Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teitä epäilty jos vauvalla/taaperolla murtuma?

Vierailija
23.03.2006 |

Eli onko jotenkin kyselty tarkkaan/useasti samaa?

Tai jotenkin muuten " kuulusteltu" ?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun täti joutui aikanaan tuollaiseen tilanteeseen. Minulla oli mennyt naama mustaksi ja haavoille, kun olin tipahtanut leikkitelineeltä.

Koska olin tätini luona kylässä, täti vei minut terveykeskukseen.

Häneltä oli sitten tivattu ja kyselty ties mitä. Hoitohenkilökunta oli aivan varma, että minun vanhempani olivat lyöneet minua tms.

Asia oli sitten kuitenkin saatu selvitettyä.

Vierailija
2/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika oli juuri oppinut kävelee ja kaatui appiukon luona pirttiryhmän penkin kulmaan ja poski osui siihen.



Multa ja mieheltä kyselivät. Hieman ärsytti kun minkäs sille mahdoit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

putosi 1v sängyltä ja solisuu murtui. Lapsi tipahti hoidossa ollessaan, mutta lääkärit eivät uskoneet, vaan epäilivät pahoinpitelyä. En tiedä miten asia ratkaistiin.

Vierailija
4/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäillään vain jos tilanne vaikuttaa oudolta jotenkin. Ei systemaattisesti kaikkia murtumapotilaiden vanhempia epäillä heti. Siinä täytyy olla muutakin, jotta epäillään.

Vierailija
5/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja puolen vuoden päästä toinen (löi liukumäen reunaan kun laski pahassa asennossa).

Ekalla kerralla ei kyselty mitään erikoista, toisella jo epäilykset heräsivät (tiukkasävyisistä ja toistelevista kysymyksistä päätellen). Selvästi sitten kuitenkin lopulta uskottiin, että molemmat tapaukset ovat vahinkoja. Ehkä siksikin, että lapsi itse reippaasti ja varman oloisesti selitti, mitä oli sattunut.

Vierailija
6/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystyksessä kyseltiin tarkkaan mitä oli tapahtunut. Äitini tunsi katseet niskassansa. Hyvä että noteeraavat tapaukset,ainahan voi olla pahoinpitelijä kyseessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että henkilökunnan velvollisuuteen kuuluu tietysti olla valppaana, pahoinpitelyepäilyistä on tarkat ohjeet.

Vierailija
8/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käsittääkseni alle vuoden ikäiseltä jos löytyy murtuma, niin kuvataan koko lapsi, että onko niitä muitakin/vanhoja ja parantuneita.



Kyllähän se pahalta tuntuisi, jos tollasesta epäiltäisiin, mutta kyllä sen ymmärtää, että se on tärkeää niiden oikeasti vanhempiensa pahoinpitelemien lasten kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitään muuta ei kuulusteltu kuin kaksi kertaa lääkäri kysyi kuinka korkealta poika putosi.



Putosi siis muutaman portaan alaspäin portailla leikkiessään,tai niin ainakin luulen,kukaan ei nähnyt.

Ja itsekin istuin lähellä mutta en nähnyt...

Sopivasti varmaan kätensä päälle kierähtänyt.



Ap

Vierailija
10/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kävi vielä niin että isä joutui viemään ensiapuun. Oli kuulemma todella tarkkaan kyselty että missä äiti, ja kuka hoitaa ja perheen alkoholinkäyttö ja asumiset ynnämuut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä meidän perheen papereissa lukee " Tapaturma-Tammiset, a-riskiryhmää" :)

Vierailija
12/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan sitä että vanhemmat jotka tuo loukkaantuneen lapsen lääkäriin ovat jo tarpeeksi (tuskissaan) lapsensa puolesta, että syyttelevät sormet ovat kyllä aivan liikaa.

Vierailija
14/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Ehkä meidän perheen papereissa lukee " Tapaturma-Tammiset, a-riskiryhmää" :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hän putosi matalasta sängystä päin patteria. Meitä ei epäilty mistään ja itseasiassa jälkeenpäin ihmettelin, että miksi mitään tiukkoja kysymyksiä ei kysytty. Minusta on ehdottoman hyvä asia, että kaikki pienten lasten vähänkään epäilyttävät vammat tutkitaan tarkoin. Jos edes yksi lapsenpahoinpitelijä jää kiinni, se on sen arvoista!

Vierailija
16/29 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa sitten luokseni tuli myös sosiaalityöntekijä koska minulla itselläni oli tuolloin musta silmä, minkä oli poikani aiheuttanut heittäessään metallisella leluautolla minua kasvoihin. Se minkä kohtelun itse silloin sain oli todella alentavaa. Minua syytettiin lapseni pahoinpitelystä koska olin teini yksinhuoltaja äiti. Kyselivät poikaystävistäni, joita ei ollut yhtään, että ovatko väkivalataisia ja niin edelleen. Siinä itkua tihrutin kun kukaan ei meinannut uskoa että olin, ja olen edelleen äiti joka ei koskaan löisi tai satuttaisi omaa lastaan.

Vierailija
17/29 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sitten kummallista, miten helposti tuollainen syyllisyydentunne puhkeaa, vaikka ei ole mitään syytä.



Mutta meillä on siitä outo tapaus, että lapsen murtuman syytä ei tiedetä. Eli jossakin on värttinäluunsa murtanut, me vanhemmat emme tiedä missä. Murtuma löytyi yllättäen röntgenissä, kun lapsi oli lopettanut kätensä käytön.



Ei lääkäri mitään ole tentannut, mutta aika ihmeissään on hänkin.

Vierailija
18/29 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itse en pahoinpitele lapsiani, mutta jos joskus jonkun onnettomuuden yhteydessä mua epäiltäs, niin ei haittaisi. Hyvä vaan että pidetään huolta.

Vierailija
19/29 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitäpaitsi pienten vauvojen murtumat on todella todella harvinaisia ja ne tutkitaan aina tarkoin mistä on lähtöisin. Niiden luut on vielä joustavia ja eivät murru siitä mitä lääkäreille on useasti väitetty..

Vierailija
20/29 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä me ihmettelemme: pienen luiden ei pitäisi helposti murtua, mutta meillä murtuman on täytynyt tulla aika " pienestä" , koska taapero ei itse missään vaiheessa ole valittanut kipua eikä edes itkenyt.



Eli emme ole huomanneet, missä murtuma on tullut (ei mitään yllättäviä itkunpuuskia), eikä hän valita lainkaan nytkään, kun murtuma on kipsattu.



T: 18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi