Onko teitä epäilty jos vauvalla/taaperolla murtuma?
Eli onko jotenkin kyselty tarkkaan/useasti samaa?
Tai jotenkin muuten " kuulusteltu" ?
Kommentit (29)
Poika oli juuri oppinut kävelee ja kaatui appiukon luona pirttiryhmän penkin kulmaan ja poski osui siihen.
Multa ja mieheltä kyselivät. Hieman ärsytti kun minkäs sille mahdoit.
putosi 1v sängyltä ja solisuu murtui. Lapsi tipahti hoidossa ollessaan, mutta lääkärit eivät uskoneet, vaan epäilivät pahoinpitelyä. En tiedä miten asia ratkaistiin.
epäillään vain jos tilanne vaikuttaa oudolta jotenkin. Ei systemaattisesti kaikkia murtumapotilaiden vanhempia epäillä heti. Siinä täytyy olla muutakin, jotta epäillään.
ja puolen vuoden päästä toinen (löi liukumäen reunaan kun laski pahassa asennossa).
Ekalla kerralla ei kyselty mitään erikoista, toisella jo epäilykset heräsivät (tiukkasävyisistä ja toistelevista kysymyksistä päätellen). Selvästi sitten kuitenkin lopulta uskottiin, että molemmat tapaukset ovat vahinkoja. Ehkä siksikin, että lapsi itse reippaasti ja varman oloisesti selitti, mitä oli sattunut.
Päivystyksessä kyseltiin tarkkaan mitä oli tapahtunut. Äitini tunsi katseet niskassansa. Hyvä että noteeraavat tapaukset,ainahan voi olla pahoinpitelijä kyseessä.
että henkilökunnan velvollisuuteen kuuluu tietysti olla valppaana, pahoinpitelyepäilyistä on tarkat ohjeet.
Ja käsittääkseni alle vuoden ikäiseltä jos löytyy murtuma, niin kuvataan koko lapsi, että onko niitä muitakin/vanhoja ja parantuneita.
Kyllähän se pahalta tuntuisi, jos tollasesta epäiltäisiin, mutta kyllä sen ymmärtää, että se on tärkeää niiden oikeasti vanhempiensa pahoinpitelemien lasten kannalta.
ja mitään muuta ei kuulusteltu kuin kaksi kertaa lääkäri kysyi kuinka korkealta poika putosi.
Putosi siis muutaman portaan alaspäin portailla leikkiessään,tai niin ainakin luulen,kukaan ei nähnyt.
Ja itsekin istuin lähellä mutta en nähnyt...
Sopivasti varmaan kätensä päälle kierähtänyt.
Ap
ja kävi vielä niin että isä joutui viemään ensiapuun. Oli kuulemma todella tarkkaan kyselty että missä äiti, ja kuka hoitaa ja perheen alkoholinkäyttö ja asumiset ynnämuut.
Ehkä meidän perheen papereissa lukee " Tapaturma-Tammiset, a-riskiryhmää" :)
Tarkoitan sitä että vanhemmat jotka tuo loukkaantuneen lapsen lääkäriin ovat jo tarpeeksi (tuskissaan) lapsensa puolesta, että syyttelevät sormet ovat kyllä aivan liikaa.
Vierailija:
Ehkä meidän perheen papereissa lukee " Tapaturma-Tammiset, a-riskiryhmää" :)
kun hän putosi matalasta sängystä päin patteria. Meitä ei epäilty mistään ja itseasiassa jälkeenpäin ihmettelin, että miksi mitään tiukkoja kysymyksiä ei kysytty. Minusta on ehdottoman hyvä asia, että kaikki pienten lasten vähänkään epäilyttävät vammat tutkitaan tarkoin. Jos edes yksi lapsenpahoinpitelijä jää kiinni, se on sen arvoista!
Sairaalassa sitten luokseni tuli myös sosiaalityöntekijä koska minulla itselläni oli tuolloin musta silmä, minkä oli poikani aiheuttanut heittäessään metallisella leluautolla minua kasvoihin. Se minkä kohtelun itse silloin sain oli todella alentavaa. Minua syytettiin lapseni pahoinpitelystä koska olin teini yksinhuoltaja äiti. Kyselivät poikaystävistäni, joita ei ollut yhtään, että ovatko väkivalataisia ja niin edelleen. Siinä itkua tihrutin kun kukaan ei meinannut uskoa että olin, ja olen edelleen äiti joka ei koskaan löisi tai satuttaisi omaa lastaan.
On se sitten kummallista, miten helposti tuollainen syyllisyydentunne puhkeaa, vaikka ei ole mitään syytä.
Mutta meillä on siitä outo tapaus, että lapsen murtuman syytä ei tiedetä. Eli jossakin on värttinäluunsa murtanut, me vanhemmat emme tiedä missä. Murtuma löytyi yllättäen röntgenissä, kun lapsi oli lopettanut kätensä käytön.
Ei lääkäri mitään ole tentannut, mutta aika ihmeissään on hänkin.
Siis itse en pahoinpitele lapsiani, mutta jos joskus jonkun onnettomuuden yhteydessä mua epäiltäs, niin ei haittaisi. Hyvä vaan että pidetään huolta.
sitäpaitsi pienten vauvojen murtumat on todella todella harvinaisia ja ne tutkitaan aina tarkoin mistä on lähtöisin. Niiden luut on vielä joustavia ja eivät murru siitä mitä lääkäreille on useasti väitetty..
Tätä me ihmettelemme: pienen luiden ei pitäisi helposti murtua, mutta meillä murtuman on täytynyt tulla aika " pienestä" , koska taapero ei itse missään vaiheessa ole valittanut kipua eikä edes itkenyt.
Eli emme ole huomanneet, missä murtuma on tullut (ei mitään yllättäviä itkunpuuskia), eikä hän valita lainkaan nytkään, kun murtuma on kipsattu.
T: 18
Minun täti joutui aikanaan tuollaiseen tilanteeseen. Minulla oli mennyt naama mustaksi ja haavoille, kun olin tipahtanut leikkitelineeltä.
Koska olin tätini luona kylässä, täti vei minut terveykeskukseen.
Häneltä oli sitten tivattu ja kyselty ties mitä. Hoitohenkilökunta oli aivan varma, että minun vanhempani olivat lyöneet minua tms.
Asia oli sitten kuitenkin saatu selvitettyä.