Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvojen määrä laski taas viisi prosenttia vuodessa

Kommentit (208)

Vierailija
161/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta voitaisiin antaa kaikille esimerkiksi 2018 lapsen saaneille 150t näppiin per  syntynyt lapsi  :)

No ok ehkä lähempänä 30t voisi olla se oikeampi luku (60t lasta vuodessa,eli n. 10000 vauvaa enemmän) kulut pari miljardia.Kaikkeen turhuuksiin laitetaan rahaa palamaan muutenkin..miksi ei?

Vierailija
162/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten takia en tee lapsia. Ulisevat pellet feminismistä vaikka itse väittivät että naisen työ on mitätöntä paskaa jota ei tarvita. Mites sitä nyt yhtäkkiä tarvitaankin? Naisethan loisivat jos kasvattavat lapsia? Itse teitte työelämästä ainoan oikean keinon tulla osaksi yhteiskuntaa. Koko elämäni menee työhön ja varallisuuden kasvattamiseen.

Että tähän tultiin kun taisteltiin luontoa vastaan. Ei naiseutta mukaanne tarvitse.

Sinulla on sellainen asenne että kanssasi ei kukaan tekisi lapsia vaikka haluaisit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa lapsista syntyy alle 35-vuotiaille, kaikkien synnyttäjien keski-ikä on noin 30 vuotta eli nyt synnyttää 80-luvun lopussa eikä 70-luvun alussa syntyneet. 80-luvulla syntyi isompia ikäluokkia kuin 70-luvun alussa.

Yli 40-v naiset saa vain vähän lapsia joten turha vänkyttää.

Suuri osa ensisynnyttäjistä on 36-vuotiaita ja ikä nousee koko ajan. Vaikka eihän me selektiivisellä sektiolla lapsen saaneet tietenkään olla synnyttäjiä, joten olet aivan oikeassa...

Missä päin Suomea muuten sanotaan "vänkyttää"? 😆 Hassu sana. Veikkaisin Kainuuta.

Vierailija
164/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että suhteutetaan väkilukua työtilanteeseen. 500 000 elättiä jo suomessa.

Ja lisää on vaan tulossa.

Vierailija
165/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjä en keski-ikä on alle 29 vuotta eikä suinkaan 36.

Vierailija
166/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että suhteutetaan väkilukua työtilanteeseen. 500 000 elättiä jo suomessa.

Ja lisää on vaan tulossa.

Ai sinäkin olet juuri jäämässä eläkkeelle.

Vierailija
167/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensisynnyttäjä en keski-ikä on alle 29 vuotta eikä suinkaan 36.

Kuka täällä on mistään keski-iästä puhunut ??

Vierailija
168/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun lapsentekoikäisillä on kurjaa.

Kävisikö lapsentekopalkkio? Jotain miltsi/kärsä(täyspäinen vielä 20-vuotiaanakin, tietenkin, ei mitään sekundaa, josta palkkio pienenisi).

Vierailija
169/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun lapsentekoikäisillä on kurjaa.

Kävisikö lapsentekopalkkio? Jotain miltsi/kärsä(täyspäinen vielä 20-vuotiaanakin, tietenkin, ei mitään sekundaa, josta palkkio pienenisi).

Ei se kyllä riitä. Haluan tuhannen suurten ikäluokkien edustajan pään vastaleikattuna hopealautasella, kiitos.

Vierailija
170/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaa 30 v päästä miten pellavapäät ovat harvinaisuus. Eksoottisista maista tulevat ei tyydy pariin mukulaan. Joten lisääntykää ja täyttäkää tämä maa. Lapset on suuri rikkaus. 

Vierailija
171/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa 30 v päästä miten pellavapäät ovat harvinaisuus. Eksoottisista maista tulevat ei tyydy pariin mukulaan. Joten lisääntykää ja täyttäkää tämä maa. Lapset on suuri rikkaus. 

Muistutamme tässä asiassa melko paljon pandoja. Emme osaa edes nussia ja meidän ekologinen lokeromme täyttyy muiden ryhmien eläimillä :D

Vierailija
172/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parasta tukea lapsiperheille ja perheestä haaveileville olisi parempi työllisyystilanne. Kaikki muu on sen rinnalla silkkaa näpertelyä (laskeeko vai nouseeko lapsilisät muutaman kympin, saako työttömien vanhempien lapsi olla päiväkodissa 20 vai 40 tuntia). Työllisyys ja vakaat tulevaisuudennäkymät ovat se asia, joka tällä hetkellä jarruttaa lapsihaaveita. En usko, että "lapsiperheiden tukeminen" tulonsiirroin käytännössä vaikuttaisi paljoakaan syntyvyyteen, ellei monien satojen lisäyksistä per lapsi / kk puhuta. Tuohon työllisyyteen ja talouskasvuun on kieltämättä vaikeampi juttu keksiä nopeita ratkaisuja, eli aika synkältä näytää. Toki on aina mahdollista, että talous lähtee kasvuun, ja moni perheen perustamista lykännyt laittaa tuulemaan, näkyy ehkä muutaman vuoden piikki lapsiluvuissa näiden laihojen vuosien jälkeen. Tietysti monella ehtii mennä "aika umpeen", perheenperustamisjuna livahtaa silmin edestä ennen vakaampaa tilannetta.

