Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla pieni eläke,

Vierailija
19.04.2025 |

Paljonko saatte eläkettä? Kuinka paljon jää käyttöön laskujen jälkeen? Miten pärjäätte? Oletetaan, että ei ole säästöjä.

Tulen saamaan eläkettä 1300 euroa. Mitään muita tuloja ei ole enkä saa. Stressaa ihan hirveästi.

Kommentit (173)

Vierailija
1/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis bruttona 1300.

Ap

Vierailija
2/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1550e ja asun vuokralla. Vuokra 450e ja loput jää laskuihin ja ruokaan. Mitään ei jää säästöön, koska mulla auto ja siihen liittyvät kulut. Lisäksi poltan tupakkaa kaksi askia päivässä. t.Lars-Johan Jocke Grönholm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sama on eläke. Mulla on onneksi velaton asunto joten asuminen halpaa. Kyllä pärjää! Ruoka -60 kaupasta, harrastuksena lenkkeily ( kerään samalla tölkkejä). 

Jos menee joskus tiukaksi, myyn asunnon

Vierailija
4/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nippa nappa tonni. Siitä asuminen, lääkkeet ja kaikki muu. Ruuassa on säästettävä mahd, paljon. 

Vierailija
5/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäät tuolla kyllä ap, jos et asu kohtuuttoman kalliisti. Jos on tosi kova vuokra, sitten tekee tiukkaa. Voisitko saada asumistukea tai muuta lisätukea?

Olen itse koko ikänsä yksin ollut ihminen ja nyt vanhuuseläkkeellä. Minulta kuluu kuukaudessa yleensä noin tuhat euroa, siis kaikkiaan. Siinä on asuminen, ruoka ja kaikki muu. Jos joskus (ehkä kerran vuodessa) ostan esimerkiksi jonkun vaatteen, menee tietysti siinä kuussa enemmän. Harvoin tarvitsee kuitenkaan tässä iässä ostaa yhtään mitään, kun kaapit ovat täynnä.

Sinänsä minulla ei ole hätäpäivää, että voisin kuluttaa enemmänkin, jos olisi pakko, sillä saan ihan hyvää eläkettä ja säästöjäkin on. Ja onnekkaasti asun omassa asunnossa, josta ei ole enää velkaa. Tiedän, että kaikilla näin ei ole, joten paljon tsemppiä sinullekin ap.

Vierailija
6/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee palkasta kaikki mitä tulee eikä edes riitä. Tulot puolittuu eläkkeellä. Ehkä pitää muuttaa telttaan.

Vierailija
7/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Kaksi velatonta kerrostalo osaketta. Toisessa asun ja toisesta vuokratulot. Pärjään kohtalaisesti. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Olen 53 vuotias ja eläkeen maksaa vakuutusyhtiö (työtapaturma taustalla). 

Vierailija
8/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan hakea teille kuuluvan kansaneläkkeen, vai onko se jo mukana laskelmissa.

Ja selvittäkää myös asumistuen mahdollisuus. 

Vierailija
9/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkkeet on kyl vähän paremmat, ku nelikymppisenä painoin duunia hulluna ja tienasin uran kovimmat liksat, veroja tosin meni ihan helvetisti. Mut ei se paljon lohduta, ku suvussa kulkee sydänvaivat ja kroonisii sairauksii, ja stressii riitti muutenki. Nyt vanhana suurin osa eläkkeistä menee saakelin sairaalakuluihin. Aika karu loppu, eikä elämä maistunu ees kunnolla sillon ku ois pitäny.

Vierailija
10/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n 1400 netto. Asumiskulut ihan kaikkineen on n 400 e, joten laitan talteen joka kuukausi sen 400, koska lähes kaikki laskuni liittyvät asumiseen ja ne on laskettu tuohon summaan. Puhelinkulut n 30/kk. Ei ole autoa, ainoastaa Jopo vuodelta 1965. Vaatteita tarvitsen ostaa harvoin. Ruokaan ja ym tarvikkeisiin ja satunnaiseen viinipulloon menee n 300 e/kk. 

Ostelen kyllä lapsenlapsille jotakin, vaikka vanhempansa sanovat, että heillä on kyllä enemmin rahaa kuin mulla, mutta joskus tulee osteltua. Koko ajan jää kyllä säästöönkin rahaa, joka tarvitaan, jos esim joku kodinkone hajoaa.

Vierailija
11/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nippa nappa tonni. Siitä asuminen, lääkkeet ja kaikki muu. Ruuassa on säästettävä mahd, paljon. 

