Miten lasketaan lapsen pituuskasvuennuste?
Joissain neuvoloissa tehdään lapsen pituuskasvun ennustuksia, meillä ei. Miten ennustus lasketaan?
Kommentit (32)
Olleet siis tasan 6-vuotiaina 126cm, 123cm, 104cm ja 118cm
Ei minusta 120cm pitkä melkein 7v ole mitenkään pitkä.. keskimittainen kai lähinnä?
mut eskariryhmässäkin oli kaikkia muita tyttöjä pidempi. et siitä tuo pitkä tyttö vaikutelma.
mut siis tosiaan kun täs on tuo 2 eri tapaa sitä pituutta ennustaa, niin toisessa tyttö oli 180cm ja täs toisessa 160cm
ja aikaisemminkin tos sanoin, et kun katoin nuoremman tytön pituutta, niin oli 169cm. ja tämä nuorempi tyttö siis menee reilusti -käyrällä. oli syntyjään niin pikkuinen et ei oikein oo ikätovereitaan saanut kiinni.
et en mä ainakaan tuota testiä niin kauheen luotettavana pidä..
ei ole pitkä. Aiemmin ollut mieluummin lyhyt.
Omien lasteni kohdalla tuo tänne laitettu linkki vois hyvin pitää paikkansa. Tytöstä tulis 164cm ja pojasta 172cm
Minä 158, mies 180 ja poika ollut aina ikätasossaan lyhyempi kuin tyttö.
Meillä lapset nyt: tyttö 12v. n.156cm. 2v pituus oli 91cm eli sen mukaa 182cm ja toinen tapa 168cm.Poika 8v. n. 125-130 cm.2v pituus oli 90.1cm eli 180,2 cm ja 176-183 cm.Minä itse 2v. 87cm eli 174cm.Olen pitkä 178cm.
..että tuossa iässä voi jo ennustaa pituuden. Meidän pojasta tulee n. 168 cm, mutta molempien suvussa onkin lyhyitä jäseniä.
tai sitten on semmonen että se mitä on 2v niin se kertaa 2. esim 2v 93cm ois pituus ennuste 186cm
Outoa minusta, että vasta 2-vuotiaalle voidaan kasvukäyrän perusteella tehdä aikuisiän pituusarvio.
ap
Ihmettelin edellä tuota ensimmäistä vastausta.
ap
tehdään usein ekan vuoden kasvun perusteella ja siinä otetaan huomioon myös vanhempien pituus. Ennusteeseen vaikuttavat myös vanhempien murrosiän aikataulu: äidin kuukautisten alkamisikä ja isän pituuskasvun päättymisen ajankohta.
Meillä esim. tytön ennuste (1v) ilman vanhempien pituuksia 167 cm ja vanhempien pituudet huomioonottaen 164 cm (olen itse lyhyt ja kk. alkaneet suht. varhain.)
Nämä ovat kuitenkin vain ennusteita! Yleistä on että tyttö kasvaa vähintäänkin äitiään muutaman sentin pidemmäksi (ihmisten keskipituushan on yhä kasvussa) vaikka kuukautisten alkamisajatkin ovat varhentuneet. Mutta mitä virkaa näillä ennusteilla on, sitä voi kukin pohtia sitten ihan itsekseen!
sain tyttäremme ennustepituudeksi 166 cm ;-)
2 vuotis pituuden mukaan tytöstä tulis 180 senttinen ja tuon toisen laskurin mukaan 160 senttinen
Pojista tulis molemmista 168-senttisiä, tytöistä toisesta 152cm ja toisesta 160cm.
Tällä hetkellä pojat kasvaa molemmat n. -15käyrää pituudessa, toinen on 128cm (9v) ja toinen 80,5cm (1v8kk)
Tytöistä toinen kasvaa melkein nollakäyrällä, on nyt 95cm (3,5v) ja toinen on siellä alimmalla sallitulla käyrällä (100cm, 5v)
Eli kyllähän ainakin tyttöjen pituudet meillä on ihan realistisestikin mahdollisia, siis nuo 152 ja 160. Itse olen 158cm. Mutta pojille ainakin mieheni toivoo jotain kasvuspurttia murrosikäisenä, että pääsisivät yli 170 sentin. Hän itse on 178cm ;o)
Kahdelta eri terkalta tätä kysyin. Molemmat sanoivat että ne ovat niin epäluotettavia, että ei maksa vaivaa sitä laatia. Ymmärrän toki ettei voi pituutta varmaksi ennustaa, olisi vain ollut hauska saada jokin arvio ihan omaksi iloksi!
Enkä nyt ihan heti sitä usko, pojalle lupasi pituutta 172cm ja tytölle 162cm. lapseni syntyivät viisi viikkoa ennen laskettua aikaa, vaikuttaakohan se tulokseen?
Tuo linkin arvio perustuu siihen, että kaikki ihmiset kasvavat suunnilleen samalla tavoin eri ikäkausina. Meillä on neuvolan ennustukset ja tuon linkin laskuri antanut eri tuloksia, mutta tuo linkin laskuri oli oikeammassa kuitenkin ( tyttö ei enää kasva ja + 2 cm oli laskurin tulokseen loppupituus ).
pituusennusteeksi. Mulla pitkä poika, joka kasvaa pituuskäyrällä +4, sekä Lkl:lla että ton käyrän mukaan aikuispituudeksi tulisi 210cm.
Pitkä mies, mutta ei mahdoton pituus, mun isä ja veli ovat 200cm, itse 180cm ja isä 187cm.
Itse olen 165cm ja mies 175cm. POika tällä hetkellä 4v. ja pituutta n.111cm...