoin!
No mutta mitäs siitä että sikiö voi huonosti ja yökkäilee voimattomana tai on hädissään, selviäähän siitä hengissä ja ilman vaurioitakin. Sitten vatsan ulkopuolella voitte kokeilla vaikka jääkö vaurioita jos lapsi kärsii vaikka hetken hapenpuutteesta tai paljonko häkää kestää ihan huvin vuoksi, kun harvemmin niistäkään vaurioita jää kun elämä on niin kiinni pikkuisissa.
Jos lapsi olisi syntynyt ja juottaisitte sille vereen saman promillemäärän alkoholia niin lapsi otettaisiin huostaan ja syystä! Kumpa se onnistuisi sikiöidenkin kohdalla.
mutta yks alkoholiannos ei ole sikiölle kovin vaarallista. Mulle sanottiin neuvolassa, että saa ottaa lasillinen viiniä sillon tällön ja tietyissä maissa naiset juo lasin viiniä säännöllisesti.
Toiseks, monet naiset ei tiedä olevansa raskaana kun on juonut paljon ja silti on syntynyt terveitä lapsia. Ei kukaan täällä mitään dokaa raskaana, vaan niin kuin monet sanonut lasi silloin tällöin.
Mulla ei oo mitään niitä vastaan, jotka ei juo. Respectiä myös tänne päin.
kuka täällä oli edes sanonut juovansa puoli pulloa viiniä raskaana????Mietin enne kuin tuut vaahtoon
...Jokainen kai päättää itse mitä tekee
Mulla menee muuten yksikin lasi reippaasti päähän joten voin arvata miten sen kokee sikiö. Imetyksen aikana asiahan on TÄYSIN eri, mutta senhän varmaan kaikki tietävät.
mutta positiivisen testin jälkeen en juonut edes hölää siideristä vaikka kuinka kesähelteellä teki mieli...
Se oli mulle vaan periaatekysymys!!!
Eikä ole kyseinen asia käynyt edes mielessä. Oikeasti aika vaikea mun on uskoa, että noin moni juo raskaana? MIKSI? Oletteko niin riippuvaisia, että 9kk ei voi olla ilman? Mitä sellaista siitä saatte, että se peittoaa sikiölle mahdollisesti koituvan haitan? Ihan sama onko kyseessä yksi viinilasi silloin tällöin, sekin on jo liikaa. Kun ilmankin voi olla.
Missään ei ole tehty tutkimusta että pieni määrä alkoholia olisi turvallista ottaa. Jokainen tekee omat päätöksensä.
kun neuvolassa sanottiin, että lasi sillon tällön ok. Siis oma valinta silti kaikilla, mutta jos ei tuloksia, niin kuinka terveysviranomainen niin voi sanoa?
Vierailija:
kun neuvolassa sanottiin, että lasi sillon tällön ok. Siis oma valinta silti kaikilla, mutta jos ei tuloksia, niin kuinka terveysviranomainen niin voi sanoa?
että pienikin määrä alkoholia raskauden aikana nostaa vastasyntyneen tulehdusriskin moninkertaiseksi. Oliko se nyt peräti seitsenkertaiseksi.
Noi viinilasilliset tais olla ennen kuin olin varmaksi plussannut, aavistelin kyllä jo olevani raskaana.
Mulle muuten lääkäri sanoi kysyessäni allergialääkkeistä, että vaikka joisin pullon koskenkorvaa jouluaattona, se sikiö ei siitä kärsisi. Aika rankasti sanottu, mutta kaipa se luotti, etten mä menisi oikeasti sitä tekemään... :)
Alkosta löytyy pari merkkiä, kannattaa tutustua jos on viininystävä. Ainakin Ebony Vale tjsp. maistuu melkein oikealta punaviiniltä.
vaahtoojat ja moraalipoliisit hyökkää tänne? Alku meni hyvin..