Itselläni ei ole kokemusta työttömyydestä, mutta olen töissä suomalaisella - kuulemma Euroopan tehokkaimmalla - yksityisellä sektorilla, ja itse pohdin ennen lapsia monta kertaa, kykenenkö oikeasti selviytymään sekä työ- että perhe-elämästä. Näiden yhteensovittaminen on monella alalla vain sanahelinää: työajan lyhennys tarkoittaa, että teet samat hommat lyhyemmässä ajassa tai sysäät hommat tiimikaverille ja saat ikuisen karmavelan pomon katsellessa toiseen suuntaan.

Päiväkodit käytännössä autioituvat neljältä, ja me tietotyöläiset vastailemme meileihin kotona lasten käytyä nukkumaan. Yhteiskunta on rakennettu sen oletuksen varaan, että työssäkäyvä aikuinen antaa satakymmenen-prosenttisen panoksensa, ja jos kohdalle sattuu vaikkapa sairastelevat lapset, korttitalo kaatuu.

Juuri näin. Meillä viime syksynä sattui olemaan mies työmatkalla juuri kun itsellä oli töissä kiireinen viikko ja sitten sairastuttiin sekä minä että lapsi. Siinä sitten soiteltiin ympäriinsä sairaalle lapselle hoitajaa (ja maksettiin siitä suolaisesti) ja oltiin välillä buranan voimin töissä ja valvottiin yöllä sairaan lapsen kanssa. Välillä taas kotona maaten itse sairaana samalla vahtien vilkasta pikkulasta, ja vastaillen kiireisimpiin sähköposteihin sen mitä ehtii.

Seuraavalla viikolla taas töihin vielä itsekin puolikuntoisena ja univelasta väsyneenä, tekemään hirveää määrää rästihommia ja selittelemään miksi kaikkea suunniteltua ei oltu tehty.

Vaikka olemme lapsestamme onnellisia, ei silti houkuta hankkimaan toista. Mitä tämä silloin olisi ja miten töissä jaksaisi, jos tätä samaa jatkuisi vielä vuosia pidempään?

Vierailija
173/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on ongelma, että nykyään nuoret aikuiset haluavat muuta elämältään, kuin tyytyä jäämään kotia? Kaikki eivät edes tykkää lapsista.

Vierailija
174/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa syntyvyys on selvästi matalampi kuin muissa Pohjoismaissa. Tänään tilastokeskus julkaisi uusia lukuja ja hedelmällisyysluku laskee koko ajan. Helsingissä naiset saavat keskimäärin 1,3 lasta.

No Ruotsissa isät on vuoden tai kauemminkin lapsen kanssa kotona! Kyllä sillä kuule on vaikutusta!

Vierailija
175/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan sitä, että kun vertaan omaa lapsuuttani nykylapsen tulevaan elämään, niin nykylapsella tavallaan pitää olla ihan mahdoton määrä kaikkea sälää ja materiaa. Puhelin, tabletti yms. teknisiä juttuja jotka ovat satojen eurojen hintaisia ja niihin liittymät. Ja että niitä pitää sitten vaihtaa aina vaan uudempiin ja parempiin brändeihin...  Esimerkkinä tästä uusimmat Applen kullatut puhelimet, joiden hinta pyörii 800 eurossa puhelimelta. Se olisi ollut minun vanhemmilleni mahdoton pyyntö ollessani 15- vuotias, Eivät he olisi sellaiseen suostuneet. Ja siihen mahdolliset korjaukset 200 euroa rikkimenneestä näytön lasista...

Täytyyhän jokaisen yläasteikäisen pysyä muiden mukana. Ja varakkaat sanelevat aika pitkälle tahdin. Sitten kaikki merkkikuteet. Ja kellot sun muut ihan oikeasti aikuisten ihmisten brändit, jotka ennen kuuluivat ehkä kolmikymppisille, eivät nuorille. Niitä brändejä käyttävät nykyisin ihan lukioikäiset, jotka ennen olivat työssäkäyvien aikuisten brändejä. Ei sellaista tavaramäärää pysty kustantamaan usealle lapselle. Niitä brändejä on vaan alettu markkinoida nuoremmille vaikka he eivät saa vielä palkkatuloa. Sitten harrastukset päälle. 