Saat lisäksi kansaneläkettä.

Vierailija
12/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa miettiä pakollisia menoja, ei muuten riitä. T. Kohta yhtä pieni eläke ja omistusasunto, jota ei voi myydä.

Vierailija
13/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistattehan hakea teille kuuluvan kansaneläkkeen, vai onko se jo mukana laskelmissa.

Kansaneläkkeen raja on 1200-1300 , riippuu asuuko jonkun kanssa. Omistusasuntoon ei saa tukia ja vaikea sitä on myydä, jos puoliso ei halua, tai talo on jossain pöndellä tai sitä ei kukaan muukaan halua ostaa.

Vierailija
14/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma kuulunko tähän ketjuun mutta 1555e kuussa netto. 460e+100e menee vuokraan ja laskuihin. Eli joku 1000e jää ruokaan ja säästöön. Yleensä säästän noin 400-500e kuussa. Nyt tuli ostettua tavaraa kärkkäiseltä 90e arvosta. Olen ruokkinut lintuja nyt talvella johon mennut useita satasia. Muita kuluja ei oikein ole. Avustan veljeä myös taloudellisesti joka on työttömyystuella.

Vierailija
15/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan eläkettä 1150€. Tässä on todellakin kaikki eläkkeet. Asumistukea en saa.

Raha riittää ihan kohtuudella, koska on pieni velaton omakotitalo, jossa asuminen on halpaa, kun vastikettakaan ei ole. Lämmitys klapeilla, joita on saanut toistaiseksi omalta pihalta, oma kaivo joten vesimaksuja ei ole. Septitankin tyhjäys kolmisen sataa vuodessa. Auto on tosin maalla välttämättömyys.

Melkein koko eläke on siis käytettävissä kuukaudessa ihan elämiseen. Se tekee kolmisen kymppiä päivässä. En käytä päihteitä tai tupakkaa, joten se riittää.

Vierailija
16/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työeläke 1400€ netto / kk. Sen lisäksi olen tehnyt aikanaan omalle buulaagille softia, joita muutamat firmat edelleen käyttävät, saan niiden ylläpidosta n. 3000€/kk, aikaa kuluu ylläpitoon pari tuntia / kk eli ihan kiva tuntipalkka😁. Noilta firmoilta menisi korvaavien ohjelmistojen hankintaan 50-100 tonnia kultakin, joten maksavat mielellään.

Vierailija
17/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke noin 1500e, mistä ulosotto ja verot. Käteen 1050e.

Menot/kk:

Vuokra omaosuus 500e, vesimaksu käytön mukaan noin 25e, puhelin/netti noin 60e, sähkö noin 25e, bussilippu 30e, reseptilääkkeet noin 50e, poliklinikka-/sairaalalaskut 40e.

Vierailija
18/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeutettu myös kansaneläkkeeseen. Käy Kelan sivuilla.

Vierailija
19/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkkeen raja on 1200-1300 , riippuu asuuko jonkun kanssa. Omistusasuntoon ei saa tukia ja vaikea sitä on myydä, jos puoliso ei halua, tai talo on jossain pöndellä tai sitä ei kukaan muukaan halua ostaa.

Jos asut yksin, niin sinun pitäisi saada lisäksi kansaneläkettä. Asian voi tarkistaa Kelan sivuilta.

Vierailija
20/173 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen inflaatiota pikkueläkkeellä pärjäsi, inflaation jälkeen ei. Olen työeläkeyhtiön työk. eläkkeellä ja osittain kansaneläkkeellä. Kamalaa kituutusta. On kai se selvä että jos vuokra nousee muutamassa vuodessa melkein 100 e, puhelinlasku 10 e, lääkärilaskuja maksanut tuskissani erikoislääkärikäynneistä satojen eurojen edestä. Joka hemmetin ruoka on noussut kymmeniä senttejä. Lääkepurkin hintakin on saamari noussut. Kumulatiivinen vaikutus näistä on useiden kymmenien prosenttien ostovoiman aleneman. Otin koiran auttaakseni itseäni jaksamaan inflaatiossa ja elämä meni vielä kamalammaksi taloudellisesti. Oli virhe. Nyt jouduin karsimaan sen vakuutuksesta ja vaan toivomaan ja rukoilemaan ettei se sairastu ja hoitokulut nousee hoitokuluvakuutusta korkeammalle. Ihmettelen suuresti ystävääni joka samansuuruisella eläkkeellä pitää autoa!