Vierailija
176/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki äideiksi ja isiksi haluavat: ottakaan koira hoitoonne kuukaudeksi. Tajuatte miten paljon jo koira sitoo ihmistä.

Meille otettiin koira hoitoon ja sen kuukauden jälkeen emme ole lapsesta enää haaveilleet.

Lapsi on paljon isompi riesa kuin koira.

Koira käytetään aamulla tarpeilla, sitten vaan lähdetään töihin, ei tarvitse viedä koiraa päiväkotiin. Ei pukea koiraa vaatteisiin. Menemme vain töihin ja koira nukkuu sillä aikaa kotona.

Kotiin tultueamme laitamme kuivamuonaa koiralle, ulkoilutamme, leikimme.

Ja koira ei kitise eikä huuda ja antaa nukkua yön rauhassa.

Koirakin vie sen verran paljon vapautta elämästä, että ei kiitos lasta meille.

Koiran voimme viedä koirahotelliin kun menemme luxusmatkalle jonnekin.

Lasta ei voi viedä lapsihotelliin matkan ajaksi.

Vierailija
177/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten takia en tee lapsia. Ulisevat pellet feminismistä vaikka itse väittivät että naisen työ on mitätöntä paskaa jota ei tarvita. Mites sitä nyt yhtäkkiä tarvitaankin? Naisethan loisivat jos kasvattavat lapsia? Itse teitte työelämästä ainoan oikean keinon tulla osaksi yhteiskuntaa. Koko elämäni menee työhön ja varallisuuden kasvattamiseen.

Että tähän tultiin kun taisteltiin luontoa vastaan. Ei naiseutta mukaanne tarvitse.

Sama täällä. Miksi hitossa kärsisin raskaudesta ja synnytyksestä ja alentaisin itseni vapaaehtoisesti yhteiskunnan kannalta vähempiarvoiseksi ja pilaisin myös urasuunnitelmani. Eläisin köyhyydessä samaan aikaan kun mies voisi kartuttaa varallisuuttaan töissä ja elää leveästi. Liikaa riskejä ja vastuuta näin naisen näkökulmasta. Miehillä on myös "vapaudu vankilasta kortti" mitä tulee perhe-elämään. He voivat vaan ottaa ja lähteä jos pikkulapsiarki tai kotileikit ei kiinnostakaan. Jos taas nainen jättäisi lapsensa ja perheensä voi luoja mikä paskamyrsky siitä syntyisi.

Vierailija
178/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan ole rahaa tai halua elättää enempää kuin yksi lapsi. Itse en enää ikinä halua olla raskaana, synnyttää tai imettää, enkä varsinkaan olla kotiäitinä. Kaikki nuo olivat aivan kammottavia kokemuksia. Saati sitten se kolmen vuoden valvominen, ennen kuin lapsi alkoi nukkua kokonaisia öitä. Puhumattakaan rahanmenosta, joka on väistämätöntä jo yhdenkin lapsen kanssa. En jaksaisi kituuttaa päivästä toiseen ja laskea koko ajan euroja. Elän vain kerran. Haluan tämän ainoan kerran olevan miellyttävää ja niin helppoa kuin mahdollista.

Vierailija
179/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin aina, että lapsia "tulee" sitten joskus, toivottavasti ei kovin pian. Luulen, että jos olisin saavuttanut vakiintuneen aseman työelämässä aikaisemmin, minulla olisi lapsi(a). Sama mies ollut kohta 20 vuotta, synnytyspelko on kasvanut sitä mukaa, kun lasten hankinta tuli mahdollisemmaksi. Lopulta käsitin miltei yhdessä yössä, että mikään ei sitä sektiota takaa sataprosenttisesti, en oikeastaan edes halua lapsia ja minulla ei ole mitään syytä taistella pelkojani vastaan. Olen ollutkin onnellisesti vela kymmenisen vuotta.

Nuorena päätyy helposti asioita ajattelematta samanlaisiin ratkaisuihin kuin muutkin ikätoverit. Sen olen huomannut, että nuoremmissa ikäluokissa lapset eivät ole itsestäänselvyys. Myös synnytysikä on laajentunut, sekä nuoret että vanhemmat saavat lapsia. Ainakin omissa piireissäni kellään alle 25-vuotiaalla ei ollut lapsia ja toisaalta ne oli yleensä tehty reilu kolmekymppisenä. Nyt tosin on joku vauvabuumi taas menossa nelikymppisessä tuttavapiirissäni, osa on ensisynnyttäjiäkin.

Vierailija
180/208 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa. Vähemmän elätettäviä minun verorahoilleni ja vähemmän mamman pikku steinerkoululaisia rääkymässä minun vapaa-aikaani pilaamassa.